Kategorie

4 kroki PROWadzące do sukcesu

inforCMS
Dla właścicieli mikroprzedsiębiorstw planujących rozwój, lub osób chcących w najbliższym czasie założyć własną firmę, nadchodzi najlepszy czas na poszukiwanie odpowiedniego wsparcia. Dla aktywnych biznesowo mieszkańców terenów wiejskich bądź miejskich do 5 tys. mieszkańców, Unia Europejska przygotowała wyjątkowo korzystne działanie – Działanie 312 z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).


Jak otrzymać tę pomoc? Specjaliści z firmy doradczej DC CONSULTANT Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych prezentują cztery kroki na drodze do rozwoju w ramach Działania 312 z PROW-u.

 

P jak Pomysł


Zanim przystąpimy do konkretnych działań warto dokładnie przeanalizować możliwości jakie stoją przed mikroprzedsiębiorcami chcącymi skorzystać z Działania 312 z PROW-u (Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich). Nie każdy pomysł zrealizujemy bowiem przy pomocy tego konkretnego działania, ale i nie każde z możliwych rozwiązań przyjdzie nam od razu do głowy. Wszelkie wątpliwości rozwiejemy wnikliwie analizując broszurę informacyjną na temat Działania 312 z PROW-u. Jakie pomysły mają szansę na realizację? Wszystkie te, które są zgodne z listą działań objętych wsparciem, a są wśród nich:

  • usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa,
  • usługi dla ludności,
  • sprzedaż hurtowa i detaliczna,
  • rzemiosło lub rękodzielnictwo,
  • roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne,
  • usługi turystyczne oraz związane ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem,
  • usługi transportowe,
  • usługi komunalne,
  • przetwórstwo produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych,
  • magazynowanie lub przechowywanie towarów,
  • wytwarzanie produktów energetycznych z biomasy,
  • rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.

 

Sam pomysł spożytkowania dotacji często pojawia się dopiero w momencie, gdy przedsiębiorca uświadomi sobie możliwość ubiegania się o nią. Wielu potencjalnych Beneficjentów nie podjęłoby działań, gdyby nie perspektywa otrzymania dofinansowania. W praktyce więc często pomysł poprzedza perspektywa jego realizacji. To NA CO ostatecznie zdecydujemy się wydać dofinansowanie zależy już od możliwości firmy, lista działań objętych dofinansowaniem jest bowiem bardzo długa - mówi Jacek Śledziński, Specjalista ds. Finansowania Przedsiębiorstw Sektora MŚP w DC CONSULTANT Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych.


R jak Rozpoznanie

Reklama


Działanie 312 należy generalnie do prostych, i względnie łatwo dostępnych. Z założenia, w przeciwieństwie do innych, bardziej skomplikowanych działań, nie powinno wiązać się z długotrwałym procesem przygotowywania dokumentacji, o czym przekonać mogą się ci Beneficjenci, którzy wcześniej mieli do czynienia z innymi programami operacyjnymi, jak chociażby Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Ci, którzy z unijnego wsparcia korzystają po raz pierwszy, powinni w pierwszym kroku dokładnie zapoznać się z dokumentami poświęconymi Działaniu 312.  Zawarte w nich informacje są o tyle istotne, że wskazują na wiele potencjalnych trudności, których początkowo Beneficjenci w ogóle nie biorą pod uwagę.

Nim więc zdecydujemy się na snucie planów rozwoju swojej działalności, przeanalizujmy dokumenty pod kątem ograniczeń programu. Do istotnych kwestii należy na przykład sama kwota dofinansowania, która uzależniona jest od liczby stworzonych w oparciu o pozyskaną dotację etatów (dla przynajmniej 1 - do 100 tys. zł, i odpowiednio dla 2 i mniej niż 3 - do 200 tys. zł, a dla przynajmniej 3 - do 300 tys. zł). Warunki Działania 312 są na tyle korzystne, że działającym dotąd wyłącznie na terenie miasta przedsiębiorcom opłaci się rozważyć możliwość rozszerzenia swych usług na nowe obszary.

 

O jak Organizacja

 

Początek drogi do uzyskania dofinansowania polega na takim sformułowaniu celu pozyskania dotacji, by wpisał się w konkretne kategorie działań ujętych w regulaminie. Gdy więc poszukujemy środków na rozwój bądź stworzenie przedsiębiorstwa pamiętajmy, że nasze szanse rosną wraz z dopasowaniem celów do wymagań stawianych przed Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

Reklama

Na tym etapie warto się także zastanowić nad tym, czy planowaną inwestycję da się zrealizować wyłącznie przy pomocy tego konkretnego dofinansowania. Większe inwestycje warto podzielić na mniejsze. Po ustaleniu zakresu inwestycji przychodzi czas na decyzję w kwestii sporządzania samego wniosku. Potencjalny Beneficjent ma dwa wyjścia - sporządzić wniosek sam, bądź powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie doradczej. Pierwsza z dróg wydaje się na pierwszy rzut oka  lepszą, bowiem skoro Działanie 312 jest proste z założenia, sporządzenie wniosku nie powinno nastręczać wiele trudności. 

Problem polega jednak na tym, że procedura, o ile jest faktycznie uproszczona względem innych programów, także i w tym wypadku wymaga jednak fachowej wiedzy a także doświadczenia w kompletowaniu dokumentacji. Wiele projektów, które spełniają doskonale założenia Działania 312 z PROW-u odpada tylko dlatego, że wnioskodawcy nie dopełnili kryteriów formalnych. To frustrujące, tym bardziej że w dotychczasowych naborach szansa otrzymania dotacji po spełnieniu kryterium formalnego była bardzo duża. Sam przedsiębiorca musi odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czy czuje się na siłach, by pomysł pozyskania dotacji doprowadzić pomyślnie do końca. Większości brakuje często wiedzy, determinacji, lub doświadczenia, w efekcie więc wysiłki okazują się daremne a szansa na rozwój przepada. - mówi Jacek Śledziński z DC Consultant.        

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zdecyduje się, czy nie, na usługi firmy doradczej, w chwili uruchomienia procedury aplikacyjnej rozpoczyna się urzędowa ścieżka zaświadczeń, analiz, raportów, spisów, planów i decyzji. Nie warto jednak się tym zniechęcać, ARiMR-u jest bowiem jedynie weryfikacja rzeczywistych planów przedsiębiorcy i szans na powodzenie jego pomysłu. O ile więc plany rzeczywiście dobrze wypełniają założenia programu, istnieją realne szanse na powodzenie w pozyskaniu dotacji.

 

W jak Wynik

 

To, co najbardziej interesuje nas w Działaniu 312 PROW to oczywiście wynik. Równie mocno są nim zainteresowane organy, z którymi musimy rozliczyć się z wykorzystania unijnych środków. Po przejściu oceny formalnej i merytorycznej, co trwa zwykle ok. 12 miesięcy, przychodzi bowiem czas najpierw na przekazanie nam dotacji, późnej zaś, na rozliczanie jej, co jest nie mniej istotnym elementem co wnioskowanie o nią. Rozliczanie dotacji jest wymagane od każdego z Beneficjentów, zaś jego celem jest udokumentowanie prawidłowego wykorzystania środków. Poprzez rozliczanie dotacji informujemy urząd o wykorzystaniu środków zgodnym z wstępnymi założeniami, a co za tym idzie o osiągnięciu założonego celu.

Przedsiębiorca musi mieć świadomość, że cele, na które wydawane są przez niego pieniądze muszą przede wszystkim pokrywać się z założeniami z wniosku o dofinansowanie. W praktyce jest to skomplikowane, bowiem założenia często nie z winy samego Beneficjenta odbiegają od zastanej później rzeczywistości. Wpływ na taki stan rzeczy mają czynniki obiektywne takie, jak zmiany cen, wahania walutowe, czy drobne modyfikacje projektu inwestycji.  Można z tym sobie jednak poradzić, bowiem na tym polu, tak jak i na polu sporządzania wniosku o dofinansowanie, swą pomoc oferują firmy doradcze. Warto zadanie to zlecić,  by mieć pewność, że nie spotkają nas negatywne konsekwencje braku wywiązania się z umowy o dofinansowanie - komentuje Szymon Cieśla, główny Analityk w DC Consultant. Przede wszystkim jednak z usług doradców w tej dziedzinie warto skorzystać po to, by samodzielnie zajmować się tym, w czym jesteśmy najlepsi - prowadzeniem działalności na której rozwój udało nam się pozyskać dofinansowanie. 

 

Jacek Śledziński
DC Consultant
Centrum Analiz i Ekspertyz Ekonomicznych
j.sledzinski@dc-consultant.pl

Alina Grencel
portal Doradca-UE
Specjalista ds. Promocji i PR
a.grencel@doradca-ue.pl
 

 

 

Źródło: DC Consultant
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca

    Tydzień Przedsiębiorcy 21-25 czerwca. W dniu 21 czerwca przypada Dzień Przedsiębiorcy. Z tej okazji Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprasza w tym roku firmy i przedsiębiorców, w tym szczególności z sektora MŚP, na specjalnie zorganizowane wydarzenia. Potrwają one do 25 czerwca 2021 r. Podczas organizowanych w tym celu spotkań, telekonferencji, webinariów i podcastów MRPiT chce wesprzeć małe i średnie przedsiębiorstwa praktyczną wiedzą, doświadczeniem i kontaktami na rzecz rozwoju ich działalności biznesowej tak w kraju, jak i na rynkach Unii Europejskiej, a także pozaunijnych.

    Które firmy stać na sztuczną inteligencję?

    Sztuczna inteligencja odmieniana jest przez wszystkie przypadki. Chociaż średnie i małe firmy nie mają embarga na technologie wykorzystujące SI, praktyka pokazuje, że istnieje wewnętrzny opór. Dlaczego tak się dzieje?

    Firma w Czechach. Przedsiębiorcy pomału odpuszczają

    Nawet o kilkaset procent wzrosła w ostatnich tygodniach liczba pytań kierowanych do firm pomagających prowadzić firmę w Czechach. Ale jak podkreślają eksperci, nie każdy biznes można przenieść do Czech czy na Słowację. Wyjaśniamy dlaczego.

    Handel hurtowy i detaliczny szuka pracowników

    Przedsiębiorcy z sektora handlu detalicznego i hurtowego w najbliższych trzech miesiącach mają zamiar dość intensywnie rozbudowywać swoje zespoły. Kogo głównie poszukują pracodawcy?

    Tokenizacja - słowo klucz w nowoczesnym biznesie. Co można stokenizować?

    Tokenizacja to termin zdobywający ostatnimi czasy olbrzymią popularność, w szczególności w środowiskach biznesowych. Przedsiębiorcy zaczynają żywiej interesować się możliwościami, jakie oferuje ta oparta na technologii blockchain forma cyfryzacji. Pytanie tylko, cyfryzacji… czego? Jak działa blockchain? Czym jest tokenizacja? Co to jest token? Jakie są rodzaje tokenów? Co można stokenizować? Jak przeprowadzić cyfryzację biznesu poprzez tokenizację? Wyjaśniają eksperci z Kancelarii Prawnej RPMS Staniszewski & Wspólnicy

    Ceny mieszkań rosną wolniej niż zarobki

    Ceny mieszkań. W trakcie trwającej hossy mieszkaniowej pensje Polaków wzrosły o prawie 53% - sugerują dane GUS. To prawie tyle, o ile zdrożały w międzyczasie nieruchomości. W ostatnim kwartale znowu pensje wyprzedziły ceny. Oby nie na chwilę.

    Odejście od chowu klatkowego jest niemożliwe

    Resort rolnictwa przygląda się działaniom KE ws. chowu klatkowego. Tymczasem branża stoi na stanowisku, że rezygnacja z chowu klatkowego nie jest możliwa.

    Przedsiębiorcy częściej źle oceniają jakość pracy zdalnej

    Po upływie kilkunastu miesięcy model pracy zdalnej przynosi gorsze efekty zdaniem co trzeciego pracodawcy. Najmniej zadowoleni z home office są przedstawiciele handlu, przemysłu i mikrofirm.

    Działalność gospodarcza a status osoby bezrobotnej

    Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą z wpisem do CEIDG może uzyskać status osoby bezrobotnej? Jak wygląda sytuacja spółek prawa handlowego i działalności nierejestrowej?

    Dariusz Bliźniak: dlaczego drzewa i zieleń stają się kapitałem?

    Ślad węglowy to jedno z największych wyzwań XXI wieku, które nie pozostaje obojętne zarówno pojedynczym obywatelom, jak i całym rządom poszczególnych państw - mówi Dariusz Bliźniak.

    PR w firmie. Czym jest pozycjonowanie eksperckie?

    Pozycjonowanie eksperckie - na czym polega ten rodzaj prowadzenia dialogu z publicznością (a docelowo – przyszłymi klientami)? Jakie narzędzia są niezbędne w skutecznym pozycjonowaniu eksperckim?

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Jacek Czauderna: Panie Premierze, przedsiębiorcy czekają na konkrety [PODCAST]

    Polski Ład to kolejna piękna, marketingowa, ale polityczna akcja – mówi Jacek Czauderna. Na co mogą liczyć przedsiębiorcy? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Opłacalność fotowoltaiki - co się zmieni od 2022 roku?

    Opłacalność fotowoltaiki. Szykują się duże zmiany na rynku fotowoltaiki. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt ustawy, który m.in. reguluje nowe zasady dla prosumentów. Co to oznacza? Jak mówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE - „Magazyny energii staną się niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznej”. Dla rynku PV niebawem rozpocznie się nowy rozdział.

    Uproszczone Postępowanie Restrukturyzacyjne to już 84% wszystkich spraw

    UPR okazało się niewątpliwie czarnym koniem restrukturyzacji ostatnich kilkunastu miesięcy. Na koniec czwartego kwartału ubiegłego roku UPR stanowiło 52% wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych. Na czym polega UPR?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Małgorzata Ławnik: oszczędność na pracownikach to pierwszy krok do strat w biznesie

    Zignorowanie potencjału, jaki niosą ze sobą pracownicy, jest jednym z największych błędów przedsiębiorstw, ponieważ to właśnie od zatrudnionych osób zależy przyszłość firmy – mówi Małgorzata Ławnik, dyrektor Pionu Personalnego Kaufland Polska.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Polski Ład napędzi ceny mieszkań. Będzie drożej

    Polski Ład. Mieszkania to wciąż atrakcyjna lokata kapitału, dlatego ich ceny pomimo pandemii idą cały czas w górę. Eksperci prognozują, że wprowadzenie Polskiego Ładu przyczyni się do zwiększenia inflacji, a tym samym do jeszcze wyższych wzrostów cen mieszkań. W praktyce może być trudniej uzyskać kredyt hipoteczny, a tym samym kupić nowe lokum.

    Jaką rolę w transformacji cyfrowej firm odgrywa chmura obliczeniowa?

    Chmura obliczeniowa w trakcie pandemii zyskała na znaczeniu. Korzyści płynące z jej wdrożenia to m.in. optymalizacja kosztów, zwiększenie efektywności operacyjnej, ale przed wszystkim wzrost biznesu. Co jeszcze zyskują firmy w chmurze?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Jaki jest cel nowelizacji ustawy odległościowej?

    Ustawa odległościowa to jedno z założeń transformacji energetycznej. Lądowa energetyka wiatrowa ma być korzyścią dla branży, dostawców energii wiatrowej, ale też mieszkańców i samorządów. Na czym mają polegać zmiany?

    Będą zmiany w ustawie o cudzoziemcach

    Ustawa o cudzoziemcach - będą zmiany dotyczące cudzoziemców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce i będących uczestnikami programów wsparcia.

    Jak branża gastronomiczna może na nowo zdobyć klientów?

    Przed branżą gastronomiczną pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób ponownie pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

    Praca w IT - home office, ale projekty nierozwojowe

    Warunki zatrudnienia na rynku pracy IT są lepsze niż przed pandemią – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę HRK S.A. Zdaniem 39% specjalistów pracujących w IT COVID-19 miał pozytywny wpływ na ich branżę.