REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zmienia nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy wierzyciel, zarówno osoba fizyczna, jak i przedsiębiorca, będzie mógł przekazać do biur informacji gospodarczej (BIG) dane swojego dłużnika. Dotychczas takie prawo miała tylko ściśle określona przepisami grupa przedsiębiorców uprawnionych do przekazywania informacji o zobowiązaniach konsumentów.

Takie m.in. zmiany wprowadza nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, która zastąpi ustawę z 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych.

REKLAMA

Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych określa zasady i tryb przekazywania informacji gospodarczych dotyczących wiarygodności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów. Są to m.in. dane o zwłoce w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych (tzw. dane negatywne), dane o fakcie wypełnienia zobowiązań, które na żądanie dłużnika również mogą zostać udostępnione (tzw. dane pozytywne), oraz dane o posłużeniu się podrobionym lub cudzym dokumentem. Przedstawiamy najważniejsze zmiany przewidziane w nowej, nieobowiązującej jeszcze ustawie. Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.

Kto może przekazać dane dłużnika do BIG

REKLAMA

Według nowej ustawy każdy wierzyciel, zarówno osoba fizyczna, jak i przedsiębiorca, będzie mógł przekazać do BIG-u informacje na temat swojego dłużnika. W przypadku osoby fizycznej osoba ta będzie musiała posiadać tytuł wykonawczy wystawiony przez sąd (art. 2 ust. 2 pkt 4 nowej ustawy). Dotychczas osoby fizyczne nie miały takiego uprawnienia.

Nowa ustawa posługuje się terminami „dłużnik” i „wierzyciel”, zamiast używanych w „starej” ustawie określeń „konsument” i „przedsiębiorca” (art. 2 nowej ustawy). Dzięki tej zmianie wierzyciele niebędący przedsiębiorcami zyskali możliwość mobilizowania dłużników do spłaty zadłużenia. Poza wymienionymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej z możliwości oferowanych przez biura informacji gospodarczej skorzystają też np. zakłady budżetowe gmin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nowej ustawie zrezygnowano z zamkniętej listy przedsiębiorców uprawnionych do przekazywania informacji o zobowiązaniach konsumentów (art. 7 starej ustawy). Oznacza to, że możliwość przekazywania informacji gospodarczej o zobowiązaniach dłużników zyskają również przedsiębiorcy zajmujący się profesjonalnym obrotem wierzytelnościami, czyli m.in. firmy windykacyjne.

Jak zmieniono katalog tytułów prawnych uprawniających do przekazania informacji gospodarczych

Nowa ustawa rozszerza katalog tytułów prawnych uprawniających do przekazania informacji gospodarczych do biur. Dotychczas można było przekazywać do BIG dane o zobowiązaniach konsumentów powstałych z tytułu kredytu kupieckiego lub konsumenckiego albo umowy o przewóz osoby w regularnej komunikacji publicznej. Według nowej ustawy dodatkowo można informować o dłużniku będącym konsumentem, który jest zobowiązany także z tytułu umów o:

1) świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych,

2) przewóz osób i bagażu w komunikacji masowej,

3) dostarczanie energii elektrycznej, gazu i oleju opałowego,

4) dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków,

5) wywóz nieczystości,

6) dostarczanie energii cieplnej

(art. 14 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy).

W przypadku przedsiębiorców do złożenia informacji uprawnia wierzyciela fakt powstania zobowiązania w związku z określonym stosunkiem prawnym. W szczególności tytułem uprawniającym do przekazania informacji gospodarczych jest umowa związana z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Kwota wymagalnego zobowiązania

W nowej ustawie doprecyzowano, że możliwość zgłoszenia dłużnika będącego konsumentem do BIG może nastąpić, gdy łączna kwota wymagalnych zobowiązań wobec wierzyciela przekroczy 200 zł oraz zobowiązanie jest wymagalne od 60 dni (art. 14 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy). W przypadku dłużników niebędących konsumentami do zgłoszenia uprawnia m.in. łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika niebędącego konsumentem wobec wierzyciela wynosząca co najmniej 500 zł. Dodatkowym warunkiem jest, aby były one wymagalne od co najmniej 60 dni. Dotychczas brakowało zapisu, że zobowiązania muszą być wymagalne.

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA