REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie i analiza efektywności inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Krzyś
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kto się nie rozwija, ten się cofa. W biznesie jest to widoczne chyba najbardziej. Nie sztuka jednak ponieść koszty na nowy projekt, jeśli nie wiadomo, czy i kiedy on się zwróci.

W warunkach gospodarki rynkowej, gdzie walka o udziały lub utrzymanie swojej pozycji jest bardzo ciężka, żadne przedsiębiorstwo nie może sobie pozwolić na stagnację. Chwilowy postój w marszu po fotel lidera może skutkować tym, że już nigdy nie nadrobimy poniesionych strat, a konkurencja będzie zawsze o krok przed nami. Tak więc receptą na ciągły rozwój firmy jest wdrażanie nowych projektów inwestycyjnych, bez względu na to, czy dotyczy to np. wprowadzenia na rynek nowego produktu, jego unowocześnienia, nowej technologii, wdrożenia dodatkowego kanału sprzedaży, zmiany strategii promocji czy źródeł zaopatrzenia.

REKLAMA

Planowanie finansowe inwestycji

REKLAMA

Przed wdrożeniem projektu inwestycyjnego należy go prawidłowo oszacować, czyli ustalić, jakie środki trzeba ponieść na jego realizację i na jakie w związku z tym można liczyć korzyści. Planowaną inwestycję trzeba zbadać pod kątem efektywności, na podstawie analizy opłacalności. Wtedy kadra zarządzająca może wybrać ze wszystkich potencjalnych inwestycji tę, która daje szansę na największe korzyści netto.

Jak przeprowadzić analizę opłacalności? Należy stworzyć szkielet finansowy przedsięwzięć inwestycyjnych. Do części składowych tego szkieletu zaliczamy: prognozowanie przychodów, prognozowanie kosztów, koszty operacyjne i plan finansowania projektu. W prawidłowo sporządzonym rachunku opłacalności przedsięwzięcia inwestycyjnego powinien być uwzględniony także scenariusz nieuzyskania założonych efektów. Trzeba pamiętać o następujących kwestiach charakterystycznych dla każdej inwestycji:

• pomiędzy ponoszonymi nakładami i uzyskanymi dzięki nim wyższymi przychodami istnieje różnica w czasie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• różnice tę należy uwzględnić podczas porównywania tych dwóch strumieni, przy wykorzystaniu technik dyskontowych (pozwalających na obliczenie bieżącej wartości przyszłych strumieni pieniężnych);

• długi horyzont czasowy - analiza jest sporządzana najczęściej na okres użytkowania najważniejszej części projektu lub do momentu wycofania inwestycji z eksploatacji; oznacza to, że okres prognozowania zarówno korzyści, jak i kosztów jest długi i wiąże się z ryzykiem dotyczącym np. zmiany sytuacji rynkowej czy warunków gospodarowania w przyszłości; prognozy sporządza się w określonym stopniu prawdopodobieństwa, który jest tym mniejszy, im bardziej wydłuża się okres analizy.

Prognozowanie przychodów

To fundamentalna część oceny efektywności inwestycji, ale trudna do wykonania. Źle przeprowadzona może skończyć się przyjęciem do realizacji inwestycji, która nie zapewnia pożądanego poziomu korzyści lub odwrotnie - odrzuceniem lukratywnej.

WAŻNE!

Prawidłowa strategia marketingowa, oparta na solidnych badaniach rynku, jest na tym etapie bezcenna.

Badania rynkowe powinny dać odpowiedź m.in. na następujące pytania:

• Jaki będzie popyt w przyszłości?

• Jakie dochody mają nasi klienci?

• Jaką część rynku można zająć?

REKLAMA

Informacje zebrane przez dział marketingu powinny określić wartość efektywnego popytu, poziom sprzedaży, możliwy do zaakceptowania przez klientów poziom cen oraz sprecyzować ryzyko marketingowe (zmiany w otoczeniu polityczno-prawnym, w obszarze rynku i kontaktów z klientami, w zakresie reklamy, promocji i wizerunku firmy, w zakresie funkcji marketingu w firmie). Dzięki tym danym jesteśmy w stanie wstępnie oszacować wielkość sprzedaży w kolejnych latach, a co za tym idzie, możemy policzyć wielkość produkcji, która miałaby wynikać z przyjętego projektu, a także cenę.

Nie wszystkie inwestycje są nakierowane na wprowadzenie na rynek nowego produktu czy unowocześnienie istniejącego. Gros inwestycji prowadzi np. do wzrostu wydajności pracy lub poprawy niezawodności produktu. Dla tego rodzaju projektów sporządza się często analizę finansową uproszczoną.

Mając powyższe dane, przy wykorzystaniu analizy progu rentowności (tzw. BEP) jesteśmy w stanie ocenić, przy jakiej wielkości produkcji inwestycja zacznie przynosić zysk i jaki on będzie przy wielkości produkcji zbliżającej się do poziomu maksymalnej mocy produkcyjnej.

Uzyskane wyniki należy ponownie skonfrontować z planem produkcji i oszacowaną wielkością sprzedaży. Następnie podzielić na poszczególne lata funkcjonowania projektu inwestycyjnego.

Prognozowanie kosztów

Prognoza kosztów jest oczywiście równie ważna jak przychodów i powinna być wykonywana z najwyższą starannością. Aby ją prawidłowo przeprowadzić, najlepiej rozpisać cały projekt inwestycyjny na części składowe, a następnie sprawdzić, z jakimi kosztami te części się wiążą. Nakłady inwestycyjne można podzielić na cztery kluczowe grupy kosztów: koszty podstawowe inwestycji, rezerwy na zabezpieczenie wzrostu nakładów, zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz wydatki preinwestycyjne (przed inwestycją).

Koszty podstawowe inwestycji to np. nakłady na: ziemię, budynki i budowle, maszyny i urządzenia, roboty ziemne i drogowe, patenty i licencje, montaż i instalacje, transport i ubezpieczenie, cło, konsultacje i szkolenia, nadzór inwestycyjny, ewentualne inwestycje towarzyszące. Każdy z tych składników tworzy tak naprawdę grupę kosztów. Np. z kosztem ziemi wiążą się nakłady na zakup, uzbrojenie terenu, przygotowanie infrastruktury itd.

Rezerwy na zabezpieczenie wzrostu nakładów, czyli środki na nieprzewidziane wydatki (zmiany w ilości i strukturze środków rzeczowych oraz zmiany poziomu cen, które mogą zwiększyć koszt inwestycji). Przedstawia się je jako procent kosztu podstawowego. Im jesteśmy bardziej pewni tego, że dana inwestycja jest dobrze oszacowana, bo np. mamy już podpisane umowy z dostawcami, tym procent bezpieczeństwa będzie niższy. Oczywiście w sytuacji niepewności celności wyliczeń procent rezerw musi być wyższy. Przeciętnie przyjmuje się rezerwę na poziomie około 10% kosztu podstawowego.

Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Zwykle jest najwyższe w momencie dochodzenia inwestycji do pełnych zdolności produkcyjnych oraz w pierwszym okresie po jej uruchomieniu. W tym czasie należy przyłożyć szczególną wagę do posiadania odpowiedniego poziomu kapitału obrotowego netto. Dzięki temu można uniknąć:

• wysokich kosztów pozyskania zewnętrznego kapitału na finansowanie bieżącej działalności,

• strat wynikających z konieczności szybkiej sprzedaży majątku (nawet poniżej wartości) w celu pozyskania kapitału obrotowego na bieżącą działalność.

Wydatki preinwestycyjne. To grupa wydatków, które trzeba ponieść jeszcze przed inwestycją, np.: certyfikaty, ekspertyzy, badanie rynku etc.

Koszty operacyjne

W momencie uruchomienia inwestycji firma zaczyna generować koszty operacyjne, które muszą być uwzględnione w projekcie. Składają się na nie:

• koszty bezpośrednie - surowce i materiały; paliwa i energia; płace i narzuty; koszty bieżących napraw, remontów i konserwacji; opakowania; inne;

• koszty pozostałe - koszty sprzedaży; koszty administracyjne; inne;

• amortyzacja;

• koszty finansowe, w tym odsetki od kredytów.

Plan finansowania inwestycji

Mając powyższe dane, można przystąpić do przygotowania sprawozdań finansowych:

• bilansu,

• rachunku wyników,

• sprawozdania z przepływu środków pieniężnych,

• planu finansowania inwestycji (budżet kapitałowy inwestycji).

Trzy pierwsze dotyczą okresu przyszłego. Z kolei budżet kapitałowy powinien określać źródła środków finansowych, potrzebnych do sfinansowania projektu, oraz harmonogram ich spływu. Wśród źródeł finansowania nakładów zazwyczaj wymienia się: fundusze własne przedsiębiorstwa (wewnętrzne źródła finansowania - zatrzymaną w firmie część zysku po opodatkowaniu i wypłacie dywidendy oraz amortyzację), a także źródła zewnętrzne (kredyty krótko-, średnio- i długoterminowe, kapitał udziałowy wpłacony przez właścicieli, dotacje i dochody z emisji obligacji i akcji).

Po ustaleniu wszystkich powyższych danych można przystąpić do konkretnych wyliczeń poziomu opłacalności inwestycji.

Grzegorz Krzyś

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA