Jak sporządzić i złożyć pozew w elektronicznym postępowaniu upominawczym
REKLAMA
REKLAMA
Złożenie pozwu w formie elektronicznej jest prostsze niż składanie jego tradycyjnego odpowiednika i nie wymaga wizyty w sądzie. Niższa jest także opłata sądowa. Przedstawiamy krótką instrukcję rejestracji powoda w e-sądzie i składania e-pozwów.
REKLAMA
Kto może złożyć e-pozew
Z możliwości składania e-pozwów mogą korzystać trzy kategorie użytkowników:
• o profilu podstawowym (tj. osoby fizyczne, które są uprawnione do uwierzytelniania się na danym koncie),
• o profilu pełnomocnika zawodowego (radcowie prawni, adwokaci, rzecznicy patentowi, radcowie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa),
• o profilu powoda masowego (za których ustawa uznaje użytkowników komunikujących się z e-sądem za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania).
Wymagania techniczne systemu teleinformatycznego dla utworzenia pism procesowych z wykorzystaniem przez użytkownika masowego własnego oprogramowania przeznaczonego do komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu udostępniane są za pośrednictwem stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl).
Gdzie należy przesyłać e-pozwy
E-pozwy należy kierować do Sądu Rejonowego w Lublinie, XVI Wydział Cywilny za pośrednictwem strony internetowej www.e-sad.gov.pl. Sąd ten, jako jedyny właściwy, został wyznaczony do rozpoznawania spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym, a zatem w elektronicznym postępowaniu upominawczym rozpoznaje on także sprawy należące według właściwości do innych sądów rejonowych.
Czy jest określony górny limit przedmiotu sporu
Nie. E-sąd rozpatruje wszystkie pozwy elektroniczne wnoszone z terenu całego kraju, bez względu na wartość przedmiotu sporu.
Zakres przedmiotowy tego postępowania obejmuje m.in. roszczenia pieniężne, na zasadzie analogicznej do regulacji zawartej w art. 498 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego; dalej: k.p.c. W elektronicznym postępowaniu upominawczym mogą być rozpatrywane również sprawy gospodarcze, jednak z wyłączeniem stosowania tych przepisów k.p.c., które regulują postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych.
Jakie są warunki techniczne złożenia e-pozwu
Złożenie pozwu (lub innego pisma procesowego) w elektronicznym postępowaniu upominawczym następuje poprzez wniesienie go tzw. drogą elektroniczną do e-sądu. Jest to możliwe pod warunkiem posiadania aktywnego konta użytkownika w systemie teleinformatycznym e-sądu oraz legitymowania się ważnym certyfikatem służącym do składania podpisu elektronicznego.
PRZYKŁAD
Rejestracja konta w systemie (https://www.e-sad.gov.pl/rejestracjaUzytkownika.aspx)
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak się zarejestrować jako użytkownik
REKLAMA
Rejestracja w systemie teleinformatycznym odbywa się poprzez stronę www.e-sad.gov.pl. Na tej stronie internetowej, w zakładce „Rejestracja konta użytkownika”, znajdą Państwo wniosek rejestracyjny konta użytkownika. Pola oznaczone gwiazdką (*) są polami obowiązkowymi. Rejestracja konta użytkownika, uwierzytelnianie użytkownika, składanie pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-sądu są operacjami w pełni bezpiecznymi, realizowanymi za pośrednictwem łącz szyfrowanych (https).
Pełnomocnicy zawodowi (radcowie prawni, adwokaci) po wypełnieniu, wydrukowaniu i podpisaniu wniosku rejestracyjnego pobranego ze strony www.e-sad.gov.pl muszą go złożyć do właściwej okręgowej izby radców prawnych/okręgowej rady adwokatów. Wniosek rejestracyjny konta użytkownika właściwa rada danego samorządu przesyła e-sądowi (tj. Sądowi Rejonowemu w Lublinie, XVI Wydział Cywilny) po potwierdzeniu danych w nim zawartych.
Konto użytkownika w systemie teleinformatycznym zostaje założone po podaniu przez wnioskodawcę imion i nazwiska, numeru PESEL, numeru dokumentu tożsamości, miejsca urodzenia, adresu poczty elektronicznej, adresu do korespondencji, wskazaniu nazwy użytkownika i hasła oraz po dokonaniu automatycznej weryfikacji imion, nazwiska oraz numeru PESEL w zbiorze PESEL.
WAŻNE!
Każdy użytkownik ma obowiązek niezwłocznie aktualizować dane wskazane we wniosku rejestracyjnym.
Warunki, jakim powinno odpowiadać hasło dostępowe do konta danego użytkownika, są udostępniane przez e-sąd. Przez hasło rozumie się poufne dane do składania podpisu elektronicznego. Użytkownik za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest uprawniony do zmiany tego hasła.
Jak jest udostępniane konto (uwierzytelnienie)
Zarejestrowane konto jest udostępniane użytkownikowi wyłącznie po uwierzytelnieniu. W przypadku pełnomocników zawodowych (radców prawnych, adwokatów) uwierzytelnienie następuje za pomocą podpisu elektronicznego. W przypadku użytkownika będącego osobą fizyczną, a nie będącego pełnomocnikiem zawodowym, uwierzytelnienie następuje przez podanie nazwy użytkownika i hasła.
Uwierzytelnienie następuje w systemie teleinformatycznym, na stronie internetowej www.e-sad.gov.pl, w zakładce „Panel logowania”.
Po dokonaniu przez użytkownika uwierzytelnienia, tj. po dokonaniu przez system jego identyfikacji na potrzeby uzyskania przez niego dostępu do konta, użytkownik może wnieść pismo procesowe w elektronicznym postępowaniu upominawczym.
UTWORZENIE I WNIESIENIE PISMA PROCESOWEGO W ELEKTRONICZNYM POSTĘPOWANIU UPOMINAWCZYM KROK PO KROKU
I. Wniesienie e-pozwu
1. Wniesienie pisma procesowego (e-pozwu) za pomocą systemu teleinformatycznego przez użytkownika (osobę fizyczną, która jest uprawniona do uwierzytelniania się na danym koncie).
Wniesienie e-pozwu następuje poprzez:
a) uwierzytelnienie użytkownika,
b) utworzenie pisma w systemie teleinformatycznym,
c) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę (jeżeli z wniesieniem danego pisma związana jest opłata sądowa).
2. Wniesienie pisma lub pism przez użytkownika masowego.
Użytkownik masowy tworzy pismo procesowe z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do jego komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu. Wniesienie e-pozwu następuje poprzez:
a) utworzenie pisma z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu,
b) uwierzytelnienie użytkownika,
c) wprowadzenie pisma do systemu teleinformatycznego,
REKLAMA
d) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę (jeżeli z wniesieniem danego pisma związana jest opłata sądowa).
3. Użytkownik będący radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa może tworzyć i wnosić pisma procesowe zarówno tak jak użytkownik o profilu podstawowym, jak i użytkownik masowy.
II. Potwierdzenie wniesienia e-pozwu
Niezwłocznie po wniesieniu pisma procesowego do e-sądu w opisany sposób system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma i automatycznie umieszcza je w elektronicznych aktach sprawy.
Jeżeli do wniesienia pisma procesowego w elektronicznym postępowaniu upominawczym wymagane jest łączne współdziałanie więcej niż jednej osoby, po utworzeniu pisma w systemie teleinformatycznym wymagane jest także:
a) wskazanie przez użytkownika sposobu reprezentacji oraz nazw użytkowników dla pozostałych osób, które są uprawnione do łącznego działania za stronę, i zatwierdzenie treści pisma bez jego wniesienia,
b) ujawnienie pisma w systemie teleinformatycznym pozostałym użytkownikom,
c) zatwierdzenie treści tego pisma procesowego przez pozostałych użytkowników.
III. Data wniesienia e-pozwu
Datą wniesienia pisma procesowego (e-pozwu) drogą elektroniczną jest data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego e-sądu.
Załączniki do pozwu
W pozwie o wydanie nakazu zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym powód ma obowiązek wskazać dowody na poparcie swoich twierdzeń. Dowodów tych nie należy dołączać do pozwu. Pozew powinien zawierać numer:
1) PESEL powoda będącego osobą fizyczną, jeżeli jest on obowiązany do jego posiadania,
2) NIP powoda niebędącego osobą fizyczną, jeżeli powód jest obowiązany do jego posiadania, oraz numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku, numer w innym właściwym rejestrze lub ewidencji.
Opłacenie pozwu
W elektronicznym postępowaniu upominawczym opłaty sądowe należy uiszczać wyłącznie za pomocą mechanizmów gwarantujących nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę, udostępnionych przez system teleinformatyczny e-sądu. Na koszty związane ze złożeniem pozwu w formie elektronicznej składają się dwa elementy: opłata sądowa od pozwu oraz opłata manipulacyjna (prowizja) za uregulowanie tej opłaty w formie elektronicznej.
Od pozwu wnoszonego w elektronicznym postępowaniu upominawczym pobierana jest czwarta część opłaty sądowej, przy czym nie może być ona mniejsza aniżeli 30,00 zł (art. 19 ust. 2 pkt 2 i art. 20 ust. 1 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych; dalej: ustawa o kosztach). W zależności od wartości przedmiotu sporu będzie to czwarta część od opłaty stałej wskazanej dla postępowania uproszczonego (np. 1/4 z 300,00 zł - art. 28 ustawy o kosztach), albo też czwarta część od opłaty sądowej pobieranej w zwykłym postępowaniu (tj. 1/4 z 5% - art. 13 ustawy o kosztach).
Do opłaty sądowej doliczana jest opłata manipulacyjna na rzecz operatora płatności (eCard SA). Jest ona uzależniona od wysokości opłaty sądowej i wynosi od 1,80% do 2,60% opłaty sądowej.
WAŻNE!
System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie upominawcze umożliwia wniesienie pisma podlegającego opłacie tylko po stwierdzeniu, że pismo zostało opłacone.
Doręczenie e-pozwu
Doręczenie elektroniczne pism w elektronicznym postępowaniu upominawczym wymaga zamieszczenia doręczanego pisma w elektronicznych aktach sprawy oraz odbioru korespondencji. System teleinformatyczny e-sądu, niezwłocznie po doręczeniu pisma w sposób wyżej opisany, wytwarza i automatycznie umieszcza w elektronicznych aktach sprawy elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji, wskazujące:
a) doręczane pismo,
b) użytkownika, któremu pismo doręczono,
c) datę i sposób doręczenia.
Użytkownik może wskazać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-sądu użytkowników uprawnionych do odbioru pism, a także w każdym czasie zmienić takie wskazanie.
Dostęp do akt sprawy
Uprawniony użytkownik, w toku sprawy, poprzez swoje konto ma wgląd do elektronicznych akt sprawy za pośrednictwem strony internetowej www.e-sad.gov.pl - zakładka: „Dostęp do akt sprawy i nakazów”.
• art. 1 ustawy z 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 26, poz. 156
• art. 50528-50537 ustawy z 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 3, poz. 13
• § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu doręczeń elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1831
• § 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 18 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 221, poz. 1747
• § 1-5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1832
• § 2-5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1830
• § 1-2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 15 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia sądu rejonowego, któremu przekazuje się rozpoznawanie spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym należących do właściwości innych sądów rejonowych - Dz.U. Nr 220, poz. 1728
• art. 13, 19, 20 i 28 ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 167, poz. 1398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 26, poz. 156
Emilia Bartkowiak
aplikant radcowski
REKLAMA
REKLAMA