REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kiedrzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

REKLAMA

Około tysiąc przedsiębiorców może do jesieni skorzystać z pilotażowej usługi PARP, która polega na doradztwie dotyczącym rozwoju firmy. Usługa będzie płatna, ale przedsiębiorca poniesie tylko 5 proc. kosztów, resztę dołoży UE.

Jak poinformowała na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, pilotażowy program "Asysta" ruszył we wtorek 24 maja i potrwa do jesieni. Jeżeli usługa spotka się z zainteresowaniem przedsiębiorców, to program zostanie wprowadzony na stałe.

 

Małe firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Usługa adresowana jest do najmniejszych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy to 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. 96 proc. sektora małych i średnich firm stanowią te mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające jedną osobę. Najmniejsze firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB. Głównie te firmy działają w branżach handlu i napraw.

 

- To siła napędowa naszej gospodarki - powiedziała prezes PARP, Lublińska-Kasprzak.

 

Jak można wesprzeć małe i średnie firmy? Jak twierdzi prezes PARP, tego typu przedsiębiorstwa potrzebują doradztwa, ponieważ co czwarta firma upada wcześniej niż po roku działalności. Ponadto firmy koncentrują się wyłącznie na bieżącej działalności i w większości nie są zainteresowane dalszym rozwojem. Mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe i średnie firmy, dlatego że przedsiębiorcy koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Tak wynika z badania  PARP „Strategia  niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw” przeprowadzonego w zeszłym roku.

 

- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.

 

Praktyka programu Asysta

 

Jak ma wyglądać program Asysta? Usługa ma składać się z 2 etapów. W pierwszym konsultant analizuje razem z przedsiębiorcą sytuację firmy, przyglądają się słabym punktom działalności. Konsultant diagnozuje, co jest potrzebne do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Pierwszy etap trwa nie dłużej niż 4 godziny.

 

W drugim etapie konsultant doradza, jak ulepszyć funkcjonowanie firmy oraz jak zapewnić jej szybszy rozwój. Doradztwo to dotyczy rozwiązywania problemów formalno-prawnych, jakie napotyka właściciel firmy podczas prowadzenia działalności, marketingu, organizacji pracy i finansów.

 

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z programu powinien się zgłosić do jednej z 21 instytucji w jednym z 11 województw. Ośrodków doradczych nie ma jednak dużo. Na terenie woj. mazowieckiego jest tylko jeden - w Ciechanowie, a w woj. lubelskim tylko w Puławach. Tę sytuację tłumaczy Miłosz Marczuk, kierownik Sekcji Prasowej PARP:

 - Proszę zauważyć, że jest to działanie pilotażowe. Punkty świadczące usługi zostały wybrane w konkursie, a startowały w nim te, które uznały, że są obecnie gotowe do zapewnienia usług „asysty”. Niestety, z Warszawy nie wpłynęła żadna aplikacja.

 

"Planujemy, że począwszy od 2012 r. usługa „asysty” będzie jedną z usług dostępnych w każdym Punkcie Konsultacyjnym KSU. Konkurs na nowe PK KSU planowany jest w IV kwartale 2011 r. Podkreślam jednak, że nie ma tu żadnej rejonizacji, także firma np. z woj. podlaskiego może śmiało aplikować o „asystę” w woj. lubelskim" - mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.

 

Wykaz instytucji zbajduje się na stronie internetowej PARP.

 

 Usługa jest odpłatna, jednak ta opłata jest symboliczna - mówiła na konferencji wiceprezes PARP Aneta Wilmańska.

 

W zeszłorocznych badaniach PARP 61 proc. przedsiębiorców nie była skłonna do zapłacenia za usługi doradcze. W programie Asysta za tego typu usługę możesz zapłacić maksymalnie 120 zł (5 proc. kosztów konsultacji). Reszta jest dofinansowywana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Budżet programu pilotażowego wynosi 2 mln 800 tys.zł.

 

Opinia przedsiębiorców na temat programu

 

Jak pokazywał sondaż przeprowadzono przez PARP zainteresowanie przedsiębiorców nie zmieniło się. Prawdopodobnie niewielu przedsiębiorców będzie chciało skorzystać z programu Asysta.

 

- Ten program jest skierowany do „słabych” przedsiębiorców. Osoba, która jest po studiach zarządzania czy marketingu wie dokładnie, na czym opiera się jego firma i jakie braki posiada. Tego typu doradztwo to czyste zbijanie kapitału na złudzeniach przedsiębiorców, którym się nie powodzi w interesach. A takich osób jest niestety najwięcej.  Oczywiście,  temu programowi przyświeca szlachetna myśl, lecz obawiam się że to za mało - twierdzi Wojciech Cywiński, właściciel firmy FOST, jednoosobowego przedsiębiorstwa.

 

Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA