REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aplikacje niezbędne dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożone procesy produkcyjne, biznesowe, handlowe i logistyczne powodują, że firmy muszą korzystać z systemów informatycznych. Obok programów biurowych polskie przedsiębiorstwa używają aplikacji finansowo-księgowo-płacowych.

Jest wiele typów oprogramowania. Najprostszymi i najbardziej powszechnymi aplikacjami w przedsiębiorstwach są aplikacje biurowe. To wszelkiego typu programy (komercyjne i niekomercyjne), które zawierają kilka modułów: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do prezentacji multimedialnych, program baz danych. Bez względu na charakter działalności aplikacje te są niezbędne w firmie. Najpopularniejszym programem tego typu jest pakiet firmy Microsoft (w zależności od wersji jest to Office 97/2000/XP/2003/2007). Dużą popularnością cieszą się też darmowe aplikacje typu OpenOffice i StarOffice.

REKLAMA

Programy księgowo-kadrowo-płacowe

To typ aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa w zakresie rozliczeń z pracownikami (pensje, premie, urlopy, zwolnienia itp.), jak również w zakresie finansowym przedsiębiorstwa (faktury, należności, zobowiązania itp.). W tym segmencie na polskim rynku dominują rozwiązania firm Insert, Wa-Pro, Sage Symfonia, Ramzes. Aplikacje te przeznaczone są dla przedsiębiorstw, które z pewnych względów nie mają potrzeby wdrażania dużych systemów klasy ERP (oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa).

Oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami CRM (Customer Relationship Management)

REKLAMA

CRM to zestaw narzędzi i procedur służących do zarządzania relacjami z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi CRM możliwe jest połączenie wielu baz danych oraz innych źródeł zawierających informacje o kliencie. CRM automatyzuje wszelkiego rodzaju informacje (historie transakcji, terminowość płatności). Nie ma najmniejszego problemu, by zautomatyzować proces wysyłania e-kartek do klientów w dniu urodzin czy określić grupę najbardziej kluczowych klientów. W system CRM przedsiębiorca wprowadza też cały wachlarz swoich produktów, a także wszelkiego rodzaju odbyte rozmowy (e-mail, telefon, faks) z klientem. W przedsiębiorstwie, gdzie nie ma CRM, najczęściej każdy z handlowców ma swoich klientów. W czasie przerw w pracy handlowca (choroba, urlop) nikt go nie zastępuje w kontaktach z klientem. Właściciela firmy może spotkać gorsza sytuacja: handlowiec odchodzi do konkurencji i zabiera ze sobą część klientów. Stosując CRM, nie ma takiej możliwości. Podczas nieobecności handlowca każdy inny pracownik, dzięki bazie informacji o kliencie, jest w stanie go zastąpić (odchodzący pracownik zostawia wszelkie informacje w firmie macierzystej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CRM można podzielić na trzy podstawowe segmenty: operacyjny (automatyzacja najważniejszych procesów biznesowych, np. sprzedaż, marketing, serwis), analityczny (określenie modelu zachowań klientów na podstawie posiadanej wiedzy) i komunikacyjny (ta część systemu odpowiada za komunikację z klientami).

Pod względem informatycznym CRM dzielimy na serwer aplikacji, serwer bazy danych oraz interfejs dostępny użytkownikowi systemu.

Jeśli przedsiębiorstwo ma już w systemie CRM całą bazę informacji o swoich klientach, to powinna być to jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic. Łatwo sobie wyobrazić, co może się stać w przypadku kradzieży takich informacji i wykorzystania ich przez firmę konkurencyjną (wiele projektów CRM wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach zakończyło się porażką bądź niepełnym sukcesem właśnie z powodu utraty danych).

Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa ERP (Enterprise Resource Planning)

REKLAMA

ERP to system informatyczny złożony z wielu modułów wykorzystywanych w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Moduły te mają możliwość wzajemnej współpracy. Zwykle jest tak, że wszystkie korzystają z jednej wspólnej bazy i obejmują kilka obszarów przedsiębiorstwa: księgowość, finanse, zaopatrzenie, produkcję, magazyny, zarządzanie zapasami, kontrolę realizowanych dostaw, zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry), controlling, zarządzanie transportem i projektami.

Dopasowany do danej firmy ERP może zawierać tylko niektóre z tych modułów. To duża zaleta systemów ERP (możliwość pracy każdej części niezależnie, a także rozbudowywania systemu o kolejne moduły i aplikacje). Spośród wszystkich możliwych systemów informatycznych ERP jest zdecydowanie najbardziej złożonym i zaawansowanym. Także pod względem kosztów oraz czasu wdrożenia. Pomyślnie wdrożony system ERP pozwala jednak na dobrą kontrolę wszelkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

ROBERT DRZAZGOWSKI

robert.drzazgowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA