REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowy kodeks dobrych praktyk, z którym zmieniają się zasady raportowania o stosowaniu dobrych praktyk przez spółki giełdowe.

Zgodnie z założeniem warszawskiej Giełdy na rynku mają obowiązywać wszystkie dobre praktyki, a spółki nie będą mogły swobodnie wybierać tych, które stosują.

REKLAMA

REKLAMA

- Nie chcemy oświadczeń emitentów, że pewne zasady dobrych praktyk akceptują, a innych nie, gdyż wszystkie zasady obowiązują. Jeśli spółka którąś z kodeksowych reguł naruszy, rynek musi się o tym niezwłocznie dowiedzieć - przedstawia nową strategię Ludwik Sobolewski, prezes Zarządu Giełdy.

Dlatego w przyszłym raporcie spółka będzie zobligowana wskazać, dlaczego nie stosuje danych zasad i jakie kroki zamierza podjąć, żeby je stosować. Obecnie raportowanie ogranicza się do słów tak lub nie, bez dodatkowych wyjaśnień.

Ogłoszenia równoległe

REKLAMA

Po 1 stycznia 2008 r. spółki powinny podawać na bieżąco w raportach o ewentualnym każdym naruszeniu dobrej praktyki. Jeśli spółka jeszcze przed naruszeniem wie, że nie zastosuje danej zasady, powinna poinformować o tym rynek przed naruszeniem. Poprzednie zasady formalnie przestają obowiązywać, stosuje się je tylko do raportu za rok 2007.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nowymi zasadami - ogłoszenie o naruszeniu dobrej praktyki powinno być równoległe - na stronie internetowej spółki oraz według procedury publikowania raportów bieżących. Raport taki nie będzie jednak traktowany jako bieżący.

- Dlatego gdy spółka nie zdąży z raportowaniem w ciągu 24 godzin, to nie będziemy stosować kar z tego tytułu - wyjaśnia Stanisław Kluza, szef Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Raport roczny będzie drugim sposobem informowania, w jaki sposób spółka stosowała zasady ładu korporacyjnego.

- Spółka powinna wskazać w nim, jakie zasady kodeksu stosowała, a jakie nie, z uzasadnieniem, dlaczego ich nie stosowała i jakie zamierza podjąć kroki, żeby je stosować - podkreśla wiceprezes Giełdy Beata Jarosz.

Nagrody dla stosujących

Jak wynika z raportu PKPP Lewiatan - po kilku latach stosowania kodeksu dobrych praktyk w 2006 roku tylko cztery zasady były respektowane przez wszystkie spółki giełdowe. Główne przyczyny niestosowania pozostałych to obawy przed osłabieniem pozycji spółki (odkrywanie się przed konkurencją), jak też zbyt silne ograniczenie praw większościowych akcjonariuszy (obecność w radzie połowy członków niezależnych). Analiza dotyczyła 263 spółek. W Polsce działa jednak aktywnie ponad 1,7 mln podmiotów gospodarczych. Dlatego giełda chce zachęcić do stosowania dobrych praktyk większą ich liczbę, m.in. wprowadzając nagrody, zamiast kar.

- Jeśli okaże się, że 2/3 spó-łek nie ma niezależnych członków w radach nadzorczych, to jako zachętę możemy obniżyć opłaty dla tych spółek, które takich członków mają - mówi prezes Sobolewski.

Strona w internecie...

W rekomendacjach kodeks zaleca spółkom stosowanie przejrzystej i efektywnej polityki informacyjnej, z wykorzystaniem nowych technologii.

- Komunikowanie z rynkiem powinno zawierać także informacje mniej korzystne z punktu widzenia spółki, które powinny one być opatrzone komentarzem - wyjaśnia Beata Jarosz, wiceprezes Giełdy.

W części drugiej nakłada na zarząd obowiązek prowadzenia strony internetowej, na której zarząd powinien umieścić wszystkie informacje istotne dla inwestorów. Powinny to być podstawowe dokumenty korporacyjne, jak raporty roczne, okresowe, statut, regulaminy, projekty uchwał. Dane te zarząd powinien podać do wiadomości co najmniej na 14 dni przed datą walnego zgromadzenia. Powinny być one podane także w języku angielskim, choć ta zasada zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

Kodeks zakłada też, że zarząd będzie musiał mieć aprobatę rady nadzorczej dla każdej transakcji z podmiotem powiązanym, która nie jest bieżąca, typowa i nie odbywa się na warunkach rynkowych.

- Aprobata nie musi zapadać jednak w formie uchwały. Może to być zapis do protokołu czy samo przyjęcie informacji do wiadomości bez dezaprobaty - uzasadnia prezes Beata Jarosz.

...i otwartość na media

Podstawową zasadą dobrych praktyk dla akcjonariuszy jest wymóg, by ich decyzje wobec spółki zapadały jawnie. Wiąże się z tym wymóg obecności mediów na zgromadzeniu.

- Mamy sygnały, iż media będą niechętnie widziane na walnych zgromadzeniach. Jest to naruszenie pierwszej zasady z tej części. W takiej sytuacji trzeba wysłać stosowny raport - podkreśla wiceprezes Giełdy.

Zdaniem Andrzeja Nartowskiego, prezesa Polskiego Instytutu Dyrektorów, spółka, która pozbywa się mediów z obrad, nie uzyskuje żadnej przewagi konkurencyjnej. Przeciwnie - zostanie napiętnowana, gdyż spółki ocenia się dziś przez pryzmat przejrzystości.

Giełda ma wkrótce wydać szczegółowy przewodnik stosowania kodeksu dobrych praktyk 2008. Jak podkreśla prezes Beata Jarosz - nowy kodeks nie będzie zamkniętą księgą, gdyż Giełda będzie na bieżąco przyjmować głosy co do potrzeby jego zmian.

Dobre praktyki w praktyce

JAK PRZEKAZYWANE SĄ INFORMACJE

Spółki notowane na giełdzie przesyłają wszystkie raporty i sprawozdania drogą elektroniczną korzystając z systemu Emitent. Na początku raporty są przesyłane do Komisji Nadzoru Finansowego oraz Giełdy Papierów Wartościowych. Po 20 minutach raporty wędrują do Polskiej Agencji Prasowej, a następnie do wszystkich agencji informacyjnych, biur maklerskich i za ich pośrednictwem do gazet oraz serwisów ekonomiczno-finansowych.

SŁOWNIK

Dobre praktyki - zbiór zasad ładu korporacyjnego w spółkach oraz zasad określających normy kształtowania relacji przedsiębiorstw giełdowych z ich otoczeniem rynkowym, utworzony przez giełdę oraz uczestników rynku.

piotr trocha

piotr.trocha@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA