REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy PIT można wysłać do pracownika e-mailem

Anna Bejka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy pracodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40, ma obowiązek wystawić pracownikom PIT-11. Pracodawcy, którzy prowadzili działalność przez cały 2010 r., powinni przekazać powyższe informacje podatnikom i urzędom skarbowym do końca lutego 2011 r.

Przepisy podatkowe rozstrzygają jedynie wymóg i formę sporządzenia PIT-11 i PIT-40, natomiast nie zawierają wytycznych dotyczących sposobu ich przekazania podatnikom. W związku z brakiem takich regulacji powstał spór między płatnikiem a organem podatkowym o to, czy z tych obowiązków można się wywiązać wysyłając podatnikowi PIT-11 i PIT-40 e-mailem. WSA w Poznaniu w wyroku z 22 października 2010 r. (I SA/Po 486/10) rozstrzygnął dyskusyjną kwestię, wskazując jednocześnie na obowiązek opatrzenia powołanych dokumentów przed wysłaniem do podatnika podpisem kwalifikowanym. Ponadto płatnik ma obowiązek udowodnić doręczenie PIT-11 lub PIT-40 w razie wątpliwości dotyczących dostarczenia podatnikowi tych dokumentów. Takie stanowisko prezentuje obecnie również Ministerstwo Finansów, które w ubiegłych latach miało inne zdanie w tej sprawie.

REKLAMA

Stanowisko podatnika - można przesłać e-mailem

O interpretację indywidualną wystąpiła spółka z o.o. w organizacji. Przedstawiciele spółki wskazali, że według przepisów przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Jednak organy podatkowe nie mają racji twierdząc, że jedynymi dowodami potwierdzającymi otrzymanie tych dokumentów jest pokwitowanie osobistego odbioru przez pracownika i pokwitowanie odbioru listu poleconego z PIT-11 lub PIT-40. Dowodem na to mogą być wszystkie środki przewidziane przez prawo.

Stanowisko MF - jest to niezgodne z przepisami

REKLAMA

Informacja PIT-11 przekazywana zarówno podatnikowi, jak i urzędowi skarbowemu powinna zostać sporządzona w prawidłowy sposób przez płatnika lub osobę przez niego wyznaczoną na podstawie art. 31 Ordynacji podatkowej do obliczania i pobierania podatku oraz podpisana przez tę osobę. Jednocześnie ze złożeniem podpisu płatnik lub osoba przez niego wyznaczona do obliczania i pobierania podatku oświadcza, że znane są jej przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością. Z uwagi na zagrożenie tą odpowiedzialnością, zdaniem organu podatkowego, przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób niebudzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał. Takimi dowodami może być pokwitowanie osobistego odbioru czy pokwitowanie odbioru listu poleconego. Powszechnie akceptowanymi dowodami są dokumenty z odręcznym podpisem pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy stwierdził, że płatnik przekazując pracownikowi PIT-40 lub PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie realizuje obowiązku przekazania pracownikowi stosownej informacji ze względu na brak zachowania warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych. Warunkiem takim jest urzędowe poświadczenie odbioru dokumentów przez adresata, które stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej*.

 

Stanowisko sądu - pracodawca ma rację

REKLAMA

WSA w Poznaniu wskazał, że przepisy podatkowe nie regulują zasad przekazywania deklaracji podatnikom przez płatników. W odniesieniu do PIT-11 i PIT-40 ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikowi. Trzeba wyróżnić przekazanie deklaracji przez płatnika organowi, które stanowi złożenie dokumentu i za pomocą środków komunikacji elektronicznej może nastąpić jedynie w przypadkach i na zasadach uregulowanych w przepisach Ordynacji podatkowej i aktach wykonawczych. Osobnym zagadnieniem jest przekazanie PIT przez płatnika podatnikowi. Należy odróżniać te dwie sytuacje.

Dlatego organy podatkowe nie mogą powoływać się na art. 144a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym doręczenie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wnosi o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraża na to zgodę. Przepis ten może bowiem znaleźć zastosowanie tylko w stosunku do strony postępowania oraz podmiotów działających w imieniu strony (przedstawiciela, pełnomocnika). Także inne przepisy niż podatkowe nie zakazują przekazania pracownikowi PIT-40 i PIT-11 e-mailem. Ponadto tej kwestii nie reguluje rozporządzenie w sprawie warunków organizacyjno-technicznych. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta ma zastosowanie tylko do takich podmiotów niepublicznych, którym podmiot publiczny powierzył zadania, jeżeli w związku z realizacją tego zadania istnieje obowiązek przekazywania informacji do lub od podmiotów niebędących organami administracji rządowej.

• art. 37 ust. 3, art. 39 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Anna Bejka

specjalista w zakresie podatków i prawa pracy

 

*) Warunek ten wynikał z uchylonego 18 grudnia 2010 r. - w związku ze zmianą ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw - rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. Nr 200, poz. 1651).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

REKLAMA

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

REKLAMA

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA