REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy krócej czekają na pieniądze od kontrahentów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co piąta polska firma nie ma problemów z uzyskaniem zapłaty za sprzedane towary i usługi. Zmniejszył się też średni czas oczekiwania na zapłatę - z 4 miesięcy i 9 dni do 4 miesięcy - wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów. To najlepszy wynik od trzech lat, kiedy brak problemów z odzyskaniem należności deklarowało zaledwie 10 proc. polskich przedsiębiorstw

 

REKLAMA

Na początku lipca aż 19,7 proc. polskich firm deklarowało, że nie ma żadnych kłopotów z otrzymaniem w wyznaczonym terminie zapłaty za wystawione faktury. To najlepszy wynik od lipca 2009 r., kiedy to brak problemów z odzyskaniem należności deklarowało zaledwie 10 proc. polskich przedsiębiorstw. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu "Portfel należności polskich przedsiębiorstw", przygotowanego przez KRD oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych.  Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na początku lipca na próbie 1934 firm z całej Polski.

 

Firmy krócej czekają na zapłatę

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu wynika również, że znacznie skrócił się czas oczekiwania na zapłatę: z 4 miesięcy i 9 dni (w I kwartale 2011 r.) do 4 miesięcy. Jednocześnie zmniejszyły się koszty, jakie ponoszą firmy na obsługę przeterminowanych należności - w 70,9 proc. przedsiębiorstwach nie przekracza on 10 proc. wszystkich kosztów.

 

Najmniejsze problemy z uzyskaniem w terminie zapłaty mają firmy zatrudniające do 49 osób. Aż 21,4 proc. z nich nie odnotowuje jakichkolwiek opóźnień w płatnościach, podczas gdy w przypadku przedsiębiorstw średnich (50-249 pracowników) wskaźnik ten wynosi 8,6 proc. W grupie dużych firm, czyli tych, które zatrudniają więcej niż 250 pracowników, odsetek ten wynosi 12,9 proc.

 

Autorzy badania wskazali, że jeśli już klienci spóźniają się z zapłatą, to najkrócej na zapłatę czekają firmy duże, bo 2 miesiące i 21 dni, natomiast małe i średnie aż 4 miesiące.

 

Dobra sytuacja finansowa przedsiębiorców

 

"Zmalał także odsetek firm, które na skutek braku zapłaty od kontrahentów, nie były w stanie regulować swoich należności. O ile na początku kwietnia taki problem spotykał 34,4 proc. przedsiębiorstw, to w lipcu odsetek ten wynosił 32,8 proc. Polscy przedsiębiorcy też bardzo dobrze oceniają swoją sytuację finansową. Jednocześnie przybyło firm, które deklarowały, że ich kondycja finansowa poprawiła się, jak i ubyło tych, które wskazywały na jej pogorszenie" - ocenił prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

 

KRD podkreśla jednak, że polscy przedsiębiorcy z lekką obawą patrzą w przyszłość. Co prawda aż 13 proc. przedsiębiorców oczekuje, że problemy z odzyskiwaniem należności będą malały (wobec 10,6 proc. w kwietniu), ale jednocześnie aż 21,3 proc. spodziewa się ich narastania (w kwietniu uważało tak 18,7 proc. firm).

 

Zmniejszył się też odsetek optymistów uważających, że sytuacja finansowa ich firm się poprawi - z 43,9 proc. w kwietniu, do 38,2 proc. w lipcu. Wyjątek stanowią firmy średnie, gdzie optymizm wzrósł - o ile w I kwartale 2011 roku poprawy swojej sytuacji finansowej oczekiwało 42,1 proc. przedsiębiorstw z tej grupy, to w II kwartale ten odsetek wzrósł do 43,5 proc.

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA