REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy krócej czekają na pieniądze od kontrahentów

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co piąta polska firma nie ma problemów z uzyskaniem zapłaty za sprzedane towary i usługi. Zmniejszył się też średni czas oczekiwania na zapłatę - z 4 miesięcy i 9 dni do 4 miesięcy - wynika z raportu Krajowego Rejestru Długów. To najlepszy wynik od trzech lat, kiedy brak problemów z odzyskaniem należności deklarowało zaledwie 10 proc. polskich przedsiębiorstw

 

REKLAMA

Na początku lipca aż 19,7 proc. polskich firm deklarowało, że nie ma żadnych kłopotów z otrzymaniem w wyznaczonym terminie zapłaty za wystawione faktury. To najlepszy wynik od lipca 2009 r., kiedy to brak problemów z odzyskaniem należności deklarowało zaledwie 10 proc. polskich przedsiębiorstw. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu "Portfel należności polskich przedsiębiorstw", przygotowanego przez KRD oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych.  Badanie ankietowe zostało przeprowadzone na początku lipca na próbie 1934 firm z całej Polski.

 

Firmy krócej czekają na zapłatę

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z raportu wynika również, że znacznie skrócił się czas oczekiwania na zapłatę: z 4 miesięcy i 9 dni (w I kwartale 2011 r.) do 4 miesięcy. Jednocześnie zmniejszyły się koszty, jakie ponoszą firmy na obsługę przeterminowanych należności - w 70,9 proc. przedsiębiorstwach nie przekracza on 10 proc. wszystkich kosztów.

 

Najmniejsze problemy z uzyskaniem w terminie zapłaty mają firmy zatrudniające do 49 osób. Aż 21,4 proc. z nich nie odnotowuje jakichkolwiek opóźnień w płatnościach, podczas gdy w przypadku przedsiębiorstw średnich (50-249 pracowników) wskaźnik ten wynosi 8,6 proc. W grupie dużych firm, czyli tych, które zatrudniają więcej niż 250 pracowników, odsetek ten wynosi 12,9 proc.

 

Autorzy badania wskazali, że jeśli już klienci spóźniają się z zapłatą, to najkrócej na zapłatę czekają firmy duże, bo 2 miesiące i 21 dni, natomiast małe i średnie aż 4 miesiące.

 

Dobra sytuacja finansowa przedsiębiorców

 

"Zmalał także odsetek firm, które na skutek braku zapłaty od kontrahentów, nie były w stanie regulować swoich należności. O ile na początku kwietnia taki problem spotykał 34,4 proc. przedsiębiorstw, to w lipcu odsetek ten wynosił 32,8 proc. Polscy przedsiębiorcy też bardzo dobrze oceniają swoją sytuację finansową. Jednocześnie przybyło firm, które deklarowały, że ich kondycja finansowa poprawiła się, jak i ubyło tych, które wskazywały na jej pogorszenie" - ocenił prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

 

KRD podkreśla jednak, że polscy przedsiębiorcy z lekką obawą patrzą w przyszłość. Co prawda aż 13 proc. przedsiębiorców oczekuje, że problemy z odzyskiwaniem należności będą malały (wobec 10,6 proc. w kwietniu), ale jednocześnie aż 21,3 proc. spodziewa się ich narastania (w kwietniu uważało tak 18,7 proc. firm).

 

Zmniejszył się też odsetek optymistów uważających, że sytuacja finansowa ich firm się poprawi - z 43,9 proc. w kwietniu, do 38,2 proc. w lipcu. Wyjątek stanowią firmy średnie, gdzie optymizm wzrósł - o ile w I kwartale 2011 roku poprawy swojej sytuacji finansowej oczekiwało 42,1 proc. przedsiębiorstw z tej grupy, to w II kwartale ten odsetek wzrósł do 43,5 proc.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA