REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W mniejszych firmach powstaną rady pracowników

Izabela Rakowska-Boroń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od poniedziałku w firmach zatrudniających co najmniej 50 osób będą mogły powstawać rady pracowników. Resort pracy chce, aby pracownicy młodociani także brali udział w wyborach członków rady. Pracodawcy czekają na wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który może wymusić zmiany w sposobie działania rad.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Od poniedziałku w firmach zatrudniających co najmniej 50 osób będą mogły być tworzone rady pracowników. Przewiduje to ustawa z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 7, poz. 550). Od 25 maja 2006 r. rady funkcjonują już w większych firmach, zatrudniających co najmniej 100 osób.

Coraz więcej uprawnionych

REKLAMA

Obecnie, aby u danego pracodawcy mogła powstać rada, muszą być spełnione dwa warunki. Musi prowadzić działalność gospodarczą i zatrudniać co najmniej 100 pracowników. Zmieni się to w przyszłym tygodniu, kiedy rady będą mogły powstawać w mniejszych firmach. Ale to nie koniec zmian.

Dotychczas w liczbie zatrudnionych nie byli uwzględniani pracownicy młodociani. Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał jednak, że jest to sprzeczne z prawem wspólnotowym. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało więc projekt nowelizacji ustawy, zgodnie z którym pracownicy zatrudnieni w danej firmie w ramach przygotowania zawodowego będą wliczani do ogółu zatrudnionych. Będą też mogli głosować na wybranego przez siebie członka rady. Projekt przewiduje też, że powołane w przyszłości w tych firmach rady będą działać, nawet jeśli zatrudnienie spadnie poniżej poziomu uprawniającego do tworzenia tego gremium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W niektórych firmach, w których działa rada, jej członkowie uznają, że ich kadencja wygasła z dniem, w którym zatrudnienie w firmie spadło poniżej poziomu uprawniającego do tworzenia rady - mówi Ewa Łachowska-Brol, radca prawny z kancelarii Wierzbowski-Everscheds.

Dodaje, że rady powstają na nowo, gdy zatrudnienie wzrasta. Taka praktyka jest kłopotliwa dla pracodawcy, który po raz kolejny musi rozpisywać i przeprowadzać wybory. Wielokrotnym wyborom członków rady pracowników u pracodawców o zmiennym poziomie zatrudnienia mają więc zapobiec projektowane przepisy.

Niejasne przepisy

REKLAMA

To nie jedyne kłopoty ze stosowaniem przepisów dotyczących rad. Pracodawcy nie wiedzą na przykład, czy muszą dzielić się z działającą u nich radą wszystkimi informacjami o firmie. Ustawa wskazuje jedynie, że pracodawca musi informować członków rady o działalności i strukturze ekonomicznej firmy oraz przewidywanych w tym zakresie zmianach, oraz o stanie, strukturze i przewidywanych zmianach zatrudnienia. Rada powinna też wiedzieć o działaniach pracodawcy, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia. Interpretacja tych przepisów sprawia jednak kłopoty.

- Czy jeśli zastanawiałbym się nad przejęciem innej firmy z mojej branży albo nad wprowadzeniem mojego przedsiębiorstwa na giełdę, to muszę o tym informować radę - zastanawia się Marcin Boruta, właściciel firmy Meblex z Torunia.

Stefan Porteta, dyrektor generalny SPartner, firmy doradczej współpracującej z organizacjami pracowników, wskazuje, że ze względu na niejasność przepisów pracodawcy mogą nie chcieć przekazywać pewnych informacji o firmie. Z ustawy wynika jedynie, że pracodawca, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może nie udostępnić radzie informacji, których ujawnienie mogłoby, według obiektywnych kryteriów, poważnie zakłócić działalność przedsiębiorstwa lub zakładu, albo narazić go na znaczną szkodę.

- Nie wiadomo, co to są szczególnie uzasadnione przypadki. Nie wiadomo także, w jaki sposób mierzyć potencjalną szkodę, jaką może wyrządzić firmie ujawnienie informacji o jej działalności - mówi Marcin Wojewódka, radca prawny z kancelarii Wojewódka, Pabisiak.

Dlatego, według niego, pracodawca musi ostrożnie podchodzić do informacji, które chce przed radą zataić, lub do tych, na które zamierza nałożyć klauzulę tajności.

- Ostatecznie to sąd będzie rozstrzygał, czy rzeczywiście w danym przypadku konieczne było zatajenie informacji - wskazuje Ewa Łachowska-Brol.

Przypomina, że informacji opatrzonych klauzulą poufności członkowie rady nie mogą ujawnić pracownikom. Co więcej, muszą one pozostać tajne nawet trzy lata po upływie kadencji członków tej rady.

Przywilej, a nie obowiązek

Mimo że ustawa obowiązuje prawie od dwóch lat, wielu pracodawców nadal nie wie, kto jest zobowiązany do utworzenia rady.

- Bardzo często przedsiębiorcy podejmują próby utworzenia rady w tych firmach, w których rady powstać nie mogą - mówi Marcin Wojewódka.

Zgodnie z ustawą u tych podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie zatrudniają odpowiedniej liczby pracowników (obecnie co najmniej 50), rady nie mogą powstać.

Tymczasem, jak podkreśla Marcin Wojewódka, chcą ją tworzyć szkoły, biblioteki czy muzea albo domy pomocy społecznej, mimo że te podmioty akurat nie prowadzą działalności gospodarczej. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy są przekonani, że mają obowiązek tworzenia rady. A to nieprawda.

Oczekiwanie na wokandę

Pracodawcy mają nadzieję, że niejasne przepisy ustawy zostaną zmienione. Czekają na wyrok Trybunału Konstytucyjnego, do którego wniosek o sprawdzenie zgodności z ustawą zasadniczą ustawy o radach skierowali eksperci Konfederacji Pracodawców Polskich. W ich opinii wątpliwości co do konstytucyjności budzi m.in. regulacja, na mocy której rada pracowników powołana przez załogę w firmie, gdzie nie działają związki zawodowe, jest rozwiązywana, jeśli u danego pracodawcy zostanie założony związek zawodowy.

2,1 tys. rad pracowników funkcjonuje obecnie w polskich firmach

4,1 tys. pracodawców zwolniło się z tworzenia rad, zawierając z pracownikami porozumienie przed wejściem w życie ustawy o radach

Więcej firm będzie tworzyć rady pracowników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA