REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Anna Kiedrzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

REKLAMA

REKLAMA

Około tysiąc przedsiębiorców może do jesieni skorzystać z pilotażowej usługi PARP, która polega na doradztwie dotyczącym rozwoju firmy. Usługa będzie płatna, ale przedsiębiorca poniesie tylko 5 proc. kosztów, resztę dołoży UE.

Jak poinformowała na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, pilotażowy program "Asysta" ruszył we wtorek 24 maja i potrwa do jesieni. Jeżeli usługa spotka się z zainteresowaniem przedsiębiorców, to program zostanie wprowadzony na stałe.

 

REKLAMA

Małe firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Usługa adresowana jest do najmniejszych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy to 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. 96 proc. sektora małych i średnich firm stanowią te mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające jedną osobę. Najmniejsze firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB. Głównie te firmy działają w branżach handlu i napraw.

 

- To siła napędowa naszej gospodarki - powiedziała prezes PARP, Lublińska-Kasprzak.

 

Jak można wesprzeć małe i średnie firmy? Jak twierdzi prezes PARP, tego typu przedsiębiorstwa potrzebują doradztwa, ponieważ co czwarta firma upada wcześniej niż po roku działalności. Ponadto firmy koncentrują się wyłącznie na bieżącej działalności i w większości nie są zainteresowane dalszym rozwojem. Mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe i średnie firmy, dlatego że przedsiębiorcy koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Tak wynika z badania  PARP „Strategia  niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw” przeprowadzonego w zeszłym roku.

 

- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.

 

Praktyka programu Asysta

 

Jak ma wyglądać program Asysta? Usługa ma składać się z 2 etapów. W pierwszym konsultant analizuje razem z przedsiębiorcą sytuację firmy, przyglądają się słabym punktom działalności. Konsultant diagnozuje, co jest potrzebne do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Pierwszy etap trwa nie dłużej niż 4 godziny.

 

W drugim etapie konsultant doradza, jak ulepszyć funkcjonowanie firmy oraz jak zapewnić jej szybszy rozwój. Doradztwo to dotyczy rozwiązywania problemów formalno-prawnych, jakie napotyka właściciel firmy podczas prowadzenia działalności, marketingu, organizacji pracy i finansów.

 

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z programu powinien się zgłosić do jednej z 21 instytucji w jednym z 11 województw. Ośrodków doradczych nie ma jednak dużo. Na terenie woj. mazowieckiego jest tylko jeden - w Ciechanowie, a w woj. lubelskim tylko w Puławach. Tę sytuację tłumaczy Miłosz Marczuk, kierownik Sekcji Prasowej PARP:

 - Proszę zauważyć, że jest to działanie pilotażowe. Punkty świadczące usługi zostały wybrane w konkursie, a startowały w nim te, które uznały, że są obecnie gotowe do zapewnienia usług „asysty”. Niestety, z Warszawy nie wpłynęła żadna aplikacja.

 

"Planujemy, że począwszy od 2012 r. usługa „asysty” będzie jedną z usług dostępnych w każdym Punkcie Konsultacyjnym KSU. Konkurs na nowe PK KSU planowany jest w IV kwartale 2011 r. Podkreślam jednak, że nie ma tu żadnej rejonizacji, także firma np. z woj. podlaskiego może śmiało aplikować o „asystę” w woj. lubelskim" - mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.

 

Wykaz instytucji zbajduje się na stronie internetowej PARP.

 

 Usługa jest odpłatna, jednak ta opłata jest symboliczna - mówiła na konferencji wiceprezes PARP Aneta Wilmańska.

 

W zeszłorocznych badaniach PARP 61 proc. przedsiębiorców nie była skłonna do zapłacenia za usługi doradcze. W programie Asysta za tego typu usługę możesz zapłacić maksymalnie 120 zł (5 proc. kosztów konsultacji). Reszta jest dofinansowywana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Budżet programu pilotażowego wynosi 2 mln 800 tys.zł.

 

Opinia przedsiębiorców na temat programu

 

Jak pokazywał sondaż przeprowadzono przez PARP zainteresowanie przedsiębiorców nie zmieniło się. Prawdopodobnie niewielu przedsiębiorców będzie chciało skorzystać z programu Asysta.

 

- Ten program jest skierowany do „słabych” przedsiębiorców. Osoba, która jest po studiach zarządzania czy marketingu wie dokładnie, na czym opiera się jego firma i jakie braki posiada. Tego typu doradztwo to czyste zbijanie kapitału na złudzeniach przedsiębiorców, którym się nie powodzi w interesach. A takich osób jest niestety najwięcej.  Oczywiście,  temu programowi przyświeca szlachetna myśl, lecz obawiam się że to za mało - twierdzi Wojciech Cywiński, właściciel firmy FOST, jednoosobowego przedsiębiorstwa.

 

Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA