REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć biznesplan

Julia Bartoszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Im bardziej przemyślany i realistyczny biznesplan, tym większe szanse na uzyskanie dotacji unijnych. Szczególnie ważne jest takie jego skonstruowanie, aby zainteresować czytającego.

Biznesplan jest jednym z obowiązkowych dokumentów, jakie należy złożyć, starając się o większość dotacji unijnych. Biznesplan to pewnego rodzaju mapa, która krok po kroku wskaże starającemu się o dotację drogę do celu, czyli uzyskanie pieniędzy. Ponadto fundusz przyznający środki unijne będzie doskonale zorientowany, na jaki projekt przeznaczy swoje pieniądze. Im lepszy biznesplan, tym większe szanse powodzenia.

REKLAMA

Biznesplan musi być napisany:

● jasno,

● zwięźle,

● logicznie i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● realistycznie.

Język wypowiedzi powinien być prosty. Całość dokumentu musi być skonstruowana w logiczny sposób. Najlepiej przedstawiać wszelkie dane w formach tabel, gdyż są one zwięzłe i najlepiej obrazują przyszłe wyniki, np. finansowe. Czytający powinien zostać poinformowany tylko o tym, czym był lub może być naprawdę zainteresowany.

Układ biznesplanu może bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania czytającego.

Można zaprezentować je w poniższej sekwencji, stosując nagłówki:

● Krótka deklaracja celów.

● Ocena rynku, na który planowane jest wejście.

● Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe, jakie zostaną wniesione bądź już zostały wniesione.

● Korzyści dla klientów związane z produktem.

● Sposób zainicjowania działalności.

● Perspektywy długookresowe.

● Cele finansowe.

● Dana kwota i planowany sposób jej wykorzystania.

● Załączniki na poparcie wcześniejszych wypowiedzi, w szczególności rachunek przepływów pieniężnych i inne prognozy finansowe.

● Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).

Powyższa lista może być oczywiście uzupełniana.

WAŻNE!

O obecnej sytuacji rynkowej warto wspomnieć również o tym, czy planowana działalność przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia w danym regionie.

W biznesplanie powinny znaleźć się wszystkie wymienione powyżej informacje. Pod każdym z wymienionych wcześniej punktów należy napisać, co zostało zrobione lub co zamierzamy zrobić.

Oto przykłady jak można rozwinąć każdy z przytoczonych punktów:

Krótka deklaracja

Wstęp powinien być zwięzły, lecz konkretny. Każdy ze starających się o środki unijne powinien trzymać się tematu. Ma to być wypowiedź wskazująca czytającemu, co osoba starająca się o środki chciałaby zrobić. Należy wskazać, jaki jest zamiar starającego się o dotację, a także oszacować, ile pieniędzy potrzebuje i na co chce je przeznaczyć.

Rynek

Jest to jedna z ważniejszych pozycji biznesplanu. Im większy rynek zbytu, tym większe szanse na uzyskanie dotacji. Wszystkie tezy muszą być jednak poparte liczbami oraz tabelami, co przyczyni się do wzrostu wiarygodności.

 

Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe osób zaangażowanych

Często inwestor powierzający środki unijne chce znać życiorysy osób, którym mają zostać powierzone pieniądze. Dlatego też w tym punkcie należy przedstawić dość obszerne sprawozdanie z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz kariery przyszłych współpracowników. Prawie takie samo znaczenie ma stopień zaangażowania finansowego samego zainteresowanego.

Zalety produktu

Sprzedawanie produktu, który chcemy tworzyć, musi zacząć się już na etapie kreowania biznesplanu. Koniecznie trzeba przekonać czytającego, że produkt jest dobry i zapewnia przewagę konkurencyjną. Ważne są tu fakty i badania rynku.

Metoda

W punkcie tym należy poinformować oceniającego nasz pomysł, w jaki sposób można znaleźć zbyt na dany produkt. Trzeba przedstawić także metody produkcji, które przyjęte zostaną na początku realizacji projektu.

Perspektywy długookresowe

Niezależnie od tego, czy działalność, na którą chcemy uzyskać dotację, jest długo- czy krótkoterminowa, należy ją opisać z jak najlepszej strony. Trzeba przedstawić swoje zdanie na ten temat. Powinno się także znać i przekazać propozycje działań wobec konkurentów. Można także napisać, na jakie nowe rynki dana firma zamierza wejść w przyszłości. Bardzo trudno przewidzieć wielkość sprzedaży nowych produktów, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż rok, ale należy dokonywać pewnych obliczeń szacunkowych, ponieważ trzeba wykazać, na czym opierają się nasze plany.

Cele finansowe

Chociaż plany związane z finansowaniem przedsięwzięcia zamieszczone zostaną w prognozowanym rachunku przepływów pieniężnych, powinny już teraz zostać przedstawione najważniejsze kwestie z tego zakresu. Niezależnie od tego, jak duża będzie dana firma, oczekuje się, że zamieszczona zostanie informacja o prognozowanych obrotach za pierwszy rok, zysku (stracie) netto za pierwszy rok, planach na drugi rok działalności (lub inny kolejny rok, kiedy nie będą już otrzymywane środki z programów dla początkujących przedsiębiorców). Przeważnie nie jest możliwe wykazanie, że firma przynosi zysk już w pierwszym roku. Najlepiej wykazać, że dana firma ma szansę osiągnąć rentowność w długim okresie.

Wykorzystanie funduszy

W tym miejscu należy wyjaśnić, dlaczego zaistniała potrzeba wzięcia pieniędzy z funduszu i jak one zostaną zużytkowane. Po zsumowaniu funduszy należałoby sporządzić listę pozycji, na które będą wydawane środki finansowe, oraz rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych wydatków operacyjnych i strat nadzwyczajnych.

Załączniki

Do każdego projektu należy również dołączyć dokumentację, która przekona weryfikatora, że są dowody na poparcie tez, o których wspominaliśmy w poprzednich punktach.

Pomocnymi załącznikami mogą być m.in.:

● wierne streszczenia badań rynkowych przeprowadzonych przez profesjonalne ośrodki,

● fotokopie artykułów z lokalnej prasy wskazujących, że istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcemy sprzedawać,

● zdjęcia produktu lub produktów,

● kopie ulotek lub innych materiałów promocyjnych,

● wyniki testów produktu, w szczególności jeżeli zostały wykonane przez niezależną instytucję.

Historia firmy

Jeżeli działalność gospodarcza już jest na rynku, należy opisać dotychczasową historię firmy. Punkt ten powinien być krótki, składać się z faktów i bazować na wynikach potwierdzonych audytem. Można przedstawić wyniki z 3 lat, jeśli to możliwe - wraz z ostatnim bilansem. Historia powinna także mówić o wszelkich większych zmianach wśród właścicieli, o istotnych trendach - wspominać o ważnych zdarzeniach mających wpływ na funkcjonowanie firmy w ciągu ostatnich kilku lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA