REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 15 lutego zapłać podatek od firmowej ciężarówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Węcławik
Małgorzata Jawińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie właściwej kwoty podatku od środków transportowych, których łączna masa przekracza 3,5 tony zależy od przyjętej stawki podatku. Jej wysokość może się wahać, ze względu na lokalny charakter tego podatku. O zapłacie podatku trzeba pamiętać dwa razy w roku – do 15 lutego i 15 września.

Podatnicy, będący właścicielami pojazdów zakwalifikowanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, podlegają opodatkowaniu lokalnym podatkiem od środków transportowych. Ustalenie wysokości daniny należnej fiskusowi zależy w dużym stopniu od zarządzeń jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest gmina. W jaki sposób podatnik powinien rozliczyć się z tytułu posiadanego przez niego środka transportowego?

REKLAMA

Nie od każdego samochodu podatek

Podatnik powinien pamiętać o szczegółowych wytycznych, pozwalających na zakwalifikowanie danego pojazdu do środków transportowych, podlegających opodatkowaniu. Przede wszystkim należą do nich samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony, a także przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton wzwyż. Wyjątkiem od tej zasady są pojazdy związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, jak również autobusy, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.

Kto zobowiązany jest do płacenia podatku od środków transportowych?

Obowiązek podatkowy z tytułu podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych, jak również osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych określonych w ustawie. Ponadto, warto zaznaczyć, że jako właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, a także posiadaczy środków transportowych, które zostały zarejestrowane w Polsce jako powierzone podmiotowi polskiemu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2012 r. wyższy podatek od ciężarówek >>

W przypadku, gdy dany pojazd stanowi współwłasność, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. W przypadku zmiany właściciela zarejestrowanego środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na uprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

Obowiązek podatkowy

W myśl zapisu ustawy o podatkach lokalnych obowiązek podatkowy z tytułu posiadania środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku nabycia pojazdu już zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Warto zauważyć, że regulacjom tym podlegają środki transportowe dopuszczone ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

Omawiany obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.


Podatek od środków transportowych to podatek lokalny

Warto pamiętać o tym, że podatek od środków transportowych, to specyficzne zobowiązanie podatkowe o charakterze lokalnym, stanowiące dochód gminy. To rada gminy co roku ustala jego stawki, z tym że ich wysokość nie może przekroczyć tych określonych w ustawie (są to stawki maksymalne). Oznacza to, że wysokość stawek może różnić się w poszczególnych jednostkach administracyjnych. Ponadto bardzo często jest ona uzależniona od rocznika produkcji, liczby miejsc do siedzenia oraz wpływu na środowisko naturalne środka transportowego, podlegającego opodatkowaniu.

Terminy płatności

REKLAMA

Podatek od środków transportowych podatnik zobowiązany jest uiścić w dwóch ratach - do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Ponadto, do 15 lutego podatnicy zobowiązani są do złożenia  właściwemu organowi podatkowemu deklaracji, dotyczącej kwoty podatku od środków transportowych na dany rok podatkowy.

Inaczej sytuacja wygląda gdy obowiązek podatkowy powstał w trakcie roku. Gdy pojazd został zarejestrowany w lutym obowiązek podatkowy powstaje 1 marca. Wtedy podatek trzeba zapłacić w ciągu 14 dni (I rata) i do 15 września (II rata). Takie terminy obowiązują bowiem gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 lutym a przed 1 września danego roku. Jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 września podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni.

W kolejnych latach trzeba pilnować podstawowych terminów - do 15 lutego i do 15 września.

Uwaga! Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Po tym terminie w razie wystąpienia jakichkolwiek okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby należy w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń, uaktualnić informacje zawarte w deklaracji podatkowej.

Rada gminy może ponadto wprowadzić ułatwienia w zakresie składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jednakże musi to nastąpić w drodze uchwały.


Elżbieta Węcławik

Małgorzata Jawińska

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

REKLAMA

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA