REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring i skuteczne windykowanie dłużników

Joanna Łupniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy sprzyja unikaniu płacenia faktur i innych należności. W tym czasie umiejętność odzyskiwania długów nabiera szczególnego znaczenia.

Stały i przewidywalny dopływ środków pieniężnych zapewnia firmie stabilizację w zakresie płynności, a ta w okresie, gdy pieniądz jest w cenie, może uchronić wiele przedsiębiorstw przed bankructwem. W związku z tym firmy coraz częściej koncentrują się nie tylko na sprzedaży, ale również na działaniach windykacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku istnieje wiele firm skutecznie odzyskujących długi. Jednak jako pierwszy etap tego procesu coraz częściej przedsiębiorstwa wykorzystują własny dział windykacji. Stosowanie wewnętrznej windykacji umożliwia często odzyskanie pieniędzy bez utraty klienta i dobrych z nim relacji. Jeśli ten etap zawiedzie, trzeba przekazać sprawę firmie specjalizującej się w odzyskiwaniu długów. Jednak taka decyzja często wiąże się ze stratą kontrahenta.

Nie zawsze tak być musi. Można minimalizować negatywne zatory płatnicze poprzez wprowadzenie wewnętrznej profilaktyki windykacyjnej, jako jednego z etapów całego procesu odzyskiwania długów, obejmujących jeszcze windykację zewnętrzną i sądową. Jak to zrobić? Poniżej podstawowe zasady.

Unikaj zbędnych emocji. Skup się na tym, aby rozwiązać problem i odzyskać dług. Czasami ludzie odpowiedzialni za windykację koncentrują się na osobie, a nie na problemie. Może to wynikać choćby z relacji powstałych w przeszłości. Na przykład odbiorca będący dłużnikiem był niemiły w relacjach handlowych. Wtedy egzekucję długu traktuje bardzo personalnie. Należy pamiętać, że windykacja to nie narzędzie do karania, ale odzyskiwania należnych pieniędzy. W przeciwnym przypadku windykator zrealizuje swoje osobiste ambicje, ale zapewne nie odzyska pieniędzy dla swojej firmy.

Zawsze pokazuj, że jesteś profesjonalistą. Bądź opanowany, przygotowany, rozmawiaj zawsze z osobą, która jest upoważniona do podejmowania decyzji na temat spłaty zadłużenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Stosuj powszechnie znaną zasadę: „miękkie podejście do dłużnika, twarde do długu”. Okazuj dłużnikowi szacunek, jako osobie i partnerowi handlowemu, nie obrażaj go, bądź otwarty na propozycje rozwiązania problemu. Jednak pamiętaj, że takie podejście nie może sprawić, że odstąpisz od egzekucji długu.

Pokaż odbiorcy, że współpracując i dotrzymując postanowień w zakresie spłaty długu, może dużo uzyskać. Na przykład pozwól mu na dokonanie zakupów o wartości 50% dokonanej wpłaty.

Przed nawiązaniem kontaktów handlowych od każdego kupującego pozyskaj konieczne dane teleadresowe. Ułatwi to kontakt w przyszłości oraz przyśpieszy ewentualną egzekucję. Dla osoby odpowiadającej za windykację poszukiwanie danych dopiero wtedy, gdy powstanie problem, to niepotrzebna strata czasu i energii, którą trzeba skupić na faktycznym problemie.

Opracuj procedury, które będą regulowały standardy kredytowania odbiorców, sposób postępowania windykacyjnego, uprawnienia i obowiązki, wymagane minimalne zabezpieczenia długu. Starannie przygotowane procedury nadają kompetencje, ale także wyznaczają odpowiedzialność osób odpowiedzialnych za odzyskiwanie długów. Pamiętaj, że osoby takie często mogą być postrzegane przez innych pracowników jako ogniowo hamujące sprzedaż (chociaż niekoniecznie musi ona być zapłacona). Wprowadzenie procedur i zaakceptowanie ich przez zarząd ułatwi skuteczne wykonywanie przez nich obowiązków.

Windykacja długu to ostateczność

Korzystaj z zewnętrznych źródeł informacji, takich jak: KRS, księgi wieczyste, wywiadownie gospodarcze, rejestry dłużników itp. Zweryfikuj swoje informacje w kontekście informacji zawartych w tych źródłach. Nigdy nie bazuj na jednym źródle. Im więcej informacji, tym większa wiedza i powiązania, które mogą decydować o bezpieczeństwie twojej gotówki.

Nie obawiaj się przeprowadzać dokładnej oceny zdolności kredytowej. Ocena taka to nie tylko analiza sprawozdania finansowego, ale również wizyta u klienta, referencje od wybranych dostawców, wizja lokalna otoczenia, w którym działa klient. Wiele firm unika oceny zdolności kredytowej, obawiając się, że wyjdzie ona niekorzystnie i nawiązanie relacji handlowych nie będzie możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż wykonana to sprzedaż zapłacona.

 

Stosuj nie tylko termin płatności, ale również limity kredytowe. Limit kredytowy to wartość, do której wysokości klient może się zadłużać u dostawcy. Zabezpiecza przedsiębiorcę przed nadmiernym zadłużaniem się ryzykownych odbiorców, których należności nie są jeszcze wymagalne. Jeśli firma nie posiada limitu kredytowego, może popełnić błąd i sprzedać towar klientowi, który będzie mógł zapłacić terminowo tylko za 10% zamówienia. Limit kredytowy bazujący na aktualnych zdolnościach odbiorcy do obsługi długu chroni przed takim przypadkami.

Szybko reaguj na dług. Jeden dzień opóźnienia to już sygnał do zbadania, dlaczego nie ma wpłaty. Skontaktuj się z klientem i na początku upewnij się, czy wysłał przelew. Nie trzeba się obawiać, że odbierze to negatywnie. Można mu powiedzieć, że w trosce o wzajemne relacje chcemy wiedzieć, czy pieniądze na pewno zostały przesłane. Odbiorca może również zwyczajnie zapomnieć o płatności, dlatego takie przypomnienie będzie gwarancją uzyskania szybkiej wpłaty.

Jeśli zwłoka jest większa niż 1 dzień, podejmuj natychmiastowe negocjacje, pamiętając o interesie swojej firmy. Im szybciej dostawca zareaguje, tym szybciej otrzyma wpływ. Z reguły dłużnicy szybciej płacą dostawcom, którzy upominają się o należne im pieniądze.

Rozmawiając o zadłużeniu, bądź dobrze przygotowany - podaj konkretne numery i wartości faktur, opóźnienie w zapłacie, odstępstwa od dotychczasowych ustaleń, których nie zachował dłużnik. Podczas osobistej wizyty przedstaw dokumenty potwierdzające dług. Dłużnik zauważy, że faktycznie poważnie traktujesz ten problem i nie będzie mógł udzielić wymijającej odpowiedzi. Odbiorca również będzie musiał przedstawić konkretną i rzetelną propozycję spłaty zadłużenia.

Jeśli rozmawiasz telefonicznie z dłużnikiem, na koniec podsumuj ustalenia, wypunktuj, co dłużnik ma wykonać. Jeśli spotykasz się z nim osobiście, sporządź pisemną dokumentację ustaleń i zażądaj podpisu dłużnika. Podsumowanie sprawi, że dłużnik zapamięta ustalenia. Pisemne zobowiązanie zawsze bardziej angażuje stronę do wykonania.

Podczas podpisywania porozumień dotyczących spłaty długu, osobistych negocjacji zawsze żądaj potwierdzenia na piśmie salda należności. Takie potwierdzenie stwierdza, że dłużnik akceptuje dług i może być dowodem w sądzie. Przerywa również bieg przedawnienia długu.

Konsekwentnie zwiększaj źródła nacisku na dłużnika. Jeśli nie zadziała bezpośrednia rozmowa, wykorzystaj zewnętrzną windykację. Dłużnik poczuje, że jesteś zdeterminowany do użycia coraz silniejszych środków.

Opisane zasady to niezbędne minimum, które gwarantuje, że windykacja będzie prowadzona profesjonalnie. Warto je wdrożyć, ponieważ obowiązywanie pewnych standardów zawsze zwiększa bezpieczeństwo udzielonych kredytów kupieckich.

Joanna Łupniewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA