REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy prawne firmy rozwiązują samodzielnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele firm rzadko zatrudniają prawników. Problemy prawne, które pojawiają się w firmie, wolą rozwiązywać samodzielnie. Najczęściej z pomocy prawnej firmy korzystają przy sporządzaniu umów handlowych, przygotowywaniu pozwów i prowadzeniu windykacji.

W sondażu prowadzony przez PBS DGA na zlecenie Gazety Prawnej i Wolters Kluwer na temat obsługi prawnej w polskich firmach ankieterzy przebadali 500 małych, średnich i dużych firm. Zwrócili się do nich z pytaniem, czy zatrudniają w swojej firmie prawnika lub posiadają dział prawny, a jeśli tak, to jakie problemy prawne rozwiązuje on najczęściej. Przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się na zatrudnienie żadnego prawnika, zapytano, kto rozwiązuje w ich firmie wyłaniające się problemy prawne.

REKLAMA

Problemy prawne firm

Wyniki sondażu pokazały, że zdecydowana większość przedsiębiorców na stałe styka się z problemami prawnymi. Każde prowadzenie działalności gospodarczej wymaga zatem przynajmniej podstawowej znajomości prawa. Najczęściej przedsiębiorcy mają problemy ze sporządzaniem umów handlowych. Aż 61 proc. wszystkich firm wskazało, że właśnie ta kwestia prawna najczęściej wymagała rozstrzygnięcia w ostatnich 24 miesiącach. Najwięcej problemów ze sporządzaniem umów handlowych mają duże i średnie firmy (odpowiednio 86 i 85 proc.). Równie często przedsiębiorcy nie radzą sobie ze sporządzaniem umów kadrowych. Pokazuje to, że przygotowanie umów jest codzienną praktyką dla polskich przedsiębiorców i w związku z tym prawnicy posiadający takie umiejętności są cenieni szczególnie wśród przedsiębiorców. Trochę rzadziej przedsiębiorcy korzystają z usług prawników, którzy zajmują się głównie windykacją i przygotowywaniem pozwów sądowych. Problemy z tego zakresu ma prawie połowa wszystkich firm - najczęściej dużych i średnich (ok. 70 proc.).

Samodzielni właściciele

Zaskakujące jest również to, że najczęściej problemy prawne pojawiające się w firmach nie są rozwiązywane przez prawników, ale przez właścicieli firm i osoby zarządzające. W ten sposób swoje problemy rozwiązuje aż 56 proc. wszystkich przedsiębiorców. Zdecydowanie najczęściej osobiście problemy prawne rozwiązują właściciele małych firm - 58 proc. Ich zdaniem wynika to głównie z tego, że w firmie pojawia się zbyt mało problemów prawnych wymagających specjalistycznej wiedzy prawnej i zatrudnienie prawnika byłoby zbędnym wydatkiem. Najczęściej właściciele firm i osoby zarządzające zajmują się sporządzaniem umów handlowych i kadrowych (odpowiednio 60 i 45 proc.). Bardzo często na swoich umiejętnościach właściciele firm i osoby zarządzające polegają podczas prowadzenia windykacji (23 proc.) i rozwiązywania spraw związanych z podatkami (21 proc.). Z uwagi jednak na fakt, że nie wszystkie problemy prawne można rozwiązać, polegając wyłącznie na swoich umiejętnościach, przedsiębiorcy dosyć często korzystają z usług zewnętrznych kancelarii. W ten sposób problemy prawne rozwiązuje 40 proc. firm. Jednocześnie z usług prawnych zewnętrznych kancelarii korzysta podobny odsetek małych, średnich i dużych firm. Dziwić może natomiast fakt, że zdecydowanie częściej problemy prawne rozwiązywane są przez dział księgowości i dział kadr niż przez zatrudnionego w firmie prawnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania dla prawników

REKLAMA

Wyniki sondażu pokazały, że nie zawsze najczęściej pojawiające się problemy prawne rozwiązywane są przez prawników zatrudnionych w firmie. Tak jest np. w przypadku sporządzania umów kadrowych. Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują zatrudnionych w swoich firmach prawników do przygotowywania pozwów sądowych. Robi to aż 68 proc. wszystkich przedsiębiorców. Zdaniem przedsiębiorców spowodowane jest to głównie tym, że do przygotowania pozwu i reprezentowania spółki przed sądem potrzebna jest specjalistyczna wiedza na wysokim poziomie. Z tego też względu przygotowywaniem pozwów najczęściej zajmują się prawnicy po ukończonej aplikacji - przeważnie radcowie prawni i adwokaci.

Bardzo często prawnicy zatrudnieni w firmach zajmują się także windykacją i sporządzaniem umów handlowych. Takimi problemami zajmuje się ponad połowa prawników. Skuteczna windykacja i poprawne sporządzanie umów ma bowiem bezpośredni wpływ na finanse przedsiębiorstwa, a do tego wymaga biegłej znajomości przepisów i z tego względu przedsiębiorcy wolą zaufać profesjonalnym prawnikom. Podobnie jest z dochodzeniem odszkodowań, którymi zajmuje się ponad 1/3 prawników zatrudnionych w firmach.

Współpraca z kancelariami

Podobne problemy prawne pojawiają się wśród przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali się na zatrudnienie prawnika, ale deklarują stałą współpracę z zewnętrznymi kancelariami. Wśród tej grupy prawnicy również najczęściej zatrudniani są do sporządzenia pozwów, prowadzenia windykacji, sporządzenia umowy handlowej i dochodzenia odszkodowań. Małe firmy (zatrudniające od 10 do 49 pracowników) przeważnie decydują się na współpracę z zewnętrzną kancelarią, gdy muszą przygotować pozew do sądu - robi to aż 80 proc. z nich. Liczby te pokazują, że bardzo często problemy prawne w małych firmach rozwiązywane są przez samych właścicieli lub pracowników, a dopiero w ostateczności, gdy trzeba skierować sprawę do sądu, pracę otrzymują profesjonalni prawnicy. Średni przedsiębiorcy (zatrudniający od 50 do 249 pracowników) są dużo bardziej zapobiegliwi i wolą zabezpieczyć swoje interesy jeszcze przed skierowaniem sprawy do sądu. Aż 72 proc. z nich zwraca się do zewnętrznej kancelarii z prośbą o sporządzenie umowy handlowej.

Rozstrzyganie kwestii prawnych w ciągu ostatnich 24 miesięcy - 3 najczęstsze obszary

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kwestie prawne rozstrzygane przez prawnika lub dział prawny

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kto rozstrzygał kwestie prawne występujące w ostatnich 24 miesiącach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

METODA BADAŃ

Badanie zostało zrealizowane przez PBS DGA 8-26 lutego 2008 r. na ogólnopolskiej próbie 500 firm: małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) i dużych (250 i więcej pracowników). Respondentami byli właściciele oraz osoby zarządzające badanymi przedsiębiorstwami. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Wynik łączny dla wszystkich firm powstał w wyniku procedury ważenia, dzięki której struktura wielkości firm w próbie odzwierciedla strukturę wśród ogółu firm małych, średnich i dużych w Polsce.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

OPINIE

WIRGINIA AKSZTEJN

starszy badacz PBS DGA

REKLAMA

Obszarami, w których w polskich firmach najczęściej występowała konieczność rozstrzygania kwestii prawnych, było sporządzanie umów handlowych oraz kadrowych. Biorąc pod uwagę, że tego typu umowy podpisywane są praktycznie w każdej firmie, nie może dziwić, że statystycznie najczęściej występują w tym obszarze przypadki wymagające indywidualnego podejścia.

Liczba oraz charakter dziedzin, w których wystąpiła konieczność rozstrzygania zagadnień prawnych, jest różna w zależności od wielkości firmy. W ciągu ostatnich dwóch lat w firmach małych kwestie prawne wystąpiły przeciętnie w czterech obszarach, w firmach średnich - w pięciu, a w firmach dużych - w sześciu.

Sposób, w jaki rozwiązywane były kwestie prawne, w znaczącej mierze uzależniony był od wielkości firmy. W firmach małych, które relatywnie rzadziej dysponują własnymi działami prawnoadministracyjnymi, najczęściej wskazywanym decydentem była osoba zarządzająca. Co więcej - w 15 proc. tych firm osoba ta była jedyną instancją rozstrzygającą. W firmach średnich i dużych, choć wciąż często podkreślana była rola osoby zarządzającej, zdecydowanie częściej powierzano rozwiązywanie kwestii prawnych wewnętrznym strukturom do tego przeznaczonym.

WŁODZIMIERZ ALBIN

prezes Wolters Kluwer Polska

Zgodnie z wynikami sondażu prawnicy w firmach nie są wystarczająco doceniani - firmy nie zatrudniają prawników, a na usługi prawne przeznaczają bardzo ograniczone budżety. Większość badanych twierdzi, że liczba spraw wymagających znajomości prawa jest znikoma, a zatem potrzeba zatrudniania fachowców jest nikła.

Jednocześnie przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z konieczności znajomości prawa, a szczególnie śledzenia na bieżąco zmian w przepisach. Sprawami o charakterze prawnym w firmach zajmują się często osobiście osoby zarządzające lub pracownicy działów kadr i księgowości.

Osoby zarządzające osobiście zajmują się najczęściej sporządzaniem umów handlowych i kadrowych, w mniejszym stopniu windykacjami i sprawami podatkowymi.

Ciekawym zjawiskiem jest to, iż w ostatnich 24 miesiącach w 40 proc. dużych firm i aż w 30 proc. średnich kwestiami prawnymi zajmowały się działy kadr. Związane jest to zapewne z faktem, iż kwestie prawne, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich 24 miesięcy, to w większości firm sprawy kadrowe, a umowy kadrowe były wymieniane w 44 proc. przypadków jako najczęściej pojawiające się kwestie wymagające rozstrzygnięć prawnych.

Niestety, trzeba podkreślić, że sytuacja obsługi prawnej w polskich firmach daleko odbiega od realiów w innych krajach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA