REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca musi wpłacić ryczałt za okres zawieszenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W okresie zawieszenia firmy przedsiębiorca nie może wykonywać działalności i osiągać bieżących przychodów. Podatnik opłacający ryczałt musi jednak obliczyć i wpłacić podatek dotyczący przerwy w działalności. Zdaniem ekspertów obowiązek zapłaty odnosi się do określonej kategorii dozwolonych przychodów.

Przedsiębiorca opodatkowany ryczałtem, który zawiesi prowadzenie firmy, będzie zwolniony z obowiązku rozliczeń z fiskusem. Z nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw z 10 lipca 2008 r. (Dz.U. nr 141, poz. 888) wynika jednocześnie, że po wznowieniu działalności podatnik będzie musiał obliczyć i wpłacić ryczałt dotyczący okresu zawieszenia. Tymczasem ta sama ustawa jako zasadę wprowadza zakaz wykonywania działalności gospodarczej i osiągania bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w okresie zawieszenia. W ocenie Pawła Tomczykowskiego, doradcy podatkowego, partnera w kancelarii podatkowej Ożóg i Wspólnicy, konstrukcja nowych przepisów może wywoływać pewne wątpliwości. Czym innym jest wszak zwolnienie od opodatkowania ryczałtem pewnych źródeł przychodu, a czym innym zwolnienie od jego obliczania i wpłacania.

REKLAMA

- W mojej opinii obowiązek obliczenia i wpłacenia ryczałtu powinien odnosić się wyłącznie do kategorii przychodów wymienionych enumeratywnie w art. 14a ust. 4 znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czyli np. do przychodów uzyskanych na skutek wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów - twierdzi ekspert.

Dozwolone czynności

REKLAMA

Wyjaśnijmy, że ustawodawca w nowym art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej istotnie dopuścił możliwość podejmowania przez przedsiębiorcę określonych czynności w czasie przerwy w działalności. Zygmunt Tabisz, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Doradców Podatkowych Tabisz, Ferensztajn, Węgrzyn, Jarosz, Kędzior, Płaneta, wskazuje, że w okresie zwieszenia wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca dał przedsiębiorcy prawo wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przedsiębiorca ma również m.in. prawo przyjmować należności oraz regulować swoje zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

- Jeżeli zatem w okresie zawieszenia przedsiębiorca uzyska przychody, np. ze zbycia własnych środków trwałych, to wówczas, po wznowieniu działalności, będzie musiał obliczyć i odprowadzić ryczałt od tych przychodów - mówi Zygmunt Tabisz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Pawła Tomczykowskiego obowiązek zapłaty ryczałtu powinien ponadto objąć ewentualne przychody z działalności gospodarczej osiągnięte mimo ustawowego zakazu jej prowadzenia.

- Przyjęcie innej interpretacji przepisów, np. opierającej się na uznaniu, że przedsiębiorca może skorzystać jedynie z odroczenia płatności ryczałtu, ale już nie ze zwolnienia od tego podatku, wypaczyłoby charakter instytucji zawieszenia, a tym samym skutkowałoby iluzorycznością całej nowelizacji - ocenia ekspert.

Zapłata ryczałtu

Również zdaniem Grzegorza Grochowiny, specjalisty w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, podstawą obliczenia ryczałtu za okres, w którym działalność była zawieszona, będą przede wszystkim ewentualne przychody powstałe na tle czynności związanych z zabezpieczeniem źródła przychodów, jak również inne pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przykładowo przychody z tytułu sprzedaży składników majątku czy też związane z należnościami powstałymi przed okresem zawieszenia

- Podatnik, który osiągnie tego rodzaju przychody, zapłaci ryczałt po okresie zawieszenia zgodnie z ustawowymi wytycznymi - mówi ekspert.

REKLAMA

Jak wyjaśnia Zygmunt Tabisz, ryczałt dotyczący okresu zawieszenia firmy należy obliczyć i odprowadzić do urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wznowiono wykonywanie działalności. W przypadku podatników opłacających ryczałt kwartalnie podatek należy zapłacić do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej.

- Jeżeli jednak okres zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej przeciągnie się na następny rok podatkowy, to przychody uzyskane w roku podatkowym, w którym nastąpiło zawieszenie, należy zawsze wykazać i rozliczyć w rocznym zeznaniu PIT-28 - tłumaczy Zygmunt Tabisz.

Zróżnicowanie podatników

Obowiązku zapłaty podatku dochodowego za okres zawieszenia nie będzie miał przedsiębiorca rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub według stawki liniowej. Zdaniem Marcina Rogalskiego, doradcy podatkowego w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy w nowych przepisach zauważyć można pewną niekonsekwencję.

- Z jednej strony, w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego ustawodawca nakazuje podatnikom zapłacić ryczałt przypadający na okres zawieszenia, z drugiej strony w przepisach odnoszących się do podatku dochodowego opłacanego na zasadach ogólnych brak takiego nakazu - zauważa ekspert. Ekspert dodaje, że ponieważ w okresie zawieszenia ustawa zakazuje podatnikom uzyskiwanie bieżących przychodów z działalności, nakaz zapłaty ryczałtu za okres zawieszenia odnosi się do tych rodzajów przychodów, których osiąganie w tym okresie jest dozwolone.

- Jeżeli zatem podatnik w okresie zawieszenia nie osiągnie tego rodzaju przychodów, w praktyce nie będzie musiał płacić ryczałtu za okres, w którym zawiesił działalność - podkreśla Marcin Rogalski.

Zawieszenie działalności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA