REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy prawne firmy rozwiązują samodzielnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele firm rzadko zatrudniają prawników. Problemy prawne, które pojawiają się w firmie, wolą rozwiązywać samodzielnie. Najczęściej z pomocy prawnej firmy korzystają przy sporządzaniu umów handlowych, przygotowywaniu pozwów i prowadzeniu windykacji.

W sondażu prowadzony przez PBS DGA na zlecenie Gazety Prawnej i Wolters Kluwer na temat obsługi prawnej w polskich firmach ankieterzy przebadali 500 małych, średnich i dużych firm. Zwrócili się do nich z pytaniem, czy zatrudniają w swojej firmie prawnika lub posiadają dział prawny, a jeśli tak, to jakie problemy prawne rozwiązuje on najczęściej. Przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się na zatrudnienie żadnego prawnika, zapytano, kto rozwiązuje w ich firmie wyłaniające się problemy prawne.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy prawne firm

Wyniki sondażu pokazały, że zdecydowana większość przedsiębiorców na stałe styka się z problemami prawnymi. Każde prowadzenie działalności gospodarczej wymaga zatem przynajmniej podstawowej znajomości prawa. Najczęściej przedsiębiorcy mają problemy ze sporządzaniem umów handlowych. Aż 61 proc. wszystkich firm wskazało, że właśnie ta kwestia prawna najczęściej wymagała rozstrzygnięcia w ostatnich 24 miesiącach. Najwięcej problemów ze sporządzaniem umów handlowych mają duże i średnie firmy (odpowiednio 86 i 85 proc.). Równie często przedsiębiorcy nie radzą sobie ze sporządzaniem umów kadrowych. Pokazuje to, że przygotowanie umów jest codzienną praktyką dla polskich przedsiębiorców i w związku z tym prawnicy posiadający takie umiejętności są cenieni szczególnie wśród przedsiębiorców. Trochę rzadziej przedsiębiorcy korzystają z usług prawników, którzy zajmują się głównie windykacją i przygotowywaniem pozwów sądowych. Problemy z tego zakresu ma prawie połowa wszystkich firm - najczęściej dużych i średnich (ok. 70 proc.).

Samodzielni właściciele

REKLAMA

Zaskakujące jest również to, że najczęściej problemy prawne pojawiające się w firmach nie są rozwiązywane przez prawników, ale przez właścicieli firm i osoby zarządzające. W ten sposób swoje problemy rozwiązuje aż 56 proc. wszystkich przedsiębiorców. Zdecydowanie najczęściej osobiście problemy prawne rozwiązują właściciele małych firm - 58 proc. Ich zdaniem wynika to głównie z tego, że w firmie pojawia się zbyt mało problemów prawnych wymagających specjalistycznej wiedzy prawnej i zatrudnienie prawnika byłoby zbędnym wydatkiem. Najczęściej właściciele firm i osoby zarządzające zajmują się sporządzaniem umów handlowych i kadrowych (odpowiednio 60 i 45 proc.). Bardzo często na swoich umiejętnościach właściciele firm i osoby zarządzające polegają podczas prowadzenia windykacji (23 proc.) i rozwiązywania spraw związanych z podatkami (21 proc.). Z uwagi jednak na fakt, że nie wszystkie problemy prawne można rozwiązać, polegając wyłącznie na swoich umiejętnościach, przedsiębiorcy dosyć często korzystają z usług zewnętrznych kancelarii. W ten sposób problemy prawne rozwiązuje 40 proc. firm. Jednocześnie z usług prawnych zewnętrznych kancelarii korzysta podobny odsetek małych, średnich i dużych firm. Dziwić może natomiast fakt, że zdecydowanie częściej problemy prawne rozwiązywane są przez dział księgowości i dział kadr niż przez zatrudnionego w firmie prawnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania dla prawników

Wyniki sondażu pokazały, że nie zawsze najczęściej pojawiające się problemy prawne rozwiązywane są przez prawników zatrudnionych w firmie. Tak jest np. w przypadku sporządzania umów kadrowych. Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują zatrudnionych w swoich firmach prawników do przygotowywania pozwów sądowych. Robi to aż 68 proc. wszystkich przedsiębiorców. Zdaniem przedsiębiorców spowodowane jest to głównie tym, że do przygotowania pozwu i reprezentowania spółki przed sądem potrzebna jest specjalistyczna wiedza na wysokim poziomie. Z tego też względu przygotowywaniem pozwów najczęściej zajmują się prawnicy po ukończonej aplikacji - przeważnie radcowie prawni i adwokaci.

Bardzo często prawnicy zatrudnieni w firmach zajmują się także windykacją i sporządzaniem umów handlowych. Takimi problemami zajmuje się ponad połowa prawników. Skuteczna windykacja i poprawne sporządzanie umów ma bowiem bezpośredni wpływ na finanse przedsiębiorstwa, a do tego wymaga biegłej znajomości przepisów i z tego względu przedsiębiorcy wolą zaufać profesjonalnym prawnikom. Podobnie jest z dochodzeniem odszkodowań, którymi zajmuje się ponad 1/3 prawników zatrudnionych w firmach.

Współpraca z kancelariami

Podobne problemy prawne pojawiają się wśród przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się na zatrudnienie prawnika, ale deklarują stałą współpracę z zewnętrznymi kancelariami. Wśród tej grupy prawnicy również najczęściej zatrudniani są do sporządzenia pozwów, prowadzenia windykacji, sporządzenia umowy handlowej i dochodzenia odszkodowań. Małe firmy (zatrudniające od 10 do 49 pracowników) przeważnie decydują się na współpracę z zewnętrzną kancelarią, gdy muszą przygotować pozew do sądu - robi to aż 80 proc. z nich. Liczby te pokazują, że bardzo często problemy prawne w małych firmach rozwiązywane są przez samych właścicieli lub pracowników, a dopiero w ostateczności, gdy trzeba skierować sprawę do sądu, pracę otrzymują profesjonalni prawnicy. Średni przedsiębiorcy (zatrudniający od 50 do 249 pracowników) są dużo bardziej zapobiegliwi i wolą zabezpieczyć swoje interesy jeszcze przed skierowaniem sprawy do sądu. Aż 72 proc. z nich zwraca się do zewnętrznej kancelarii z prośbą o sporządzenie umowy handlowej.

Rozstrzyganie kwestii prawnych w ciągu ostatnich 24 miesięcy - 3 najczęstsze obszary

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kwestie prawne rozstrzygane przez prawnika lub dział prawny

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kto rozstrzygał kwestie prawne występujące w ostatnich 24 miesiącach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

METODA BADAŃ

Badanie zostało zrealizowane przez PBS DGA 8-26 lutego 2008 r. na ogólnopolskiej próbie 500 firm: małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) i dużych (250 i więcej pracowników). Respondentami byli właściciele oraz osoby zarządzające badanymi przedsiębiorstwami. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Wynik łączny dla wszystkich firm powstał w wyniku procedury ważenia, dzięki której struktura wielkości firm w próbie odzwierciedla strukturę wśród ogółu firm małych, średnich i dużych w Polsce.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

OPINIE

WIRGINIA AKSZTEJN

starszy badacz PBS DGA

Obszarami, w których w polskich firmach najczęściej występowała konieczność rozstrzygania kwestii prawnych, było sporządzanie umów handlowych oraz kadrowych. Biorąc pod uwagę, że tego typu umowy podpisywane są praktycznie w każdej firmie, nie może dziwić, że statystycznie najczęściej występują w tym obszarze przypadki wymagające indywidualnego podejścia.

Liczba oraz charakter dziedzin, w których wystąpiła konieczność rozstrzygania zagadnień prawnych, jest różna w zależności od wielkości firmy. W ciągu ostatnich dwóch lat w firmach małych kwestie prawne wystąpiły przeciętnie w czterech obszarach, w firmach średnich - w pięciu, a w firmach dużych - w sześciu.

Sposób, w jaki rozwiązywane były kwestie prawne, w znaczącej mierze uzależniony był od wielkości firmy. W firmach małych, które relatywnie rzadziej dysponują własnymi działami prawnoadministracyjnymi, najczęściej wskazywanym decydentem była osoba zarządzająca. Co więcej - w 15 proc. tych firm osoba ta była jedyną instancją rozstrzygającą. W firmach średnich i dużych, choć wciąż często podkreślana była rola osoby zarządzającej, zdecydowanie częściej powierzano rozwiązywanie kwestii prawnych wewnętrznym strukturom do tego przeznaczonym.

WŁODZIMIERZ ALBIN

prezes Wolters Kluwer Polska

Zgodnie z wynikami sondażu prawnicy w firmach nie są wystarczająco doceniani - firmy nie zatrudniają prawników, a na usługi prawne przeznaczają bardzo ograniczone budżety. Większość badanych twierdzi, że liczba spraw wymagających znajomości prawa jest znikoma, a zatem potrzeba zatrudniania fachowców jest nikła.

Jednocześnie przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z konieczności znajomości prawa, a szczególnie śledzenia na bieżąco zmian w przepisach. Sprawami o charakterze prawnym w firmach zajmują się często osobiście osoby zarządzające lub pracownicy działów kadr i księgowości.

Osoby zarządzające osobiście zajmują się najczęściej sporządzaniem umów handlowych i kadrowych, w mniejszym stopniu windykacjami i sprawami podatkowymi.

Ciekawym zjawiskiem jest to, iż w ostatnich 24 miesiącach w 40 proc. dużych firm i aż w 30 proc. średnich kwestiami prawnymi zajmowały się działy kadr. Związane jest to zapewne z faktem, iż kwestie prawne, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich 24 miesięcy, to w większości firm sprawy kadrowe, a umowy kadrowe były wymieniane w 44 proc. przypadków jako najczęściej pojawiające się kwestie wymagające rozstrzygnięć prawnych.

Niestety, trzeba podkreślić, że sytuacja obsługi prawnej w polskich firmach daleko odbiega od realiów w innych krajach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA