REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Antykryzysowe zmiany w podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edward Żurański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach działań antykryzysowych rząd wprowadza wiele rozwiązań, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu recesji. Pewne rozwiązania antykryzysowe przewidziano również w podatkach.

W ramach działań antykryzysowych do u.p.d.o.f. wprowadza się dwa nowe zwolnienia od tego podatku. To ważniejsze dotyczy kwot uzyskanych przez pracowników z ZFŚS, przeznaczonych na działalność socjalną.

REKLAMA

Kwoty pieniężne przeznaczone na działalność socjalną

REKLAMA

Obecnie u.p.d.o.f. przewiduje zwolnienie wartości świadczeń rzeczowych przekazanych pracownikowi, a sfinansowanych z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych. To zwolnienie obowiązuje nadal. Nowe zwolnienie dotyczy dofinansowania otrzymanego przez pracownika z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, które zostanie przeznaczone na działalność socjalną. Pojęcie działalności socjalnej nie zmieniło się. Działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe - na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS). Nowe zwolnienie znajdzie zastosowanie do dofinansowania z ZFŚS, jakie pracownicy otrzymają np. na wycieczkę.

Obecnie organy podatkowe podkreślają, że wycieczki nie są świadczeniami rzeczowymi. Twierdzą, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w obecnym brzmieniu nie ma do nich zastosowania. Artykuł 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w nowym brzmieniu zwolni nie tylko świadczenia rzeczowe, ale również kwoty pieniężne. Wypoczynek należy do zakresu działalności socjalnej. W efekcie dofinansowanie do wycieczki udzielone pracownikowi z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych na podstawie nowego brzmienia przywołanego przepisu będzie zwolnione od p.d.o.f. Należy jednak pamiętać o limicie tego zwolnienia, który wynosi i nadal będzie wynosił 380 zł w roku podatkowym. Nowy kształt zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. nie zmieni zasad dotyczących talonów i bonów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis nadal nie będzie uznawać ich za świadczenia rzeczowe, nie są to również kwoty pieniężne wydatkowane na działalność socjalną. W efekcie pracodawca fundujący talon, bon pracownikowi musi i nadal będzie musiał jego wartość doliczyć do przychodów ze stosunku pracy.

Zapomogi związkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wiele zwolnień przedmiotowych dotyczących zapomóg. To najistotniejsze z nich związane jest z indywidualnymi zdarzeniem losowymi, klęską żywiołową, długotrwałą chorobą lub śmiercią (art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f.). Nowe zwolnienie będzie dotyczyć wyłącznie zapomóg finansowych ze środków związków zawodowych udzielanych pracownikom należącym do organizacji związkowej. Dla zastosowania tego zwolnienia nie będzie natomiast istotna przyczyna wypłaty zapomogi. Zwolnienie to ograniczone będzie limitem w wysokości 638 zł w roku podatkowym.

Zwolnienia powyższe wprowadza w życie ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037), która weszła w życie 22 sierpnia. Zakłada ona, że zmiany będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r.

Środki funduszu szkoleniowego

Również ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035), która także obowiązuje od 22 sierpnia, przewiduje zmiany w u.p.d.o.f, a także w u.p.d.o.p. W ich wyniku pracodawcy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych wpłaty podstawowe na fundusz szkoleniowy. Fundusz szkoleniowy przeznaczony jest na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Tworzą go pracodawcy w ramach posiadanych środków na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego (art. 67 ustawy o promocji zatrudnienia). Dochodami funduszu są:

1) wpłaty pracodawców w wysokości nie niższej niż 0,25 proc. funduszu płac,

2) inne wpływy.

 

Wpłaty powyższe obciążają koszty działalności pracodawców (art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia, dodany ustawą o łagodzeniu skutków kryzysu). Po wejściu w życie art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia wpłaty pracodawców na fundusz szkoleniowy będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. a u.p.d.o.f., art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a u.p.d.o.p.). Kosztem będą mogły być wpłaty mieszczące się w granicach określonych ustawą o promocji zatrudnienia i wynikające zarazem z układu zbiorowego lub regulaminu funduszu. Przyjęte rozwiązania podatkowe nie są jednak jakimś szczególnym wsparciem antykryzysowym. Na mocy zmian uznaje się bowiem za przychód środki zakładowego funduszu szkoleniowego, w części uznanej za koszt uzyskania przychodów:

1) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,

2) wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego,

3) w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego.

REKLAMA

W przypadku u.p.d.o.f. przychód ten może powstać wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przy zaistnieniu przesłanek wymienionych w punktach 1-3 środki funduszu pracodawca będzie więc zobowiązany zaliczyć do swoich przychodów. Chodzi tu o środki, które wcześniej pracodawca zaliczył do kosztów.

Wsparciem antykryzysowym jest dofinansowanie szkoleń pracowników, jakie pracodawca prowadzący fundusz szkoleniowy będzie mógł uzyskać z Funduszu Pracy na podstawie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest, żeby szkolenie lub studia podyplomowe pracownika były uzasadnione obecnymi lub przyszłymi potrzebami pracodawcy. Przez powyższe rozwiązania podatkowe ustawodawca, przewidując szersze wykorzystanie tego dofinansowania (obecnie jest ono również możliwe, ale na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia), chciał zapewnić neutralność podatkową środków funduszu szkoleniowego niewykorzystanych bądź wykorzystanych nieprawidłowo

Edward Żurański 

Podstawa prawna:

• ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037),

• ustawa z 1 lipca o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA