REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób obliczania odpisów na zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Piętka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi do 31 maja 2009 r. przekazać na rachunek bankowy funduszu pierwszą część naliczonych odpisów. Sposób ich obliczania jest regulowany przepisami ustawy, a wysokość uzależniona od liczby zatrudnionych pracowników.

Zasady obliczania przez pracodawców odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zawarto w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i rozporządzeniach wykonawczych. Celem niniejszego artykułu jest opisanie krok po kroku, w jaki sposób należy obliczyć kwoty, które muszą być przekazane na fundusz.

REKLAMA

Warto dodać, że w tym roku 31 maja wypada w niedzielę. W związku z tym ostatecznym terminem zapłaty części odpisów podstawowych na fundusz socjalny będzie poniedziałek 1 czerwca.

Krok 1. Ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych

REKLAMA

Przede wszystkim należy wskazać, że sposób ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych określono w nowym rozporządzeniu MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Podstawową zmianą wprowadzoną w stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia z 14 marca 1994 r. jest rezygnacja z uwzględnienia przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osób, z którymi zakład pracy zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej,

• osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, wykonujących pracę nieprzerwanie co najmniej przez 30 dni.

Przy ustalaniu przeciętnej liczby zatrudnionych bierze się więc pod uwagę osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, na czas nieokreślony i określony, w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

Przykład

Pracodawca zatrudnia w swoim zakładzie 20 osób, z tym że 10 z nich pracuje na pełnym etacie, 4 na 1/2 etatu, 3 na 1/3 etatu, kolejne 2 na 1/8 etatu, a jedna pracownica, zatrudniona w pełnym wymiarze, jest na urlopie wychowawczym. Jak w takim przypadku obliczyć przeciętną miesięczną liczbę zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty?

Należy obliczyć sumę etatów, przyjmując za każdy niepełny etat odpowiedni ułamek. W naszym przykładzie będzie to wyglądało następująco:

10 x 1 liczba osób na pełnym etacie

+ 4 x 1/2 liczba osób zatrudnionych na pół etatu

+ 3 x 1/3 liczba osób zatrudnionych na 1/3 etatu

+ 2 x 1/8 liczba osób zatrudnionych na 1/8 etatu

+ 1 pracownica na urlopie wychowawczym na pełnym etacie

= 14,25 przeciętna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12. Ten sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych stosuje się również w przypadku, gdy zakład pracy działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na fundusz za niepełny rok kalendarzowy.

Krok 2. Ustalenie podstawy obliczania odpisu

REKLAMA

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

Podstawą ustalenia odpisu podstawowego na fundusz w 2009 r. jest kwota 2666,77 zł (obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2009 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2008 r. i w drugim półroczu 2008 r.).

Krok 3. Obliczanie odpisów

Wysokość odpisów na poszczególne grupy zatrudnionych przedstawia tabela:

Na jednego pracownika 1000,04 zł

Na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 1333,39 zł

Na jednego młodocianego:

- w pierwszym roku nauki 133,34 zł

- w drugim roku nauki 160,01 zł

- w trzecim roku nauki 186,67 zł

Ustawa wymienia też przypadki, gdy wysokość odpisu podstawowego można powiększyć o tak zwane zwiększenia:

Na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 1166,71 zł

Na każdego emeryta i rencistę objętego opieką socjalną zakładu pracy 166,67 zł

Wskazując w praktyczny sposób obliczania odpisów i zwiększeń, przyjmijmy, że u danego pracodawcy przeciętnie w każdym miesiącu 2009 r. należy uwzględnić następujące osoby:

1) 4 osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

2) osoby zatrudnione na pół etatu,

3) pracownik młodociany w drugim roku nauki,

4) 2 pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach,

5) 10 emerytów objętych opieką socjalną.

Zasady obliczania odpisów przedstawiają się wówczas następująco:

1) 4 osoby w pełnym wymiarze czasu pracy

4 pracowników x 1000,04 zł = 4000,16 zł,

2) 2 osoby zatrudnione na pół etatu

2 pracowników x 1/2 x 1000,04 zł = 1000,04 zł,

3) 1 pracownik młodociany w drugim roku nauki

1 pracownik x 160,01 zł = 160,01 zł,

4) 2 pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach

2 pracowników x 1333,39 zł = 2666,78 zł,

5) 10 emerytów objętych opieką socjalną

10 emerytów x 166,67 zł = 1666,70 zł.

W sumie za rok 2009 przykładowy pracodawca powinien przekazać na fundusz kwotę 9493,69 zł.

Krok 4. Wpłata na rachunek funduszu

Kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów pracodawca przekazuje na rachunek bankowy funduszu w terminie do 31 maja tego roku, a pozostałą należną kwotę wpłaca się do 30 września tego roku.

Wracając do przykładu opisanego w kroku 2, pracodawca do 31 maja 2009 r. powinien przekazać na rachunek bankowy funduszu kwotę stanowiącą 75% sumy pkt 1, 2, 3 i 4, czyli kwotę 5870,24 zł. W tym terminie nie jest zobowiązany do przekazania zwiększeń wskazanych w pkt 5.

Do 30 września 2009 r. pracodawca musi wpłacić pozostałą część należności na fundusz, stanowiącą równowartość 25% sumy odpisów (pkt 1, 2, 3 i 4) i całość zwiększeń (pkt 5), czyli w naszym przykładzie kwotę 3623,45 zł.

Katarzyna Piętka 

Podstawa prawna:

• ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),

• ustawa z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (DzU nr 237, poz. 1656),

• rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2009 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2008 r. i w drugim półroczu 2008 r. (MP nr 11, poz. 138).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA