REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć biznesplan

Julia Bartoszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Im bardziej przemyślany i realistyczny biznesplan, tym większe szanse na uzyskanie dotacji unijnych. Szczególnie ważne jest takie jego skonstruowanie, aby zainteresować czytającego.

Biznesplan jest jednym z obowiązkowych dokumentów, jakie należy złożyć, starając się o większość dotacji unijnych. Biznesplan to pewnego rodzaju mapa, która krok po kroku wskaże starającemu się o dotację drogę do celu, czyli uzyskanie pieniędzy. Ponadto fundusz przyznający środki unijne będzie doskonale zorientowany, na jaki projekt przeznaczy swoje pieniądze. Im lepszy biznesplan, tym większe szanse powodzenia.

REKLAMA

Biznesplan musi być napisany:

● jasno,

● zwięźle,

● logicznie i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● realistycznie.

Język wypowiedzi powinien być prosty. Całość dokumentu musi być skonstruowana w logiczny sposób. Najlepiej przedstawiać wszelkie dane w formach tabel, gdyż są one zwięzłe i najlepiej obrazują przyszłe wyniki, np. finansowe. Czytający powinien zostać poinformowany tylko o tym, czym był lub może być naprawdę zainteresowany.

Układ biznesplanu może bardzo pomóc w podtrzymaniu zainteresowania czytającego.

Można zaprezentować je w poniższej sekwencji, stosując nagłówki:

● Krótka deklaracja celów.

● Ocena rynku, na który planowane jest wejście.

● Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe, jakie zostaną wniesione bądź już zostały wniesione.

● Korzyści dla klientów związane z produktem.

● Sposób zainicjowania działalności.

● Perspektywy długookresowe.

● Cele finansowe.

● Dana kwota i planowany sposób jej wykorzystania.

● Załączniki na poparcie wcześniejszych wypowiedzi, w szczególności rachunek przepływów pieniężnych i inne prognozy finansowe.

● Historia firmy (tam, gdzie ma to zastosowanie).

Powyższa lista może być oczywiście uzupełniana.

WAŻNE!

O obecnej sytuacji rynkowej warto wspomnieć również o tym, czy planowana działalność przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia w danym regionie.

W biznesplanie powinny znaleźć się wszystkie wymienione powyżej informacje. Pod każdym z wymienionych wcześniej punktów należy napisać, co zostało zrobione lub co zamierzamy zrobić.

Oto przykłady jak można rozwinąć każdy z przytoczonych punktów:

Krótka deklaracja

Wstęp powinien być zwięzły, lecz konkretny. Każdy ze starających się o środki unijne powinien trzymać się tematu. Ma to być wypowiedź wskazująca czytającemu, co osoba starająca się o środki chciałaby zrobić. Należy wskazać, jaki jest zamiar starającego się o dotację, a także oszacować, ile pieniędzy potrzebuje i na co chce je przeznaczyć.

Rynek

Jest to jedna z ważniejszych pozycji biznesplanu. Im większy rynek zbytu, tym większe szanse na uzyskanie dotacji. Wszystkie tezy muszą być jednak poparte liczbami oraz tabelami, co przyczyni się do wzrostu wiarygodności.

 

Umiejętności, doświadczenie i środki finansowe osób zaangażowanych

Często inwestor powierzający środki unijne chce znać życiorysy osób, którym mają zostać powierzone pieniądze. Dlatego też w tym punkcie należy przedstawić dość obszerne sprawozdanie z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz kariery przyszłych współpracowników. Prawie takie samo znaczenie ma stopień zaangażowania finansowego samego zainteresowanego.

Zalety produktu

Sprzedawanie produktu, który chcemy tworzyć, musi zacząć się już na etapie kreowania biznesplanu. Koniecznie trzeba przekonać czytającego, że produkt jest dobry i zapewnia przewagę konkurencyjną. Ważne są tu fakty i badania rynku.

Metoda

W punkcie tym należy poinformować oceniającego nasz pomysł, w jaki sposób można znaleźć zbyt na dany produkt. Trzeba przedstawić także metody produkcji, które przyjęte zostaną na początku realizacji projektu.

Perspektywy długookresowe

Niezależnie od tego, czy działalność, na którą chcemy uzyskać dotację, jest długo- czy krótkoterminowa, należy ją opisać z jak najlepszej strony. Trzeba przedstawić swoje zdanie na ten temat. Powinno się także znać i przekazać propozycje działań wobec konkurentów. Można także napisać, na jakie nowe rynki dana firma zamierza wejść w przyszłości. Bardzo trudno przewidzieć wielkość sprzedaży nowych produktów, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż rok, ale należy dokonywać pewnych obliczeń szacunkowych, ponieważ trzeba wykazać, na czym opierają się nasze plany.

Cele finansowe

Chociaż plany związane z finansowaniem przedsięwzięcia zamieszczone zostaną w prognozowanym rachunku przepływów pieniężnych, powinny już teraz zostać przedstawione najważniejsze kwestie z tego zakresu. Niezależnie od tego, jak duża będzie dana firma, oczekuje się, że zamieszczona zostanie informacja o prognozowanych obrotach za pierwszy rok, zysku (stracie) netto za pierwszy rok, planach na drugi rok działalności (lub inny kolejny rok, kiedy nie będą już otrzymywane środki z programów dla początkujących przedsiębiorców). Przeważnie nie jest możliwe wykazanie, że firma przynosi zysk już w pierwszym roku. Najlepiej wykazać, że dana firma ma szansę osiągnąć rentowność w długim okresie.

Wykorzystanie funduszy

W tym miejscu należy wyjaśnić, dlaczego zaistniała potrzeba wzięcia pieniędzy z funduszu i jak one zostaną zużytkowane. Po zsumowaniu funduszy należałoby sporządzić listę pozycji, na które będą wydawane środki finansowe, oraz rezerwy na wypadek wystąpienia nieprzewidzianych wydatków operacyjnych i strat nadzwyczajnych.

Załączniki

Do każdego projektu należy również dołączyć dokumentację, która przekona weryfikatora, że są dowody na poparcie tez, o których wspominaliśmy w poprzednich punktach.

Pomocnymi załącznikami mogą być m.in.:

● wierne streszczenia badań rynkowych przeprowadzonych przez profesjonalne ośrodki,

● fotokopie artykułów z lokalnej prasy wskazujących, że istnieje zapotrzebowanie na produkty lub usługi, które chcemy sprzedawać,

● zdjęcia produktu lub produktów,

● kopie ulotek lub innych materiałów promocyjnych,

● wyniki testów produktu, w szczególności jeżeli zostały wykonane przez niezależną instytucję.

Historia firmy

Jeżeli działalność gospodarcza już jest na rynku, należy opisać dotychczasową historię firmy. Punkt ten powinien być krótki, składać się z faktów i bazować na wynikach potwierdzonych audytem. Można przedstawić wyniki z 3 lat, jeśli to możliwe - wraz z ostatnim bilansem. Historia powinna także mówić o wszelkich większych zmianach wśród właścicieli, o istotnych trendach - wspominać o ważnych zdarzeniach mających wpływ na funkcjonowanie firmy w ciągu ostatnich kilku lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA