REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy nie będą blokować pozyskiwania inwestorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Resort gospodarki zakończył prace na projektem nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). Projekt znosi obowiązek sporządzania kosztownych analiz blokujących tę formą inwestowania.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęte w projekcie rozwiązania prawne zostały wypracowane wspólnie z samorządami i inwestorami prywatnymi. Nowe przepisy zastąpią obowiązująca dziś ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku, nr 169, poz. 1420).

Projekt do którego dotarła Gazeta Prawna znosi obowiązek sporządzania rozbudowanych analiz przedwstępnych. Zakłada, też że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej. Nowe przepisy nie określają co może być przedmiotem partnerstwa. Jeżeli spełnione zostaną wymagania ustawowe co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem - partnerstwo będzie dopuszczalne. Ustawa ma charakter ramowy, pozostawiając w wielu wypadkach swobodę stronom umowy i odsyłając do systemu prawa w Polsce.

Brak analiz

Całkowita rezygnacja z analiz prawnych i ekonomicznych poprzedzających PPP wzbudza jednak zastrzeżenia ekspertów.

REKLAMA

- Zrezygnowano z obowiązku prowadzenia wstępnych analiz, ale według mnie była to sztuczna przeszkoda w stosowaniu ustawy o PPP - uważa Agata Kozłowska, dyrektor firmy doradczej Investment Support. Według niej dla każdego projektu inwestycyjnego przygotuje się biznesplan. - Partner prywatny nie zaangażuje się w projekt, dla którego nie przygotowano żadnej struktury organizacyjnej czy prognoz finansowych. To, że ustawa nie nakłada obowiązku nie oznacza, że nie jest to jeden z głównych etapów przygotowania się do pozyskania partnera prywatnego - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To, że nie będzie obowiązkowych analiz wcale nie musi ułatwić PPP - wskazuje Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno Prywatnego. - Samorząd przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w formule PPP musi uprawdopodobnić, że ta metoda partnerstwa będzie przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu do tradycyjnych metod. To nie może być decyzja podejmowana w próżni - dodaje

- To że ustawa nie wymaga przeprowadzania analiz, nie oznacza, że analizy nie będą przeprowadzane - mówi Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podkreśla, że projekty PPP to wieloletnie zobowiązania, podejmowane na kilkadziesiąt lat. To ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dlatego musi ona wiedzieć, że wybiera najlepszą metodę realizacji inwestycji - dodaje Irena Herbst.

Wybór partnera

Tryb wyboru partnera prywatnego będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie pochodziło wyłącznieod podmiotu publicznego trzeba będzie stosować prawo zamówień publicznych, w szczególności dialog konkurencyjny. Jeżeli wynagrodzenie będzie polegać na pobieraniu pożytków z przedmiotu partnerstwa, trzeba będzie stosować ustawę koncesyjną. Teraz należy stosować odpowiednio prawo zamówień publicznych.

- Najważniejsze zmiany to odniesienie do konkretnego trybu wyboru partnera w trybie dialogu konkurencyjnego z prawa zamówień publicznych albo do udzielenia koncesji w trybie powstającej ustawy o koncesjach na roboty budowlane i usługi - wskazuje Agata Kozłowska. Według niej autorzy projektu nie przewidzieli wszystkich konsekwencji, jakie może przynieść w praktyce nowe rozwiązanie np. chęć połączeniem przedsięwzięcia PPP z innymi źródłami finansowania (np. środkami unijnymi).

Ogłoszenia zachowane

Projekt zachowuje jednak, wbrew licznym głosom krytycznym, obowiązek zamieszczania ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu PPP w Biuletynie zamówień publicznych (BZP). Nie jest to spójne z obecną nowelizacją pzp. Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada rezygnację z tego rygoryzmu.

- Projekt ustawy nie uwzględnił rozwiązania problemu, który obecnie występuje przy stosowaniu ustawy o PPP, czyli kwestii zamieszczania ogłoszeń w BZP. W projekcie ten obowiązek jest jeszcze bardziej rozbudowany. Ponieważ nie ma odniesienia do prawa zamówień publicznych, oznacza to konieczność przygotowywania niezależnych dodatkowych ogłoszeń - dodaje Agata Kozłowska.

- Ponownie projekt zobowiązuje do publikacji informacji o planowanym PPP w Biuletynie Zamówien Publicznych. To znów może ródzic problemy praktyczne, takie jak brak odpowiednich formularzy. Uważam, że wystarczająca blaby publikacja w BIP - dodaje Bartosz Korbus.

Tryb wyboru partnera prywatnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA