Domowe biuro

REKLAMA
REKLAMA
Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobowe firmy, pracuje w domu. Taka zdalna praca - przez telefon i Internet - nie jest łatwa. Wymaga samodyscypliny, dobrej organizacji czasu oraz umiejętności oddzielenia życia zawodowego od prywatnego. Bez osobistego kontaktu trudniej np. zdobyć zaufanie biznesowych partnerów.
REKLAMA
REKLAMA
Aby zyskać opinię „solidnej firmy” - wiarygodnej i profesjonalnej - należy przestrzegać kilku zasad. Stosowanie się do nich pomaga w codziennej pracy tym, którzy są sobie kierownikiem i pracownikiem. Poniżej kilka podstawowych reguł:
• Wyznacz oddzielne miejsce do pracy
• Zadbaj o komfort zarówno swój (ciszę i możliwość skupienia się), jak i twoich rozmówców (oszczędź im odgłosów szczekania psa, kłócących się nastoletnich dzieci czy nawoływania babci do obiadu). Najprostszym rozwiązaniem jest szczelne zamykanie drzwi.
REKLAMA
• Ustal zasady współżycia z domownikami, głównie dziećmi: stałe godziny pracy (NIE WOLNO PRZESZKADZAĆ) oraz czas na przerwy w pracy (WOLNO WCHODZIĆ), np. na posiłek, rozmowę.
• Wydziel pomieszczenie do spotkań biznesowych
• Poza pomieszczeniem, w którym pracujesz (gdzie znajduje się biurko, komputer, faks, dokumenty itd.), należy zadbać o dodatkowe miejsce, w którym można wygodnie usiąść i porozmawiać z partnerami biznesowymi. Warto pamiętać o kąciku z ekspresem do kawy i drobnym poczęstunkiem.
• Jeżeli nie masz możliwości wygospodarowania pomieszczenia na spotkania biznesowe, skorzystaj z pobliskiej sali konferencyjnej lub umawiaj się na spotkania w restauracji.
• Nie pracuj w pidżamie
• ... chyba że nie ma to wpływu na twoje samopoczucie lub nie planujesz telekonferencji .
• Większości osób formalny ubiór pomaga w domowej pracy - bardziej się sprężają, siedzą wyprostowani, ich głos brzmi pewniej. Jednak podczas pracy twórczej ta zasada często nie ma zastosowania.
• Zadbaj o tzw. corporate identity
• Corporate identity to wizualna identyfikacja firmy - polega na standaryzacji wszystkich elementów wizerunku przedsiębiorstwa, do których zaliczają się m.in.: logo (krój i kolor czcionki), firmowa kolorystyka, graficzny wygląd witryny internetowej, wizytówki, papier listowy i koperty (a także, ewentualnie, pozostałe przybory biurowe, np. kalendarze, notatniki, długopisy), ubiór firmowy, stoiska reklamowe, samochody, opakowania produktów.
• Posiadanie firmowych gadżetów, np. kalendarza z logo firmy, czy innych atrybutów świadczących o profesjonalizmie przedsiębiorstwa sprzyja budowaniu jego przewagi konkurencyjnej i umacnianiu pozycji rynkowej. Posługiwanie się podczas pracy zeszytem „w tygryski” czy różowym długopisem - wręcz odwrotnie.
• Twoje auto to także wizytówka firmy
• Samochód, który służy także do celów związanych z pracą, powinien być zawsze zadbany - wysprzątany i gotowy do trasy. Może się zdarzyć, że będzie trzeba podwieźć gdzieś kontrahenta po spotkaniu czy odebrać go z lotniska.
• Brud, kurz czy walające się po aucie przedmioty (dziecięce zabawki, torba do ćwiczeń itp.) wpływają negatywnie na wizerunek profesjonalnej firmy.
• Wyodrębnij biznesową linię telefoniczną
• Brak osobnej linii telefonicznej w domu, przeznaczonej wyłącznie do celów firmowych, grozi wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami, które mogą wpłynąć np. na utratę lukratywnego kontraktu. Może się np. zdarzyć, że któryś z domowników umyślnie przerwie ważną rozmowę, będzie blokował linię lub nieumiejętnie odbierze oczekiwaną rozmowę.
• Współczesne rozwiązania techniczne umożliwiają założenie osobnej linii telefonicznej praktycznie bez ponoszenia większych nakładów finansowych.
• Korzystaj z funkcji automatycznej sekretarki
• Praktycznie większość domowych aparatów telefonicznych ma funkcję automatycznej sekretarki. Tym lepiej, jeśli jest z prawdziwego zdarzenia. Warto z niej korzystać, by dzwoniąca osoba wiedziała, do jakiej firmy się dodzwoniła, w jakich godzinach firma urzęduje i kiedy może się z nią ponownie skontaktować. Niezwykle przydatna jest także możliwość dostępu spoza domu do wiadomości nagranych na pocztę głosową.
• Zapowiedź nagrana na automatycznej sekretarce powinna być w pełni profesjonalna - zawierać wymienione informacje (nazwa firmy, dni i godziny otwarcia), podane wyraźnie, wypowiedziane z odpowiednią dykcją oraz wyważonym tłem muzycznym.
• Używaj faksu
• Posiadanie faksu znacznie ułatwia pracę - umożliwia przesyłanie wielu informacji szybko i bezpośrednio do zainteresowanych.
• Sprzyja budowaniu wizerunku profesjonalnego przedsiębiorstwa. Każda większa firma zazwyczaj ma faks, którego numer umieszcza w materiałach informacyjnych na swój temat (np. na firmowej wizytówce).
• Biznesowe rozmowy odbieraj profesjonalnie
• Odbierając telefon, pamiętaj, że jesteś w pracy, a nie w domu - przywitaj dzwoniącego, podając nazwę firmy, do której się dodzwonił, oraz swoje imię i nazwisko.
• Utrzymuj regularne kontakty osobiste z kontrahentami
• Kontakt przez e-mail i telefon to nie wszystko. Czasem trzeba się przypomnieć kontrahentom osobiście. Warto od czasu do czasu umówić się na spotkanie w cztery oczy, szczególnie z kluczowymi partnerami, wspólnikami czy współpracownikami. Szczególnie nieformalne spotkania, po miesiącach zdalnej współpracy, zacieśniają dobre relacje i wpływają na dalszą poprawę biznesowych stosunków.
Zdalna praca ma wiele zalet - można w dowolny sposób regulować godziny własnej pracy, wykorzystując indywidualne pory maksymalnej wydajności i produktywności. Jednak także tu, jak wszędzie, należy trzymać się określonych zasad, by funkcjonować efektywnie i profesjonalnie, podnosząc własne standardy i rozwijając swój biznes.
REKLAMA
REKLAMA