REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring i skuteczne windykowanie dłużników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Łupniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys finansowy sprzyja unikaniu płacenia faktur i innych należności. W tym czasie umiejętność odzyskiwania długów nabiera szczególnego znaczenia.

Stały i przewidywalny dopływ środków pieniężnych zapewnia firmie stabilizację w zakresie płynności, a ta w okresie, gdy pieniądz jest w cenie, może uchronić wiele przedsiębiorstw przed bankructwem. W związku z tym firmy coraz częściej koncentrują się nie tylko na sprzedaży, ale również na działaniach windykacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku istnieje wiele firm skutecznie odzyskujących długi. Jednak jako pierwszy etap tego procesu coraz częściej przedsiębiorstwa wykorzystują własny dział windykacji. Stosowanie wewnętrznej windykacji umożliwia często odzyskanie pieniędzy bez utraty klienta i dobrych z nim relacji. Jeśli ten etap zawiedzie, trzeba przekazać sprawę firmie specjalizującej się w odzyskiwaniu długów. Jednak taka decyzja często wiąże się ze stratą kontrahenta.

Nie zawsze tak być musi. Można minimalizować negatywne zatory płatnicze poprzez wprowadzenie wewnętrznej profilaktyki windykacyjnej, jako jednego z etapów całego procesu odzyskiwania długów, obejmujących jeszcze windykację zewnętrzną i sądową. Jak to zrobić? Poniżej podstawowe zasady.

Unikaj zbędnych emocji. Skup się na tym, aby rozwiązać problem i odzyskać dług. Czasami ludzie odpowiedzialni za windykację koncentrują się na osobie, a nie na problemie. Może to wynikać choćby z relacji powstałych w przeszłości. Na przykład odbiorca będący dłużnikiem był niemiły w relacjach handlowych. Wtedy egzekucję długu traktuje bardzo personalnie. Należy pamiętać, że windykacja to nie narzędzie do karania, ale odzyskiwania należnych pieniędzy. W przeciwnym przypadku windykator zrealizuje swoje osobiste ambicje, ale zapewne nie odzyska pieniędzy dla swojej firmy.

Zawsze pokazuj, że jesteś profesjonalistą. Bądź opanowany, przygotowany, rozmawiaj zawsze z osobą, która jest upoważniona do podejmowania decyzji na temat spłaty zadłużenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Stosuj powszechnie znaną zasadę: „miękkie podejście do dłużnika, twarde do długu”. Okazuj dłużnikowi szacunek, jako osobie i partnerowi handlowemu, nie obrażaj go, bądź otwarty na propozycje rozwiązania problemu. Jednak pamiętaj, że takie podejście nie może sprawić, że odstąpisz od egzekucji długu.

Pokaż odbiorcy, że współpracując i dotrzymując postanowień w zakresie spłaty długu, może dużo uzyskać. Na przykład pozwól mu na dokonanie zakupów o wartości 50% dokonanej wpłaty.

Przed nawiązaniem kontaktów handlowych od każdego kupującego pozyskaj konieczne dane teleadresowe. Ułatwi to kontakt w przyszłości oraz przyśpieszy ewentualną egzekucję. Dla osoby odpowiadającej za windykację poszukiwanie danych dopiero wtedy, gdy powstanie problem, to niepotrzebna strata czasu i energii, którą trzeba skupić na faktycznym problemie.

Opracuj procedury, które będą regulowały standardy kredytowania odbiorców, sposób postępowania windykacyjnego, uprawnienia i obowiązki, wymagane minimalne zabezpieczenia długu. Starannie przygotowane procedury nadają kompetencje, ale także wyznaczają odpowiedzialność osób odpowiedzialnych za odzyskiwanie długów. Pamiętaj, że osoby takie często mogą być postrzegane przez innych pracowników jako ogniowo hamujące sprzedaż (chociaż niekoniecznie musi ona być zapłacona). Wprowadzenie procedur i zaakceptowanie ich przez zarząd ułatwi skuteczne wykonywanie przez nich obowiązków.

Windykacja długu to ostateczność

Korzystaj z zewnętrznych źródeł informacji, takich jak: KRS, księgi wieczyste, wywiadownie gospodarcze, rejestry dłużników itp. Zweryfikuj swoje informacje w kontekście informacji zawartych w tych źródłach. Nigdy nie bazuj na jednym źródle. Im więcej informacji, tym większa wiedza i powiązania, które mogą decydować o bezpieczeństwie twojej gotówki.

Nie obawiaj się przeprowadzać dokładnej oceny zdolności kredytowej. Ocena taka to nie tylko analiza sprawozdania finansowego, ale również wizyta u klienta, referencje od wybranych dostawców, wizja lokalna otoczenia, w którym działa klient. Wiele firm unika oceny zdolności kredytowej, obawiając się, że wyjdzie ona niekorzystnie i nawiązanie relacji handlowych nie będzie możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż wykonana to sprzedaż zapłacona.

 

Stosuj nie tylko termin płatności, ale również limity kredytowe. Limit kredytowy to wartość, do której wysokości klient może się zadłużać u dostawcy. Zabezpiecza przedsiębiorcę przed nadmiernym zadłużaniem się ryzykownych odbiorców, których należności nie są jeszcze wymagalne. Jeśli firma nie posiada limitu kredytowego, może popełnić błąd i sprzedać towar klientowi, który będzie mógł zapłacić terminowo tylko za 10% zamówienia. Limit kredytowy bazujący na aktualnych zdolnościach odbiorcy do obsługi długu chroni przed takim przypadkami.

Szybko reaguj na dług. Jeden dzień opóźnienia to już sygnał do zbadania, dlaczego nie ma wpłaty. Skontaktuj się z klientem i na początku upewnij się, czy wysłał przelew. Nie trzeba się obawiać, że odbierze to negatywnie. Można mu powiedzieć, że w trosce o wzajemne relacje chcemy wiedzieć, czy pieniądze na pewno zostały przesłane. Odbiorca może również zwyczajnie zapomnieć o płatności, dlatego takie przypomnienie będzie gwarancją uzyskania szybkiej wpłaty.

Jeśli zwłoka jest większa niż 1 dzień, podejmuj natychmiastowe negocjacje, pamiętając o interesie swojej firmy. Im szybciej dostawca zareaguje, tym szybciej otrzyma wpływ. Z reguły dłużnicy szybciej płacą dostawcom, którzy upominają się o należne im pieniądze.

Rozmawiając o zadłużeniu, bądź dobrze przygotowany - podaj konkretne numery i wartości faktur, opóźnienie w zapłacie, odstępstwa od dotychczasowych ustaleń, których nie zachował dłużnik. Podczas osobistej wizyty przedstaw dokumenty potwierdzające dług. Dłużnik zauważy, że faktycznie poważnie traktujesz ten problem i nie będzie mógł udzielić wymijającej odpowiedzi. Odbiorca również będzie musiał przedstawić konkretną i rzetelną propozycję spłaty zadłużenia.

Jeśli rozmawiasz telefonicznie z dłużnikiem, na koniec podsumuj ustalenia, wypunktuj, co dłużnik ma wykonać. Jeśli spotykasz się z nim osobiście, sporządź pisemną dokumentację ustaleń i zażądaj podpisu dłużnika. Podsumowanie sprawi, że dłużnik zapamięta ustalenia. Pisemne zobowiązanie zawsze bardziej angażuje stronę do wykonania.

Podczas podpisywania porozumień dotyczących spłaty długu, osobistych negocjacji zawsze żądaj potwierdzenia na piśmie salda należności. Takie potwierdzenie stwierdza, że dłużnik akceptuje dług i może być dowodem w sądzie. Przerywa również bieg przedawnienia długu.

Konsekwentnie zwiększaj źródła nacisku na dłużnika. Jeśli nie zadziała bezpośrednia rozmowa, wykorzystaj zewnętrzną windykację. Dłużnik poczuje, że jesteś zdeterminowany do użycia coraz silniejszych środków.

Opisane zasady to niezbędne minimum, które gwarantuje, że windykacja będzie prowadzona profesjonalnie. Warto je wdrożyć, ponieważ obowiązywanie pewnych standardów zawsze zwiększa bezpieczeństwo udzielonych kredytów kupieckich.

Joanna Łupniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

REKLAMA