REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed ryzykiem niewypłacalności odbiorców

Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z faktoringu. Ta forma finansowania bieżącej działalności pozwala poprawić płynność finansową firmy m.in. w sytuacji dynamicznego rozwoju, konieczności kontroli portfela należności czy dywersyfikacji źródeł finansowania.

Faktoring jest najlepszym rozwiązaniem dla firm, które realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności i chcą się zabezpieczyć przed ryzykiem niewypłacalności odbiorców. Z tego rodzaju usługi korzystają też przedsiębiorcy, którzy przez zlecenie obsługi należności chcą redukować koszty i czasochłonność działania przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Najwięcej faktorów jest na Śląsku i Mazowszu

Jak wynika z analiz Polskiego Związku Faktorów, w 2007 roku firmy należące do związku sfinansowały 1,61 mln faktur o wartości blisko 19 mld zł. Główny Urząd Statystyczny podliczył zaś, że z faktoringu korzystają najczęściej przedsiębiorcy z województw: śląskiego, mazowieckiego, wielkopolskiego, małopolskiego i pomorskiego. Firmy te prowadziły działalność przede wszystkim w zakresie handlu hurtowego i detalicznego, przetwórstwa przemysłowego oraz budownictwa.

W faktoringu krajowym najczęściej stosowany jest faktoring: z regresem (70,5 proc. obrotów) oraz bez regresu (24,7 proc.) i mieszany (4,8 proc.).

- Z naszych doświadczeń wynika, że finansowaniem należności, jak inaczej można mówić o faktoringu, najbardziej zainteresowane są dynamicznie rozwijające się firmy, które poszukują możliwości zasilenia w kapitał obrotowy - mówi Andrzej Żbikowski, prezes zarządu ING Commercial Finance Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą grupą odbiorców tej usługi są przedsiębiorstwa, którym kontrahenci zwlekają z zapłatą należności za towary lub usługi.

Presja konkurencji zmusza do działania

REKLAMA

Wykorzystanie faktoringu wymusza również konkurencja, która może zaoferować klientom wydłużony np. do 60 dni termin płatności. Jeśli przedsiębiorstwo, które samo opłaca faktury w terminie siedmiu lub 14 dni, chce dotrzymać kroku rywalowi w branży i zaoferować podobne warunki, najczęściej musi pozyskać źródło finansowania bieżącej działalności.

- Na razie faktoring nie jest usługą pierwszego wyboru. Kwestią czasu jest jednak przekonanie przedsiębiorców, że ta usługa może być podstawowym źródłem finansowania bieżącej działalności firm - twierdzi Elżbieta Urbańska, przewodnicząca Polskiego Związku Faktorów i prezes spółki Polfaktor. Z danych PZF wynika, że polski rynek usług faktoringowych rozwija się najszybciej na świecie: jego wartość rośnie w tempie 5-10 proc. rocznie.

- Firmy zrzeszone w PZF zanotowały w ubiegłym roku 37 proc. wzrost obrotów w porównaniu z 2006 r. - zaznacza Elżbieta Urbańska.

Przedsiębiorca ma zarabiać, a nie windykować

REKLAMA

Przedmiotem transakcji mogą być wierzytelności od jednego lub kilku dłużników, jedna lub wiele faktur. Jest jeden warunek: muszą być bezsporne i wymagalne, a ich termin płatności waha się od 14 do 210 dni. Faktoring nie zwiększa zadłużenia firmy a dostawca lub usługodawca otrzymuje należną mu kwotę (pomniejszoną o prowizję) zanim stanie się ona wymagalna (często w dwie doby po podpisaniu umowy z faktorem). Dla małych i średnich firm, które najczęściej nie dysponują dużym kapitałem obrotowym, ważne może być to, że sam fakt korzystania z usług faktora dyscyplinuje odbiorców i skłania do terminowego regulowania płatności. Wsparcie faktora pozwala firmie skupić się na jej podstawowej działalności, nie zaś na windykacji należności.

- Zjawisko nieterminowego regulowania zobowiązań finansowych stało się jedną z cech charakterystycznych polskiej gospodarki. Problemy z nieterminową zapłatą należności lub jej brakiem ma ok. 70 proc. firm działających na polskim rynku - wynika z raportu wywiadowni gospodarczej Creditreform. Problemy biorą się najczęściej z powodu niewypłacalności dłużnika, zaprzestania działalności przedsiębiorstwa, które otrzymało towar lub usługę, czy też zaplanowanego przestępstwa.

Jak wynika z konwencji ottawskiej (określa zarówno pojęcie, jak i istotę funkcjonowania faktoringu) faktor, czyli instytucja udzielająca finansowania, powinna dodatkowo świadczyć co najmniej dwie z czterech usług: finansowanie należności, prowadzenie sprawozdawczości i kont dłużników, egzekwowanie należności, przejęcie ryzyka wypłacalności odbiorcy. Odróżniają one faktoring od zwykłego wykupu należności.

JAK TO ZROBIĆ...

Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorstw

PROBLEM: Jestem małym przedsiębiorcą. Chcę skorzystać z usług faktoringu. Co muszę zrobić, aby od faktora otrzymywać należności za faktury wystawione odbiorcom moich towarów?

ROZWIĄZANIE: Aby otrzymać pieniądze za wystawione faktury, przedsiębiorca musi:

• zawrzeć umowę z faktorem (najczęściej na czas nieokreślony). Decyzja o zawarciu umowy jest podejmowana przede wszystkim w oparciu o faktorowalność transakcji, czyli ocenę wiarygodności odbiorcy usług, jego wypłacalność oraz okoliczności utrudniające skuteczne ściąganie należności.

Standardowymi formami zabezpieczenia są same faktury (wierzytelności) oraz weksel własny przedsiębiorcy - nie ma obowiązku ustanawiania materialnych zabezpieczeń.

• powiadomić odbiorców swoich towarów lub usług o zawarciu umowy faktoringu - na jej podstawie wszelkie prawa wierzyciela zostały przeniesione na faktora.

Od tej chwili płatności za faktury odbiorca towarów lub usług ma kierować na konto faktora, a nie dostawcy; powiadomienie jest ważne dla firmy udzielającej finansowania, gdyż będzie on finansować faktury tylko wtedy, gdy będzie wiedział, że zapłata za nie nastąpi na jego rachunek bankowy.

• faktury na bieżąco przekazywać faktorowi. Na ich podstawie następuje przekazanie pieniędzy od faktora do dostawcy. Pierwsza wpłata to najczęściej 80-90 proc. wartości wierzytelności brutto, pozostałe 10-20 proc. jest płacone dostawcy, gdy odbiorca ureguluje należność.

Gdy odbiorca nie reguluje należności w terminie, firma udzielająca finansowania zgłasza się, by ustalić powód braku płatności i jej termin; opóźnienie dłuższe niż tydzień powoduje wysłanie wezwania do zapłaty.

Struktura obrotów faktoringowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

30 mld zł

Faktorzy finansują coraz więcej faktur

wartość obrotów firm branży faktoringowej w 2007 roku (źródło: Polski Związek Faktorów)

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA