REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć biznesplan

Julia Bartoszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Im bardziej przemyślany i realistyczny biznesplan, tym większe szanse na uzyskanie dotacji unijnych. Szczególnie ważne jest takie jego skonstruowanie, aby zainteresować czytającego.

Biznesplan jest jednym z obowiązkowych dokumentów, jakie należy złożyć, starając się o większość dotacji unijnych. Biznesplan to pewnego rodzaju mapa, która krok po kroku wskaże starającemu się o dotację drogę do celu, czyli uzyskanie pieniędzy. Ponadto fundusz przyznający środki unijne będzie doskonale zorientowany, na jaki projekt przeznaczy swoje pieniądze. Im lepszy biznesplan, tym większe szanse powodzenia.

REKLAMA

Biznesplan musi być napisany:

● jasno,

● zwięźle,

● logicznie i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● realistycznie.

Język wypowiedzi powinien być prosty. Całość dokumentu musi być skonstruowana w logiczny sposób. Najlepiej przedstawiać wszelkie dane w formach tabel, gdyż są one zwięzłe i najlepiej obrazują przyszłe wyniki, np. finansowe. Czytający powinien zostać poinformowany tylko o tym, czym był lub może być naprawdę zainteresowany.

Układ biznesplanu może bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania czytającego.

Można zaprezentować je w poniższej sekwencji, stosując nagłówki:

● Krótka deklaracja celów.

● Ocena rynku, na który planowane jest wejście.

● Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe, jakie zostaną wniesione bądź już zostały wniesione.

● Korzyści dla klientów związane z produktem.

● Sposób zainicjowania działalności.

● Perspektywy długookresowe.

● Cele finansowe.

● Dana kwota i planowany sposób jej wykorzystania.

● Załączniki na poparcie wcześniejszych wypowiedzi, w szczególności rachunek przepływów pieniężnych i inne prognozy finansowe.

● Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).

Powyższa lista może być oczywiście uzupełniana.

WAŻNE!

O obecnej sytuacji rynkowej warto wspomnieć również o tym, czy planowana działalność przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia w danym regionie.

W biznesplanie powinny znaleźć się wszystkie wymienione powyżej informacje. Pod każdym z wymienionych wcześniej punktów należy napisać, co zostało zrobione lub co zamierzamy zrobić.

Oto przykłady jak można rozwinąć każdy z przytoczonych punktów:

Krótka deklaracja

Wstęp powinien być zwięzły, lecz konkretny. Każdy ze starających się o środki unijne powinien trzymać się tematu. Ma to być wypowiedź wskazująca czytającemu, co osoba starająca się o środki chciałaby zrobić. Należy wskazać, jaki jest zamiar starającego się o dotację, a także oszacować, ile pieniędzy potrzebuje i na co chce je przeznaczyć.

Rynek

Jest to jedna z ważniejszych pozycji biznesplanu. Im większy rynek zbytu, tym większe szanse na uzyskanie dotacji. Wszystkie tezy muszą być jednak poparte liczbami oraz tabelami, co przyczyni się do wzrostu wiarygodności.

 

Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe osób zaangażowanych

Często inwestor powierzający środki unijne chce znać życiorysy osób, którym mają zostać powierzone pieniądze. Dlatego też w tym punkcie należy przedstawić dość obszerne sprawozdanie z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz kariery przyszłych współpracowników. Prawie takie samo znaczenie ma stopień zaangażowania finansowego samego zainteresowanego.

Zalety produktu

Sprzedawanie produktu, który chcemy tworzyć, musi zacząć się już na etapie kreowania biznesplanu. Koniecznie trzeba przekonać czytającego, że produkt jest dobry i zapewnia przewagę konkurencyjną. Ważne są tu fakty i badania rynku.

Metoda

W punkcie tym należy poinformować oceniającego nasz pomysł, w jaki sposób można znaleźć zbyt na dany produkt. Trzeba przedstawić także metody produkcji, które przyjęte zostaną na początku realizacji projektu.

Perspektywy długookresowe

Niezależnie od tego, czy działalność, na którą chcemy uzyskać dotację, jest długo- czy krótkoterminowa, należy ją opisać z jak najlepszej strony. Trzeba przedstawić swoje zdanie na ten temat. Powinno się także znać i przekazać propozycje działań wobec konkurentów. Można także napisać, na jakie nowe rynki dana firma zamierza wejść w przyszłości. Bardzo trudno przewidzieć wielkość sprzedaży nowych produktów, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż rok, ale należy dokonywać pewnych obliczeń szacunkowych, ponieważ trzeba wykazać, na czym opierają się nasze plany.

Cele finansowe

Chociaż plany związane z finansowaniem przedsięwzięcia zamieszczone zostaną w prognozowanym rachunku przepływów pieniężnych, powinny już teraz zostać przedstawione najważniejsze kwestie z tego zakresu. Niezależnie od tego, jak duża będzie dana firma, oczekuje się, że zamieszczona zostanie informacja o prognozowanych obrotach za pierwszy rok, zysku (stracie) netto za pierwszy rok, planach na drugi rok działalności (lub inny kolejny rok, kiedy nie będą już otrzymywane środki z programów dla początkujących przedsiębiorców). Przeważnie nie jest możliwe wykazanie, że firma przynosi zysk już w pierwszym roku. Najlepiej wykazać, że dana firma ma szansę osiągnąć rentowność w długim okresie.

Wykorzystanie funduszy

W tym miejscu należy wyjaśnić, dlaczego zaistniała potrzeba wzięcia pieniędzy z funduszu i jak one zostaną zużytkowane. Po zsumowaniu funduszy należałoby sporządzić listę pozycji, na które będą wydawane środki finansowe, oraz rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych wydatków operacyjnych i strat nadzwyczajnych.

Załączniki

Do każdego projektu należy również dołączyć dokumentację, która przekona weryfikatora, że są dowody na poparcie tez, o których wspominaliśmy w poprzednich punktach.

Pomocnymi załącznikami mogą być m.in.:

● wierne streszczenia badań rynkowych przeprowadzonych przez profesjonalne ośrodki,

● fotokopie artykułów z lokalnej prasy wskazujących, że istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcemy sprzedawać,

● zdjęcia produktu lub produktów,

● kopie ulotek lub innych materiałów promocyjnych,

● wyniki testów produktu, w szczególności jeżeli zostały wykonane przez niezależną instytucję.

Historia firmy

Jeżeli działalność gospodarcza już jest na rynku, należy opisać dotychczasową historię firmy. Punkt ten powinien być krótki, składać się z faktów i bazować na wynikach potwierdzonych audytem. Można przedstawić wyniki z 3 lat, jeśli to możliwe - wraz z ostatnim bilansem. Historia powinna także mówić o wszelkich większych zmianach wśród właścicieli, o istotnych trendach - wspominać o ważnych zdarzeniach mających wpływ na funkcjonowanie firmy w ciągu ostatnich kilku lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA