REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wniosek płatnika składek ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Zaświadczenie to stwierdza, że płatnik składek nie posiada zadłużenia w ZUS na dzień jego wydania. Nie obejmuje więc okresu następującego po tym dniu.

Brak zadłużenia w ZUS dla działalności wielu firm ma kluczowe znaczenie. Posiadanie takiego zadłużenia powoduje na przykład, że nie mogą one skutecznie ubiegać się o zamówienia publiczne, czy też uzyskać kredytu bankowego. Z tych też względów istotne znaczenie ma wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS.

REKLAMA

Wniosek o wydanie zaświadczenia

REKLAMA

ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek firmom, które figurują w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, do którego prowadzenia ZUS jest zobowiązany na mocy art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową. Jeżeli zaś firma nie figuruje w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, ZUS zamiast zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydaje jej zaświadczenie stwierdzające, że nie jest ona wpisana do tego Rejestru.

Płatnik składek przedkłada wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w terenowej jednostce organizacyjnej właściwej ze względu na jego siedzibę. We wniosku niezbędne jest podanie danych identyfikacyjnych firmy (tj. nazwy, adresu, NIP, REGON itd.), a także określenie sposobu odebrania zaświadczenia (tj. osobiście lub za pośrednictwem poczty). Jakkolwiek nie jest to formularz obligatoryjny, można posłużyć się w tym zakresie opracowanym przez ZUS wzorem takiego wniosku oznaczonym symbolem ZUS S-72b, który jest dostępny na stronie internetowej ZUS: www.zus.pl. Przedmiotowy wniosek można złożyć osobiście, wysłać listem poleconym, a także złożyć go za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego, uruchomionego przez ZUS na stronie internetowej http://eup.zus.com.pl. Z tej ostatniej drogi złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek mogą jednak skorzystać wyłącznie te firmy, które dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Wydanie zaświadczenia przez ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek wydawane przez ZUS ma walor dokumentu urzędowego, czyli stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone. Stąd też omawiane zaświadczenie jest wydawane przez terenowe jednostki organizacyjne ZUS na drukach ścisłego zarachowania, posiadających stosowne zabezpieczenia (np. 2-literowy numer serii i 7-cyfrowy kolejny numer). Wydane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek powinno posiadać indywidualny 18-znakowy numer, a ponadto powinno być opatrzone trzema pieczęciami (pieczęcią z godłem państwowym, pieczęcią terenowej jednostki organizacyjnej ZUS i pieczęcią służbową pracownika ZUS) oraz podpisem osoby upoważnionej do jego wydania. Autentyczność zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, które zostało wydane przez ZUS po 3 kwietnia 2009 r., można bezpłatnie potwierdzić dzięki uruchomionej przez ZUS usłudze dostępnej na stronie internetowej http://ssl.zus.pl/zn/

Konto płatnika składek

REKLAMA

Pomimo wyżej opisanych cech zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek należy pamiętać o tym, że przedmiotowe zaświadczenie stwierdza, iż na dzień jego wydania płatnik składek nie posiada zadłużenia w ZUS. Nie obejmuje więc okresu następującego po tym dniu. Zaświadczenie wystawiane jest na podstawie stanu konta płatnika składek. ZUS dla każdego płatnika składek prowadzi konto oznaczone numerem NIP, a gdy płatnik składek nie posiada numeru NIP, do czasu jego uzyskania - numerem REGON. Jeżeli nie posiada również tego numeru - numerem PESEL lub serią i numerem dowodu osobistego albo paszportu. Na tym koncie m.in. prowadzone są rozliczenia należnych składek, wypłacanych przez płatnika zasiłków oraz zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych podlegających zaliczeniu na poczet składek oraz innych składek pobieranych przez ZUS. Stan konta płatnika składek jest pochodną danych zawartych w prawidłowo wypełnionych i przekazanych przez płatnika składek do ZUS dokumentach rozliczeniowych, a także dokonanych przez niego wpłat składek, które zostały zidentyfikowane i zewidencjonowane na tymże koncie do tego dnia. Warto tu nadmienić, że brak możliwości zidentyfikowania wpłaty (np. na skutek błędnych danych identyfikacyjnych płatnika składek) nie obciąża ZUS (art. 47 ust. 7 ustawy systemowej).

Okoliczność, że płatnik składek korzysta z ulg w spłacie należności z tytułu składek (tj. odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek, rozłożenia należności z tytułu składek na raty), nie pozbawia go automatycznie możliwości otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Taki płatnik składek może jednak otrzymać od ZUS omawiane zaświadczenie tylko wówczas, gdy wywiązuje się z zobowiązań przyjęty na mocy umowy zawartej z ZUS, tj. terminowo i w pełnej wysokości opłaca należności z tytułu składek. Trzeba jednak zaznaczyć, że okoliczność korzystania z takiej ulgi jest odnotowywana przez ZUS w wydawanym zaświadczeniu o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Termin wydania zaświadczenia

ZUS powinien wydać płatnikowi składek zaświadczenie o niezaleganiu bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia złożenia wniosku. Jeżeli ZUS odmawia wydania płatnikowi składek takiego zaświadczenia (np. z uwagi na to, że w ocenie ZUS płatnik składek posiada zadłużenie), powinien w tym przedmiocie wydać decyzję, od której płatnikowi składek przysługuje odwołanie. Odwołanie wnosi się do właściwego sądu okręgowego - sądu ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem terenowej jednostki organizacyjnej, która wydała decyzję w terminie miesiąca od jej doręczenia. Odwołanie jest wolne od opłaty sądowej.

Piotr Kostrzewa 

Podstawa prawna:

• art. 180, 217-219 Kodeksu postępowania administracyjnego,

• art. 4778 § 1, art. 4779 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego,

• art. 33 ust. 1 pkt 2 i 4, art. 45 ust. 1 pkt 2, art. 47 ust. 7, art. 83b ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA