REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie szkoleń i nauki pracownika w ustawie antykryzysowej

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość dofinansowania na jedną osobę wynosi do 80% kosztów szkolenia bądź studiów podyplomowych. Pracownik będzie jednak zobowiązany zwrócić pracodawcy koszty tego szkolenia lub studiów, jeśli z własnej winy go nie ukończy.

Przepisy ustawy z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (zwanej dalej ustawą) przewidują udzielenie pomocy pracownikom i przedsiębiorcom w okresie kryzysu finansowego. Pomoc ta udzielana jest w różnych formach m.in. przez dofinansowanie szkoleń i nauki pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty dofinansowywane

Przedsiębiorcy mający przejściowe trudności finansowe mogą otrzymać wsparcie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub ze środków Funduszu Pracy na utrzymanie miejsc pracy.

Status taki ma przedsiębiorca, który spełnia łącznie m.in. następujące warunki:

REKLAMA

• osiągnął średni spadek obrotów gospodarczych rozumianych jako sprzedaż o co najmniej 25%, liczony ilościowo lub wartościowo w ciągu 3 kolejnych miesięcy po 1 lipca 2008 r. w porównaniu do tych samych 3 miesięcy z okresu od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r.,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie zalega ze zobowiązaniami publicznoprawnymi, składkami na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i na FP (z wyjątkiem porozumienia w sprawie spłaty lub odroczenia terminu płatności lub realizacji programu naprawczego),

• opracował program naprawczy,

• nie otrzymał z FP pomocy publicznej na wyposażenie i doposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego na podstawie umowy o refundację zawartej po 1 lutego 2009 r. albo dostał ją, lecz od chwili wydania decyzji o przyznaniu wsparcia minęło co najmniej 12 miesięcy,

• uzyskał zaświadczenie potwierdzające fakt znajdowania się w przejściowych trudnościach finansowych.

Warunki pomocy finansowej

Jeśli przedsiębiorca znajduje się w przejściowych trudnościach finansowych oraz utworzył fundusz szkoleniowy, może wnioskować o zwrot pewnych kosztów. Refundacje z Funduszu Pracy przyznaje starosta na warunkach określonych w umowie zawartej z przedsiębiorcą.

Pod warunkiem że szkolenie lub studia podyplomowe są uzasadnione obecnymi lub przyszłymi potrzebami pracodawcy, dofinansowaniu podlegają następujące wydatki:

• koszty szkolenia pracowników skierowanych na szkolenie za okres nieprzekraczający 6 miesięcy,

• koszty studiów podyplomowych skierowanych pracowników za okres nieprzekraczający 12 miesięcy (art. 22 ustawy).

Wysokość dofinansowania wynosi na jedną osobę do 80% kosztów szkolenia bądź studiów podyplomowych, ale nie więcej niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za poprzedni kwartał, czyli 9244,44 zł (3 x 3081,48 zł przeciętnego wynagrodzenia za II kwartał 2009 r.).

W okresie szkolenia bądź studiów pracownikom przysługują stypendia. O ich otrzymywaniu ze środków Funduszu Pracy będzie decydowało podwyższanie kwalifikacji w takich formach.

Stypendium będzie wypłacane przez przedsiębiorcę w wysokości:

• podstawowej kwoty zasiłku dla bezrobotnych obowiązującej w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy,

• do 100% zasiłku dla bezrobotnych w przypadku przestoju ekonomicznego z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika (art. 24 ustawy).

Pomoc dla przedsiębiorcy z FGŚP i z FP

Kwota stypendium będzie refundowana przedsiębiorcy łącznie z częścią składek na ubezpieczenia społeczne naliczonych od wypłaconych stypendiów, należnych od pracodawcy na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

WAŻNE!

Przedsiębiorca znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych jest zobowiązany w terminie wskazanym w umowie zawartej ze starostą do przekazania powiatowemu urzędowi pracy listy pracowników skierowanych na szkolenie lub studia podyplomowe.

 

Lista powinna zawierać następujące dane pracowników:

• imiona

• nazwiska,

• numery PESEL,

• miejsce zamieszkania,

oraz informacje dotyczące:

• obniżonego wymiaru czasu pracy danych pracowników ze wskazaniem okresu, w którym będzie im przysługiwać obniżone wynagrodzenie,

• wyższego świadczenia dla poszczególnych pracowników.

W trakcie trwania umowy przedsiębiorca jest zobowiązany do niezwłocznego przekazywania powiatowemu urzędowi pracy informacji o wszelkich zmianach wymienionych danych.

Wniosek o dofinansowanie

Przedsiębiorca, który skierował pracownika na szkolenie lub studia podyplomowe i zawarł z nim w tej sprawie umowę, składa w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorcy wniosek o zawarcie umowy o dofinansowanie kosztów szkolenia lub studiów podyplomowych oraz finansowanie stypendiów i składek na ubezpieczenia społeczne (§ 2 rozporządzenia o warunkach dofinansowania z FP kosztów szkoleń i studiów).

Starosta w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku rozpatruje wniosek i informuje przedsiębiorcę o sposobie jego rozpatrzenia. W przypadku gdy wniosek jest niekompletny, starosta wyznacza przedsiębiorcy 7-dniowy termin na uzupełnienie brakujących informacji lub dokumentów.

Zawiniony zwrot kosztów

Pracownicy, którzy nie ukończą szkolenia lub studiów podyplomowych z własnej winy, będą zobowiązani zwrócić koszty tego szkolenia lub studiów przedsiębiorcy, a ten staroście, który dokonał refundacji. Prawa i wzajemne obowiązki przedsiębiorcy i pracownika oraz przedsiębiorcy i starosty (dysponenta Funduszu Pracy) regulują odpowiednie dwustronne umowy. Podobnie szkolący się pracownik, z którym stosunek pracy zostanie rozwiązany w trybie art. 52 k.p., będzie zobowiązany do zwrotu przedsiębiorcy kosztów szkolenia lub studiów podyplomowych na zasadach określonych w umowie (art. 23 ustawy).

Jeśli przedsiębiorca wyda przyznane mu środki niezgodnie z umową, będzie musiał także je zwrócić.

W przypadku nieukończenia z winy pracownika szkolenia lub studiów podyplomowych dofinansowanych z Funduszu Pracy, przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych zwraca staroście koszty szkolenia lub studiów na zasadach określonych w umowie.

Magdalena Kasprzak

Podstawa prawna:

• ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035),

• rozporządzenie MPiPS z 24 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń i studiów podyplomowych oraz szczegółowych warunków finansowania stypendiów i składek na ubezpieczenia społeczne (DzU nr 136, poz. 1119).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA