REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiarygodność finansowa firmy

Lidia Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opinia firmy wiarygodnej finansowo wśród kontrahentów i konsumentów daje przewagę nad podmiotami, które nieterminowo płacą swoje zobowiązania. Znalezienie się w rejestrze dłużników natychmiast tę reputację psuje.

W badaniach TNS OBOP aż 80% przedsiębiorców uważa, że udokumentowanie firmy jako wiarygodnej finansowo ma wpływ na podjęcie decyzji o nawiązaniu współpracy.

REKLAMA

Opinie przedsiębiorców

Raport opublikowany przez BIG InfoMonitor pokazuje, że blisko trzy czwarte badanych firm deklaruje, że w ich branży opinia firmy wiarygodnej finansowo ma duże znaczenie dla prowadzenia działalności gospodarczej. Co czwarty respondent (25%) jest zdania, że jest to bardzo istotna kwestia dla jego interesów. Blisko połowa (47%) uważa, że jest istotne, a tylko 7% twierdzi, że sprawa jest mało istotna.

Płać w terminie

REKLAMA

Podstawowym przymiotem firmy wiarygodnej finansowo jest terminowe regulowanie płatności i to nie tylko wobec kluczowych kontrahentów, od których zależy nasz biznes, ale również wobec urzędu skarbowego, ZUS, podwykonawców, najemców lokali użytkowych, a także terminowe płacenie pensji pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponad połowa firm twierdzi, że problem nieterminowego regulowania należności wśród firm z ich branży występuje często. Najczęściej problem nieterminowych płatności dostrzegają dostawcy usług masowych, czyli operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy energii, gazu, telewizji kablowej, Internetu, a także firmy wodociągowe i przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.

Aż 76% wszystkich badanych firm uważa, że nieterminowe regulowanie płatności stanowi poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce i taka opinia utrzymuje się od dawna wśród przedsiębiorców. W największym stopniu nieterminowe płatności stanowią przeszkodę dla branży usług finansowych - 79% przedstawicieli tego sektora podziela to zdanie.

Nie daj się wpisać do BIG

REKLAMA

O tym, czy dana firma jest wiarygodna finansowo, decyduje fakt, czy ma zaległe zobowiązania i czy widnieje w rejestrach dłużników. Do rejestru może trafić każdy podmiot gospodarczy, który ma przeterminowane zadłużenie na kwotę minimum 500 zł i nie spłaca go co najmniej od 60 dni.

Żeby kontrahent/klient znalazł się z rejestrze, wierzyciel musi najpierw podpisać umowę z biurem informacji gospodarczej (BIG). Następnie powinien wysłać do dłużnika informację, że jeśli nie otrzyma w danym terminie płatności, przekaże tę informację do BIG. Znalezienie się w rejestrze dłużników obniża wiarygodność finansową firmy. Powoduje też problemy z uzyskaniem kredytu na finansowanie bieżącej działalności, o inwestycyjnym nie wspominając. Utrudnia również dostęp do innych towarów i usług, ponieważ banki zawsze, a inni przedsiębiorcy często sprawdzają w BIG-ach wiarygodność finansową potencjalnych kontrahentów i klientów.

Dbaj o płynność finansową

Płynność finansowa, czyli zdolność do terminowego regulowania krótkoterminowych zobowiązań, jest kluczowa dla sprawnego funkcjonowania firmy. Utrzymanie odpowiedniej ilości środków pieniężnych i dostępnych linii kredytowych, a co za tym idzie, terminowe regulowanie należności, uwiarygodnia firmę w oczach kontrahentów, klientów i dostawców.

Wyniki firmy na papierze mogą być rewelacyjne, ale może ona szybko zostać bankrutem, jeżeli nie będzie posiadała odpowiednich rezerw finansowych na zaspokojenie podstawowych płatności wynikających ze zobowiązań. Każda firma, dla własnego bezpieczeństwa, powinna prowadzić terminarz przepływów, w którym są uwzględnione planowane miesięczne wydatki i wpływy. Pozwala on wstępnie określić miesiące, w których może nastąpić brak odpowiednich środków na zaspokojenie bieżących zobowiązań.

Bardzo istotnym elementem jest też określenie, na ile wiarygodne jest zrealizowanie płatności przez kontrahentów handlowych za wykonane usługi lub dostarczone towary. Konieczność finansowania bieżących wydatków i niepewność co do przyszłych przepływów pieniężnych wymaga od firmy utrzymywania rezerw gotówki i posiadania płynnych aktywów, które łatwo będzie można wymienić na pieniądze. Im więcej tych łatwo dostępnych aktywów, tym stopień płynności w przedsiębiorstwie jest wyższy. Źródłem płynności są również krótkoterminowe inwestycje i lokaty pieniężne.

Sprawdzaj kontrahentów

Z jednej strony istotne jest budowanie własnej wiarygodności, z drugiej strony firma musi mieć zaufanie do podmiotów, z którymi podejmuje współpracę. Musi mieć pewność, że one również w terminie wywiążą się ze zobowiązań finansowych.

Tę pewność może uzyskać, sprawdzając potencjalnego klienta czy kontrahenta pod kątem ewentualnych zaległych długów. Narzędziem do oceny wiarygodności finansowej są też raporty o zadłużeniu. Na przykład w 2010 r. BIG udostępnił około 7,1 mln takich raportów, w 2009 ponad 5,5 mln, a w pierwszej połowie 2011 r. 3,75 mln. Oznacza to, że wiarygodność finansowa jest ważna dla uczestników rynku i z roku na rok nabiera znaczenia.

Ważna historia kredytowa

Do biur informacji gospodarczej (BIG) trafiają dane o zaległych zobowiązaniach pochodzące od przedsiębiorców i osób fizycznych. Natomiast do biur informacji kredytowej (BIK) trafiają dane o wszystkich zobowiązaniach wobec banków, nawet tych, które spłacane są w terminie. Na ich podstawie tworzony jest scoring kredytowy.

Scoring jest metodą punktowej oceny ryzyka kredytowego. Polega na określeniu wiarygodności kredytowej firmy lub osoby fizycznej na podstawie porównania jego profilu z profilem innych klientów, którzy już otrzymali kredyty. Im bardziej profil danego klienta jest podobny do profilu klientów terminowo spłacających swoje kredyty w przeszłości, tym lepszą ocenę punktową otrzyma. Wyższa ocena punktowa oznacza mniejsze prawdopodobieństwo, że firma w przyszłości przestanie terminowo spłacać swoje kredyty. Klienci o wysokich ocenach punktowych są więc milej widziani w bankach i SKOK-ach, ponieważ są postrzegani jako bardziej wiarygodni, a związane z nimi ryzyko kredytowe jest niższe. Instytucje finansowe z reguły chętniej też udzielają im kredytów.

W wielu bankach klienci o wysokich ocenach punktowych mogą liczyć na specjalnie traktowanie: nie wymaga się od nich dostarczania dużej liczby dokumentów, a koszt kredytu może być niższy niż dla innych. Jednym słowem, klienci, którzy są wiarygodni i mają dobrą ocenę punktową, mogą spodziewać się atrakcyjnych ofert ze strony banków.

 

Kiedy niezbędna jest wiarygodność finansowa?

Jakkolwiek ważną rzeczą jest dla nas wiarygodność naszych kontrahentów oraz to, aby regulowali płatności za faktury w terminie, trzeba pamiętać, że inni również bardzo często oceniają naszą wiarygodność finansową.

Wiarygodność finansowa ma szczególne znaczenie, kiedy chcemy otrzymać kredyt, nawiązać nowe relacje biznesowe, podpisać ważny kontrakt lub wygrać przetarg. Jest ważna również wtedy, gdy chcemy podpisać umowę z firmą leasingową, telekomem czy dostawcą Internetu.

Posiadanie opinii firmy wiarygodnej finansowo daje nam w tych okolicznościach znaczącą przewagę nad podmiotami, które opóźniają się w spłacie swoich zobowiązań. Jest istotna również dla firm, które świadczą usługi dla konsumentów. Posiadanie certyfikatu potwierdzającego rzetelność i solidność firmy uwiarygodnia firmę w oczach klienta.

źródło: raport BIG, lipiec 2011 r.

Niezbędnik przedsiębiorcy wiarygodnego finansowo

• Działaj zgodnie z prawem.

• Płać w terminie.

• Nie daj się wpisać do rejestru dłużników.

• Dbaj o utrzymanie płynności finansowej.

• Nie zadłużaj się ponad miarę.

• Staraj się wypracowywać zysk z działalności.

• Zapewniaj pracownikom odpowiednie warunki pracy i płacy.

• Dbaj o reputację i markę firmy.

• Dąż do współpracy z firmami wiarygodnymi finansowo.

Źródło: Raport BIG, lipiec 2011 r. i badanie TNS OBOP na grupie 400 przedsiębiorców, lipiec 2011

Lidia Roman 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA