REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozwinąć małą firmę? PARP ci doradzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kiedrzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzisz małe bądź średnie przedsiębiorstwo? Nie wiesz jak zabrać się do strategii marketingowej czy opracować kosztorys przedsięwzięcia? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielają konsultanci w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

REKLAMA

REKLAMA

Około tysiąc przedsiębiorców może do jesieni skorzystać z pilotażowej usługi PARP, która polega na doradztwie dotyczącym rozwoju firmy. Usługa będzie płatna, ale przedsiębiorca poniesie tylko 5 proc. kosztów, resztę dołoży UE.

Jak poinformowała na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, pilotażowy program "Asysta" ruszył we wtorek 24 maja i potrwa do jesieni. Jeżeli usługa spotka się z zainteresowaniem przedsiębiorców, to program zostanie wprowadzony na stałe.

 

REKLAMA

Małe firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Usługa adresowana jest do najmniejszych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy to 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. 96 proc. sektora małych i średnich firm stanowią te mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające jedną osobę. Najmniejsze firmy wytwarzają 30 proc. polskiego PKB. Głównie te firmy działają w branżach handlu i napraw.

 

- To siła napędowa naszej gospodarki - powiedziała prezes PARP, Lublińska-Kasprzak.

 

Jak można wesprzeć małe i średnie firmy? Jak twierdzi prezes PARP, tego typu przedsiębiorstwa potrzebują doradztwa, ponieważ co czwarta firma upada wcześniej niż po roku działalności. Ponadto firmy koncentrują się wyłącznie na bieżącej działalności i w większości nie są zainteresowane dalszym rozwojem. Mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe i średnie firmy, dlatego że przedsiębiorcy koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Tak wynika z badania  PARP „Strategia  niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw” przeprowadzonego w zeszłym roku.

 

- Konieczność wsparcia merytorycznego zarówno dla powstających, jak i już działających firm wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Naszą pomoc kierujemy zwłaszcza do mikroprzedsiębiorstw. Choć te najmniejsze firmy wytwarzają aż 30% Produktu Krajowego Brutto, to zajmują się głównie handlem oraz naprawami i mają dość niewielki udział w eksporcie (zaledwie 15%). Najważniejszą jednak bolączką mikroprzedsiębiorstw jest krótka egzystencja (na rynku co czwarta firma mikro upada po 1 roku) oraz trudność rozwoju. W efekcie, mikroprzedsiębiorstwa bardzo rzadko przekształcają się w małe lub średnie firmy. Chcemy pomóc im pokonać hamujące ich rozwój bariery tak, aby zachęcić ich do dalszego rozwoju - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP.

 

Praktyka programu Asysta

 

Jak ma wyglądać program Asysta? Usługa ma składać się z 2 etapów. W pierwszym konsultant analizuje razem z przedsiębiorcą sytuację firmy, przyglądają się słabym punktom działalności. Konsultant diagnozuje, co jest potrzebne do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Pierwszy etap trwa nie dłużej niż 4 godziny.

 

W drugim etapie konsultant doradza, jak ulepszyć funkcjonowanie firmy oraz jak zapewnić jej szybszy rozwój. Doradztwo to dotyczy rozwiązywania problemów formalno-prawnych, jakie napotyka właściciel firmy podczas prowadzenia działalności, marketingu, organizacji pracy i finansów.

 

Jeśli przedsiębiorca chce skorzystać z programu powinien się zgłosić do jednej z 21 instytucji w jednym z 11 województw. Ośrodków doradczych nie ma jednak dużo. Na terenie woj. mazowieckiego jest tylko jeden - w Ciechanowie, a w woj. lubelskim tylko w Puławach. Tę sytuację tłumaczy Miłosz Marczuk, kierownik Sekcji Prasowej PARP:

 - Proszę zauważyć, że jest to działanie pilotażowe. Punkty świadczące usługi zostały wybrane w konkursie, a startowały w nim te, które uznały, że są obecnie gotowe do zapewnienia usług „asysty”. Niestety, z Warszawy nie wpłynęła żadna aplikacja.

 

"Planujemy, że począwszy od 2012 r. usługa „asysty” będzie jedną z usług dostępnych w każdym Punkcie Konsultacyjnym KSU. Konkurs na nowe PK KSU planowany jest w IV kwartale 2011 r. Podkreślam jednak, że nie ma tu żadnej rejonizacji, także firma np. z woj. podlaskiego może śmiało aplikować o „asystę” w woj. lubelskim" - mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.

 

Wykaz instytucji zbajduje się na stronie internetowej PARP.

 

 Usługa jest odpłatna, jednak ta opłata jest symboliczna - mówiła na konferencji wiceprezes PARP Aneta Wilmańska.

 

W zeszłorocznych badaniach PARP 61 proc. przedsiębiorców nie była skłonna do zapłacenia za usługi doradcze. W programie Asysta za tego typu usługę możesz zapłacić maksymalnie 120 zł (5 proc. kosztów konsultacji). Reszta jest dofinansowywana w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Budżet programu pilotażowego wynosi 2 mln 800 tys.zł.

 

Opinia przedsiębiorców na temat programu

 

Jak pokazywał sondaż przeprowadzono przez PARP zainteresowanie przedsiębiorców nie zmieniło się. Prawdopodobnie niewielu przedsiębiorców będzie chciało skorzystać z programu Asysta.

 

- Ten program jest skierowany do „słabych” przedsiębiorców. Osoba, która jest po studiach zarządzania czy marketingu wie dokładnie, na czym opiera się jego firma i jakie braki posiada. Tego typu doradztwo to czyste zbijanie kapitału na złudzeniach przedsiębiorców, którym się nie powodzi w interesach. A takich osób jest niestety najwięcej.  Oczywiście,  temu programowi przyświeca szlachetna myśl, lecz obawiam się że to za mało - twierdzi Wojciech Cywiński, właściciel firmy FOST, jednoosobowego przedsiębiorstwa.

 

Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA