REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy nie będą blokować pozyskiwania inwestorów

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Resort gospodarki zakończył prace na projektem nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP). Projekt znosi obowiązek sporządzania kosztownych analiz blokujących tę formą inwestowania.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Przyjęte w projekcie rozwiązania prawne zostały wypracowane wspólnie z samorządami i inwestorami prywatnymi. Nowe przepisy zastąpią obowiązująca dziś ustawę o PPP z 2005 r. (Dz.U. z 2005 roku, nr 169, poz. 1420).

Projekt do którego dotarła Gazeta Prawna znosi obowiązek sporządzania rozbudowanych analiz przedwstępnych. Zakłada, też że partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej. Nowe przepisy nie określają co może być przedmiotem partnerstwa. Jeżeli spełnione zostaną wymagania ustawowe co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem - partnerstwo będzie dopuszczalne. Ustawa ma charakter ramowy, pozostawiając w wielu wypadkach swobodę stronom umowy i odsyłając do systemu prawa w Polsce.

Brak analiz

Całkowita rezygnacja z analiz prawnych i ekonomicznych poprzedzających PPP wzbudza jednak zastrzeżenia ekspertów.

REKLAMA

- Zrezygnowano z obowiązku prowadzenia wstępnych analiz, ale według mnie była to sztuczna przeszkoda w stosowaniu ustawy o PPP - uważa Agata Kozłowska, dyrektor firmy doradczej Investment Support. Według niej dla każdego projektu inwestycyjnego przygotuje się biznesplan. - Partner prywatny nie zaangażuje się w projekt, dla którego nie przygotowano żadnej struktury organizacyjnej czy prognoz finansowych. To, że ustawa nie nakłada obowiązku nie oznacza, że nie jest to jeden z głównych etapów przygotowania się do pozyskania partnera prywatnego - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- To, że nie będzie obowiązkowych analiz wcale nie musi ułatwić PPP - wskazuje Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno Prywatnego. - Samorząd przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w formule PPP musi uprawdopodobnić, że ta metoda partnerstwa będzie przynosi korzyści dla interesu publicznego w porównaniu do tradycyjnych metod. To nie może być decyzja podejmowana w próżni - dodaje

- To że ustawa nie wymaga przeprowadzania analiz, nie oznacza, że analizy nie będą przeprowadzane - mówi Irena Herbst, lider projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podkreśla, że projekty PPP to wieloletnie zobowiązania, podejmowane na kilkadziesiąt lat. To ryzyko, które bierze na siebie władza publiczna. Dlatego musi ona wiedzieć, że wybiera najlepszą metodę realizacji inwestycji - dodaje Irena Herbst.

Wybór partnera

REKLAMA

Tryb wyboru partnera prywatnego będzie zależał od źródła finansowania przedsięwzięcia. Jeżeli wynagrodzenie partnera prywatnego będzie pochodziło wyłącznieod podmiotu publicznego trzeba będzie stosować prawo zamówień publicznych, w szczególności dialog konkurencyjny. Jeżeli wynagrodzenie będzie polegać na pobieraniu pożytków z przedmiotu partnerstwa, trzeba będzie stosować ustawę koncesyjną. Teraz należy stosować odpowiednio prawo zamówień publicznych.

- Najważniejsze zmiany to odniesienie do konkretnego trybu wyboru partnera w trybie dialogu konkurencyjnego z prawa zamówień publicznych albo do udzielenia koncesji w trybie powstającej ustawy o koncesjach na roboty budowlane i usługi - wskazuje Agata Kozłowska. Według niej autorzy projektu nie przewidzieli wszystkich konsekwencji, jakie może przynieść w praktyce nowe rozwiązanie np. chęć połączeniem przedsięwzięcia PPP z innymi źródłami finansowania (np. środkami unijnymi).

Ogłoszenia zachowane

Projekt zachowuje jednak, wbrew licznym głosom krytycznym, obowiązek zamieszczania ogłoszenia o planowanym przedsięwzięciu PPP w Biuletynie zamówień publicznych (BZP). Nie jest to spójne z obecną nowelizacją pzp. Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada rezygnację z tego rygoryzmu.

- Projekt ustawy nie uwzględnił rozwiązania problemu, który obecnie występuje przy stosowaniu ustawy o PPP, czyli kwestii zamieszczania ogłoszeń w BZP. W projekcie ten obowiązek jest jeszcze bardziej rozbudowany. Ponieważ nie ma odniesienia do prawa zamówień publicznych, oznacza to konieczność przygotowywania niezależnych dodatkowych ogłoszeń - dodaje Agata Kozłowska.

- Ponownie projekt zobowiązuje do publikacji informacji o planowanym PPP w Biuletynie Zamówien Publicznych. To znów może ródzic problemy praktyczne, takie jak brak odpowiednich formularzy. Uważam, że wystarczająca blaby publikacja w BIP - dodaje Bartosz Korbus.

Tryb wyboru partnera prywatnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA