REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej firm korzysta z pracowników tymczasowych

Izabela Rakowska-Boroń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawie dwukrotnie wzrosła w 2007 roku liczba zatrudnionych tymczasowo. Już ponad 11 tys. firm korzysta z usług agencji oferujących wypożyczenie kadr. Pracodawcy i agencje domagają się ułatwień w zatrudnianiu pracowników.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Prawie pół miliona pracowników tymczasowych zatrudniały agencje pracy tymczasowej w ubiegłym roku. W 2006 roku było ich 250 tys. Szybko rośnie też liczba firm, które ich zatrudniają. W ubiegłym roku było ich 11,4 tys., czyli o prawie 70 proc. więcej niż rok wcześniej. Tak wynika z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, do którego dotarła GP.

Agencje pracy tymczasowej i przedsiębiorcy wypożyczający od nich pracowników uważają, że aby rynek pracy tymczasowej mógł się nadal rozwijać, konieczne jest zniesienie biurokratycznych obowiązków zniechecających do korzystania z pracowników tymczasowych. Resort pracy nie zamierza jednak na razie podejmować inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie. Minister Jolanta Fedak zapowiada, że zrobi to, jeśli będą domagać się tego partnerzy społeczni.

Kłopoty z personelem

Praca tymczasowa cieszy się coraz większym powodzeniem dzięki rozwojowi gospodarczemu i zwiększającym się potrzebom kadrowym firm. Według Tomasza Szpikowskiego, prezesa zarządu agencji zatrudnienia Work Service, istotnym powodem wzrostu zainteresowania współpracą przedsiębiorców z agencjami są też trudności z samodzielnym pozyskaniem personelu. Aż 59 proc. firm ma problemy z naborem pracowników. Kees Stroomer, dyrektor zarządzający w agencji pracy Randstad, zwraca też uwagę, że osoby szukające pracy przez agencje traktują ją jako sposób na sprawdzenie, czy praca na danym stanowisku spełnia ich oczekiwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niektórzy pracownicy decydują się także na podjęcie takiego zatrudnienia, ponieważ nie są zainteresowani ściśle normowanym czasem pracy - dodaje.

Z kolei w opinii Moniki Ulatowskiej ze Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia wzrost zainteresowania pracowników pracą tymczasową wynika m.in. z wykonywania przez nich wcześniej pracy za granicą.

Coraz taniej dla firm

Przedsiębiorcy, jak wynika z badania firmy Randstad, coraz częściej poszukują w agencjach pracy tymczasowej pracowników biurowych, doradców handlowych i sprzedawców. Największym zainteresowaniem cieszą się jednak wciąż pracownicy fizyczni.

- Na rynku nadal bardzo duże jest zapotrzebowanie na tzw. fachowców w związku z rozwojem segmentu produkcyjno-usługowego. To wynik m.in. wzrostu konsumpcji - wskazuje Kees Stroomer.

REKLAMA

Pracodawcy korzystają też z pracowników agencji, gdy sezonowo zwiększa im się zapotrzebowanie na pracowników. Nie muszą w okresie np. wzmożonej produkcji zatrudniać danej osoby na stałe, ale jedynie wypożyczyć ją na określony czas. To obniża im koszty pracy. Pracodawcy nie muszą też na przykład ponosić kosztów wstępnych i okresowych badań lekarskich takich pracowników. Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.) nie obliguje ich także do przeprowadzania szkoleń bhp - za to odpowiada agencja. Muszą jednak przekazać takim pracownikom informacje na temat ryzyka zawodowego na danym stanowisku pracy. Ich obowiązkiem jest też przeszkolenie takich podwładnych pod kątem bezpiecznej obsługi urządzeń, jakimi posługują się w pracy.

- Pracodawca-użytkownik nie może jednak kierować pracownika tymczasowego do pracy innej niż określona w umowie o pracę - podkreśla Agnieszka Fedor, adwokat z kancelarii Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Dodatkowo, jak dodaje, pracodawca-użytkownik nie może powierzać pracownikowi z agencji pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu. Oznacza to, że np. szef firmy budowlanej, który korzysta z pracowników tymczasowych, nie może skierować ich do pracy u podwykonawcy.

Agencje pracy tymczasowej pobierają jednak od pracodawców-użytkowników, którym wypożyczają pracowników, marże.

- Ich wysokość zależy od zapotrzebowania na pracowników tymczasowych. Z im większej liczby takich osób firma chce skorzystać, tym mniejsza będzie marża agencji - mówi Roman Wickiewicz z Bytom-Kadr.

Marża może być ustalana procentowo od pensji brutto - od 2 do 15 proc., albo może być kwotowa. Obecnie dolna jej granica wynosi 0,40 zł brutto za godzinę pracy takiego pracownika. Dwa lata temu wynosiła 1,5 zł brutto. Najwyższe marże mogą wynosić nawet 4 zł brutto, ale tak wysoka stawka dotyczy pracowników o rzadko spotykanych kwalifikacjach.

Nieusunięte bariery

W opinii dr. Marka Bryckiego z Uniwersytetu Warszawskiego czynnikiem spowalniającym rozwój pracy tymczasowej są m.in. obowiązki biurokratyczne nałożone na agencje pracy tymczasowej.

REKLAMA

- Specyfiką pracy tymczasowej jest duża rotacja pracowników i przerwy w zatrudnieniu. A przepisy wielu ustaw zmuszają agencje do produkowania olbrzymiej liczby dokumentów, nawet gdy nie jest to uzasadnione dobrem pracownika - podkreśla Monika Ulatowska.

Przykładem jest obowiązek wystawiania świadectw pracy czy wykonywania wstępnych badań lekarskich i odnawialności szkoleń bhp za każdym razem, gdy występuje przerwa w pracy danego pracownika tymczasowego - nawet u tego samego pracodawcy-użytkownika. Z kolei przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatniego pół roku przeprowadzili zwolnienia grupowe, nie mogą przyjąć do pracy pracowników z agencji.

- W marcu musiałem zwolnić kilku pracowników ze słupskiej filii mojej firmy. Obecnie rozwijam oddział we Wrocławiu. Zatrudniłem kilku pracowników, ale chciałem też skorzystać z pracowników tymczasowych. Wcześniejsze zwolnienia w mojej firmie uniemożliwiły to - mówi Mariusz Bednarz, właściciel firmy reklamowej GrafTon.

Pracodawcom, agencjom i pracownikom doskwiera też zbyt krótki, zaledwie 12-miesięczny okres zatrudnienia pracowników tymczasowych w ciągu kolejnych 36 miesięcy u jednego przedsiębiorcy. Mira Kopacz z krakowskiej firmy Tax Doradca musiała zrezygnować z dobrego pracownika wypożyczonego z agencji, bo upłynął już ustawowy 12-miesięczny okres jego pracy w firmie, a nie mogła zatrudnić go na stałe, ze względu na zbyt duże koszty.

Zatrudnienie tymczasowe w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

5,1 proc. pracowników w Holandii jest zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej

0,4 proc. osób zatrudnionych w Polsce wykonuje pracę tymczasową

IZABELA RAKOWSKA-BOROŃ

izabela.rakowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA