REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy PIT można wysłać do pracownika e-mailem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.

Przepisy podatkowe rozstrzygają jedynie wymóg i formę sporządzenia PIT-11 i PIT-40, natomiast nie zawierają wytycznych dotyczących sposobu ich przekazania podatnikom. W związku z brakiem takich regulacji powstał spór między płatnikiem a organem podatkowym o to, czy z tych obowiązków można się wywiązać wysyłając podatnikowi PIT-11 i PIT-40 e-mailem. WSA w Poznaniu w wyroku z 22 października 2010 r. (I SA/Po 486/10) rozstrzygnął dyskusyjną kwestię, wskazując jednocześnie na obowiązek opatrzenia powołanych dokumentów przed wysłaniem do podatnika podpisem kwalifikowanym. Ponadto płatnik ma obowiązek udowodnić doręczenie PIT-11 lub PIT-40 w razie wątpliwości dotyczących dostarczenia podatnikowi tych dokumentów. Takie stanowisko prezentuje obecnie również Ministerstwo Finansów, które w ubiegłych latach miało inne zdanie w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko podatnika - można przesłać e-mailem

O interpretację indywidualną wystąpiła spółka z o.o. w organizacji. Przedstawiciele spółki wskazali, że według przepisów przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Jednak organy podatkowe nie mają racji twierdząc, że jedynymi dowodami potwierdzającymi otrzymanie tych dokumentów jest pokwitowanie osobistego odbioru przez pracownika i pokwitowanie odbioru listu poleconego z PIT-11 lub PIT-40. Dowodem na to mogą być wszystkie środki przewidziane przez prawo.

Stanowisko MF - jest to niezgodne z przepisami

REKLAMA

Informacja PIT-11 przekazywana zarówno podatnikowi, jak i urzędowi skarbowemu powinna zostać sporządzona w prawidłowy sposób przez płatnika lub osobę przez niego wyznaczoną na podstawie art. 31 Ordynacji podatkowej do obliczania i pobierania podatku oraz podpisana przez tę osobę. Jednocześnie ze złożeniem podpisu płatnik lub osoba przez niego wyznaczona do obliczania i pobierania podatku oświadcza, że znane są jej przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością. Z uwagi na zagrożenie tą odpowiedzialnością, zdaniem organu podatkowego, przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Takimi dowodami może być pokwitowanie osobistego odbioru czy pokwitowanie odbioru listu poleconego. Powszechnie akceptowanymi dowodami są dokumenty z odręcznym podpisem pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy stwierdził, że płatnik przekazując pracownikowi PIT-40 lub PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie realizuje obowiązku przekazania pracownikowi stosownej informacji ze względu na brak zachowania warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych. Warunkiem takim jest urzędowe poświadczenie odbioru dokumentów przez adresata, które stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej*.

 

Stanowisko sądu - pracodawca ma rację

WSA w Poznaniu wskazał, że przepisy podatkowe nie regulują zasad przekazywania deklaracji podatnikom przez płatników. W odniesieniu do PIT-11 i PIT-40 ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikowi. Trzeba wyróżnić przekazanie deklaracji przez płatnika organowi, które stanowi złożenie dokumentu i za pomocą środków komunikacji elektronicznej może nastąpić jedynie w przypadkach i na zasadach uregulowanych w przepisach Ordynacji podatkowej i aktach wykonawczych. Osobnym zagadnieniem jest przekazanie PIT przez płatnika podatnikowi. Należy odróżniać te dwie sytuacje.

Dlatego organy podatkowe nie mogą powoływać się na art. 144a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym doręczenie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wnosi o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraża na to zgodę. Przepis ten może bowiem znaleźć zastosowanie tylko w stosunku do strony postępowania oraz podmiotów działających w imieniu strony (przedstawiciela, pełnomocnika). Także inne przepisy niż podatkowe nie zakazują przekazania pracownikowi PIT-40 i PIT-11 e-mailem. Ponadto tej kwestii nie reguluje rozporządzenie w sprawie warunków organizacyjno-technicznych. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta ma zastosowanie tylko do takich podmiotów niepublicznych, którym podmiot publiczny powierzył zadania, jeżeli w związku z realizacją tego zadania istnieje obowiązek przekazywania informacji do lub od podmiotów niebędących organami administracji rządowej.

• art. 37 ust. 3, art. 39 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

*) Warunek ten wynikał z uchylonego 18 grudnia 2010 r. - w związku ze zmianą ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw - rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. Nr 200, poz. 1651).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA