REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć biznesplan

Julia Bartoszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Im bardziej przemyślany i realistyczny biznesplan, tym większe szanse na uzyskanie dotacji unijnych. Szczególnie ważne jest takie jego skonstruowanie, aby zainteresować czytającego.

Biznesplan jest jednym z obowiązkowych dokumentów, jakie należy złożyć, starając się o większość dotacji unijnych. Biznesplan to pewnego rodzaju mapa, która krok po kroku wskaże starającemu się o dotację drogę do celu, czyli uzyskanie pieniędzy. Ponadto fundusz przyznający środki unijne będzie doskonale zorientowany, na jaki projekt przeznaczy swoje pieniądze. Im lepszy biznesplan, tym większe szanse powodzenia.

REKLAMA

Biznesplan musi być napisany:

● jasno,

● zwięźle,

● logicznie i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● realistycznie.

Język wypowiedzi powinien być prosty. Całość dokumentu musi być skonstruowana w logiczny sposób. Najlepiej przedstawiać wszelkie dane w formach tabel, gdyż są one zwięzłe i najlepiej obrazują przyszłe wyniki, np. finansowe. Czytający powinien zostać poinformowany tylko o tym, czym był lub może być naprawdę zainteresowany.

Układ biznesplanu może bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania czytającego.

Można zaprezentować je w poniższej sekwencji, stosując nagłówki:

● Krótka deklaracja celów.

● Ocena rynku, na który planowane jest wejście.

● Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe, jakie zostaną wniesione bądź już zostały wniesione.

● Korzyści dla klientów związane z produktem.

● Sposób zainicjowania działalności.

● Perspektywy długookresowe.

● Cele finansowe.

● Dana kwota i planowany sposób jej wykorzystania.

● Załączniki na poparcie wcześniejszych wypowiedzi, w szczególności rachunek przepływów pieniężnych i inne prognozy finansowe.

● Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).

Powyższa lista może być oczywiście uzupełniana.

WAŻNE!

O obecnej sytuacji rynkowej warto wspomnieć również o tym, czy planowana działalność przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia w danym regionie.

W biznesplanie powinny znaleźć się wszystkie wymienione powyżej informacje. Pod każdym z wymienionych wcześniej punktów należy napisać, co zostało zrobione lub co zamierzamy zrobić.

Oto przykłady jak można rozwinąć każdy z przytoczonych punktów:

Krótka deklaracja

Wstęp powinien być zwięzły, lecz konkretny. Każdy ze starających się o środki unijne powinien trzymać się tematu. Ma to być wypowiedź wskazująca czytającemu, co osoba starająca się o środki chciałaby zrobić. Należy wskazać, jaki jest zamiar starającego się o dotację, a także oszacować, ile pieniędzy potrzebuje i na co chce je przeznaczyć.

Rynek

Jest to jedna z ważniejszych pozycji biznesplanu. Im większy rynek zbytu, tym większe szanse na uzyskanie dotacji. Wszystkie tezy muszą być jednak poparte liczbami oraz tabelami, co przyczyni się do wzrostu wiarygodności.

 

Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe osób zaangażowanych

Często inwestor powierzający środki unijne chce znać życiorysy osób, którym mają zostać powierzone pieniądze. Dlatego też w tym punkcie należy przedstawić dość obszerne sprawozdanie z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz kariery przyszłych współpracowników. Prawie takie samo znaczenie ma stopień zaangażowania finansowego samego zainteresowanego.

Zalety produktu

Sprzedawanie produktu, który chcemy tworzyć, musi zacząć się już na etapie kreowania biznesplanu. Koniecznie trzeba przekonać czytającego, że produkt jest dobry i zapewnia przewagę konkurencyjną. Ważne są tu fakty i badania rynku.

Metoda

W punkcie tym należy poinformować oceniającego nasz pomysł, w jaki sposób można znaleźć zbyt na dany produkt. Trzeba przedstawić także metody produkcji, które przyjęte zostaną na początku realizacji projektu.

Perspektywy długookresowe

Niezależnie od tego, czy działalność, na którą chcemy uzyskać dotację, jest długo- czy krótkoterminowa, należy ją opisać z jak najlepszej strony. Trzeba przedstawić swoje zdanie na ten temat. Powinno się także znać i przekazać propozycje działań wobec konkurentów. Można także napisać, na jakie nowe rynki dana firma zamierza wejść w przyszłości. Bardzo trudno przewidzieć wielkość sprzedaży nowych produktów, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż rok, ale należy dokonywać pewnych obliczeń szacunkowych, ponieważ trzeba wykazać, na czym opierają się nasze plany.

Cele finansowe

Chociaż plany związane z finansowaniem przedsięwzięcia zamieszczone zostaną w prognozowanym rachunku przepływów pieniężnych, powinny już teraz zostać przedstawione najważniejsze kwestie z tego zakresu. Niezależnie od tego, jak duża będzie dana firma, oczekuje się, że zamieszczona zostanie informacja o prognozowanych obrotach za pierwszy rok, zysku (stracie) netto za pierwszy rok, planach na drugi rok działalności (lub inny kolejny rok, kiedy nie będą już otrzymywane środki z programów dla początkujących przedsiębiorców). Przeważnie nie jest możliwe wykazanie, że firma przynosi zysk już w pierwszym roku. Najlepiej wykazać, że dana firma ma szansę osiągnąć rentowność w długim okresie.

Wykorzystanie funduszy

W tym miejscu należy wyjaśnić, dlaczego zaistniała potrzeba wzięcia pieniędzy z funduszu i jak one zostaną zużytkowane. Po zsumowaniu funduszy należałoby sporządzić listę pozycji, na które będą wydawane środki finansowe, oraz rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych wydatków operacyjnych i strat nadzwyczajnych.

Załączniki

Do każdego projektu należy również dołączyć dokumentację, która przekona weryfikatora, że są dowody na poparcie tez, o których wspominaliśmy w poprzednich punktach.

Pomocnymi załącznikami mogą być m.in.:

● wierne streszczenia badań rynkowych przeprowadzonych przez profesjonalne ośrodki,

● fotokopie artykułów z lokalnej prasy wskazujących, że istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcemy sprzedawać,

● zdjęcia produktu lub produktów,

● kopie ulotek lub innych materiałów promocyjnych,

● wyniki testów produktu, w szczególności jeżeli zostały wykonane przez niezależną instytucję.

Historia firmy

Jeżeli działalność gospodarcza już jest na rynku, należy opisać dotychczasową historię firmy. Punkt ten powinien być krótki, składać się z faktów i bazować na wynikach potwierdzonych audytem. Można przedstawić wyniki z 3 lat, jeśli to możliwe - wraz z ostatnim bilansem. Historia powinna także mówić o wszelkich większych zmianach wśród właścicieli, o istotnych trendach - wspominać o ważnych zdarzeniach mających wpływ na funkcjonowanie firmy w ciągu ostatnich kilku lat.

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA