REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób obliczania odpisów na zfśs

Katarzyna Piętka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi do 31 maja 2009 r. przekazać na rachunek bankowy funduszu pierwszą część naliczonych odpisów. Sposób ich obliczania jest regulowany przepisami ustawy, a wysokość uzależniona od liczby zatrudnionych pracowników.

Zasady obliczania przez pracodawców odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zawarto w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i rozporządzeniach wykonawczych. Celem niniejszego artykułu jest opisanie krok po kroku, w jaki sposób należy obliczyć kwoty, które muszą być przekazane na fundusz.

REKLAMA

REKLAMA

Warto dodać, że w tym roku 31 maja wypada w niedzielę. W związku z tym ostatecznym terminem zapłaty części odpisów podstawowych na fundusz socjalny będzie poniedziałek 1 czerwca.

Krok 1. Ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych

Przede wszystkim należy wskazać, że sposób ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych określono w nowym rozporządzeniu MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

REKLAMA

Podstawową zmianą wprowadzoną w stosunku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia z 14 marca 1994 r. jest rezygnacja z uwzględnienia przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osób, z którymi zakład pracy zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej,

• osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, wykonujących pracę nieprzerwanie co najmniej przez 30 dni.

Przy ustalaniu przeciętnej liczby zatrudnionych bierze się więc pod uwagę osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, na czas nieokreślony i określony, w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy.

Przykład

Pracodawca zatrudnia w swoim zakładzie 20 osób, z tym że 10 z nich pracuje na pełnym etacie, 4 na 1/2 etatu, 3 na 1/3 etatu, kolejne 2 na 1/8 etatu, a jedna pracownica, zatrudniona w pełnym wymiarze, jest na urlopie wychowawczym. Jak w takim przypadku obliczyć przeciętną miesięczną liczbę zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty?

Należy obliczyć sumę etatów, przyjmując za każdy niepełny etat odpowiedni ułamek. W naszym przykładzie będzie to wyglądało następująco:

10 x 1 liczba osób na pełnym etacie

+ 4 x 1/2 liczba osób zatrudnionych na pół etatu

+ 3 x 1/3 liczba osób zatrudnionych na 1/3 etatu

+ 2 x 1/8 liczba osób zatrudnionych na 1/8 etatu

+ 1 pracownica na urlopie wychowawczym na pełnym etacie

= 14,25 przeciętna liczba zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12. Ten sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych stosuje się również w przypadku, gdy zakład pracy działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na fundusz za niepełny rok kalendarzowy.

Krok 2. Ustalenie podstawy obliczania odpisu

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

Podstawą ustalenia odpisu podstawowego na fundusz w 2009 r. jest kwota 2666,77 zł (obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2009 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2008 r. i w drugim półroczu 2008 r.).

Krok 3. Obliczanie odpisów

Wysokość odpisów na poszczególne grupy zatrudnionych przedstawia tabela:

Na jednego pracownika 1000,04 zł

Na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych 1333,39 zł

Na jednego młodocianego:

- w pierwszym roku nauki 133,34 zł

- w drugim roku nauki 160,01 zł

- w trzecim roku nauki 186,67 zł

Ustawa wymienia też przypadki, gdy wysokość odpisu podstawowego można powiększyć o tak zwane zwiększenia:

Na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 1166,71 zł

Na każdego emeryta i rencistę objętego opieką socjalną zakładu pracy 166,67 zł

Wskazując w praktyczny sposób obliczania odpisów i zwiększeń, przyjmijmy, że u danego pracodawcy przeciętnie w każdym miesiącu 2009 r. należy uwzględnić następujące osoby:

1) 4 osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

2) osoby zatrudnione na pół etatu,

3) pracownik młodociany w drugim roku nauki,

4) 2 pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach,

5) 10 emerytów objętych opieką socjalną.

Zasady obliczania odpisów przedstawiają się wówczas następująco:

1) 4 osoby w pełnym wymiarze czasu pracy

4 pracowników x 1000,04 zł = 4000,16 zł,

2) 2 osoby zatrudnione na pół etatu

2 pracowników x 1/2 x 1000,04 zł = 1000,04 zł,

3) 1 pracownik młodociany w drugim roku nauki

1 pracownik x 160,01 zł = 160,01 zł,

4) 2 pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach

2 pracowników x 1333,39 zł = 2666,78 zł,

5) 10 emerytów objętych opieką socjalną

10 emerytów x 166,67 zł = 1666,70 zł.

W sumie za rok 2009 przykładowy pracodawca powinien przekazać na fundusz kwotę 9493,69 zł.

Krok 4. Wpłata na rachunek funduszu

Kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów pracodawca przekazuje na rachunek bankowy funduszu w terminie do 31 maja tego roku, a pozostałą należną kwotę wpłaca się do 30 września tego roku.

Wracając do przykładu opisanego w kroku 2, pracodawca do 31 maja 2009 r. powinien przekazać na rachunek bankowy funduszu kwotę stanowiącą 75% sumy pkt 1, 2, 3 i 4, czyli kwotę 5870,24 zł. W tym terminie nie jest zobowiązany do przekazania zwiększeń wskazanych w pkt 5.

Do 30 września 2009 r. pracodawca musi wpłacić pozostałą część należności na fundusz, stanowiącą równowartość 25% sumy odpisów (pkt 1, 2, 3 i 4) i całość zwiększeń (pkt 5), czyli w naszym przykładzie kwotę 3623,45 zł.

Katarzyna Piętka 

Podstawa prawna:

• ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),

• ustawa z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (DzU nr 237, poz. 1656),

• rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2009 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2008 r. i w drugim półroczu 2008 r. (MP nr 11, poz. 138).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA