REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin pracy zakładowym źródłem prawa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Fulara
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin pracy jest zakładowym źródłem prawa. Jego postanowienia nie mogą być mniej korzystne niż ogólnie obowiązujące przepisy prawa pracy.

Obowiązek utworzenia regulaminu pracy ciąży na pracodawcy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników. Celem regulaminu pracy jest ustalenie organizacji i porządku w procesie pracy, a także związanych z tym praw i obowiązków zarówno pracodawcy, jak i pracowników. Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników nie będzie miał jednak obowiązku tworzenia regulaminu pracy, jeżeli wyżej wskazane kwestie uregulowane zostały w układzie zbiorowym pracy (art. 104 k.p.).

REKLAMA

Treść regulaminu pracy

Należy pamiętać, że regulamin pracy jest zakładowym źródłem prawa, a zatem jego postanowienia nie mogą być mniej korzystne niż ogólnie obowiązujące przepisy prawa pracy. Jeżeli w treści regulaminu pracy zostaną zapisane zasady pogarszające sytuację pracownika w stosunku do ogólnych przepisów prawa pracy, to te postanowienia są nieważne i należy stosować przepisy powszechnie obowiązujące.

W regulaminie pracy powinny zostać zatem ustalone:

REKLAMA

1) organizacja pracy, a także warunki przebywania pracowników na terenie zakładu pracy w czasie pracy oraz po jej zakończeniu - można przykładowo wprowadzić zakaz przebywania pracownika na terenie zakładu pracy po zakończonej pracy, bez pisemnej zgody przełożonego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej - w tym przypadku chodzi o wskazanie grup pracowników, którym takie świadczenia przysługują; w przypadku odzieży i obuwia roboczego należy również określić normy przydziału oraz przewidywane okresy ich użytkowania;

3) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy - systemy i rozkłady czasu pracy mogą być zróżnicowane w stosunku do poszczególnych grup pracowniczych - np. można ustalić, że pracownicy administracyjno-biurowi będą wykonywali pracę od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00, w jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym, natomiast pracownicy produkcyjni będą świadczyli pracę w systemie pracy 3-zmianowej, w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym; ustalając regulamin pracy, nie można zapomnieć o wyznaczeniu dni wolnych dla zachowania przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy; także w tym przypadku poszczególne grupy pracowników zatrudnionych u jednego pracodawcy mogą mieć ustalone różne dni;

4) pora nocna - pora nocna to 8 godzin z przedziału czasowego między 21.00 a 5.00 rano; można zatem ustalić, iż pora nocna obejmuje godziny od 21.00 do 5.00 lub od 22.00 do 6.00 rano lub od 23.00 do 7.00;

REKLAMA

5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia - wynagrodzenie za pracę wypłacane jest, co do zasady, z dołu, co najmniej raz w miesiącu; najpóźniej musi być ono wypłacone do 10. dnia następnego miesiąca kalendarzowego;

6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom - wykazy te powinny obejmować stanowiska pracy występujące u danego pracodawcy, na których wykonywane są prace wymienione w rozporządzeniu z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. Nr 114, poz. 545 z późn.zm.) oraz w rozporządzeniu z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudnienia przy niektórych z prac (Dz.U. Nr 200, poz. 2047 z późn.zm.);

7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;

8) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodow;

9) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;

10) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy - w tym zakresie należy skonkretyzować uprawnienia i obowiązki wynikające z rozporządzenia z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. Nr 60, poz. 281 z późn.zm.). Należy zatem wskazać m.in., kogo pracownik zawiadamia o swojej nieobecności (np. przełożonego lub pracownika działu kadr), komu przedstawia zwolnienie lekarskie.

Ponadto w regulaminie pracy powinny znaleźć się zapisy informujące pracownika o karach porządkowych, które przewiduje kodeks pracy (art. 1041 k.p.). W żadnym wypadku nie wolno pracodawcy rozszerzać czy modyfikować kar, które wymienione zostały w kodeksie pracy.

Zgodnie z przepisami na pracownika może zostać nałożona kara upomnienia lub nagany. W szczególnych zaś przypadkach, które zostały ściśle określone w kodeksie pracy, pracownik może być ukarany karą pieniężną.

Jak ustalić regulamin pracy

Regulamin pracy ustala pracodawca, uzgadniając jego treść z działającymi u niego organizacjami związkowymi. Termin ostatecznego zakończenia prac nad regulaminem pracy ustalają sami zainteresowani, tj. pracodawca i związki zawodowe. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 21 marca 2001 r., sygn. akt I PKN 320/00, regulamin pracy wydany przez pracodawcę bez wymaganego uzgodnienia z zakładową organizacją związkową nie ma mocy wiążącej (art. 1042 k.p. i art. 30 ust. 5 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn.zm.). Jednak w razie nieprzedstawienia w terminie 30 dni wspólnie uzgodnionego stanowiska przez organizacje związkowe w kwestii zaproponowanego przez pracodawcę terminu prowadzenia negocjacji, może on ustalić regulamin pracy bez uzgodnienia z tymi organizacjami.

Pracodawca może samodzielnie wprowadzić regulamin pracy tylko wówczas, gdy:

1) nie działają u niego związki zawodowe,

2) treść regulaminu nie zostanie uzgodniona z organizacjami związkowymi w ustalonym wcześniej terminie (art. 1042 k.p.).

Wejście regulaminu w życie

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni, licząc od dnia, w którym został on podany do wiadomości pracowników. Należy przy tym zaznaczyć, że sposób podania regulaminu pracy do wiadomości pracowników wynika z przyjętych u danego pracodawcy zwyczajów (np. przez wywieszenie go na tablicy ogłoszeń, przesłanie intranetem, przedstawienie na zebraniu z załogą) - art. 1043 k.p.

Nie można również zapominać, że każdy nowo zatrudniany pracownik zanim zostanie dopuszczony, musi zostać zapoznany przez pracodawcę z treścią regulaminu pracy. Pisemne oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią regulaminu należy wpiąć do akt osobowych, do części A.

W tym samym trybie jak wyżej przedstawiony ustala się zmiany regulaminu pracy. Zmiany te również wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od podania ich do wiadomości pracowników.

Marianna Fulara 

Podstawa prawna:

ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA