REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kiedrzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

REKLAMA

Około tysiąc przedsiębiorców może do jesieni skorzystać z pilotażowej usługi PARP, która polega na doradztwie dotyczącym rozwoju firmy. Usługa będzie płatna, ale przedsiębiorca poniesie tylko 5 proc. kosztów, resztę dołoży UE.

Jak poinformowała na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, pilotażowy program "Asysta" ruszył we wtorek 24 maja i potrwa do jesieni. Jeżeli usługa spotka się z zainteresowaniem przedsiębiorców, to program zostanie wprowadzony na stałe.

 

Małe firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Usługa adresowana jest do najmniejszych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy to 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. 96 proc. sektora małych i średnich firm stanowią te mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające jedną osobę. Najmniejsze firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB. Głównie te firmy działają w branżach handlu i napraw.

 

- To siła napędowa naszej gospodarki - powiedziała prezes PARP, Lublińska-Kasprzak.

 

Jak można wesprzeć małe i średnie firmy? Jak twierdzi prezes PARP, tego typu przedsiębiorstwa potrzebują doradztwa, ponieważ co czwarta firma upada wcześniej niż po roku działalności. Ponadto firmy koncentrują się wyłącznie na bieżącej działalności i w większości nie są zainteresowane dalszym rozwojem. Mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe i średnie firmy, dlatego że przedsiębiorcy koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Tak wynika z badania  PARP „Strategia  niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw” przeprowadzonego w zeszłym roku.

 

- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.

 

Praktyka programu Asysta

 

Jak ma wyglądać program Asysta? Usługa ma składać się z 2 etapów. W pierwszym konsultant analizuje razem z przedsiębiorcą sytuację firmy, przyglądają się słabym punktom działalności. Konsultant diagnozuje, co jest potrzebne do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Pierwszy etap trwa nie dłużej niż 4 godziny.

 

W drugim etapie konsultant doradza, jak ulepszyć funkcjonowanie firmy oraz jak zapewnić jej szybszy rozwój. Doradztwo to dotyczy rozwiązywania problemów formalno-prawnych, jakie napotyka właściciel firmy podczas prowadzenia działalności, marketingu, organizacji pracy i finansów.

 

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z programu powinien się zgłosić do jednej z 21 instytucji w jednym z 11 województw. Ośrodków doradczych nie ma jednak dużo. Na terenie woj. mazowieckiego jest tylko jeden - w Ciechanowie, a w woj. lubelskim tylko w Puławach. Tę sytuację tłumaczy Miłosz Marczuk, kierownik Sekcji Prasowej PARP:

 - Proszę zauważyć, że jest to działanie pilotażowe. Punkty świadczące usługi zostały wybrane w konkursie, a startowały w nim te, które uznały, że są obecnie gotowe do zapewnienia usług „asysty”. Niestety, z Warszawy nie wpłynęła żadna aplikacja.

 

"Planujemy, że począwszy od 2012 r. usługa „asysty” będzie jedną z usług dostępnych w każdym Punkcie Konsultacyjnym KSU. Konkurs na nowe PK KSU planowany jest w IV kwartale 2011 r. Podkreślam jednak, że nie ma tu żadnej rejonizacji, także firma np. z woj. podlaskiego może śmiało aplikować o „asystę” w woj. lubelskim" - mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.

 

Wykaz instytucji zbajduje się na stronie internetowej PARP.

 

 Usługa jest odpłatna, jednak ta opłata jest symboliczna - mówiła na konferencji wiceprezes PARP Aneta Wilmańska.

 

W zeszłorocznych badaniach PARP 61 proc. przedsiębiorców nie była skłonna do zapłacenia za usługi doradcze. W programie Asysta za tego typu usługę możesz zapłacić maksymalnie 120 zł (5 proc. kosztów konsultacji). Reszta jest dofinansowywana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Budżet programu pilotażowego wynosi 2 mln 800 tys.zł.

 

Opinia przedsiębiorców na temat programu

 

Jak pokazywał sondaż przeprowadzono przez PARP zainteresowanie przedsiębiorców nie zmieniło się. Prawdopodobnie niewielu przedsiębiorców będzie chciało skorzystać z programu Asysta.

 

- Ten program jest skierowany do „słabych” przedsiębiorców. Osoba, która jest po studiach zarządzania czy marketingu wie dokładnie, na czym opiera się jego firma i jakie braki posiada. Tego typu doradztwo to czyste zbijanie kapitału na złudzeniach przedsiębiorców, którym się nie powodzi w interesach. A takich osób jest niestety najwięcej.  Oczywiście,  temu programowi przyświeca szlachetna myśl, lecz obawiam się że to za mało - twierdzi Wojciech Cywiński, właściciel firmy FOST, jednoosobowego przedsiębiorstwa.

 

Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA