REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnice przedsiębiorstwa należy chronić

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasada jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powoduje, że dokumenty składane przez oferentów są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Przedsiębiorcy biorący w nim udział powinni więc chronić te informacje, które mają dla nich wartość gospodarczą.

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokumentacja przetargowa może być udostępniana zarówno przedsiębiorcom biorącym udział w przetargu, jak i każdej zainteresowanej osobie. Z zasady bowiem przetargi publiczne mają charakter jawny. W pełni dostępny jest więc nie tylko protokół postępowania sporządzany przez zamawiającego, ale także jego załączniki, a wśród nich także oferty składane przez wykonawców. Mogą być udostępniane od momentu ich otwarcia, natomiast wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne po upływie terminu ich składania. Zamawiający ma także obowiązek umożliwienia sporządzenia kopii lub odpisów protokołu wraz z załącznikami.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie jawności

Przepisy prawa zamówień publicznych (dalej p.z.p.)przewidują pewne odstępstwa od zasady jawności postępowań. Zgodnie z art. 8 ust. 2 p.z.p. zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w prawie zamówień publicznych. Przykładem takich ograniczeń jest art. 8 ust. 3 p.z.p., który przewiduje, że zamawiający nie może ujawniać informacji zastrzeżonych przez wykonawcę jako tajemnice przedsiębiorstwa. Aby tak się stało, wykonawca musi wyraźnie zastrzec, że nie mogą być one udostępniane nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Przedsiębiorca nie może zastrzec informacji dotyczących jego nazwy oraz adresu, informacji dotyczących ceny, terminu wykonania zamówienia okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.

Prawo zamówień publicznych nie rozstrzyga wprost, jakie informacje mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa. Należy w tym zakresie sięgnąć do ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.), która w art. 11 pkt 4 definiuje pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Tajemnicę przedsiębiorstwa może stanowić informacja, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub inna posiadająca wartość gospodarczą,

• nie zastała ujawniona do wiadomości publicznej,

• przedsiębiorca podjął wobec niej niezbędne działania w celu zachowania jej poufności.

Informacja ma charakter technologiczny, jeśli dotyczy sposobu wytwarzania, wzorów i metod działania danego przedsiębiorstwa. Informacja nieudostępniana do wiadomości publicznej to informacja, która nie jest znana ogółowi lub osobom, które ze względu na prowadzoną działalność są zainteresowane jej posiadaniem. Traci charakter tajny informacja, o której każdy konkurent może się dowiedzieć dozwoloną drogą. Ponadto informacja stanowi tajemnicę tylko wtedy, gdy została wyraźnie wyodrębniona jako poufna. Informacja zastrzeżona jako poufna powinna mieć znaczenie dla majątkowych interesów przedsiębiorcy. O tajemnicy nie może być mowy, gdy istnieją okoliczności pozwalające na uwolnienie się od obowiązku dochowania tajemnicy.

Przedsiębiorcy, który ma wątpliwości, czy dana informacja może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, pozostaje wnikliwa analiza orzecznictwa arbitrów oraz sądów okręgowych.

Tajemnica w przetargach

Z orzecznictwa zespołów arbitrów przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że przedsiębiorca może zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorstwa wykaz podwykonawców, którzy będą z nim współpracować przy realizacji zamówienia (UZP/ZO/0-2956/06). Tajemnicę mogą także stanowić dane o wielkości produkcji i sprzedaży, źródła zaopatrzenia i zbytu wykonawcy. Utajnione mogą zostać także informacje zawarte w zaświadczeniu z Urzędu Skarbowego lub ZUS, bo nie są one ogólnie dostępne i nie mogą być podawane do publicznej wiadomości.

Sąd okręgowy uznał, że wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie, wraz z informacjami o ich kwalifikacjach i zakresie wykonywanych czynności, mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.

Nie stanowi tajemnicy np. informacja z Krajowego Rejestru Sądowego czy wypis z ewidencji działalności gospodarczej, bo można je uzyskać w toku zwykłych ogólnie dostępnych czynności. Tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego nie mogą stanowić dane dotyczące umów zawartych z jednostkami sektora finansów publicznych, bo są one jawne na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej (UZP/ZO/0-1572/05). Nie stanowi więc tajemnicy przykładowo wykaz usług (z podaniem ich wartości, przedmiotu i dat wykonania) realizowanych przez wykonawcę na rzecz sektora finansów publicznych.

Tajemnicy nie mogą stanowić także informacje uznane za tajemnice tylko na potrzeby konkretnego postępowania. Przestają być bowiem poufne te informacje, których wykonawca nie zastrzegł w innym postępowaniu (UZP/ZO/0-1768/05). W przypadku wykonawcy prowadzącego działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności sprawozdanie finansowe obrazujące aktywa i pasywa, dochody i zyski wykonawcy może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, bo ma ono doniosłe znaczenie dla majątkowych interesów przedsiębiorcy. W przypadku takich wykonawców nie ma obowiązku publikacji sprawozdań ani też obowiązku składania ich odpisów w KRS, a więc nie są one ogólnie dostępne. Nie można jednak objąć tajemnicą sprawozdania, które zostało ujawnione w innych postępowaniach. Również dane, które są jawne w pozostałej części oferty, nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa (UZP/ZO/0-122/05). Dotyczy to przykładowo wykazu wykonanych przez wykonawcę dostaw, który wykaz został utajniony, podczas gdy dane te znajdują się także w niezastrzeżonych przez wykonawcę referencjach.

Ryzyko zamawiającego

Mimo że to wykonawca decyduje, które informacje uzna za tajemnicę, ostatecznie to zamawiający ma obowiązek zbadania, czy zastrzeżenie rzeczywiście dotyczy informacji, która ma taki charakter. W przypadku gdy zamawiający uzna, że zastrzeżenie było bezzasadne, a więc zastrzeżone informacje nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, jedyną konsekwencją jest traktowanie tego zastrzeżenia jako bezskutecznego (SN z 21 października 2005 r., III CZP 74/05). Nie powoduje to odrzucenia oferty, bo zdaniem Sądu Najwyższego fakt, że zastrzeżone przez przedsiębiorcę informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, nie przesądza o niezgodności treści oferty z przepisami.

Oferta taka powinna zostać normalnie oceniona, a zamawiający ma obowiązek ujawnić także te dane, które wykonawca bezzasadnie zastrzegł. Jeśli jednak informacje ujawniane przez zamawiającego w istocie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, to postępowanie zamawiającego może narazić wykonawcę na szkodę. W takim przypadku przedsiębiorca może dochodzić odszkodowania opierając się na ogólnych regulacjach kodeksu cywilnego.

TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA

Z orzecznictwa:

Zamawiający wybrał ofertę złożoną przez przedsiębiorcę, który zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa informacje zawarte w załącznikach do oferty obejmujących wykaz osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia wraz z informacjami o ich kwalifikacjach. Zamawiający uznał zastrzeżenie za zasadne i nie ujawnił tych informacji innym wykonawcom. Z taką decyzją nie zgodziła się jedna z konkurujących firm i wniosła protest, a potem odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zespół arbitrów oddalił odwołanie, więc firma wniosła skargę do sądu okręgowego - Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt V Ca 421/ 07

Przedsiębiorca nie może objąć tajemnicą:

• swej nazwy (firmy) oraz adresu

• informacji o cenie, terminie wykonania zamówienia

• okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie

Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2006 r., nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA