REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring i skuteczne windykowanie dłużników

Joanna Łupniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy sprzyja unikaniu płacenia faktur i innych należności. W tym czasie umiejętność odzyskiwania długów nabiera szczególnego znaczenia.

Stały i przewidywalny dopływ środków pieniężnych zapewnia firmie stabilizację w zakresie płynności, a ta w okresie, gdy pieniądz jest w cenie, może uchronić wiele przedsiębiorstw przed bankructwem. W związku z tym firmy coraz częściej koncentrują się nie tylko na sprzedaży, ale również na działaniach windykacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku istnieje wiele firm skutecznie odzyskujących długi. Jednak jako pierwszy etap tego procesu coraz częściej przedsiębiorstwa wykorzystują własny dział windykacji. Stosowanie wewnętrznej windykacji umożliwia często odzyskanie pieniędzy bez utraty klienta i dobrych z nim relacji. Jeśli ten etap zawiedzie, trzeba przekazać sprawę firmie specjalizującej się w odzyskiwaniu długów. Jednak taka decyzja często wiąże się ze stratą kontrahenta.

Nie zawsze tak być musi. Można minimalizować negatywne zatory płatnicze poprzez wprowadzenie wewnętrznej profilaktyki windykacyjnej, jako jednego z etapów całego procesu odzyskiwania długów, obejmujących jeszcze windykację zewnętrzną i sądową. Jak to zrobić? Poniżej podstawowe zasady.

Unikaj zbędnych emocji. Skup się na tym, aby rozwiązać problem i odzyskać dług. Czasami ludzie odpowiedzialni za windykację koncentrują się na osobie, a nie na problemie. Może to wynikać choćby z relacji powstałych w przeszłości. Na przykład odbiorca będący dłużnikiem był niemiły w relacjach handlowych. Wtedy egzekucję długu traktuje bardzo personalnie. Należy pamiętać, że windykacja to nie narzędzie do karania, ale odzyskiwania należnych pieniędzy. W przeciwnym przypadku windykator zrealizuje swoje osobiste ambicje, ale zapewne nie odzyska pieniędzy dla swojej firmy.

Zawsze pokazuj, że jesteś profesjonalistą. Bądź opanowany, przygotowany, rozmawiaj zawsze z osobą, która jest upoważniona do podejmowania decyzji na temat spłaty zadłużenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Stosuj powszechnie znaną zasadę: „miękkie podejście do dłużnika, twarde do długu”. Okazuj dłużnikowi szacunek, jako osobie i partnerowi handlowemu, nie obrażaj go, bądź otwarty na propozycje rozwiązania problemu. Jednak pamiętaj, że takie podejście nie może sprawić, że odstąpisz od egzekucji długu.

Pokaż odbiorcy, że współpracując i dotrzymując postanowień w zakresie spłaty długu, może dużo uzyskać. Na przykład pozwól mu na dokonanie zakupów o wartości 50% dokonanej wpłaty.

Przed nawiązaniem kontaktów handlowych od każdego kupującego pozyskaj konieczne dane teleadresowe. Ułatwi to kontakt w przyszłości oraz przyśpieszy ewentualną egzekucję. Dla osoby odpowiadającej za windykację poszukiwanie danych dopiero wtedy, gdy powstanie problem, to niepotrzebna strata czasu i energii, którą trzeba skupić na faktycznym problemie.

Opracuj procedury, które będą regulowały standardy kredytowania odbiorców, sposób postępowania windykacyjnego, uprawnienia i obowiązki, wymagane minimalne zabezpieczenia długu. Starannie przygotowane procedury nadają kompetencje, ale także wyznaczają odpowiedzialność osób odpowiedzialnych za odzyskiwanie długów. Pamiętaj, że osoby takie często mogą być postrzegane przez innych pracowników jako ogniowo hamujące sprzedaż (chociaż niekoniecznie musi ona być zapłacona). Wprowadzenie procedur i zaakceptowanie ich przez zarząd ułatwi skuteczne wykonywanie przez nich obowiązków.

Windykacja długu to ostateczność

Korzystaj z zewnętrznych źródeł informacji, takich jak: KRS, księgi wieczyste, wywiadownie gospodarcze, rejestry dłużników itp. Zweryfikuj swoje informacje w kontekście informacji zawartych w tych źródłach. Nigdy nie bazuj na jednym źródle. Im więcej informacji, tym większa wiedza i powiązania, które mogą decydować o bezpieczeństwie twojej gotówki.

Nie obawiaj się przeprowadzać dokładnej oceny zdolności kredytowej. Ocena taka to nie tylko analiza sprawozdania finansowego, ale również wizyta u klienta, referencje od wybranych dostawców, wizja lokalna otoczenia, w którym działa klient. Wiele firm unika oceny zdolności kredytowej, obawiając się, że wyjdzie ona niekorzystnie i nawiązanie relacji handlowych nie będzie możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż wykonana to sprzedaż zapłacona.

 

Stosuj nie tylko termin płatności, ale również limity kredytowe. Limit kredytowy to wartość, do której wysokości klient może się zadłużać u dostawcy. Zabezpiecza przedsiębiorcę przed nadmiernym zadłużaniem się ryzykownych odbiorców, których należności nie są jeszcze wymagalne. Jeśli firma nie posiada limitu kredytowego, może popełnić błąd i sprzedać towar klientowi, który będzie mógł zapłacić terminowo tylko za 10% zamówienia. Limit kredytowy bazujący na aktualnych zdolnościach odbiorcy do obsługi długu chroni przed takim przypadkami.

Szybko reaguj na dług. Jeden dzień opóźnienia to już sygnał do zbadania, dlaczego nie ma wpłaty. Skontaktuj się z klientem i na początku upewnij się, czy wysłał przelew. Nie trzeba się obawiać, że odbierze to negatywnie. Można mu powiedzieć, że w trosce o wzajemne relacje chcemy wiedzieć, czy pieniądze na pewno zostały przesłane. Odbiorca może również zwyczajnie zapomnieć o płatności, dlatego takie przypomnienie będzie gwarancją uzyskania szybkiej wpłaty.

Jeśli zwłoka jest większa niż 1 dzień, podejmuj natychmiastowe negocjacje, pamiętając o interesie swojej firmy. Im szybciej dostawca zareaguje, tym szybciej otrzyma wpływ. Z reguły dłużnicy szybciej płacą dostawcom, którzy upominają się o należne im pieniądze.

Rozmawiając o zadłużeniu, bądź dobrze przygotowany - podaj konkretne numery i wartości faktur, opóźnienie w zapłacie, odstępstwa od dotychczasowych ustaleń, których nie zachował dłużnik. Podczas osobistej wizyty przedstaw dokumenty potwierdzające dług. Dłużnik zauważy, że faktycznie poważnie traktujesz ten problem i nie będzie mógł udzielić wymijającej odpowiedzi. Odbiorca również będzie musiał przedstawić konkretną i rzetelną propozycję spłaty zadłużenia.

Jeśli rozmawiasz telefonicznie z dłużnikiem, na koniec podsumuj ustalenia, wypunktuj, co dłużnik ma wykonać. Jeśli spotykasz się z nim osobiście, sporządź pisemną dokumentację ustaleń i zażądaj podpisu dłużnika. Podsumowanie sprawi, że dłużnik zapamięta ustalenia. Pisemne zobowiązanie zawsze bardziej angażuje stronę do wykonania.

Podczas podpisywania porozumień dotyczących spłaty długu, osobistych negocjacji zawsze żądaj potwierdzenia na piśmie salda należności. Takie potwierdzenie stwierdza, że dłużnik akceptuje dług i może być dowodem w sądzie. Przerywa również bieg przedawnienia długu.

Konsekwentnie zwiększaj źródła nacisku na dłużnika. Jeśli nie zadziała bezpośrednia rozmowa, wykorzystaj zewnętrzną windykację. Dłużnik poczuje, że jesteś zdeterminowany do użycia coraz silniejszych środków.

Opisane zasady to niezbędne minimum, które gwarantuje, że windykacja będzie prowadzona profesjonalnie. Warto je wdrożyć, ponieważ obowiązywanie pewnych standardów zawsze zwiększa bezpieczeństwo udzielonych kredytów kupieckich.

Joanna Łupniewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA