REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy PIT można wysłać do pracownika e-mailem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.

Przepisy podatkowe rozstrzygają jedynie wymóg i formę sporządzenia PIT-11 i PIT-40, natomiast nie zawierają wytycznych dotyczących sposobu ich przekazania podatnikom. W związku z brakiem takich regulacji powstał spór między płatnikiem a organem podatkowym o to, czy z tych obowiązków można się wywiązać wysyłając podatnikowi PIT-11 i PIT-40 e-mailem. WSA w Poznaniu w wyroku z 22 października 2010 r. (I SA/Po 486/10) rozstrzygnął dyskusyjną kwestię, wskazując jednocześnie na obowiązek opatrzenia powołanych dokumentów przed wysłaniem do podatnika podpisem kwalifikowanym. Ponadto płatnik ma obowiązek udowodnić doręczenie PIT-11 lub PIT-40 w razie wątpliwości dotyczących dostarczenia podatnikowi tych dokumentów. Takie stanowisko prezentuje obecnie również Ministerstwo Finansów, które w ubiegłych latach miało inne zdanie w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko podatnika - można przesłać e-mailem

O interpretację indywidualną wystąpiła spółka z o.o. w organizacji. Przedstawiciele spółki wskazali, że według przepisów przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Jednak organy podatkowe nie mają racji twierdząc, że jedynymi dowodami potwierdzającymi otrzymanie tych dokumentów jest pokwitowanie osobistego odbioru przez pracownika i pokwitowanie odbioru listu poleconego z PIT-11 lub PIT-40. Dowodem na to mogą być wszystkie środki przewidziane przez prawo.

Stanowisko MF - jest to niezgodne z przepisami

REKLAMA

Informacja PIT-11 przekazywana zarówno podatnikowi, jak i urzędowi skarbowemu powinna zostać sporządzona w prawidłowy sposób przez płatnika lub osobę przez niego wyznaczoną na podstawie art. 31 Ordynacji podatkowej do obliczania i pobierania podatku oraz podpisana przez tę osobę. Jednocześnie ze złożeniem podpisu płatnik lub osoba przez niego wyznaczona do obliczania i pobierania podatku oświadcza, że znane są jej przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością. Z uwagi na zagrożenie tą odpowiedzialnością, zdaniem organu podatkowego, przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Takimi dowodami może być pokwitowanie osobistego odbioru czy pokwitowanie odbioru listu poleconego. Powszechnie akceptowanymi dowodami są dokumenty z odręcznym podpisem pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy stwierdził, że płatnik przekazując pracownikowi PIT-40 lub PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie realizuje obowiązku przekazania pracownikowi stosownej informacji ze względu na brak zachowania warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych. Warunkiem takim jest urzędowe poświadczenie odbioru dokumentów przez adresata, które stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej*.

 

Stanowisko sądu - pracodawca ma rację

WSA w Poznaniu wskazał, że przepisy podatkowe nie regulują zasad przekazywania deklaracji podatnikom przez płatników. W odniesieniu do PIT-11 i PIT-40 ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikowi. Trzeba wyróżnić przekazanie deklaracji przez płatnika organowi, które stanowi złożenie dokumentu i za pomocą środków komunikacji elektronicznej może nastąpić jedynie w przypadkach i na zasadach uregulowanych w przepisach Ordynacji podatkowej i aktach wykonawczych. Osobnym zagadnieniem jest przekazanie PIT przez płatnika podatnikowi. Należy odróżniać te dwie sytuacje.

Dlatego organy podatkowe nie mogą powoływać się na art. 144a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym doręczenie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wnosi o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraża na to zgodę. Przepis ten może bowiem znaleźć zastosowanie tylko w stosunku do strony postępowania oraz podmiotów działających w imieniu strony (przedstawiciela, pełnomocnika). Także inne przepisy niż podatkowe nie zakazują przekazania pracownikowi PIT-40 i PIT-11 e-mailem. Ponadto tej kwestii nie reguluje rozporządzenie w sprawie warunków organizacyjno-technicznych. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta ma zastosowanie tylko do takich podmiotów niepublicznych, którym podmiot publiczny powierzył zadania, jeżeli w związku z realizacją tego zadania istnieje obowiązek przekazywania informacji do lub od podmiotów niebędących organami administracji rządowej.

• art. 37 ust. 3, art. 39 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

*) Warunek ten wynikał z uchylonego 18 grudnia 2010 r. - w związku ze zmianą ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw - rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. Nr 200, poz. 1651).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA