REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo danych w firmowym komputerze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Chojnacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W każdym komputerze firmowym znajduje się obecnie ogromny magazyn danych. Ceną, jaką płacimy za te coraz większe ilości przechowywanych i kopiowanych plików, jest niebezpieczeństwo ich utraty.

Okazuje się, że odłożony na półkę segregator czy schowane do szuflady zdjęcia lub dokumenty bezpiecznie przetrwają w niezmienionej postaci wiele cyfrowych rewolucji, zmian standardu zapisu czy awarii systemów informatycznych. Ponieważ jednak musimy podążać za rozwojem techniki, wiele ważnych danych powierzamy maszynom cyfrowym, a więc musimy zrobić wszystko, aby były one bezpieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienia, które tu poruszę, leżą w pobliżu takich fundamentalnych podstaw działania firmy jak polityka bezpieczeństwa (nie tylko informatycznego) czy funkcjonowanie infrastruktury IT. Ponieważ idealnie działające IT-Security jest praktycznie niewidoczne dla pozostałych pracowników firmy, spróbuję podać kilka metod używanych przez te działy, dopasowując je do możliwości i potrzeb typowych użytkowników systemów informatycznych.

Dostęp fizyczny

To rzadko zauważana i rozważana kwestia, mająca podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa informacji w firmie. Właściwe zabezpieczenie fizycznego dostępu do danych znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa w firmie, pozwala dobrze zaplanować inne czynności z tym związane, a co najważniejsze - uświadamia każdemu pracownikowi znaczenie tych zagadnień. Przykładowo - skomplikowane hasła i procedury dostępu do komputerowej sieci firmowej i sieciowych dysków zawierających dane na niewiele się przydadzą, jeśli na biurku w pokoju gdzie przyjmowani są interesanci i osoby z zewnątrz będzie leżał zestaw płyt CD z kopią całej dokumentacji najważniejszych projektów firmy. Określenie gdzie przechowujemy dokumentację, płyty i dyski z kopiami danych, w jakim miejscu znajdują się komputery, z których można się dostać do zasobów informatycznych firmy, czy w poczekalni lub innym pomieszczeniu zewnętrznym nie ma aktywnych gniazd sieci komputerowej jest więc pierwszą czynnością mającą podnieść bezpieczeństwo informacji. W przypadku technicznych szczegółów mogących powodować wątpliwości (czy dostęp do bezprzewodowej sieci jest właściwie zabezpieczony i nikt z zaparkowanego przed biurem samochodu nie może „zajrzeć” do sieci firmowej) należy domagać się wyjaśnień od osoby odpowiedzialnej za te usługi.

REKLAMA

Backup

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magiczne słowo. Dla osób niezajmujących się zawodowo informatyką przyjmijmy nazwę „kopia zapasowa”. Czynność zapominana, uważana za zbyt czasochłonną i niepotrzebną. Zwykle pierwsza duża awaria i utrata danych zmienia ten pogląd, lepiej jednak pamiętać o tym, zanim taka awaria się przydarzy. Pamiętajmy! Należy wykonywać kopie wszystkich dokumentów istniejących w formie plików na dysku naszego komputera. Odpowiednio wybrany sposób kopiowania, zaplanowanie tej czynności, wyrobienie sobie nawyku pozwoli na zmniejszenie stopnia uciążliwości. Kilka pomocnych uwag:

• Dane należy regularnie kopiować. Jeśli przykładowo w każdy piątek robimy kopię bezpieczeństwa, to gdy awaria nastąpi we wtorek - do uzupełnienia w dokumentacji jest tylko to, co wydarzyło się od soboty do wtorku.

• Należy podzielić pliki, które przechowujemy na dysku komputera. Najczęściej 80 proc. to sprawy archiwalne, do których się na co dzień nie zagląda. Nie ma sensu kopiować ich za każdym razem, to wydłuża proces i skutecznie do niego zniechęca. Tworząc z nich archiwum, możemy kopiować je znacznie rzadziej. Pozostałe dane (to co przybyło lub zmieniło się od czasu wykonania ostatniej kopii) będą się zapisywały znacznie szybciej, wówczas można proces ten wykonywać częściej.

• Opisywać w klarowny sposób dyski czy foldery z naszymi kopiami zapasowymi, zaznaczyć datę wykonania operacji. Orientacja jest niezbędna, aby nie kopiować czegoś niepotrzebnie po kilka razy, zastępowanie starej kopii nową również nie jest wskazane.

Dopiero po prawidłowym zakończeniu wtorkowego backupu można ewentualnie skasować folder z kopią poniedziałkową. To dotyczy zresztą każdego procesu kopiowania. Awaria w czasie operacji „zastąp nowszą wersją” może skutecznie nas pozbawić zarówno plików starszych, jak i nowszych.

• Samo skopiowanie to nie wszystko. Istotne jest, aby zweryfikować poprawność tak zabezpieczonych danych. Przykładowo - po nagraniu płyty CD/DVD dobrze jest sprawdzić czy zapisane na niej dane można z powodzeniem odczytać na innym komputerze.

• Fizyczne zabezpieczenie kopii. Do wszelkich płyt, dysków czy kaset z danymi należy zastosować uwagi z punktu „Dostęp fizyczny”. Nie ma sensu codziennie zabierać czy chować notebooka z biurka, podczas gdy na tym samym biurku zostaje zewnętrzny dysk pełen danych. Istnieje zasada, aby dane zapasowe „wyprowadzać” daleko od siedziby firmy. W przypadku włamania i kradzieży, pożaru czy innej klęski kopia danych przechowywana z dala od firmy (nawet ta nie najnowsza) może pozwolić na dalszą działalność.

„Czynnik ludzki” i „socjotechnika”

To dwa zagadnienia z pozoru zupełnie niekomputerowe. Użyłem ich w cudzysłowie, zdając sobie sprawę, że niekoniecznie chodzi o ich encyklopedyczne znaczenie. W każdej firmie pracują ludzie i to ich działanie ma największy wpływ na sukcesy i porażki całego przedsiębiorstwa. Ludzie popełniają błędy i pomimo wielu działań zapobiegawczych, zawsze mogą je popełnić. Należy przyjąć to jako pewną „stałą” i starać się, aby czynności i procesy w systemach informatycznych były jak najbardziej przejrzyste. Utrzymywanie jasnej struktury katalogów, nazywanie plików według stałych reguł - istnieje wiele sposobów, aby zmniejszyć skutki ludzkiej pomyłki. Ogromna ilość błędów, awarii czy przypadków skasowania ważnych danych spowodowana jest głównie roztargnieniem użytkowników. Równie ważna jest świadomość każdego pracownika firmy, poczucie odpowiedzialności za powierzone dane. Osoby, które chcą wykraść cenne informacje, rzadko forsują zabezpieczenia systemowe. Raczej wykorzystują luki w tych systemach i to takie spowodowane działaniem lub zaniechaniem człowieka: łatwe lub puste hasło, zapisywanie identyfikatorów i haseł w widocznych miejscach, podawanie haseł przez telefon osobom podającym się za szefa, współpracownika czy informatyka. Przykład dobrej praktyki? Nieprzekazywanie nikomu swojego hasła. Dział IT zwykle ma dostęp administratora do wszelkich systemów, ewentualne naprawy i konfiguracje kont użytkownika powinny się odbywać po tymczasowej i jednorazowej zmianie hasła użytkownika, więc jeśli wdrożymy taką zasadę, nagła telefoniczna prośba o podanie swojego hasła będzie jasnym dzwonkiem alarmowym, że ktoś podszywa się w celu wyłudzenia informacji. W najbliższej przyszłości, wraz z rozwojem systemów i technicznych zabezpieczeń, ta „furtka” będzie najbardziej szturmowana przez intruzów.

Wspólną cechą wszystkich podanych tu wskazówek, mających pomóc w bezpiecznym zachowaniu danych, jest fakt, że z zaoszczędzonego dzięki komputerom czasu należy zawsze odjąć kilka czy kilkanaście procent i poświęcić na backup, aby w razie awarii nie stracić wszystkiego. Czy tego chcemy czy nie, proces zdobywania i przechowywania informacji nie kończy się wraz z naciśnięciem na ekranie polecenia „zapisz”. Współczesna technika pozwala na szybkie gromadzenie olbrzymiej ilości danych, każąc nam za to płacić ciągłym niepokojem, czy jutro będziemy w stanie odczytać zebrane dziś informacje.

Paweł Chojnacki

doradca w zakresie utrzymania korporacyjnych struktur IT; arkconsulting.com.pl, portaldlasekretarek.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA