REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko w przedsiębiorstwie trzeba nazwać po imieniu, ocenić je i dopiero wtedy wybrać metodę radzenia sobie z nim. Skuteczność zarządzania ryzykiem będzie zależała od profesjonalizmu na dwóch pierwszych etapach – identyfikacji i ocenie.

Klasyfikację ryzyka można poprowadzić na różne sposoby. Najbardziej podstawowy dotyczy miejsca, gdzie się rodzi. Powstające poza firmą, niezależne od niej, dotyczące całego systemu gospodarczego określa się jako tzw. stałe. Ryzyko niestałe dotyczy wnętrza firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Na ryzyko zewnętrzne wpływają cztery główne grupy czynników:

ogólnogospodarcze, np. koniunktura, inflacja, deficyt budżetowy, polityka fiskalna, polityka banku centralnego;

społeczno-rynkowe: dochody ludności, stopa bezrobocia, skłonność do oszczędzania, skala podejmowanych inwestycji, liczba podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych, konkurencja, zdolność podmiotów do rozwoju;

REKLAMA

polityczne: stabilność sytuacji politycznej, wojny, zmiany rządu, legislacja;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

nowe tendencje na międzynarodowych rynkach: globalizacja, postęp technologiczny, nowe instrumenty finansowe, liberalizacja czy integracja ekonomiczna gospodarek.

Ryzyko wewnętrzne określają decyzje strategiczne i operacyjne dotyczące:

• struktury oraz jakości aktywów i pasywów;

• polityki finansowej;

• działalności marketingowej;

• polityki personalnej;

• kontroli wewnętrznej.

Typy zagrożeń

Każde przedsiębiorstwo musi się liczyć z wieloma rodzajami ryzyka. Jedne są istotne, inne mniej. Jedne dotyczą przede wszystkim korporacji, inne mogą zagrozić każdej firmie, dlatego zarządy powinny je zdefiniować pod kątem zagrożeń własnej działalności.

Pod uwagę mogą wziąć:

ryzyko cywilizacyjne (rywalizacja i konkurencja pomiędzy państwami, nierówność ekonomiczna i społeczna, zderzenie kulturowe);

ryzyko kraju (niestabilność społeczna i ekonomiczna, różnice w przepisach prawnych, opóźnienia w transferach pieniężnych, restrykcje w przepływie kapitału, interwencja rządu w działalność gospodarczą);

ryzyko konkurencji (liberalizacja przepływu towarów, rozwój technologii, alianse strategiczne);

ryzyko kredytowe (niewypłacalność kontrahentów, zbyt duża koncentracja pożyczek);

ryzyko kryminalne (szpiegostwo przemysłowe, korupcja, oszustwa pracowników, brak odpowiedniego zabezpieczenia rzeczy i informacji, działalność mafii);

ryzyko ekonomiczne (wahania poziomu aktywności gospodarczej, pogorszenie sytuacji konkurencyjnej kraju, w którym prowadzona jest działalność);

ryzyko środowiskowe (niedobory surowców, koszty dostosowania się do przepisów ochrony środowiska, koszty usuwania zanieczyszczeń, procesy sądowe, degradacja środowiska);

ryzyko finansowe (wahania stóp procentowych i kursów walutowych);

ryzyko informacyjne (brak dokładnych informacji dotyczących kosztów, zobowiązań, ryzyka, rynków, zasobów, technologii, finansów oraz konkurencji przedsiębiorstwa);

ryzyko inwestycji finansowych (wahania siły nabywczej płatności otrzymywanych z inwestycji, nieprzewidziane zmiany stóp procentowych, niepewna sytuacja przedsiębiorstwa emitującego akcje lub obligacje);

ryzyko osobiste (forma prawna przedsiębiorstwa, prawodawstwo i praktyka handlowa);

ryzyko operacyjne (błędy ludzkie, awarie systemów komputerowych i produkcyjnych, oszustwa i kradzieże, słabość kontroli wewnętrznej i międzynarodowej, wypadki losowe, opóźnienia dostaw, niedobory personelu, naruszenia poufności i bezpieczeństwa danych, niewłaściwa organizacja produkcji, zaopatrzenia, sprzedaży, płatności);

ryzyko rynkowe (niekorzystne zmiany cen lub wartości towaru, niska płynność rynku danych towarów, brak możliwości zabezpieczenia transakcji);

ryzyko prawne (brak lub błędnie prowadzona dokumentacja, niezrozumienie przepisów prawnych, koszty procesów sądowych, wysokie koszty ubezpieczenia);

ryzyko polityczne (niepewność systemu podatkowego, bariery handlowe, taryfy celne i kontyngenty towarowe, prawo pracy nieprzychylne pracodawcom, kontrola wymienialności walut lub niewymienialność waluty, przepisy dotyczące uzyskiwania licencji, koncesji oraz dotacji i subsydiów, możliwość nacjonalizacji lub konfiskaty przedsiębiorstw);

ryzyko produktu (wahania popytu na dany produkt: moda, względy zdrowotne, zagrożenie dla środowiska);

ryzyko płynności (zmniejszenie zysków lub przejściowa strata na skutek załamania koniunktury gospodarczej przy jednoczesnym obowiązku płacenia odsetek w wysokości wynikającej z wcześniej zawartych umów lub z bieżącej ceny pieniądza na rynku, trudności w uzyskaniu nowych, dodatkowych źródeł finansowania obcego);

ryzyko reputacji (krytyka ze strony mediów, organizacji ekologicznych i społecznych);

ryzyko zasobów (ograniczony dostęp do zasobów, zagrożenia przyszłości dostaw, możliwość zastąpienia jednego surowca innym, wahania cen).

Przedsiębiorco ubezpiecz się przed ryzykiem

Każdy z wymienionych typów ryzyka powoduje wystąpienie innego rodzaju skutków dla przedsiębiorstwa i wymaga odmiennych metod postępowania, zastosowania odpowiednich narzędzi pomiarowych oraz wykorzystania różnorodnych instrumentów zabezpieczających.

 

Ocena i analiza

Aby zidentyfikować ryzyko, przedsiębiorstwo powinno:

• uwzględnić profil działalności określony przez wytwarzany produkt i/lub świadczone usługi;

• znać zagrożenia procesu biznesowego;

• brać pod uwagę, jak zachowują się ludzie w różnych okolicznościach;

• uwzględnić jakość zespołu zarządzającego;

• uwzględnić zmieniające się środowisko zewnętrzne.

Identyfikacja ryzyka jest procesem uświadamiania sobie, że zagrożenia istnieją i podejmowania prób, by określić ich rodzaje i zdefiniować ich cechy. Często zagrożenia są mierzone, zanim ktokolwiek się zorientuje, że dany czynnik niekorzystnie oddziałuje na procesy w firmie. W innych przypadkach identyfikacja ryzyka jest przemyślaną procedurą, której celem jest przegląd i przewidzenie możliwych skutków. Praktycznie nie jest możliwe, żeby firma oceniła wszystkie napotykane zagrożenia, dlatego identyfikacja zagrożeń na poziomie drobnych szczegółów nie jest konieczna, a nawet może być szkodliwa dla przemyślanej oceny ryzyka.

Aby zarządzanie ryzykiem było skuteczne, firma powinna wyznaczyć jasne, realistyczne cele, a potem określić zamierzone rezultaty. Zespół oceniający powinien wyznaczyć priorytety i skoncentrować swoje wysiłki wyłącznie na tych zagrożeniach, które są wystarczająco duże, by mieć podstawy do poddania ich ocenie ilościowej i analizie.

Kiedy firma zidentyfikuje już kluczowe dla siebie zagrożenia, musi ocenić ilościowo ich rozmiar. Ocena ilościowa pomaga jej zdecydować, czy kontrolować, zapobiegać, finansować ryzyko, czy też go unikać. Analiza ryzyka polega na ustaleniu cech zagrożeń, zwykle jeśli to tylko możliwe, w liczbach. Taki zestaw obejmuje rozmiar, skalę przestrzenną, czas trwania i natężenie niekorzystnych skutków oraz związanych z nimi konsekwencji, ale też opis związków przyczynowo-skutkowych.

W trakcie oceny ryzyka trzeba przeanalizować każdą potencjalną czynność i ustalić jej wpływ na działalność i koszty w:

• przepływie środków pieniężnych;

• zyskach i stratach;

• public relations, reputacji zewnętrznej i wizerunku;

• zaufaniu banków i udziałowców;

• zobowiązaniach.

Po identyfikacji i uszeregowaniu zagrożeń przedsiębiorstwo powinno wybrać preferowane opcje zarządzania, czyli rozważyć odpowiedni standard bezpieczeństwa, ocenę skuteczności podjętych kroków, i ewentualnie zrewidować dotychczasowe postępowanie w tej kwestii.

Czy można uniknąć ryzyka?

Nie wypracowano dotychczas jednolitego wzorca na zbudowanie najlepszej strategii zarządzania ryzykiem. Wybór zależy od istniejących czynników oraz analizy kosztów i zysków. Typowe strategie zarządzania ryzykiem to:

finansowanie, czyli wykupienie ubezpieczenia - niestety, odpowiedzialność za straty można przenieść na ubezpieczyciela jedynie za część potencjalnych zjawisk, które mogą wystąpić w firmie, np. utraty reputacji nikt nie pokryje;

przeniesienie - tam gdzie to możliwe, firma może przerzucić odpowiedzialność za ewentualne straty na swoich najmodawców, sprzedawców, podwykonawców, konkurentów, a nawet klientów;

kontrolowanie - minimalizowanie skutków zdarzeń losowych, których firma nie jest w stanie przewidzieć (np. burze, awarie sieci energetycznej, wypadki).

Ponieważ nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka, kierownicy pionów/działów oraz zarząd powinni znać jego profil na swoim poziomie decyzyjnym, wiedzieć, jak sobie z nim radzić, a także znać cele biznesowe zgodne z akceptowalnym ryzykiem. Przyjmuje się, że poziom akceptowalności ryzyka określa gotować do zatwierdzenia go przez starszego menedżera. Kryteria ustanowienia granicy poziomu tolerancji są różne w zależności od sprawy i danego przedsiębiorstwa.

Kontrola jest nieodzowna

System kontroli wewnętrznej firmy odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu zagrożeniami, które są znaczące w wypełnianiu celów biznesowych. Cele organizacji, jej organizacja wewnętrzna i środowisko, w którym prowadzi działalność, stale ewoluują, a zagrożenia ciągle się zmieniają. Skuteczny system kontroli wewnętrznej zależy od dokładnego i regularnego monitorowania natury i zasięgu zagrożeń, na które firma jest narażona.

Oprac.: Jana

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA