REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bilans działania „jednego okienka”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Dyląg
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo innych zapowiedzi, żeby założyć firmę, wciąż trzeba odwiedzić kilka instytucji. Poza urzędem gminy konieczna jest wizyta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz urzędzie skarbowym. Dlaczego wprowadzone ułatwienia prawne nie przekładają się na realne działanie?

REKLAMA

31 marca 2010 r. minął rok od wprowadzenia zasady „jednego okienka” w organach ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych - tj. w urzędach gmin i miast. Obecnie obowiązujące przepisy zostały wprowadzone do ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: ustawa swobodzie działalności gospodarczej) nowelizacją ustawy z 19 grudnia 2008 r. zmieniającą ustawę o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawę - Prawo działalności gospodarczej. Założeniem ustawodawcy było ujednolicenie, usprawnienie oraz uproszczenie ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych. Niestety, rok stosowania tych przepisów przynosi rozczarowanie.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej ewidencję prowadzi gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Pierwszą zauważalną zmianą wprowadzoną przez nowe przepisy, bardzo pozytywnie odebraną przez przedsiębiorców, jest zniesienie opłat za dokonywanie wpisów, zmian, wykreśleń z ewidencji.

Plusy i minusy

Niestety, sama procedura dokonania tych czynności nie jest pozytywnie oceniana przez przedsiębiorców i urzędników. Trudności pojawiają się już przy wypełnianiu wniosku w przedmiotowych sprawach. Aktualnie obowiązującym wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest wniosek EDG-1 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 marca 2009 r. w sprawie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej). Wniosek ten jest nieprzejrzysty i skomplikowany. W zamierzeniu ustawodawcy wniosek miał być zintegrowany, czyli miał załatwiać sprawy związane z ewidencją w urzędzie skarbowym, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) lub Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Głównym Urzędzie Statystycznym (dalej: GUS). Niestety, roli tej nie spełnia. Pomimo mnogości informacji dostarczanych przez przedsiębiorcę na EDG-1 formularz jest niewystarczający zarówno dla ZUS, jak i dla GUS.

Klasyfikacja PKD-2007

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna trudność na wniosku EDG-1 to rodzaje działalności gospodarczej - PKD 2007. Kłopot wpisania właściwego kodu wiąże się ze szczegółowym sklasyfikowaniem profilu działalności. W tym miejscu należy docenić rolę urzędnika, który pełni funkcję konsultanta. Należałoby w związku z tym zwrócić szczególną uwagę na przeszkolenie urzędnika organu ewidencyjnego w tym zakresie. Z punktu widzenia administracji właściwsze byłoby wpisywanie ogólniejszych kodów niż 5-znakowe na poziomie podklasy, gdyż skróciłoby to czas wprowadzania danych do ewidencji, a tym samym usprawniłoby obsługę. Pożądane byłoby precyzyjne i jednoznaczne wskazanie przez ustawodawcę (wraz z podstawami prawnymi) rodzajów działalności, zarówno niepodlegających wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, jak i podlegających wpisowi w części.

Przekazanie informacji z EDG-1

Niepotrzebnym obciążeniem organu ewidencyjnego jest także konieczność przekazania danych z wniosku do pozostałych urzędów. W praktyce wygląda to tak, że kseruje się wniosek oraz dołącza kopie stosownego zaświadczenia. W związku z tym urzędy pełnią „rolę poligrafii”. Właściwsze byłoby przesłanie tylko samego zaświadczenia, bo uprościłoby to proces przekazywania dokumentów.

Termin załatwienia sprawy

Kolejną nieścisłością jest określenie terminu załatwienia sprawy po złożeniu przez przedsiębiorcę EDG-1. W ustawie znajdujemy określenie „niezwłocznie”, co jest różnie interpretowane. Usprawnieniem byłoby dokładne wskazanie terminu załatwienia sprawy, tak jak to ma miejsce w przypadku konieczności przekazania wystawionego przez gminę dokumentu (3 dni).

Organ ewidencyjny a urząd skarbowy

Na wniosku EDG-1 w rubrykach 24-26 przedsiębiorca zobowiązany jest podać informacje na temat podmiotów prowadzących dokumentację rachunkową wnioskodawcy, miejsc jej przechowywania i rodzaju dokumentacji. Są to informacje, których na wniosku być nie powinno, gdyż są one przeznaczone wyłącznie dla urzędu skarbowego. Ponadto wypełnienie tych rubryk przez przedsiębiorcę nie jest łatwe, gdyż często nie jest on w stanie podać tych danych. Od urzędnika zaś wymaga się znajomości przepisów z zakresu opodatkowania, co stawia go w niezręcznej sytuacji, gdyż nie powinien wchodzić w kompetencje urzędu skarbowego. W tym zakresie należałoby stworzyć przedsiębiorcy możliwość skontaktowania się z pracownikiem urzędu skarbowego i ZUS, np. poprzez udostępnienie telefonu lub wprowadzając dyżur pracowników tych urzędów w organie ewidencyjnym. Alternatywą mogłoby być także przeszkolenie pracowników urzędu gminy/miasta w zakresie podstawowych zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w ramach kompetencji tych urzędów.

Prawdziwość danych na wniosku

Dyskusyjnym tematem jest brak możliwości weryfikacji danych podawanych przez przedsiębiorców na EDG-1. W praktyce więc zdarzają się przypadki rejestracji działalności gospodarczej z danymi osób, których faktycznie nie dotyczą, lub danymi nieprawdziwymi. Wskazane byłoby umożliwienie pracownikom urzędu miasta/gminy weryfikacji danych poprzez legitymowanie za pomocą dowodu osobistego oraz prawa żądania decyzji z urzędu skarbowego o nadaniu NIP - co obecnie sprzeciwia się z zasadzie swobody działalności gospodarczej, a także ustawie, gdyż takiego zapisu w niej nie ma.

Wszystkie wymienione problemy związane z ewidencją działalności gospodarczej są spowodowane niejednolitą interpretacją przepisów, przez co poszkodowani są przedsiębiorcy.

Wykreślenie z ewidencji

REKLAMA

„Jedno okienko” w praktyce nie sprawdza się w przypadku wpisów do ewidencji oraz wykreślenia z ewidencji. O ile jest możliwe otrzymanie na podstawie złożonego EDG-1 stosowanego zaświadczenia, decyzji od organu ewidencyjnego oraz GUS, o tyle do ZUS i urzędu skarbowego przedsiębiorca musi się udać osobiście. Tak więc zarejestrowanie działalności w jednym miejscu w ciągu jednego dnia jest w praktyce niemożliwe.

Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku dokonywania zmian, zawieszenia, wznowienia działalności. Wówczas „jedno okienko” zdaje egzamin, gdyż na podstawie zgłoszenia w urzędzie gminy, na podstawie dokumentów pozostałe urzędy dokonują aktualizacji.

Punkt obsługi przedsiębiorcy

Próbą wyjścia z całej sytuacji było tworzenie przez większe miasta punktów obsługi przedsiębiorcy. Niestety, ten pomysł też się nie sprawdził. O ile niektóre miasta stać było na zorganizowanie stałej współpracy z ZUS i GUS oraz urzędem skarbowym, o tyle cała ta współpraca kończyła się na poradnictwie słownym. Są jednak w Polsce przykłady urzędów, gdzie oprócz załatwienia „od ręki” sprawy z zakresu ewidencji, przedsiębiorca odbiera także nadany, zaktualizowany REGON.

Wojciech Dyląg

Podstawy prawne:

• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007, nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 201, poz. 1540)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 marca 2009 r. w sprawie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (Dz.U. nr 50, poz. 399)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz.U. z 2007 r. nr 251, poz. 1885; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 59, poz. 489)

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA