REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić i złożyć pozew w elektronicznym postępowaniu upominawczym

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. wierzyciele, w tym m.in. przedsiębiorcy, mogą składać pozwy w postępowaniu upominawczym przez internet (tzw. e-pozwy). W drodze elektronicznego postępowania upominawczego można uzyskać m.in. wydanie przez sąd nakazu zapłaty.

Złożenie pozwu w formie elektronicznej jest prostsze niż składanie jego tradycyjnego odpowiednika i nie wymaga wizyty w sądzie. Niższa jest także opłata sądowa. Przedstawiamy krótką instrukcję rejestracji powoda w e-sądzie i składania e-pozwów.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może złożyć e-pozew

Z możliwości składania e-pozwów mogą korzystać trzy kategorie użytkowników:

• o profilu podstawowym (tj. osoby fizyczne, które są uprawnione do uwierzytelniania się na danym koncie),

REKLAMA

• o profilu pełnomocnika zawodowego (radcowie prawni, adwokaci, rzecznicy patentowi, radcowie Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• o profilu powoda masowego (za których ustawa uznaje użytkowników komunikujących się z e-sądem za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania).

Wymagania techniczne systemu teleinformatycznego dla utworzenia pism procesowych z wykorzystaniem przez użytkownika masowego własnego oprogramowania przeznaczonego do komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu udostępniane są za pośrednictwem stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl).

Gdzie należy przesyłać e-pozwy

E-pozwy należy kierować do Sądu Rejonowego w Lublinie, XVI Wydział Cywilny za pośrednictwem strony internetowej www.e-sad.gov.pl. Sąd ten, jako jedyny właściwy, został wyznaczony do rozpoznawania spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym, a zatem w elektronicznym postępowaniu upominawczym rozpoznaje on także sprawy należące według właściwości do innych sądów rejonowych.

Czy jest określony górny limit przedmiotu sporu

Nie. E-sąd rozpatruje wszystkie pozwy elektroniczne wnoszone z terenu całego kraju, bez względu na wartość przedmiotu sporu.

Zakres przedmiotowy tego postępowania obejmuje m.in. roszczenia pieniężne, na zasadzie analogicznej do regulacji zawartej w art. 498 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego; dalej: k.p.c. W elektronicznym postępowaniu upominawczym mogą być rozpatrywane również sprawy gospodarcze, jednak z wyłączeniem stosowania tych przepisów k.p.c., które regulują postępowanie odrębne w sprawach gospodarczych.

Jakie są warunki techniczne złożenia e-pozwu

Złożenie pozwu (lub innego pisma procesowego) w elektronicznym postępowaniu upominawczym następuje poprzez wniesienie go tzw. drogą elektroniczną do e-sądu. Jest to możliwe pod warunkiem posiadania aktywnego konta użytkownika w systemie teleinformatycznym e-sądu oraz legitymowania się ważnym certyfikatem służącym do składania podpisu elektronicznego.

PRZYKŁAD

Rejestracja konta w systemie (https://www.e-sad.gov.pl/rejestracjaUzytkownika.aspx)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak się zarejestrować jako użytkownik

Rejestracja w systemie teleinformatycznym odbywa się poprzez stronę www.e-sad.gov.pl. Na tej stronie internetowej, w zakładce „Rejestracja konta użytkownika”, znajdą Państwo wniosek rejestracyjny konta użytkownika. Pola oznaczone gwiazdką (*) są polami obowiązkowymi. Rejestracja konta użytkownika, uwierzytelnianie użytkownika, składanie pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-sądu są operacjami w pełni bezpiecznymi, realizowanymi za pośrednictwem łącz szyfrowanych (https).

Pełnomocnicy zawodowi (radcowie prawni, adwokaci) po wypełnieniu, wydrukowaniu i podpisaniu wniosku rejestracyjnego pobranego ze strony www.e-sad.gov.pl muszą go złożyć do właściwej okręgowej izby radców prawnych/okręgowej rady adwokatów. Wniosek rejestracyjny konta użytkownika właściwa rada danego samorządu przesyła e-sądowi (tj. Sądowi Rejonowemu w Lublinie, XVI Wydział Cywilny) po potwierdzeniu danych w nim zawartych.

Konto użytkownika w systemie teleinformatycznym zostaje założone po podaniu przez wnioskodawcę imion i nazwiska, numeru PESEL, numeru dokumentu tożsamości, miejsca urodzenia, adresu poczty elektronicznej, adresu do korespondencji, wskazaniu nazwy użytkownika i hasła oraz po dokonaniu automatycznej weryfikacji imion, nazwiska oraz numeru PESEL w zbiorze PESEL.

WAŻNE!

Każdy użytkownik ma obowiązek niezwłocznie aktualizować dane wskazane we wniosku rejestracyjnym.

Warunki, jakim powinno odpowiadać hasło dostępowe do konta danego użytkownika, są udostępniane przez e-sąd. Przez hasło rozumie się poufne dane do składania podpisu elektronicznego. Użytkownik za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest uprawniony do zmiany tego hasła.

Jak jest udostępniane konto (uwierzytelnienie)

Zarejestrowane konto jest udostępniane użytkownikowi wyłącznie po uwierzytelnieniu. W przypadku pełnomocników zawodowych (radców prawnych, adwokatów) uwierzytelnienie następuje za pomocą podpisu elektronicznego. W przypadku użytkownika będącego osobą fizyczną, a nie będącego pełnomocnikiem zawodowym, uwierzytelnienie następuje przez podanie nazwy użytkownika i hasła.

Uwierzytelnienie następuje w systemie teleinformatycznym, na stronie internetowej www.e-sad.gov.pl, w zakładce „Panel logowania”.

Po dokonaniu przez użytkownika uwierzytelnienia, tj. po dokonaniu przez system jego identyfikacji na potrzeby uzyskania przez niego dostępu do konta, użytkownik może wnieść pismo procesowe w elektronicznym postępowaniu upominawczym.

UTWORZENIE I WNIESIENIE PISMA PROCESOWEGO W ELEKTRONICZNYM POSTĘPOWANIU UPOMINAWCZYM KROK PO KROKU

I. Wniesienie e-pozwu

1. Wniesienie pisma procesowego (e-pozwu) za pomocą systemu teleinformatycznego przez użytkownika (osobę fizyczną, która jest uprawniona do uwierzytelniania się na danym koncie).

Wniesienie e-pozwu następuje poprzez:

a) uwierzytelnienie użytkownika,

b) utworzenie pisma w systemie teleinformatycznym,

c) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę (jeżeli z wniesieniem danego pisma związana jest opłata sądowa).

2. Wniesienie pisma lub pism przez użytkownika masowego.

Użytkownik masowy tworzy pismo procesowe z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do jego komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu. Wniesienie e-pozwu następuje poprzez:

a) utworzenie pisma z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do komunikacji z systemem teleinformatycznym e-sądu,

b) uwierzytelnienie użytkownika,

c) wprowadzenie pisma do systemu teleinformatycznego,

d) nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę (jeżeli z wniesieniem danego pisma związana jest opłata sądowa).

3. Użytkownik będący radcą prawnym, adwokatem, rzecznikiem patentowym lub radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa może tworzyć i wnosić pisma procesowe zarówno tak jak użytkownik o profilu podstawowym, jak i użytkownik masowy.

 

II. Potwierdzenie wniesienia e-pozwu

Niezwłocznie po wniesieniu pisma procesowego do e-sądu w opisany sposób system teleinformatyczny wytwarza elektroniczne potwierdzenie wniesienia pisma i automatycznie umieszcza je w elektronicznych aktach sprawy.

Jeżeli do wniesienia pisma procesowego w elektronicznym postępowaniu upominawczym wymagane jest łączne współdziałanie więcej niż jednej osoby, po utworzeniu pisma w systemie teleinformatycznym wymagane jest także:

a) wskazanie przez użytkownika sposobu reprezentacji oraz nazw użytkowników dla pozostałych osób, które są uprawnione do łącznego działania za stronę, i zatwierdzenie treści pisma bez jego wniesienia,

b) ujawnienie pisma w systemie teleinformatycznym pozostałym użytkownikom,

c) zatwierdzenie treści tego pisma procesowego przez pozostałych użytkowników.

III. Data wniesienia e-pozwu

Datą wniesienia pisma procesowego (e-pozwu) drogą elektroniczną jest data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego e-sądu.

Załączniki do pozwu

W pozwie o wydanie nakazu zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym powód ma obowiązek wskazać dowody na poparcie swoich twierdzeń. Dowodów tych nie należy dołączać do pozwu. Pozew powinien zawierać numer:

1) PESEL powoda będącego osobą fizyczną, jeżeli jest on obowiązany do jego posiadania,

2) NIP powoda niebędącego osobą fizyczną, jeżeli powód jest obowiązany do jego posiadania, oraz numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku, numer w innym właściwym rejestrze lub ewidencji.

Opłacenie pozwu

W elektronicznym postępowaniu upominawczym opłaty sądowe należy uiszczać wyłącznie za pomocą mechanizmów gwarantujących nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę, udostępnionych przez system teleinformatyczny e-sądu. Na koszty związane ze złożeniem pozwu w formie elektronicznej składają się dwa elementy: opłata sądowa od pozwu oraz opłata manipulacyjna (prowizja) za uregulowanie tej opłaty w formie elektronicznej.

Od pozwu wnoszonego w elektronicznym postępowaniu upominawczym pobierana jest czwarta część opłaty sądowej, przy czym nie może być ona mniejsza aniżeli 30,00 zł (art. 19 ust. 2 pkt 2 i art. 20 ust. 1 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych; dalej: ustawa o kosztach). W zależności od wartości przedmiotu sporu będzie to czwarta część od opłaty stałej wskazanej dla postępowania uproszczonego (np. 1/4 z 300,00 zł - art. 28 ustawy o kosztach), albo też czwarta część od opłaty sądowej pobieranej w zwykłym postępowaniu (tj. 1/4 z 5% - art. 13 ustawy o kosztach).

Do opłaty sądowej doliczana jest opłata manipulacyjna na rzecz operatora płatności (eCard SA). Jest ona uzależniona od wysokości opłaty sądowej i wynosi od 1,80% do 2,60% opłaty sądowej.

WAŻNE!

System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie upominawcze umożliwia wniesienie pisma podlegającego opłacie tylko po stwierdzeniu, że pismo zostało opłacone.

Doręczenie e-pozwu

Doręczenie elektroniczne pism w elektronicznym postępowaniu upominawczym wymaga zamieszczenia doręczanego pisma w elektronicznych aktach sprawy oraz odbioru korespondencji. System teleinformatyczny e-sądu, niezwłocznie po doręczeniu pisma w sposób wyżej opisany, wytwarza i automatycznie umieszcza w elektronicznych aktach sprawy elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji, wskazujące:

a) doręczane pismo,

b) użytkownika, któremu pismo doręczono,

c) datę i sposób doręczenia.

Użytkownik może wskazać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-sądu użytkowników uprawnionych do odbioru pism, a także w każdym czasie zmienić takie wskazanie.

Dostęp do akt sprawy

Uprawniony użytkownik, w toku sprawy, poprzez swoje konto ma wgląd do elektronicznych akt sprawy za pośrednictwem strony internetowej www.e-sad.gov.pl - zakładka: „Dostęp do akt sprawy i nakazów”.

• art. 1 ustawy z 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 26, poz. 156

• art. 50528-50537 ustawy z 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 3, poz. 13

• § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu doręczeń elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1831

• § 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 18 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 221, poz. 1747

• § 1-5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1832

• § 2-5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1830

• § 1-2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 15 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia sądu rejonowego, któremu przekazuje się rozpoznawanie spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym należących do właściwości innych sądów rejonowych - Dz.U. Nr 220, poz. 1728

• art. 13, 19, 20 i 28 ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 167, poz. 1398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 26, poz. 156

Emilia Bartkowiak

aplikant radcowski

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Czy Wigilia 24 grudnia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Czy Twój biznes zyska cyfrową kasę fiskalną zamiast sprzętu? Odkrywamy, kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

REKLAMA

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA