REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 15 lutego zapłać podatek od firmowej ciężarówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Węcławik
Małgorzata Jawińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie właściwej kwoty podatku od środków transportowych, których łączna masa przekracza 3,5 tony zależy od przyjętej stawki podatku. Jej wysokość może się wahać, ze względu na lokalny charakter tego podatku. O zapłacie podatku trzeba pamiętać dwa razy w roku – do 15 lutego i 15 września.

Podatnicy, będący właścicielami pojazdów zakwalifikowanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, podlegają opodatkowaniu lokalnym podatkiem od środków transportowych. Ustalenie wysokości daniny należnej fiskusowi zależy w dużym stopniu od zarządzeń jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest gmina. W jaki sposób podatnik powinien rozliczyć się z tytułu posiadanego przez niego środka transportowego?

REKLAMA

Nie od każdego samochodu podatek

Podatnik powinien pamiętać o szczegółowych wytycznych, pozwalających na zakwalifikowanie danego pojazdu do środków transportowych, podlegających opodatkowaniu. Przede wszystkim należą do nich samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony, a także przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton wzwyż. Wyjątkiem od tej zasady są pojazdy związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, jak również autobusy, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.

Kto zobowiązany jest do płacenia podatku od środków transportowych?

Obowiązek podatkowy z tytułu podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych, jak również osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych określonych w ustawie. Ponadto, warto zaznaczyć, że jako właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, a także posiadaczy środków transportowych, które zostały zarejestrowane w Polsce jako powierzone podmiotowi polskiemu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2012 r. wyższy podatek od ciężarówek >>

W przypadku, gdy dany pojazd stanowi współwłasność, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. W przypadku zmiany właściciela zarejestrowanego środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na uprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

Obowiązek podatkowy

W myśl zapisu ustawy o podatkach lokalnych obowiązek podatkowy z tytułu posiadania środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku nabycia pojazdu już zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Warto zauważyć, że regulacjom tym podlegają środki transportowe dopuszczone ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Zamów książkę: Ryzyko bez tajemnic >>

Omawiany obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.


Podatek od środków transportowych to podatek lokalny

Warto pamiętać o tym, że podatek od środków transportowych, to specyficzne zobowiązanie podatkowe o charakterze lokalnym, stanowiące dochód gminy. To rada gminy co roku ustala jego stawki, z tym że ich wysokość nie może przekroczyć tych określonych w ustawie (są to stawki maksymalne). Oznacza to, że wysokość stawek może różnić się w poszczególnych jednostkach administracyjnych. Ponadto bardzo często jest ona uzależniona od rocznika produkcji, liczby miejsc do siedzenia oraz wpływu na środowisko naturalne środka transportowego, podlegającego opodatkowaniu.

Terminy płatności

REKLAMA

Podatek od środków transportowych podatnik zobowiązany jest uiścić w dwóch ratach - do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Ponadto, do 15 lutego podatnicy zobowiązani są do złożenia  właściwemu organowi podatkowemu deklaracji, dotyczącej kwoty podatku od środków transportowych na dany rok podatkowy.

Inaczej sytuacja wygląda gdy obowiązek podatkowy powstał w trakcie roku. Gdy pojazd został zarejestrowany w lutym obowiązek podatkowy powstaje 1 marca. Wtedy podatek trzeba zapłacić w ciągu 14 dni (I rata) i do 15 września (II rata). Takie terminy obowiązują bowiem gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 lutym a przed 1 września danego roku. Jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 września podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni.

W kolejnych latach trzeba pilnować podstawowych terminów - do 15 lutego i do 15 września.

Uwaga! Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Po tym terminie w razie wystąpienia jakichkolwiek okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby należy w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń, uaktualnić informacje zawarte w deklaracji podatkowej.

Rada gminy może ponadto wprowadzić ułatwienia w zakresie składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jednakże musi to nastąpić w drodze uchwały.


Elżbieta Węcławik

Małgorzata Jawińska

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA