REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Antykryzysowe zmiany w podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edward Żurański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach działań antykryzysowych rząd wprowadza wiele rozwiązań, które mają pomóc przedsiębiorcom w przetrwaniu recesji. Pewne rozwiązania antykryzysowe przewidziano również w podatkach.

W ramach działań antykryzysowych do u.p.d.o.f. wprowadza się dwa nowe zwolnienia od tego podatku. To ważniejsze dotyczy kwot uzyskanych przez pracowników z ZFŚS, przeznaczonych na działalność socjalną.

REKLAMA

Kwoty pieniężne przeznaczone na działalność socjalną

REKLAMA

Obecnie u.p.d.o.f. przewiduje zwolnienie wartości świadczeń rzeczowych przekazanych pracownikowi, a sfinansowanych z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych. To zwolnienie obowiązuje nadal. Nowe zwolnienie dotyczy dofinansowania otrzymanego przez pracownika z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, które zostanie przeznaczone na działalność socjalną. Pojęcie działalności socjalnej nie zmieniło się. Działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe - na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS). Nowe zwolnienie znajdzie zastosowanie do dofinansowania z ZFŚS, jakie pracownicy otrzymają np. na wycieczkę.

Obecnie organy podatkowe podkreślają, że wycieczki nie są świadczeniami rzeczowymi. Twierdzą, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w obecnym brzmieniu nie ma do nich zastosowania. Artykuł 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. w nowym brzmieniu zwolni nie tylko świadczenia rzeczowe, ale również kwoty pieniężne. Wypoczynek należy do zakresu działalności socjalnej. W efekcie dofinansowanie do wycieczki udzielone pracownikowi z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych na podstawie nowego brzmienia przywołanego przepisu będzie zwolnione od p.d.o.f. Należy jednak pamiętać o limicie tego zwolnienia, który wynosi i nadal będzie wynosił 380 zł w roku podatkowym. Nowy kształt zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. nie zmieni zasad dotyczących talonów i bonów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis nadal nie będzie uznawać ich za świadczenia rzeczowe, nie są to również kwoty pieniężne wydatkowane na działalność socjalną. W efekcie pracodawca fundujący talon, bon pracownikowi musi i nadal będzie musiał jego wartość doliczyć do przychodów ze stosunku pracy.

Zapomogi związkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wiele zwolnień przedmiotowych dotyczących zapomóg. To najistotniejsze z nich związane jest z indywidualnymi zdarzeniem losowymi, klęską żywiołową, długotrwałą chorobą lub śmiercią (art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f.). Nowe zwolnienie będzie dotyczyć wyłącznie zapomóg finansowych ze środków związków zawodowych udzielanych pracownikom należącym do organizacji związkowej. Dla zastosowania tego zwolnienia nie będzie natomiast istotna przyczyna wypłaty zapomogi. Zwolnienie to ograniczone będzie limitem w wysokości 638 zł w roku podatkowym.

Zwolnienia powyższe wprowadza w życie ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037), która weszła w życie 22 sierpnia. Zakłada ona, że zmiany będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2009 r.

Środki funduszu szkoleniowego

Również ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035), która także obowiązuje od 22 sierpnia, przewiduje zmiany w u.p.d.o.f, a także w u.p.d.o.p. W ich wyniku pracodawcy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych wpłaty podstawowe na fundusz szkoleniowy. Fundusz szkoleniowy przeznaczony jest na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. Tworzą go pracodawcy w ramach posiadanych środków na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Utworzenie, funkcjonowanie i likwidację funduszu szkoleniowego reguluje układ zbiorowy pracy lub regulamin funduszu szkoleniowego (art. 67 ustawy o promocji zatrudnienia). Dochodami funduszu są:

1) wpłaty pracodawców w wysokości nie niższej niż 0,25 proc. funduszu płac,

2) inne wpływy.

 

Wpłaty powyższe obciążają koszty działalności pracodawców (art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia, dodany ustawą o łagodzeniu skutków kryzysu). Po wejściu w życie art. 68 ust. 1a ustawy o promocji zatrudnienia wpłaty pracodawców na fundusz szkoleniowy będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. a u.p.d.o.f., art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a u.p.d.o.p.). Kosztem będą mogły być wpłaty mieszczące się w granicach określonych ustawą o promocji zatrudnienia i wynikające zarazem z układu zbiorowego lub regulaminu funduszu. Przyjęte rozwiązania podatkowe nie są jednak jakimś szczególnym wsparciem antykryzysowym. Na mocy zmian uznaje się bowiem za przychód środki zakładowego funduszu szkoleniowego, w części uznanej za koszt uzyskania przychodów:

1) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały wpłacone do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku,

2) wykorzystane niezgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia lub przepisami ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego,

3) w przypadku likwidacji funduszu szkoleniowego.

REKLAMA

W przypadku u.p.d.o.f. przychód ten może powstać wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przy zaistnieniu przesłanek wymienionych w punktach 1-3 środki funduszu pracodawca będzie więc zobowiązany zaliczyć do swoich przychodów. Chodzi tu o środki, które wcześniej pracodawca zaliczył do kosztów.

Wsparciem antykryzysowym jest dofinansowanie szkoleń pracowników, jakie pracodawca prowadzący fundusz szkoleniowy będzie mógł uzyskać z Funduszu Pracy na podstawie ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest, żeby szkolenie lub studia podyplomowe pracownika były uzasadnione obecnymi lub przyszłymi potrzebami pracodawcy. Przez powyższe rozwiązania podatkowe ustawodawca, przewidując szersze wykorzystanie tego dofinansowania (obecnie jest ono również możliwe, ale na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia), chciał zapewnić neutralność podatkową środków funduszu szkoleniowego niewykorzystanych bądź wykorzystanych nieprawidłowo

Edward Żurański 

Podstawa prawna:

• ustawa z 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 125, poz. 1037),

• ustawa z 1 lipca o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 125, poz. 1035).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA