REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kiedrzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

REKLAMA

REKLAMA

Około tysiąc przedsiębiorców może do jesieni skorzystać z pilotażowej usługi PARP, która polega na doradztwie dotyczącym rozwoju firmy. Usługa będzie płatna, ale przedsiębiorca poniesie tylko 5 proc. kosztów, resztę dołoży UE.

Jak poinformowała na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, pilotażowy program "Asysta" ruszył we wtorek 24 maja i potrwa do jesieni. Jeżeli usługa spotka się z zainteresowaniem przedsiębiorców, to program zostanie wprowadzony na stałe.

 

REKLAMA

Małe firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Usługa adresowana jest do najmniejszych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy to 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. 96 proc. sektora małych i średnich firm stanowią te mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające jedną osobę. Najmniejsze firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB. Głównie te firmy działają w branżach handlu i napraw.

 

- To siła napędowa naszej gospodarki - powiedziała prezes PARP, Lublińska-Kasprzak.

 

Jak można wesprzeć małe i średnie firmy? Jak twierdzi prezes PARP, tego typu przedsiębiorstwa potrzebują doradztwa, ponieważ co czwarta firma upada wcześniej niż po roku działalności. Ponadto firmy koncentrują się wyłącznie na bieżącej działalności i w większości nie są zainteresowane dalszym rozwojem. Mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe i średnie firmy, dlatego że przedsiębiorcy koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Tak wynika z badania  PARP „Strategia  niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw” przeprowadzonego w zeszłym roku.

 

- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.

 

Praktyka programu Asysta

 

Jak ma wyglądać program Asysta? Usługa ma składać się z 2 etapów. W pierwszym konsultant analizuje razem z przedsiębiorcą sytuację firmy, przyglądają się słabym punktom działalności. Konsultant diagnozuje, co jest potrzebne do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Pierwszy etap trwa nie dłużej niż 4 godziny.

 

W drugim etapie konsultant doradza, jak ulepszyć funkcjonowanie firmy oraz jak zapewnić jej szybszy rozwój. Doradztwo to dotyczy rozwiązywania problemów formalno-prawnych, jakie napotyka właściciel firmy podczas prowadzenia działalności, marketingu, organizacji pracy i finansów.

 

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z programu powinien się zgłosić do jednej z 21 instytucji w jednym z 11 województw. Ośrodków doradczych nie ma jednak dużo. Na terenie woj. mazowieckiego jest tylko jeden - w Ciechanowie, a w woj. lubelskim tylko w Puławach. Tę sytuację tłumaczy Miłosz Marczuk, kierownik Sekcji Prasowej PARP:

 - Proszę zauważyć, że jest to działanie pilotażowe. Punkty świadczące usługi zostały wybrane w konkursie, a startowały w nim te, które uznały, że są obecnie gotowe do zapewnienia usług „asysty”. Niestety, z Warszawy nie wpłynęła żadna aplikacja.

 

"Planujemy, że począwszy od 2012 r. usługa „asysty” będzie jedną z usług dostępnych w każdym Punkcie Konsultacyjnym KSU. Konkurs na nowe PK KSU planowany jest w IV kwartale 2011 r. Podkreślam jednak, że nie ma tu żadnej rejonizacji, także firma np. z woj. podlaskiego może śmiało aplikować o „asystę” w woj. lubelskim" - mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.

 

Wykaz instytucji zbajduje się na stronie internetowej PARP.

 

 Usługa jest odpłatna, jednak ta opłata jest symboliczna - mówiła na konferencji wiceprezes PARP Aneta Wilmańska.

 

W zeszłorocznych badaniach PARP 61 proc. przedsiębiorców nie była skłonna do zapłacenia za usługi doradcze. W programie Asysta za tego typu usługę możesz zapłacić maksymalnie 120 zł (5 proc. kosztów konsultacji). Reszta jest dofinansowywana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Budżet programu pilotażowego wynosi 2 mln 800 tys.zł.

 

Opinia przedsiębiorców na temat programu

 

Jak pokazywał sondaż przeprowadzono przez PARP zainteresowanie przedsiębiorców nie zmieniło się. Prawdopodobnie niewielu przedsiębiorców będzie chciało skorzystać z programu Asysta.

 

- Ten program jest skierowany do „słabych” przedsiębiorców. Osoba, która jest po studiach zarządzania czy marketingu wie dokładnie, na czym opiera się jego firma i jakie braki posiada. Tego typu doradztwo to czyste zbijanie kapitału na złudzeniach przedsiębiorców, którym się nie powodzi w interesach. A takich osób jest niestety najwięcej.  Oczywiście,  temu programowi przyświeca szlachetna myśl, lecz obawiam się że to za mało - twierdzi Wojciech Cywiński, właściciel firmy FOST, jednoosobowego przedsiębiorstwa.

 

Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA