Kategorie

Jak otrzymać pomoc z PFRON na przystosowanie stanowisk pracy

Marcin Pierzchacki
inforCMS
Pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne, poza korzyścią wynikającą z obniżenia wpłat na PFRON, są uprawnieni do korzystania z pomocy finansowanej przez Fundusz. Jedną z form takiego wsparcia, realizowaną przez powiatowe urzędy pracy, jest zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.

Bardzo wielu pracowników niepełnosprawnych może pracować na takich samych stanowiskach pracy jak osoby pełnosprawne. Tak jest w przypadku większości pracowników posiadających lekki stopień niepełnosprawności. Jednak dla niektórych osób o stopniu umiarkowanym oraz większości osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, posiadających szczególne potrzeby w zakresie poruszania się lub niepełnosprawności sensoryczne (słuch, wzrok), konieczne jest uwzględnienie tych wymagań przy zapewnianiu im stanowiska pracy. Pracodawca, który zatrudni taką osobę na umowę o pracę na co najmniej 36 miesięcy, ma prawo ubiegać się o wsparcie finansowe w powiatowym urzędzie pracy, dysponującym na ten cel środkami PFRON.

Koszty podlegające refundacji

Od 1 stycznia br. refundacja może dotyczyć kosztów:

• adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób,

• adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,

• zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

• rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb pracownika w odniesieniu do jego stanowiska pracy,

Reklama

• wynagrodzenia asystenta - osoby pomagającej pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy w zakresie czynności ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem, a także czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika niepełnosprawnego na stanowisku pracy.

Po zmianie przepisów, od 1 stycznia 2009 r. w katalogu kosztów wskazano wprost koszty związane z oprogramowaniem specjalistycznym, służącym w szczególności osobom niewidomym, niedowidzącym, głuchym i słabosłyszącym. Katalog obejmuje więc wszystkie narzędzia, jakie mogą być pomocne pracodawcy, a w konsekwencji pracownikowi, w stworzeniu przyjaznego stanowiska pracy, bez względu na przyczynę niepełnosprawności pracownika.

Osoby niepełnosprawne, których dotyczy pomoc

Nie każde zatrudnienie pracownika niepełnosprawnego i poniesienie wydatków na dostosowanie dla niego stanowiska pracy będzie uprawniało pracodawcę do ubiegania się o refundację tych kosztów ze środków Funduszu. Pomoc jest bowiem skierowana zasadniczo do pracodawców zatrudniających osoby mające trudności na rynku pracy. Dlatego jej zakres ograniczono do osób bezrobotnych lub poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu, skierowanych do pracy przez powiatowy urząd pracy.

Reklama

Za osobę bezrobotną, w przypadku osób niepełnosprawnych, uznaje się osobę zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Nie może to być osoba uprawniona do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Dodatkowo pomoc finansową można uzyskać w przypadku szczególnym - w odniesieniu do osób, które już są u pracodawcy zatrudnione, a ich niepełnosprawność powstała w trakcie tego zatrudnienia. Przykładowo, w przypadku pracownika, który w okresie zatrudnienia stał się ofiarą wypadku komunikacyjnego i jest osobą niepełnosprawną ruchowo (posiadającą orzeczenie o stopniu niepełnosprawności), pracodawca może ubiegać się o refundację kosztów dostosowania stanowiska pracy dla tego pracownika na takich zasadach jak dla nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego. Oznacza to, że również w tym przypadku minimalny okres zatrudnienia takiego pracownika wynosi 36 miesięcy. Pracodawca nie otrzyma jednak pomocy, jeżeli przyczyną powstania niepełnosprawności było zawinione przez niego lub przez pracownika naruszenie przepisów, w tym przepisów prawa pracy.

 

Zasada dodatkowych kosztów

Zasada dodatkowych kosztów jest najważniejszą zasadą, jakiej musi przestrzegać pracodawca składający wniosek do powiatowego urzędu pracy o refundację kosztów przystosowania stanowiska pracy ze środków PFRON. Oznacza to, że w każdym przypadku pomoc może obejmować wyłącznie koszty, których pracodawca nie poniósłby, gdyby na tym samym stanowisku pracy zatrudnił osobę pełnosprawną. Tworząc bowiem stanowisko pracy dla osoby pełnosprawnej, nieposiadającej szczególnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności, pracodawca zawsze ponosi pewne koszty - zapewnienia umeblowania i wyposażenia pomieszczenia, ewentualnie odnowienia czy wyremontowania tego pomieszczenia, zakupu sprzętu komputerowego, oświetlenia, przyłączy internetowych czy telefonicznych. Nie będą to zatem koszty kwalifikowane do refundacji ze środków Funduszu. Kwalifikowane będą jednak nawet drobne różnice w ponoszonych kosztach, które podwyższają cenę dokonywanych prac, a wynikają z potrzeb pracownika niepełnosprawnego.

Jeżeli więc pracodawca zapewnia pracownikowi niepełnosprawnemu, w związku z jego potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, inny rodzaj oświetlenia, antypoślizgową posadzkę, większe lub mniejsze biurko, obniżone lub podwyższone meble, specjalistyczny sprzęt komputerowy (np. klawiaturę brajlowską) ze specjalistycznym oprogramowaniem, to każda różnica w cenie między elementami wymienionymi wyżej a elementami standardowymi będzie kosztem dodatkowym, o którego zwrot można się ubiegać.

Zasada dodatkowych kosztów jest szczególnie ważna, ponieważ wynika wprost z rozporządzenia Komisji (WE) 800/2008 dotyczącego wyłączeń blokowych. Wskazuje ono, jakie są dopuszczalne rodzaje pomocy udzielanej przez państwa członkowskie przedsiębiorcom, na co i na jakich warunkach pomoc może być udzielana.

WAŻNE!

Pomoc na dostosowanie stanowisk i wynagrodzenie asystenta zalicza się do pomocy publicznej na zatrudnienie, a nie do pomocy de minimis, bez względu na jej wysokość.

Jak ubiegać się o refundację

Mimo że mówimy o zwrocie kosztów, refundacją mogą być objęte tylko wydatki dokonane po podpisaniu umowy ze starostą (prezydentem miasta na prawach powiatu), w imieniu którego działa szef powiatowego urzędu pracy. Pracodawca, który planuje dostosowanie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, powinien zatem złożyć wniosek, otrzymać decyzję, zawrzeć umowę i dopiero wtedy dokonywać wydatków. Wyjątkiem od tej zasady są koszty związane z rozpoznaniem potrzeb pracownika niepełnosprawnego (związanych z dostosowaniem stanowiska pracy) przez służby medycyny pracy.

Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty:

• aktualne zaświadczenia lub inne dokumenty potwierdzające dane wskazane we wniosku (nazwę pracodawcy, NIP, REGON, bycie podatnikiem VAT),

• informację o wysokości otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis albo informację o nieotrzymaniu pomocy - w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych,

• kopię dokumentu poświadczającego tytuł prawny do nieruchomości, budynku, lokalu lub pomieszczenia, w przypadku zwrotu kosztów adaptacji pomieszczeń.

Należy podkreślić, że rozporządzenie z 30 czerwca 2009 r. w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych zawiera wzór wniosku o zwrot dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych (wzór WN-Kz). Wzór ten obowiązuje od 9 lipca 2009 r.

 

Maksymalna kwota, o której zwrot może się ubiegać pracodawca, to 20-krotność przeciętnego wynagrodzenia za jedno przystosowane stanowisko pracy dla osoby niepełnosprawnej. Przeciętne wynagrodzenie to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS. W I kwartale 2009 r. przeciętne wynagrodzenie wyniosło 3185,61 zł. Maksymalna kwota, o jaką można się ubiegać od 1 czerwca br. (komunikat opublikowano 12 maja br.), wynosi więc 63 712,20 zł.

Inna zasada dotyczy kosztów wynagrodzenia asystenta - osoby pomagającej w pracy pracownikowi niepełnosprawnemu. Tutaj wysokość zwrotu jest określona jako iloczyn kwoty najniższego wynagrodzenia (minimalnego wynagrodzenia z bieżącego roku, czyli w tym roku 1276 zł) i ilorazu liczby godzin w miesiącu przeznaczonych wyłącznie na pomoc pracownikowi niepełnosprawnemu i miesięcznej liczby godzin pracy pracownika niepełnosprawnego w miesiącu (czyli np. 10 godzin : 140 godzin). Liczba godzin przeznaczonych wyłącznie na pomoc pracownikowi niepełnosprawnemu nie może jednak przekraczać liczby godzin odpowiadającej 20% liczby godzin pracy pracownika pomagającego w miesiącu (czyli np. 20% ze 160 godzin = 32 godziny).

Kolejnym ograniczeniem jest ustalony maksymalny próg kosztu rozpoznania potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracownika przez służby medycyny pracy - nie może on być wyższy niż 15% kosztów samego przystosowania.

Przy rozpatrywaniu wniosku o zwrot kosztów powiatowy urząd pracy bierze pod uwagę:

• wysokość przewidywanych kosztów i wysokość środków Funduszu przeznaczonych przez radę powiatu na cele związane z rehabilitacją zawodową w danym roku,

• kondycję finansową pracodawcy, w szczególności ze względu na zobowiązanie do zatrudniania pracownika lub pracowników niepełnosprawnych przez co najmniej 36 miesięcy,

• potrzeby lokalnego rynku pracy i opinię o możliwości skierowania do pracy zarejestrowanych osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach.

Zawarcie i realizacja umowy

Minimalnymi warunkami, jakie w odniesieniu do pracodawcy zostają zawarte w umowie o zwrot kosztów są zobowiązania pracodawcy do:

• zatrudnienia osoby niepełnosprawnej lub osób niepełnosprawnych na przystosowanych stanowiskach na okres co najmniej 36 miesięcy - w ciągu 3 miesięcy od daty zawarcia umowy,

• poniesienia kosztów wskazanych w umowie,

• rozliczenia otrzymanej refundacji oraz dokumentowania realizacji umowy.

W zależności od tego, jakie koszty mają być poniesione przez pracodawcę i refundowane ze środków Funduszu, w umowie wskazuje się szczegółowe warunki jej realizacji, np. w odniesieniu do kosztów adaptacji pomieszczeń - zakres tej adaptacji (zakres wykonywanych prac), termin jej dokonania, sposób odbioru przystosowanych stanowisk pracy.

Aby refundacja została wypłacona, pracodawca musi przedstawić dokumenty potwierdzające realizację umowy, np.:

• listę pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych na stanowiskach objętych refundacją lub wskazania zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego, jeżeli jest to jedna osoba, oraz skierowania wydane przez powiatowy urząd pracy, kopie zawartych umów o pracę, kopie orzeczeń o stopniu niepełnosprawności lub orzeczeń równoważnych,

• dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów, w tym na rozpoznanie potrzeb pracownika niepełnosprawnego lub pracowników niepełnosprawnych.

Zwrot refundacji w przypadku zwolnienia pracownika niepełnosprawnego

Kluczowym zobowiązaniem pracodawcy otrzymującego pomoc ze środków Funduszu jest obowiązek zatrudniania osoby niepełnosprawnej przez co najmniej 36 miesięcy. Jeżeli okres tego zatrudnienia, z jakichkolwiek powodów, jest krótszy, pracodawca ma obowiązek zwrócić 1/36 otrzymanej refundacji za każdy miesiąc brakujący do upływu wymaganego okresu, jednak nie mniej niż 1/6 otrzymanej refundacji. Oznacza to, że jeśli pracodawca rozwiąże umowę z pracownikiem po upływie 32 miesięcy od jej zawarcia, to będzie zobowiązany do zwrotu refundacji nie za 4 brakujące miesiące, ale za 6 miesięcy, czyli 1/6 tej refundacji.

WAŻNE!

Pracodawca nie musi zwracać otrzymanej refundacji, jeśli w ciągu 3 miesięcy od rozwiązania umowy z pracownikiem niepełnosprawnym zatrudni na dostosowanym stanowisku inną osobę niepełnosprawną - bezrobotną lub poszukującą pracy - skierowaną przez powiatowy urząd pracy.

Jeżeli jednak tego nie dokona, to w tym samym terminie ma obowiązek zwrócić otrzymaną refundację.

• art. 2 pkt 1, pkt 2 i pkt 4, art. 26, art. 26d ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.),

• § 1, § 2, § 12, § 13, § 15, § 16 rozporządzenia z 30 czerwca 2009 r. w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 109, poz. 913),

• art. 42 pkt 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych),

• komunikat Prezesa GUS z 12 maja 2009 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale 2009 r. (MP nr 30, poz. 447),

• obwieszczenie z 24 lipca 2008 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2009 r. (MP nr 55, poz. 499).

Marcin Pierzchacki

specjalista ds. zatrudniania osób niepełnosprawnych

Może Cię także zainteresować
Samochód w firmie
Samochód w firmie
Tylko teraz
Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kooperatywy mieszkaniowe - projekt ustawy w konsultacjach

    Kooperatywy mieszkaniowe. Projekt ustawy regulujący tworzenie kooperatyw mieszkaniowych zamieszczono 22 lipca 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji i skierowano do konsultacji publicznych. Jego celem jest upowszechnienie kooperatyw mieszkaniowych, a przez to zwiększenie dostępności mieszkań. W projekcie zrezygnowano niestety z propozycji ulgi podatkowej dla członków kooperatywy mieszkaniowej.

    Mieszkanie Plus znów w ogniu politycznego sporu. Co to oznacza dla najemców?

    Mieszkanie Plus - Koalicja Obywatelska domaga się zwiększenia ochrony najemców programu. Jednak objęci nią byliby także najemcy mieszkań oferowanych przez prywatne firmy i fundusze. Istnieje ryzyko, że więcej by na tym stracili niż zyskali.

    Jakie są długi spółek giełdowych w 2021 r.?

    Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, iż zmniejszyło się zadłużenie spółek notowanych na giełdzie. Ile wynosi obecnie?

    Branża opakowań rośnie dzięki e-commerce [BADANIE]

    Pomimo wzrostu cen surowców branża opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ważnym impulsem rozwoju pozostaje e-commerce.

    Społeczne agencje najmu od 23 lipca. Kto i jak może skorzystać z SAN?

    Społeczne agencje najmu. 23 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Dzięki nowym przepisom mogą już powstawać społeczne agencje najmu (SAN) – podmioty pośredniczące między właścicielami mieszkań na wynajem i osobami, którym dochody lub sytuacja życiowa utrudniają najem mieszkania w warunkach rynkowych. Kto i jak może skorzystać na działalności SAN?

    Ważny termin dla najemców centrów handlowych

    Covidowe prolongaty umów najmu można anulować tylko do 6 sierpnia 2021 r. Co z najemcami, którzy płacili czynsze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze?

    Fotowoltaika - skąd wziąć pieniądze na inwestycję? Z jakich programów korzystają Polacy? Czy fotowoltaika to oszczedności?

    Jak firmy MŚP oceniają wpływ pandemii na ich branże? [BADANIE]

    Co czwarta firma MŚP uważa, że pandemia pomoże rozwinąć ich branżę, a w produkcji – co druga. Tak wynika z 8. edycji Barometru COVID-19, realizowanego przez EFL.

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku – rekordowe 6 miesięcy

    Budownictwo mieszkaniowe w 2021 roku. Pierwsze półrocze 2021 roku było dla deweloperów najlepszym półroczem w historii. Notują oni rekordową sprzedaż i budują najwięcej mieszkań. Potężny popyt na mieszkania powoduje, że chociaż deweloperzy budują najwięcej w historii, to i tak ceny mieszkań idą w górę. Bardzo prawdopodobne, że deweloperów czeka najlepszy rok w historii.

    Lokalizacja mieszkania - co warto sprawdzić przed zakupem?

    Lokalizacja mieszkania. Tak naprawdę nie ma jednej definicji dobrej lokalizacji. W zależności od naszych potrzeb, miejsca pracy, etapu życia, na którym się znajdujemy czy jego stylu, sami możemy zdefiniować, czym jest tak naprawdę dobra lokalizacja. Nie ma jednego rozwiązania. Zupełnie inne potrzeby będą miały rodziny z małymi dziećmi, inne – ludzie już dojrzali, a jeszcze inne młodzi single. Jest jednak kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę. Czym się kierować, szukając idealnego miejsca do zamieszkania?

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę - założenia projektu

    Domy do 70 m2 bez pozwolenia na budowę. W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, którego celem ma być umożliwienie budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2 (do 90 m2 powierzchni użytkowej) bez konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę (ale w procedurze zgłoszenia), bez konieczności ustanawiania kierownika budowy oraz prowadzenia dziennika budowy. Nowe przepisy mają wejść w życie w IV kwartale 2021 roku.

    Zmiana pozwolenia na budowę po 19 września 2020 r. - skutki

    Zmiana pozwolenia na budowę. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania dotychczasowych przepisów Prawa budowlanego (obowiązujących przed nowelizacją, która weszła w życie 19 września 2020 r.) w zakresie zmiany pozwolenia na budowę.

    Kompleksowa informacja o wyrobach budowlanych

    Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zaprasza do odwiedzenia nowej strony internetowej Punktu kontaktowego do spraw wyrobów budowlanych pod adresem punkt-kontaktowy.gunb.gov.pl. Jak zadać pytanie?

    E-commerce wpływa na rozwój transakcji bezgotówkowych

    Co sprawia, że rynek płatności bezgotówkowych stale rośnie? Odpowiedź jest prosta: e-commerce.

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa - kto i jak powinien go przeprowadzić?

    Audyt energetyczny przedsiębiorstwa to procedura mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących przedsięwzięć realizowanych na terytorium Polski, służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii osiągniętych w wyniku ich realizacji. Kto ma obowiązek przeprowadzić audyt energetyczny przedsiębiorstwa? Jaki jest zakres i termin tego audytu i jakie obowiązki informacyjne ciążą na obowiązanych przedsiębiorcach? Jakie kary grożą za brak audytu energetycznego przedsiębiorstwa?

    Tomasz Sętowski: W Polsce jest boom na sztukę [PODCAST]

    Czy pandemia zachwiała rynkiem dóbr luksusowych? Jak wygląda sytuacja na rynku dzieł sztuki? Czy Polacy chętnie w nią inwestują? W rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl), malarz Tomasz Sętowski wyjaśnia te kwestie i tłumaczy dlaczego udział w aukcjach młodej sztuki to dobry pomysł na inwestycje. Zapraszamy do wysłuchania podcastu!

    Branża turystyczna - długi i obawa przed lockdownem

    Branża turystyczna wciąż z długami obawia się kolejnego lockdownu. Przed wyjazdem na wakacje sprawdź organizatora wycieczki. Czy grozi mu opadłość?

    Nowa polityka klimatyczna UE (Fit for 55) to wyższe ceny energii

    Komisja Europejska przyjęła pakiet Fit for 55, aby dostosować politykę unijną do obniżenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Efektem zmian w polityce klimatycznej UE będzie dalszy wzrost cen energii. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego dla najuboższych gospodarstw unijnych koszty emisji w transporcie i budynkach wzrosną średnio o 4,3 proc., w Polsce – aż o 14,3 proc. – Ceny wzrosną tym bardziej, im wolniej i bardziej ospale będziemy prowadzić transformację energetyczną – ocenia Izabela Zygmunt, starsza analityczka ds. energii i klimatu z WiseEuropa.

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu?

    Membrana dachowa na krokwiach czy papa na pełnym deskowaniu? Ten budowlany dylemat dyskutowany był już wielokrotnie. Przede wszystkim od strony technicznej. Zagadnieniu warto jednak przyjrzeć się bliżej, także pod kątem finansowym i skalkulować rzeczywiste koszty jednego i drugiego rozwiązania. Zwłaszcza, że obecna sytuacja rynkowa zmusza do tego, by na nowo przeliczyć wydatki związane z konstrukcją dachu. Kluczowe są tu zwłaszcza dwie kwestie: rosnące ceny drewna oraz usług dekarskich.

    Ceny rosną, Polacy chcą ograniczać wydatki

    Ceny rosną. Jednocześnie ponad 40 procent Polaków chce ograniczać wydatki. Tak wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

    Jak sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w okolicy? Ruszył system SI2PEM

    Poziom natężenia pola elektromagnetycznego - system SI2PEM. Każdy zainteresowany może już sprawdzić poziom natężenia pola elektromagnetycznego w swojej okolicy – szybko, wygodnie i za darmo, przez internet, z dokładnością do 1 metra kwadratowego. Ruszył SI2PEM, czyli System Informacyjny o Instalacjach wytwarzających Promieniowanie Elektromagnetyczne (www.si2pem.gov.pl) - poinformowała 20 lipca 2021 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. System będzie aktualizowany wraz z kolejnymi danymi przekazywanymi przez podmioty obowiązane.

    Dlaczego mieszkania drożeją? Kiedy zaczną tanieć?

    Dlaczego mieszkania drożeją? Główną przyczyną wzrostu cen mieszkań jest malejąca ich podaż i wyższe koszty budowy - powiedział PAP wiceprezes JLL Kazimierz Kirejczyk. Dodał, że jest mało prawdopodobne, aby ceny mogły w niedalekiej przyszłości zacząć spadać. Nie widać ryzyka bańki spekulacyjnej na rynku mieszkaniowym, nawet w obliczu niskich stóp procentowych - ocenia ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wyjaśnia, że koszt zakupu nieruchomości rośnie nieco szybciej niż inne ceny konsumenckie, ale jest on niższy niż wzrost wynagrodzeń.

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM) podobne do TBS-ów

    Społeczne inicjatywy mieszkaniowe (SIM). Społeczne inicjatywy mieszkaniowe w wielu kwestiach są podobne do TBS-ów, które działają w Polsce już od 25 lat. Sporą nowością ma być możliwość rozliczenia partycypacji albo dojścia do własności mieszkania. Będzie to możliwe jednak dopiero po spłacie kredytu na budowę. Rząd chce mocno wspierać społeczne inicjatywy mieszkaniowe. Świadczy o tym m.in. kwota dofinansowania dla gmin uruchamiających takie instytucje (aż 1,5 mld zł).

    Prosta spółka akcyjna - nowy podmiot od 1 lipca 2021 r.

    W ramach pakietu Ministerstwa Rozwoju „100 zmian dla firm - Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców” w Kodeksie spółek handlowych wprowadzono przepisy regulujące nowy typ spółki kapitałowej. Jest to prosta spółka akcyjna. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r.

    Polskie firmy muszą być obecne w Google, jeśli chcą przetrwać

    Wg danych zebranych przez firmę Senuto, w polskim Internecie jest obecnych blisko 90 tysięcy sklepów online i tylko w 2020 roku w czasie pandemii, powstało ponad 6 tysięcy nowych. Generują one miesięcznie prawie 400 milionów odwiedzin tylko z samych wyszukiwarek. Oznacza to, że statystycznie, każdy dorosły Polak, każdego miesiąca, odwiedza sklepy internetowe z użyciem Google 13 razy. Czyli niemal co drugi dzień.