REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek

Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wniosek płatnika składek ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Zaświadczenie to stwierdza, że płatnik składek nie posiada zadłużenia w ZUS na dzień jego wydania. Nie obejmuje więc okresu następującego po tym dniu.

Brak zadłużenia w ZUS dla działalności wielu firm ma kluczowe znaczenie. Posiadanie takiego zadłużenia powoduje na przykład, że nie mogą one skutecznie ubiegać się o zamówienia publiczne, czy też uzyskać kredytu bankowego. Z tych też względów istotne znaczenie ma wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS.

REKLAMA

Wniosek o wydanie zaświadczenia

REKLAMA

ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek firmom, które figurują w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, do którego prowadzenia ZUS jest zobowiązany na mocy art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową. Jeżeli zaś firma nie figuruje w Centralnym Rejestrze Płatników Składek, ZUS zamiast zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydaje jej zaświadczenie stwierdzające, że nie jest ona wpisana do tego Rejestru.

Płatnik składek przedkłada wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w terenowej jednostce organizacyjnej właściwej ze względu na jego siedzibę. We wniosku niezbędne jest podanie danych identyfikacyjnych firmy (tj. nazwy, adresu, NIP, REGON itd.), a także określenie sposobu odebrania zaświadczenia (tj. osobiście lub za pośrednictwem poczty). Jakkolwiek nie jest to formularz obligatoryjny, można posłużyć się w tym zakresie opracowanym przez ZUS wzorem takiego wniosku oznaczonym symbolem ZUS S-72b, który jest dostępny na stronie internetowej ZUS: www.zus.pl. Przedmiotowy wniosek można złożyć osobiście, wysłać listem poleconym, a także złożyć go za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego, uruchomionego przez ZUS na stronie internetowej http://eup.zus.com.pl. Z tej ostatniej drogi złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek mogą jednak skorzystać wyłącznie te firmy, które dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Wydanie zaświadczenia przez ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek wydawane przez ZUS ma walor dokumentu urzędowego, czyli stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone. Stąd też omawiane zaświadczenie jest wydawane przez terenowe jednostki organizacyjne ZUS na drukach ścisłego zarachowania, posiadających stosowne zabezpieczenia (np. 2-literowy numer serii i 7-cyfrowy kolejny numer). Wydane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek powinno posiadać indywidualny 18-znakowy numer, a ponadto powinno być opatrzone trzema pieczęciami (pieczęcią z godłem państwowym, pieczęcią terenowej jednostki organizacyjnej ZUS i pieczęcią służbową pracownika ZUS) oraz podpisem osoby upoważnionej do jego wydania. Autentyczność zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, które zostało wydane przez ZUS po 3 kwietnia 2009 r., można bezpłatnie potwierdzić dzięki uruchomionej przez ZUS usłudze dostępnej na stronie internetowej http://ssl.zus.pl/zn/

Konto płatnika składek

REKLAMA

Pomimo wyżej opisanych cech zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek należy pamiętać o tym, że przedmiotowe zaświadczenie stwierdza, iż na dzień jego wydania płatnik składek nie posiada zadłużenia w ZUS. Nie obejmuje więc okresu następującego po tym dniu. Zaświadczenie wystawiane jest na podstawie stanu konta płatnika składek. ZUS dla każdego płatnika składek prowadzi konto oznaczone numerem NIP, a gdy płatnik składek nie posiada numeru NIP, do czasu jego uzyskania - numerem REGON. Jeżeli nie posiada również tego numeru - numerem PESEL lub serią i numerem dowodu osobistego albo paszportu. Na tym koncie m.in. prowadzone są rozliczenia należnych składek, wypłacanych przez płatnika zasiłków oraz zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych podlegających zaliczeniu na poczet składek oraz innych składek pobieranych przez ZUS. Stan konta płatnika składek jest pochodną danych zawartych w prawidłowo wypełnionych i przekazanych przez płatnika składek do ZUS dokumentach rozliczeniowych, a także dokonanych przez niego wpłat składek, które zostały zidentyfikowane i zewidencjonowane na tymże koncie do tego dnia. Warto tu nadmienić, że brak możliwości zidentyfikowania wpłaty (np. na skutek błędnych danych identyfikacyjnych płatnika składek) nie obciąża ZUS (art. 47 ust. 7 ustawy systemowej).

Okoliczność, że płatnik składek korzysta z ulg w spłacie należności z tytułu składek (tj. odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek, rozłożenia należności z tytułu składek na raty), nie pozbawia go automatycznie możliwości otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Taki płatnik składek może jednak otrzymać od ZUS omawiane zaświadczenie tylko wówczas, gdy wywiązuje się z zobowiązań przyjęty na mocy umowy zawartej z ZUS, tj. terminowo i w pełnej wysokości opłaca należności z tytułu składek. Trzeba jednak zaznaczyć, że okoliczność korzystania z takiej ulgi jest odnotowywana przez ZUS w wydawanym zaświadczeniu o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Termin wydania zaświadczenia

ZUS powinien wydać płatnikowi składek zaświadczenie o niezaleganiu bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia złożenia wniosku. Jeżeli ZUS odmawia wydania płatnikowi składek takiego zaświadczenia (np. z uwagi na to, że w ocenie ZUS płatnik składek posiada zadłużenie), powinien w tym przedmiocie wydać decyzję, od której płatnikowi składek przysługuje odwołanie. Odwołanie wnosi się do właściwego sądu okręgowego - sądu ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem terenowej jednostki organizacyjnej, która wydała decyzję w terminie miesiąca od jej doręczenia. Odwołanie jest wolne od opłaty sądowej.

Piotr Kostrzewa 

Podstawa prawna:

• art. 180, 217-219 Kodeksu postępowania administracyjnego,

• art. 4778 § 1, art. 4779 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego,

• art. 33 ust. 1 pkt 2 i 4, art. 45 ust. 1 pkt 2, art. 47 ust. 7, art. 83b ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

REKLAMA

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

REKLAMA

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA