REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 kroki PROWadzące do sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla właścicieli mikroprzedsiębiorstw planujących rozwój, lub osób chcących w najbliższym czasie założyć własną firmę, nadchodzi najlepszy czas na poszukiwanie odpowiedniego wsparcia. Dla aktywnych biznesowo mieszkańców terenów wiejskich bądź miejskich do 5 tys. mieszkańców, Unia Europejska przygotowała wyjątkowo korzystne działanie – Działanie 312 z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).


Jak otrzymać tę pomoc? Specjaliści z firmy doradczej DC CONSULTANT Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych prezentują cztery kroki na drodze do rozwoju w ramach Działania 312 z PROW-u.

REKLAMA

 

P jak Pomysł


Zanim przystąpimy do konkretnych działań warto dokładnie przeanalizować możliwości jakie stoją przed mikroprzedsiębiorcami chcącymi skorzystać z Działania 312 z PROW-u (Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich). Nie każdy pomysł zrealizujemy bowiem przy pomocy tego konkretnego działania, ale i nie każde z możliwych rozwiązań przyjdzie nam od razu do głowy. Wszelkie wątpliwości rozwiejemy wnikliwie analizując broszurę informacyjną na temat Działania 312 z PROW-u. Jakie pomysły mają szansę na realizację? Wszystkie te, które są zgodne z listą działań objętych wsparciem, a są wśród nich:

  • usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa,
  • usługi dla ludności,
  • sprzedaż hurtowa i detaliczna,
  • rzemiosło lub rękodzielnictwo,
  • roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
  • usługi turystyczne oraz związane ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem,
  • usługi transportowe,
  • usługi komunalne,
  • przetwórstwo produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych,
  • magazynowanie lub przechowywanie towarów,
  • wytwarzanie produktów energetycznych z biomasy,
  • rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sam pomysł spożytkowania dotacji często pojawia się dopiero w momencie, gdy przedsiębiorca uświadomi sobie możliwość ubiegania się o nią. Wielu potencjalnych Beneficjentów nie podjęłoby działań, gdyby nie perspektywa otrzymania dofinansowania. W praktyce więc często pomysł poprzedza perspektywa jego realizacji. To NA CO ostatecznie zdecydujemy się wydać dofinansowanie zależy już od możliwości firmy, lista działań objętych dofinansowaniem jest bowiem bardzo długa - mówi Jacek Śledziński, Specjalista ds. Finansowania Przedsiębiorstw Sektora MŚP w DC CONSULTANT Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych.


R jak Rozpoznanie

REKLAMA


Działanie 312 należy generalnie do prostych, i względnie łatwo dostępnych. Z założenia, w przeciwieństwie do innych, bardziej skomplikowanych działań, nie powinno wiązać się z długotrwałym procesem przygotowywania dokumentacji, o czym przekonać mogą się ci Beneficjenci, którzy wcześniej mieli do czynienia z innymi programami operacyjnymi, jak chociażby Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Ci, którzy z unijnego wsparcia korzystają po raz pierwszy, powinni w pierwszym kroku dokładnie zapoznać się z dokumentami poświęconymi Działaniu 312.  Zawarte w nich informacje są o tyle istotne, że wskazują na wiele potencjalnych trudności, których początkowo Beneficjenci w ogóle nie biorą pod uwagę.

Nim więc zdecydujemy się na snucie planów rozwoju swojej działalności, przeanalizujmy dokumenty pod kątem ograniczeń programu. Do istotnych kwestii należy na przykład sama kwota dofinansowania, która uzależniona jest od liczby stworzonych w oparciu o pozyskaną dotację etatów (dla przynajmniej 1 - do 100 tys. zł, i odpowiednio dla 2 i mniej niż 3 - do 200 tys. zł, a dla przynajmniej 3 - do 300 tys. zł). Warunki Działania 312 są na tyle korzystne, że działającym dotąd wyłącznie na terenie miasta przedsiębiorcom opłaci się rozważyć możliwość rozszerzenia swych usług na nowe obszary.

 

O jak Organizacja

 

Początek drogi do uzyskania dofinansowania polega na takim sformułowaniu celu pozyskania dotacji, by wpisał się w konkretne kategorie działań ujętych w regulaminie. Gdy więc poszukujemy środków na rozwój bądź stworzenie przedsiębiorstwa pamiętajmy, że nasze szanse rosną wraz z dopasowaniem celów do wymagań stawianych przed Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

REKLAMA

Na tym etapie warto się także zastanowić nad tym, czy planowaną inwestycję da się zrealizować wyłącznie przy pomocy tego konkretnego dofinansowania. Większe inwestycje warto podzielić na mniejsze. Po ustaleniu zakresu inwestycji przychodzi czas na decyzję w kwestii sporządzania samego wniosku. Potencjalny Beneficjent ma dwa wyjścia - sporządzić wniosek sam, bądź powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie doradczej. Pierwsza z dróg wydaje się na pierwszy rzut oka  lepszą, bowiem skoro Działanie 312 jest proste z założenia, sporządzenie wniosku nie powinno nastręczać wiele trudności. 

Problem polega jednak na tym, że procedura, o ile jest faktycznie uproszczona względem innych programów, także i w tym wypadku wymaga jednak fachowej wiedzy a także doświadczenia w kompletowaniu dokumentacji. Wiele projektów, które spełniają doskonale założenia Działania 312 z PROW-u odpada tylko dlatego, że wnioskodawcy nie dopełnili kryteriów formalnych. To frustrujące, tym bardziej że w dotychczasowych naborach szansa otrzymania dotacji po spełnieniu kryterium formalnego była bardzo duża. Sam przedsiębiorca musi odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czy czuje się na siłach, by pomysł pozyskania dotacji doprowadzić pomyślnie do końca. Większości brakuje często wiedzy, determinacji, lub doświadczenia, w efekcie więc wysiłki okazują się daremne a szansa na rozwój przepada. - mówi Jacek Śledziński z DC Consultant.        

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zdecyduje się, czy nie, na usługi firmy doradczej, w chwili uruchomienia procedury aplikacyjnej rozpoczyna się urzędowa ścieżka zaświadczeń, analiz, raportów, spisów, planów i decyzji. Nie warto jednak się tym zniechęcać, ARiMR-u jest bowiem jedynie weryfikacja rzeczywistych planów przedsiębiorcy i szans na powodzenie jego pomysłu. O ile więc plany rzeczywiście dobrze wypełniają założenia programu, istnieją realne szanse na powodzenie w pozyskaniu dotacji.

 

W jak Wynik

 

To, co najbardziej interesuje nas w Działaniu 312 PROW to oczywiście wynik. Równie mocno są nim zainteresowane organy, z którymi musimy rozliczyć się z wykorzystania unijnych środków. Po przejściu oceny formalnej i merytorycznej, co trwa zwykle ok. 12 miesięcy, przychodzi bowiem czas najpierw na przekazanie nam dotacji, późnej zaś, na rozliczanie jej, co jest nie mniej istotnym elementem co wnioskowanie o nią. Rozliczanie dotacji jest wymagane od każdego z Beneficjentów, zaś jego celem jest udokumentowanie prawidłowego wykorzystania środków. Poprzez rozliczanie dotacji informujemy urząd o wykorzystaniu środków zgodnym z wstępnymi założeniami, a co za tym idzie o osiągnięciu założonego celu.

Przedsiębiorca musi mieć świadomość, że cele, na które wydawane są przez niego pieniądze muszą przede wszystkim pokrywać się z założeniami z wniosku o dofinansowanie. W praktyce jest to skomplikowane, bowiem założenia często nie z winy samego Beneficjenta odbiegają od zastanej później rzeczywistości. Wpływ na taki stan rzeczy mają czynniki obiektywne takie, jak zmiany cen, wahania walutowe, czy drobne modyfikacje projektu inwestycji.  Można z tym sobie jednak poradzić, bowiem na tym polu, tak jak i na polu sporządzania wniosku o dofinansowanie, swą pomoc oferują firmy doradcze. Warto zadanie to zlecić,  by mieć pewność, że nie spotkają nas negatywne konsekwencje braku wywiązania się z umowy o dofinansowanie - komentuje Szymon Cieśla, główny Analityk w DC Consultant. Przede wszystkim jednak z usług doradców w tej dziedzinie warto skorzystać po to, by samodzielnie zajmować się tym, w czym jesteśmy najlepsi - prowadzeniem działalności na której rozwój udało nam się pozyskać dofinansowanie. 

 

Jacek Śledziński
DC Consultant
Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych
j.sledzinski@dc-consultant.pl

Alina Grencel
portal Doradca-UE
Specjalista ds. Promocji i PR
a.grencel@doradca-ue.pl
 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: DC Consultant

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA