Jak stworzyć biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
Biznesplan jest jednym z obowiązkowych dokumentów, jakie należy złożyć, starając się o większość dotacji unijnych. Biznesplan to pewnego rodzaju mapa, która krok po kroku wskaże starającemu się o dotację drogę do celu, czyli uzyskanie pieniędzy. Ponadto fundusz przyznający środki unijne będzie doskonale zorientowany, na jaki projekt przeznaczy swoje pieniądze. Im lepszy biznesplan, tym większe szanse powodzenia.
REKLAMA
Biznesplan musi być napisany:
● jasno,
● zwięźle,
● logicznie i
● realistycznie.
Język wypowiedzi powinien być prosty. Całość dokumentu musi być skonstruowana w logiczny sposób. Najlepiej przedstawiać wszelkie dane w formach tabel, gdyż są one zwięzłe i najlepiej obrazują przyszłe wyniki, np. finansowe. Czytający powinien zostać poinformowany tylko o tym, czym był lub może być naprawdę zainteresowany.
Układ biznesplanu może bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania czytającego.
Można zaprezentować je w poniższej sekwencji, stosując nagłówki:
● Krótka deklaracja celów.
● Ocena rynku, na który planowane jest wejście.
● Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe, jakie zostaną wniesione bądź już zostały wniesione.
● Korzyści dla klientów związane z produktem.
● Sposób zainicjowania działalności.
● Perspektywy długookresowe.
● Cele finansowe.
● Dana kwota i planowany sposób jej wykorzystania.
● Załączniki na poparcie wcześniejszych wypowiedzi, w szczególności rachunek przepływów pieniężnych i inne prognozy finansowe.
● Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).
Powyższa lista może być oczywiście uzupełniana.
WAŻNE!
O obecnej sytuacji rynkowej warto wspomnieć również o tym, czy planowana działalność przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia w danym regionie.
W biznesplanie powinny znaleźć się wszystkie wymienione powyżej informacje. Pod każdym z wymienionych wcześniej punktów należy napisać, co zostało zrobione lub co zamierzamy zrobić.
Oto przykłady jak można rozwinąć każdy z przytoczonych punktów:
Krótka deklaracja
Wstęp powinien być zwięzły, lecz konkretny. Każdy ze starających się o środki unijne powinien trzymać się tematu. Ma to być wypowiedź wskazująca czytającemu, co osoba starająca się o środki chciałaby zrobić. Należy wskazać, jaki jest zamiar starającego się o dotację, a także oszacować, ile pieniędzy potrzebuje i na co chce je przeznaczyć.
Rynek
Jest to jedna z ważniejszych pozycji biznesplanu. Im większy rynek zbytu, tym większe szanse na uzyskanie dotacji. Wszystkie tezy muszą być jednak poparte liczbami oraz tabelami, co przyczyni się do wzrostu wiarygodności.
Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe osób zaangażowanych
Często inwestor powierzający środki unijne chce znać życiorysy osób, którym mają zostać powierzone pieniądze. Dlatego też w tym punkcie należy przedstawić dość obszerne sprawozdanie z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz kariery przyszłych współpracowników. Prawie takie samo znaczenie ma stopień zaangażowania finansowego samego zainteresowanego.
Zalety produktu
Sprzedawanie produktu, który chcemy tworzyć, musi zacząć się już na etapie kreowania biznesplanu. Koniecznie trzeba przekonać czytającego, że produkt jest dobry i zapewnia przewagę konkurencyjną. Ważne są tu fakty i badania rynku.
Metoda
W punkcie tym należy poinformować oceniającego nasz pomysł, w jaki sposób można znaleźć zbyt na dany produkt. Trzeba przedstawić także metody produkcji, które przyjęte zostaną na początku realizacji projektu.
Perspektywy długookresowe
Niezależnie od tego, czy działalność, na którą chcemy uzyskać dotację, jest długo- czy krótkoterminowa, należy ją opisać z jak najlepszej strony. Trzeba przedstawić swoje zdanie na ten temat. Powinno się także znać i przekazać propozycje działań wobec konkurentów. Można także napisać, na jakie nowe rynki dana firma zamierza wejść w przyszłości. Bardzo trudno przewidzieć wielkość sprzedaży nowych produktów, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż rok, ale należy dokonywać pewnych obliczeń szacunkowych, ponieważ trzeba wykazać, na czym opierają się nasze plany.
Cele finansowe
Chociaż plany związane z finansowaniem przedsięwzięcia zamieszczone zostaną w prognozowanym rachunku przepływów pieniężnych, powinny już teraz zostać przedstawione najważniejsze kwestie z tego zakresu. Niezależnie od tego, jak duża będzie dana firma, oczekuje się, że zamieszczona zostanie informacja o prognozowanych obrotach za pierwszy rok, zysku (stracie) netto za pierwszy rok, planach na drugi rok działalności (lub inny kolejny rok, kiedy nie będą już otrzymywane środki z programów dla początkujących przedsiębiorców). Przeważnie nie jest możliwe wykazanie, że firma przynosi zysk już w pierwszym roku. Najlepiej wykazać, że dana firma ma szansę osiągnąć rentowność w długim okresie.
Wykorzystanie funduszy
W tym miejscu należy wyjaśnić, dlaczego zaistniała potrzeba wzięcia pieniędzy z funduszu i jak one zostaną zużytkowane. Po zsumowaniu funduszy należałoby sporządzić listę pozycji, na które będą wydawane środki finansowe, oraz rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych wydatków operacyjnych i strat nadzwyczajnych.
Załączniki
Do każdego projektu należy również dołączyć dokumentację, która przekona weryfikatora, że są dowody na poparcie tez, o których wspominaliśmy w poprzednich punktach.
Pomocnymi załącznikami mogą być m.in.:
● wierne streszczenia badań rynkowych przeprowadzonych przez profesjonalne ośrodki,
● fotokopie artykułów z lokalnej prasy wskazujących, że istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcemy sprzedawać,
● zdjęcia produktu lub produktów,
● kopie ulotek lub innych materiałów promocyjnych,
● wyniki testów produktu, w szczególności jeżeli zostały wykonane przez niezależną instytucję.
Historia firmy
Jeżeli działalność gospodarcza już jest na rynku, należy opisać dotychczasową historię firmy. Punkt ten powinien być krótki, składać się z faktów i bazować na wynikach potwierdzonych audytem. Można przedstawić wyniki z 3 lat, jeśli to możliwe - wraz z ostatnim bilansem. Historia powinna także mówić o wszelkich większych zmianach wśród właścicieli, o istotnych trendach - wspominać o ważnych zdarzeniach mających wpływ na funkcjonowanie firmy w ciągu ostatnich kilku lat.
REKLAMA
REKLAMA