REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodeks dobrych praktyk w 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowy kodeks dobrych praktyk, z którym zmieniają się zasady raportowania o stosowaniu dobrych praktyk przez spółki giełdowe.

Zgodnie z założeniem warszawskiej Giełdy na rynku mają obowiązywać wszystkie dobre praktyki, a spółki nie będą mogły swobodnie wybierać tych, które stosują.

REKLAMA

- Nie chcemy oświadczeń emitentów, że pewne zasady dobrych praktyk akceptują, a innych nie, gdyż wszystkie zasady obowiązują. Jeśli spółka którąś z kodeksowych reguł naruszy, rynek musi się o tym niezwłocznie dowiedzieć - przedstawia nową strategię Ludwik Sobolewski, prezes Zarządu Giełdy.

Dlatego w przyszłym raporcie spółka będzie zobligowana wskazać, dlaczego nie stosuje danych zasad i jakie kroki zamierza podjąć, żeby je stosować. Obecnie raportowanie ogranicza się do słów tak lub nie, bez dodatkowych wyjaśnień.

Ogłoszenia równoległe

REKLAMA

Po 1 stycznia 2008 r. spółki powinny podawać na bieżąco w raportach o ewentualnym każdym naruszeniu dobrej praktyki. Jeśli spółka jeszcze przed naruszeniem wie, że nie zastosuje danej zasady, powinna poinformować o tym rynek przed naruszeniem. Poprzednie zasady formalnie przestają obowiązywać, stosuje się je tylko do raportu za rok 2007.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nowymi zasadami - ogłoszenie o naruszeniu dobrej praktyki powinno być równoległe - na stronie internetowej spółki oraz według procedury publikowania raportów bieżących. Raport taki nie będzie jednak traktowany jako bieżący.

- Dlatego gdy spółka nie zdąży z raportowaniem w ciągu 24 godzin, to nie będziemy stosować kar z tego tytułu - wyjaśnia Stanisław Kluza, szef Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Raport roczny będzie drugim sposobem informowania, w jaki sposób spółka stosowała zasady ładu korporacyjnego.

- Spółka powinna wskazać w nim, jakie zasady kodeksu stosowała, a jakie nie, z uzasadnieniem, dlaczego ich nie stosowała i jakie zamierza podjąć kroki, żeby je stosować - podkreśla wiceprezes Giełdy Beata Jarosz.

Nagrody dla stosujących

REKLAMA

Jak wynika z raportu PKPP Lewiatan - po kilku latach stosowania kodeksu dobrych praktyk w 2006 roku tylko cztery zasady były respektowane przez wszystkie spółki giełdowe. Główne przyczyny niestosowania pozostałych to obawy przed osłabieniem pozycji spółki (odkrywanie się przed konkurencją), jak też zbyt silne ograniczenie praw większościowych akcjonariuszy (obecność w radzie połowy członków niezależnych). Analiza dotyczyła 263 spółek. W Polsce działa jednak aktywnie ponad 1,7 mln podmiotów gospodarczych. Dlatego giełda chce zachęcić do stosowania dobrych praktyk większą ich liczbę, m.in. wprowadzając nagrody, zamiast kar.

- Jeśli okaże się, że 2/3 spó-łek nie ma niezależnych członków w radach nadzorczych, to jako zachętę możemy obniżyć opłaty dla tych spółek, które takich członków mają - mówi prezes Sobolewski.

Strona w internecie...

W rekomendacjach kodeks zaleca spółkom stosowanie przejrzystej i efektywnej polityki informacyjnej, z wykorzystaniem nowych technologii.

- Komunikowanie z rynkiem powinno zawierać także informacje mniej korzystne z punktu widzenia spółki, które powinny one być opatrzone komentarzem - wyjaśnia Beata Jarosz, wiceprezes Giełdy.

W części drugiej nakłada na zarząd obowiązek prowadzenia strony internetowej, na której zarząd powinien umieścić wszystkie informacje istotne dla inwestorów. Powinny to być podstawowe dokumenty korporacyjne, jak raporty roczne, okresowe, statut, regulaminy, projekty uchwał. Dane te zarząd powinien podać do wiadomości co najmniej na 14 dni przed datą walnego zgromadzenia. Powinny być one podane także w języku angielskim, choć ta zasada zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

Kodeks zakłada też, że zarząd będzie musiał mieć aprobatę rady nadzorczej dla każdej transakcji z podmiotem powiązanym, która nie jest bieżąca, typowa i nie odbywa się na warunkach rynkowych.

- Aprobata nie musi zapadać jednak w formie uchwały. Może to być zapis do protokołu czy samo przyjęcie informacji do wiadomości bez dezaprobaty - uzasadnia prezes Beata Jarosz.

...i otwartość na media

Podstawową zasadą dobrych praktyk dla akcjonariuszy jest wymóg, by ich decyzje wobec spółki zapadały jawnie. Wiąże się z tym wymóg obecności mediów na zgromadzeniu.

- Mamy sygnały, iż media będą niechętnie widziane na walnych zgromadzeniach. Jest to naruszenie pierwszej zasady z tej części. W takiej sytuacji trzeba wysłać stosowny raport - podkreśla wiceprezes Giełdy.

Zdaniem Andrzeja Nartowskiego, prezesa Polskiego Instytutu Dyrektorów, spółka, która pozbywa się mediów z obrad, nie uzyskuje żadnej przewagi konkurencyjnej. Przeciwnie - zostanie napiętnowana, gdyż spółki ocenia się dziś przez pryzmat przejrzystości.

Giełda ma wkrótce wydać szczegółowy przewodnik stosowania kodeksu dobrych praktyk 2008. Jak podkreśla prezes Beata Jarosz - nowy kodeks nie będzie zamkniętą księgą, gdyż Giełda będzie na bieżąco przyjmować głosy co do potrzeby jego zmian.

Dobre praktyki w praktyce

JAK PRZEKAZYWANE SĄ INFORMACJE

Spółki notowane na giełdzie przesyłają wszystkie raporty i sprawozdania drogą elektroniczną korzystając z systemu Emitent. Na początku raporty są przesyłane do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Giełdy Papierów Wartościowych. Po 20 minutach raporty wędrują do Polskiej Agencji Prasowej, a następnie do wszystkich agencji informacyjnych, biur maklerskich i za ich pośrednictwem do gazet oraz serwisów ekonomiczno-finansowych.

SŁOWNIK

Dobre praktyki - zbiór zasad ładu korporacyjnego w spółkach oraz zasad określających normy kształtowania relacji przedsiębiorstw giełdowych z ich otoczeniem rynkowym, utworzony przez giełdę oraz uczestników rynku.

piotr trocha

piotr.trocha@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA