REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory do rad pracowników na nowych zasadach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstanty Wróblewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. odbędą się pierwsze wybory do rad pracowników, w których nie będą już brały udziału związki zawodowe. Ważność wyborów będzie zależała od wzięcia w nich udziału co najmniej 50% pracowników zakładu pracy.

W tym roku mijają 4 lata od wejścia w życie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzeniu z nimi konsultacji (zwanej dalej ustawą). W związku z tym w wielu firmach zajdzie konieczność dokonania wyboru członków rady na kolejną, 4-letnią kadencję. Tym razem wybory te odbędą się już bez udziału związków zawodowych.

REKLAMA

23 maja 2006 r. weszła w życie wspomniana ustawa, która wprowadziła m.in. obowiązek przeprowadzenia wyborów i w konsekwencji utworzenia rady pracowników. Ustawa nakazywała dokonania wyboru rady pracowników w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50 pracowników (w obecnym stanie prawnym istnieje również taki obowiązek).

REKLAMA

Należy zwrócić uwagę na to, że jeżeli u danego pracodawcy działały organizacje związkowe, to wyborów na członków rady pracowników dokonywały organizacje związkowe, natomiast jeżeli one nie działały w firmie - wyboru dokonywali sami pracownicy.

Nowelizacja ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji weszła w życie 8 lipca 2009 r. Została ona uchwalona wskutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2008 r., w którego efekcie całkowicie wyeliminowano związki zawodowe z procesu wyborów na członków rady pracowników. Jest to istotne z punktu widzenia konieczności przeprowadzenia wyborów na kolejną kadencję członków rady pracowników.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pracodawców, u których działają organizacje związkowe, wybory na kolejną kadencję rady pracowników odbędą się bez ich udziału. Wyboru dokonają sami pracownicy.

Procedura wyboru

Bez względu na to, czy u danego pracodawcy działają, czy też nie działają związki zawodowe, w obecnym stanie prawnym członków rady pracowników u pracodawcy zatrudniającego:

• do 100 pracowników - wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 10 pracowników,

• powyżej 100 pracowników - wybierają pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych na piśmie przez grupę co najmniej 20 pracowników.

Pracodawca zobowiązany jest do powiadomienia pracowników o prawie do wyboru członków kolejnej rady pracowników co najmniej na 60 dni przed upływem kadencji rady pracowników. Kadencja rady pracowników trwa 4 lata od dnia wyborów (art. 11 ustawy). Ważny jest dzień wyboru rady, ponieważ jest on wyznacznikiem początku kadencji następnej rady pracowników.

WAŻNE!

Jeżeli z inicjatywy pracowników pracodawca będzie zobowiązany zorganizować i przeprowadzić wybory na kolejną kadencję, musi to zrobić tak, aby wynik wyborów był znany ostatniego dnia trwania kadencji obecnej rady.

Organizacja wyborów

Pracodawca organizuje wybory na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników, powiadamiając o terminie ich przeprowadzenia oraz terminie zgłaszania kandydatów na członków rady w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Do rozpoczęcia procedury wyborczej konieczny jest wniosek grupy co najmniej 10% pracowników. Oznacza to, że pracodawca nie może podjąć decyzji w tej materii bez inicjatywy co najmniej części pracowników.

Powiadomienie następuje nie później niż na 30 dni przed dniem wyborów. Natomiast termin zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników wynosi 21 dni (art. 8 ustawy).

Wniesienie wniosku zobowiązuje pracodawcę do podjęcia działań w celu zorganizowania wyborów, zwłaszcza do powiadomienia pracowników o terminie wyborów oraz o zasadach zgłaszania kandydatów. Istotne jest, żeby pracownicy mieli faktyczną możliwość zapoznania się z tym powiadomieniem.

W procedurze wyłaniania pracowników należy wskazać:

• termin, do którego pracownicy mogliby zgłaszać swoich kandydatów,

• sposób zgłaszania kandydatów,

• datę ogłoszenia wyników o pracownikach wybranych do ustalenia regulaminu.

Ustalanie treści regulaminu wyborów

Pracodawca powinien uzgodnić wraz z pracownikami, wyłonionymi w trybie przyjętym u pracodawcy, regulamin wyborów (czyli komisji wyborczej). Sposób wyłonienia pracowników, którzy mieliby ustalić regulamin, może polegać na wprowadzeniu wewnętrznej procedury regulującej tę kwestię (jeżeli w firmie nie ma już ustalonego trybu wyłaniania pracowników).

Regulamin wyborów powinien ustalać w szczególności:

• skład i zasady powoływania oraz tryb działania komisji wyborczej,

• sposób przeprowadzenia wyborów.

REKLAMA

Należy pamiętać, że w przypadku nieuzgodnienia treści regulaminu w terminie 30 dni od daty jego przekazania regulamin ustala samodzielnie pracodawca, uwzględniając postulaty pracowników podnoszone podczas debaty, zakończonej niepowodzeniem.

Jeżeli w 2006 r. w danym zakładzie pracy regulamin ustalono z organizacją związkową, to w przypadku wyborów rady pracowników na następną kadencję będzie konieczne stworzenie nowego regulaminu wyborów. Należy go również uzgodnić z pracownikami wybranymi w trybie przyjętym u pracodawcy.

Natomiast w przypadku pracodawcy, u którego w 2006 r. nie działały związki zawodowe i radę pracowników wybrano na podstawie ustaleń z pracownikami wybranymi w przyjętym u pracodawcy trybie, to nie ma przeszkód, aby wykorzystać całość zapisów regulaminu określonego w 2006 r.

Zasady przeprowadzenia wyborów oraz wyniki głosowania

Jeżeli jest to możliwe, wybory przeprowadza się w dniu roboczym na ogólnym zebraniu pracowników lub w inny sposób przewidziany w regulaminie wyborów, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jego ustalenia. Wybory członków rady pracowników są bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Jeżeli w wyborach wzięło udział co najmniej 50% pracowników zatrudnionych u pracodawcy - są one ważne. W przypadku gdy w wyborach wzięło udział mniej niż 50% pracowników, po upływie 30 dni od dnia tych wyborów przeprowadza się je ponownie. Następne wybory uznaje się za ważne, bez względu na frekwencję.

Członkami rady pracowników zostają kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów. W przypadku gdy kandydaci na członków rady pracowników otrzymają równą liczbę głosów, a liczba miejsc pozostających do obsadzenia jest mniejsza od liczby tych kandydatów, wyboru członków rady pracowników dokonują ponownie pracownicy spośród tych kandydatów.

Konstanty Wróblewski

specjalista ds. prawa pracy

Podstawa prawna:

• ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA