REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnice przedsiębiorstwa należy chronić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasada jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powoduje, że dokumenty składane przez oferentów są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Przedsiębiorcy biorący w nim udział powinni więc chronić te informacje, które mają dla nich wartość gospodarczą.

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokumentacja przetargowa może być udostępniana zarówno przedsiębiorcom biorącym udział w przetargu, jak i każdej zainteresowanej osobie. Z zasady bowiem przetargi publiczne mają charakter jawny. W pełni dostępny jest więc nie tylko protokół postępowania sporządzany przez zamawiającego, ale także jego załączniki, a wśród nich także oferty składane przez wykonawców. Mogą być udostępniane od momentu ich otwarcia, natomiast wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne po upływie terminu ich składania. Zamawiający ma także obowiązek umożliwienia sporządzenia kopii lub odpisów protokołu wraz z załącznikami.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie jawności

Przepisy prawa zamówień publicznych (dalej p.z.p.)przewidują pewne odstępstwa od zasady jawności postępowań. Zgodnie z art. 8 ust. 2 p.z.p. zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w prawie zamówień publicznych. Przykładem takich ograniczeń jest art. 8 ust. 3 p.z.p., który przewiduje, że zamawiający nie może ujawniać informacji zastrzeżonych przez wykonawcę jako tajemnice przedsiębiorstwa. Aby tak się stało, wykonawca musi wyraźnie zastrzec, że nie mogą być one udostępniane nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Przedsiębiorca nie może zastrzec informacji dotyczących jego nazwy oraz adresu, informacji dotyczących ceny, terminu wykonania zamówienia okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.

Prawo zamówień publicznych nie rozstrzyga wprost, jakie informacje mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa. Należy w tym zakresie sięgnąć do ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.), która w art. 11 pkt 4 definiuje pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Tajemnicę przedsiębiorstwa może stanowić informacja, która:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub inna posiadająca wartość gospodarczą,

• nie zastała ujawniona do wiadomości publicznej,

• przedsiębiorca podjął wobec niej niezbędne działania w celu zachowania jej poufności.

Informacja ma charakter technologiczny, jeśli dotyczy sposobu wytwarzania, wzorów i metod działania danego przedsiębiorstwa. Informacja nieudostępniana do wiadomości publicznej to informacja, która nie jest znana ogółowi lub osobom, które ze względu na prowadzoną działalność są zainteresowane jej posiadaniem. Traci charakter tajny informacja, o której każdy konkurent może się dowiedzieć dozwoloną drogą. Ponadto informacja stanowi tajemnicę tylko wtedy, gdy została wyraźnie wyodrębniona jako poufna. Informacja zastrzeżona jako poufna powinna mieć znaczenie dla majątkowych interesów przedsiębiorcy. O tajemnicy nie może być mowy, gdy istnieją okoliczności pozwalające na uwolnienie się od obowiązku dochowania tajemnicy.

Przedsiębiorcy, który ma wątpliwości, czy dana informacja może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, pozostaje wnikliwa analiza orzecznictwa arbitrów oraz sądów okręgowych.

Tajemnica w przetargach

Z orzecznictwa zespołów arbitrów przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że przedsiębiorca może zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorstwa wykaz podwykonawców, którzy będą z nim współpracować przy realizacji zamówienia (UZP/ZO/0-2956/06). Tajemnicę mogą także stanowić dane o wielkości produkcji i sprzedaży, źródła zaopatrzenia i zbytu wykonawcy. Utajnione mogą zostać także informacje zawarte w zaświadczeniu z Urzędu Skarbowego lub ZUS, bo nie są one ogólnie dostępne i nie mogą być podawane do publicznej wiadomości.

Sąd okręgowy uznał, że wykaz osób, które będą wykonywać zamówienie, wraz z informacjami o ich kwalifikacjach i zakresie wykonywanych czynności, mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.

Nie stanowi tajemnicy np. informacja z Krajowego Rejestru Sądowego czy wypis z ewidencji działalności gospodarczej, bo można je uzyskać w toku zwykłych ogólnie dostępnych czynności. Tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego nie mogą stanowić dane dotyczące umów zawartych z jednostkami sektora finansów publicznych, bo są one jawne na podstawie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej (UZP/ZO/0-1572/05). Nie stanowi więc tajemnicy przykładowo wykaz usług (z podaniem ich wartości, przedmiotu i dat wykonania) realizowanych przez wykonawcę na rzecz sektora finansów publicznych.

Tajemnicy nie mogą stanowić także informacje uznane za tajemnice tylko na potrzeby konkretnego postępowania. Przestają być bowiem poufne te informacje, których wykonawca nie zastrzegł w innym postępowaniu (UZP/ZO/0-1768/05). W przypadku wykonawcy prowadzącego działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności sprawozdanie finansowe obrazujące aktywa i pasywa, dochody i zyski wykonawcy może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, bo ma ono doniosłe znaczenie dla majątkowych interesów przedsiębiorcy. W przypadku takich wykonawców nie ma obowiązku publikacji sprawozdań ani też obowiązku składania ich odpisów w KRS, a więc nie są one ogólnie dostępne. Nie można jednak objąć tajemnicą sprawozdania, które zostało ujawnione w innych postępowaniach. Również dane, które są jawne w pozostałej części oferty, nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa (UZP/ZO/0-122/05). Dotyczy to przykładowo wykazu wykonanych przez wykonawcę dostaw, który wykaz został utajniony, podczas gdy dane te znajdują się także w niezastrzeżonych przez wykonawcę referencjach.

Ryzyko zamawiającego

Mimo że to wykonawca decyduje, które informacje uzna za tajemnicę, ostatecznie to zamawiający ma obowiązek zbadania, czy zastrzeżenie rzeczywiście dotyczy informacji, która ma taki charakter. W przypadku gdy zamawiający uzna, że zastrzeżenie było bezzasadne, a więc zastrzeżone informacje nie mogą być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, jedyną konsekwencją jest traktowanie tego zastrzeżenia jako bezskutecznego (SN z 21 października 2005 r., III CZP 74/05). Nie powoduje to odrzucenia oferty, bo zdaniem Sądu Najwyższego fakt, że zastrzeżone przez przedsiębiorcę informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, nie przesądza o niezgodności treści oferty z przepisami.

Oferta taka powinna zostać normalnie oceniona, a zamawiający ma obowiązek ujawnić także te dane, które wykonawca bezzasadnie zastrzegł. Jeśli jednak informacje ujawniane przez zamawiającego w istocie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, to postępowanie zamawiającego może narazić wykonawcę na szkodę. W takim przypadku przedsiębiorca może dochodzić odszkodowania opierając się na ogólnych regulacjach kodeksu cywilnego.

TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA

Z orzecznictwa:

Zamawiający wybrał ofertę złożoną przez przedsiębiorcę, który zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa informacje zawarte w załącznikach do oferty obejmujących wykaz osób, które będą uczestniczyły w realizacji zamówienia wraz z informacjami o ich kwalifikacjach. Zamawiający uznał zastrzeżenie za zasadne i nie ujawnił tych informacji innym wykonawcom. Z taką decyzją nie zgodziła się jedna z konkurujących firm i wniosła protest, a potem odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zespół arbitrów oddalił odwołanie, więc firma wniosła skargę do sądu okręgowego - Sąd Okręgowy w Warszawie, sygn. akt V Ca 421/ 07

Przedsiębiorca nie może objąć tajemnicą:

• swej nazwy (firmy) oraz adresu

• informacji o cenie, terminie wykonania zamówienia

• okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie

Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2006 r., nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA