REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowy kodeks dobrych praktyk, z którym zmieniają się zasady raportowania o stosowaniu dobrych praktyk przez spółki giełdowe.

Zgodnie z założeniem warszawskiej Giełdy na rynku mają obowiązywać wszystkie dobre praktyki, a spółki nie będą mogły swobodnie wybierać tych, które stosują.

REKLAMA

REKLAMA

- Nie chcemy oświadczeń emitentów, że pewne zasady dobrych praktyk akceptują, a innych nie, gdyż wszystkie zasady obowiązują. Jeśli spółka którąś z kodeksowych reguł naruszy, rynek musi się o tym niezwłocznie dowiedzieć - przedstawia nową strategię Ludwik Sobolewski, prezes Zarządu Giełdy.

Dlatego w przyszłym raporcie spółka będzie zobligowana wskazać, dlaczego nie stosuje danych zasad i jakie kroki zamierza podjąć, żeby je stosować. Obecnie raportowanie ogranicza się do słów tak lub nie, bez dodatkowych wyjaśnień.

Ogłoszenia równoległe

REKLAMA

Po 1 stycznia 2008 r. spółki powinny podawać na bieżąco w raportach o ewentualnym każdym naruszeniu dobrej praktyki. Jeśli spółka jeszcze przed naruszeniem wie, że nie zastosuje danej zasady, powinna poinformować o tym rynek przed naruszeniem. Poprzednie zasady formalnie przestają obowiązywać, stosuje się je tylko do raportu za rok 2007.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nowymi zasadami - ogłoszenie o naruszeniu dobrej praktyki powinno być równoległe - na stronie internetowej spółki oraz według procedury publikowania raportów bieżących. Raport taki nie będzie jednak traktowany jako bieżący.

- Dlatego gdy spółka nie zdąży z raportowaniem w ciągu 24 godzin, to nie będziemy stosować kar z tego tytułu - wyjaśnia Stanisław Kluza, szef Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Raport roczny będzie drugim sposobem informowania, w jaki sposób spółka stosowała zasady ładu korporacyjnego.

- Spółka powinna wskazać w nim, jakie zasady kodeksu stosowała, a jakie nie, z uzasadnieniem, dlaczego ich nie stosowała i jakie zamierza podjąć kroki, żeby je stosować - podkreśla wiceprezes Giełdy Beata Jarosz.

Nagrody dla stosujących

Jak wynika z raportu PKPP Lewiatan - po kilku latach stosowania kodeksu dobrych praktyk w 2006 roku tylko cztery zasady były respektowane przez wszystkie spółki giełdowe. Główne przyczyny niestosowania pozostałych to obawy przed osłabieniem pozycji spółki (odkrywanie się przed konkurencją), jak też zbyt silne ograniczenie praw większościowych akcjonariuszy (obecność w radzie połowy członków niezależnych). Analiza dotyczyła 263 spółek. W Polsce działa jednak aktywnie ponad 1,7 mln podmiotów gospodarczych. Dlatego giełda chce zachęcić do stosowania dobrych praktyk większą ich liczbę, m.in. wprowadzając nagrody, zamiast kar.

- Jeśli okaże się, że 2/3 spó-łek nie ma niezależnych członków w radach nadzorczych, to jako zachętę możemy obniżyć opłaty dla tych spółek, które takich członków mają - mówi prezes Sobolewski.

Strona w internecie...

W rekomendacjach kodeks zaleca spółkom stosowanie przejrzystej i efektywnej polityki informacyjnej, z wykorzystaniem nowych technologii.

- Komunikowanie z rynkiem powinno zawierać także informacje mniej korzystne z punktu widzenia spółki, które powinny one być opatrzone komentarzem - wyjaśnia Beata Jarosz, wiceprezes Giełdy.

W części drugiej nakłada na zarząd obowiązek prowadzenia strony internetowej, na której zarząd powinien umieścić wszystkie informacje istotne dla inwestorów. Powinny to być podstawowe dokumenty korporacyjne, jak raporty roczne, okresowe, statut, regulaminy, projekty uchwał. Dane te zarząd powinien podać do wiadomości co najmniej na 14 dni przed datą walnego zgromadzenia. Powinny być one podane także w języku angielskim, choć ta zasada zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

Kodeks zakłada też, że zarząd będzie musiał mieć aprobatę rady nadzorczej dla każdej transakcji z podmiotem powiązanym, która nie jest bieżąca, typowa i nie odbywa się na warunkach rynkowych.

- Aprobata nie musi zapadać jednak w formie uchwały. Może to być zapis do protokołu czy samo przyjęcie informacji do wiadomości bez dezaprobaty - uzasadnia prezes Beata Jarosz.

...i otwartość na media

Podstawową zasadą dobrych praktyk dla akcjonariuszy jest wymóg, by ich decyzje wobec spółki zapadały jawnie. Wiąże się z tym wymóg obecności mediów na zgromadzeniu.

- Mamy sygnały, iż media będą niechętnie widziane na walnych zgromadzeniach. Jest to naruszenie pierwszej zasady z tej części. W takiej sytuacji trzeba wysłać stosowny raport - podkreśla wiceprezes Giełdy.

Zdaniem Andrzeja Nartowskiego, prezesa Polskiego Instytutu Dyrektorów, spółka, która pozbywa się mediów z obrad, nie uzyskuje żadnej przewagi konkurencyjnej. Przeciwnie - zostanie napiętnowana, gdyż spółki ocenia się dziś przez pryzmat przejrzystości.

Giełda ma wkrótce wydać szczegółowy przewodnik stosowania kodeksu dobrych praktyk 2008. Jak podkreśla prezes Beata Jarosz - nowy kodeks nie będzie zamkniętą księgą, gdyż Giełda będzie na bieżąco przyjmować głosy co do potrzeby jego zmian.

Dobre praktyki w praktyce

JAK PRZEKAZYWANE SĄ INFORMACJE

Spółki notowane na giełdzie przesyłają wszystkie raporty i sprawozdania drogą elektroniczną korzystając z systemu Emitent. Na początku raporty są przesyłane do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Giełdy Papierów Wartościowych. Po 20 minutach raporty wędrują do Polskiej Agencji Prasowej, a następnie do wszystkich agencji informacyjnych, biur maklerskich i za ich pośrednictwem do gazet oraz serwisów ekonomiczno-finansowych.

SŁOWNIK

Dobre praktyki - zbiór zasad ładu korporacyjnego w spółkach oraz zasad określających normy kształtowania relacji przedsiębiorstw giełdowych z ich otoczeniem rynkowym, utworzony przez giełdę oraz uczestników rynku.

piotr trocha

piotr.trocha@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA