REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą zaoszczędzić na podatku od nieruchomości

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie zawsze potrafią właściwie obliczyć, jaki podatek od nieruchomości powinni zapłacić. Nadpłata wynosi niekiedy nawet 30 proc., gdyż źle obliczają powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. Aby uniknąć błędów, przedsiębiorcy powinni monitorować swój majątek i planować wydatki.

RAPORT

REKLAMA

REKLAMA

Średni poziom oszczędności uzyskanych przez firmy z tytułu podatków i opłat od nieruchomości może wynieść 30 proc. rocznej kwoty przeznaczonej na ten cel. Powodem występujących nadpłat w zakresie podatku od nieruchomości są: błędy w pomiarze powierzchni nieruchomości, zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej lub brak stałego monitoringu zmian na liście opodatkowanych nieruchomości stanowiących majątek przedsiębiorców.

Optymalizacja na początek...

Jak wynika z doświadczeń Alma Consulting Group Polska, ponad 40 proc. przedsiębiorstw wykazuje potencjał oszczędności z tytułu podatku od nieruchomości (analiza przeprowadzona na próbie 200 podmiotów z całej Polski w latach 2005-2007). Średni poziom tych oszczędności wyniósł 150 tys. zł.

REKLAMA

Z kolei najwyższy uzyskany poziom oszczędności z tego tytułu dla jednego przedsiębiorstwa wyniósł 1,8 mln zł. To oznacza, że każde przedsiębiorstwo powinno dokładniej analizować podstawę opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki takiej analizie firmy będą mogły również precyzyjnie planować wydatki z tego tytułu.

...potem weryfikacja...

Z badań przeprowadzonych u przedsiębiorców wynika, że coraz więcej osób zarządzających przedsiębiorstwami przekonuje się, jak duży potencjał oszczędności kryje się w tzw. kosztach niestrategicznych, czyli wydatkach i opłatach, które nie są związane w sposób bezpośredni z podstawowym profilem prowadzonej działalności. Zalicza się do nich podatek od nieruchomości, ale też koszty telekomunikacyjne, opłaty środowiskowe, koszty opakowań czy też wydatki związane z flotami samochodowymi. Dokładne ich rozplanowanie i zoptymalizowanie przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i niematerialne, np. możliwość skupienia się na swoim podstawowym przedmiocie działalności.

Obciążenia z tytułu podatków i opłat od nieruchomości to tylko jeden z elementów składowych pozycji kosztowej w rachunku zysków i strat. Z uwagi na złożoność obowiązujących przepisów prawnych oraz czasochłonność, przedsiębiorcy nie poświęcają wiele uwagi dokładnej weryfikacji tych opłat, zwłaszcza jeśli są to przedsiębiorcy z dużym majątkiem, rozproszonym na terenie całego kraju. Dopiero po głębszej analizie okazuje się, że podatki naliczone są według niewłaściwych stawek albo od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy.

...przyniosą oszczędności

Monitorowanie takich kosztów jest szczególnie utrudnione, kiedy majątek przedsiębiorcy jest rozproszony na terenie całego kraju. Jeśli w dodatku występują problemy z przepływem informacji, częstym przypadkiem staje się odprowadzanie podatku od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy. Ponadto wnikliwa i prawidłowa analiza podstawy podatku od nieruchomości to też pewność odprowadzania go w odpowiedniej wysokości.

Optymalizacja podatku od nieruchomości jest skomplikowana, ale możliwa. Wymaga pełnej i aktualnej wiedzy, tj. śledzenia zmian w przepisach prawa i w orzecznictwie, jak również wiedzy technicznej. Te elementy są niezbędne, aby uzyskać oszczędności we wszystkich kategoriach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, czyli gruntach, budynkach oraz budowlach. Sukces jednak zależy przede wszystkim od prawidłowego współdziałania wszystkich osób z działów podatkowo-księgowych oraz działów technicznych w przedsiębiorstwach.

Opodatkowanie nieruchomości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW ALMA CONSULTING GROUP POLSKA

MAŁGORZATA SYPNICKA

dyrektor działu nieruchomości

Nieprecyzyjność oraz niejasność przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz konieczność odwoływania się posiłkowo do przepisów spoza prawa podatkowego, np. do prawa budowlanego, poważnie utrudnia ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania.

Problemy z obliczaniem powierzchni użytkowej budynku związane są także ze złożoną metodologią wykonywania pomiarów architektonicznych. Przeprowadzenie prawidłowych pomiarów wymaga odpowiednio przeszkolonych służb technicznych, a także sprzętu oraz czasu. Kolejną kwestią są sprzeczności w orzecznictwie organów podatkowych, które dodatkowo utrudniają przedsiębiorcy zdobycie pełnej wiedzy na temat podatku od nieruchomości.

IZABELA JASZCZOŁT

menedżer działu badań i rozwoju

Odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości jest możliwe. Aby właściwy organ podatkowy (wójt gminy/burmistrz lub prezydent miasta) mógł stwierdzić nadpłatę, przedsiębiorca musi złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji oraz z dowodami potwierdzającymi istnienie nadpłaty. Takim dowodem może być np. inwentaryzacja architektoniczna. Warto tu zwrócić uwagę na dwie sprawy, które powinny zachęcić do odzyskiwania nadpłaconych podatków. Przedsiębiorstwo ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w ciągu pięciu lat od dnia złożenia deklaracji (ma zatem możliwość odzyskiwania ewentualnej nadpłaty za pięć lat wstecz). W razie decyzji negatywnej przedsiębiorstwo może odwołać się od niej w terminie 14 dni od jej otrzymania do organu II instancji (samorządowe kolegium odwoławcze), a po wyczerpaniu trybu instancyjnego może złożyć w ciągu 30 dni skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA