REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Antykryzysowe zmiany w podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edward Żurański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach działań antykryzysowych rząd wprowadza wiele rozwiązań, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu recesji. Pewne rozwiązania antykryzysowe przewidziano również w podatkach.

W ramach działań antykryzysowych do u.p.d.o.f. wprowadza się dwa nowe zwolnienia od tego podatku. To ważniejsze dotyczy kwot uzyskanych przez pracowników z ZFŚS, przeznaczonych na działalność socjalną.

REKLAMA

REKLAMA

Kwoty pieniężne przeznaczone na działalność socjalną

Obecnie u.p.d.o.f. przewiduje zwolnienie wartości świadczeń rzeczowych przekazanych pracownikowi, a sfinansowanych z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych. To zwolnienie obowiązuje nadal. Nowe zwolnienie dotyczy dofinansowania otrzymanego przez pracownika z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, które zostanie przeznaczone na działalność socjalną. Pojęcie działalności socjalnej nie zmieniło się. Działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe - na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS). Nowe zwolnienie znajdzie zastosowanie do dofinansowania z ZFŚS, jakie pracownicy otrzymają np. na wycieczkę.

Obecnie organy podatkowe podkreślają, że wycieczki nie są świadczeniami rzeczowymi. Twierdzą, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w obecnym brzmieniu nie ma do nich zastosowania. Artykuł 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w nowym brzmieniu zwolni nie tylko świadczenia rzeczowe, ale również kwoty pieniężne. Wypoczynek należy do zakresu działalności socjalnej. W efekcie dofinansowanie do wycieczki udzielone pracownikowi z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych na podstawie nowego brzmienia przywołanego przepisu będzie zwolnione od p.d.o.f. Należy jednak pamiętać o limicie tego zwolnienia, który wynosi i nadal będzie wynosił 380 zł w roku podatkowym. Nowy kształt zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. nie zmieni zasad dotyczących talonów i bonów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis nadal nie będzie uznawać ich za świadczenia rzeczowe, nie są to również kwoty pieniężne wydatkowane na działalność socjalną. W efekcie pracodawca fundujący talon, bon pracownikowi musi i nadal będzie musiał jego wartość doliczyć do przychodów ze stosunku pracy.

REKLAMA

Zapomogi związkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wiele zwolnień przedmiotowych dotyczących zapomóg. To najistotniejsze z nich związane jest z indywidualnymi zdarzeniem losowymi, klęską żywiołową, długotrwałą chorobą lub śmiercią (art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f.). Nowe zwolnienie będzie dotyczyć wyłącznie zapomóg finansowych ze środków związków zawodowych udzielanych pracownikom należącym do organizacji związkowej. Dla zastosowania tego zwolnienia nie będzie natomiast istotna przyczyna wypłaty zapomogi. Zwolnienie to ograniczone będzie limitem w wysokości 638 zł w roku podatkowym.

Zwolnienia powyższe wprowadza w życie ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037), która weszła w życie 22 sierpnia. Zakłada ona, że zmiany będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r.

Środki funduszu szkoleniowego

Również ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035), która także obowiązuje od 22 sierpnia, przewiduje zmiany w u.p.d.o.f, a także w u.p.d.o.p. W ich wyniku pracodawcy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych wpłaty podstawowe na fundusz szkoleniowy. Fundusz szkoleniowy przeznaczony jest na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Tworzą go pracodawcy w ramach posiadanych środków na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego (art. 67 ustawy o promocji zatrudnienia). Dochodami funduszu są:

1) wpłaty pracodawców w wysokości nie niższej niż 0,25 proc. funduszu płac,

2) inne wpływy.

 

Wpłaty powyższe obciążają koszty działalności pracodawców (art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia, dodany ustawą o łagodzeniu skutków kryzysu). Po wejściu w życie art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia wpłaty pracodawców na fundusz szkoleniowy będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. a u.p.d.o.f., art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a u.p.d.o.p.). Kosztem będą mogły być wpłaty mieszczące się w granicach określonych ustawą o promocji zatrudnienia i wynikające zarazem z układu zbiorowego lub regulaminu funduszu. Przyjęte rozwiązania podatkowe nie są jednak jakimś szczególnym wsparciem antykryzysowym. Na mocy zmian uznaje się bowiem za przychód środki zakładowego funduszu szkoleniowego, w części uznanej za koszt uzyskania przychodów:

1) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,

2) wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego,

3) w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego.

W przypadku u.p.d.o.f. przychód ten może powstać wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przy zaistnieniu przesłanek wymienionych w punktach 1-3 środki funduszu pracodawca będzie więc zobowiązany zaliczyć do swoich przychodów. Chodzi tu o środki, które wcześniej pracodawca zaliczył do kosztów.

Wsparciem antykryzysowym jest dofinansowanie szkoleń pracowników, jakie pracodawca prowadzący fundusz szkoleniowy będzie mógł uzyskać z Funduszu Pracy na podstawie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest, żeby szkolenie lub studia podyplomowe pracownika były uzasadnione obecnymi lub przyszłymi potrzebami pracodawcy. Przez powyższe rozwiązania podatkowe ustawodawca, przewidując szersze wykorzystanie tego dofinansowania (obecnie jest ono również możliwe, ale na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia), chciał zapewnić neutralność podatkową środków funduszu szkoleniowego niewykorzystanych bądź wykorzystanych nieprawidłowo

Edward Żurański 

Podstawa prawna:

• ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037),

• ustawa z 1 lipca o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA