REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostało 10 dni na kontrolę techniczną budynków wielkopowierzchniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 30 listopada właściciele i zarządcy dużych obiektów, jak np. magazyny, biurowce, sklepy wielkopowierzchniowe, muszą przeprowadzić kontrolę ich stanu technicznego. Eksperci mają jednak wątpliwości, które budynki muszą być sprawdzone.

Nowelizacja prawa budowlanego, która obowiązuje od czerwca tego roku, nałożyła wiele dodatkowych obowiązków na właścicieli i zarządców nieruchomości. Jednym z nich jest przeprowadzenie obowiązkowej kontroli ich stanu technicznego co najmniej dwa razy w roku. Termin na wypełnienie tego zadania upływa 30 listopada. Nie dotyczy ono jednak wszystkich obiektów budowlanych. Zgodnie z ustawą kontrola powinna objąć wszystkie budynki, których powierzchnia zabudowy przekracza 2 tys. mkw., oraz inne obiekty o powierzchni dachów co najmniej 1 tys. mkw. Kontroli mają podlegać np. biurowce, sklepy wielkopowierzchniowe, hale targowe, magazyny, budynki wielorodzinne oraz obiekty użyteczności publicznej - urzędy administracji, szpitale, szkoły, uczelnie wyższe.

REKLAMA

REKLAMA

- Sprawdzane mają być wielkopowierzchniowe obiekty, w których może dojść do zagrożeń dla ich użytkowników. Celem kontroli jest więc zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania takich budynków - mówi Jarosław Zieliński, przewodniczący Komisji Rewizyjnej Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości i zarządca nieruchomości.

Zakres kontroli

Kontrola ma obejmować sprawdzenie budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujące podczas użytkowania obiektu. Sprawdzone powinny być również instalacje i urządzenia służące ochronie środowiska oraz instalacje gazowe i przewody kominowe. Kontrolę na zlecenie właściciela lub zarządcy przeprowadza osoba z uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi. Koszty kontroli ponosi zarządca lub właściciel nieruchomości.

REKLAMA

- Koszt przeglądu przeciętnego powierzchniowo obiektu wynosi kilkaset złotych. Jeśli jednak chodzi o obiekty o znacznej powierzchni, jak np. centra handlowe, hale produkcyjne, to koszty te mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych - mówi Jarosław Zieliński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządca lub właściciel nieruchomości po przeprowadzeniu kontroli obiektu powinien zgłosić ten fakt do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli nie wykonają tego obowiązku, to inspektor nadzoru może nałożyć na nich karę grzywny do 500 zł. Kara może być nałożona także przez sąd i wówczas może ona przekroczyć 500 zł.

Obliczanie powierzchni

Wypełnienie nowego obowiązku może rodzić w praktyce problemy. Jest bowiem wiele wątpliwości, czy kontrola powinna obejmować kompleksy budynków.

- Wielu właścicieli i zarządców nie wie, czy w przypadku zespołu budynków powierzchnię dachu liczy się razem czy osobno - mówi Mariola Berdysz, dyrektor fundacji Wszechnica Budowlana.

Zdaniem ekspertów powierzchnię dachu powinno się liczyć jako powierzchnię jego rzutu na płaszczyznę poziomą.

- Jeżeli kompleks budynków ma jedną książkę obiektu budowlanego, to powierzchnię dachu należy liczyć łącznie. Jeżeli jednak każdy z obiektów wchodzących w skład kompleksu budynków ma własną książkę obiektu budowlanego, to powierzchnia dachu powinna być liczona dla każdego budynku oddzielnie - mówi Jan Spółczyński, projektant budowlany.

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uważa, że powierzchnię dachu można określić na podstawie projektu budowlanego. Jednocześnie GUNB uważa, że powierzchnia dachu nie decyduje o tym, czy kontroli mają być poddane zespoły budynków. Powierzchnię dachu bierze się bowiem pod uwagę jedynie w odniesieniu do innych obiektów, które nie są budynkami.

- Jeżeli właściciel lub zarządca ma do czynienia z zespołem budynków, wówczas powinien określić powierzchnię zabudowy poszczególnych budynków wchodzących w skład zespołu. Kontroli będą podlegały tylko te budynki, których powierzchnia zabudowy przekracza 2 tys. mkw. Natomiast powierzchnia zabudowy zespołu budynków nawet przekraczająca 2 tys. mkw. nie świadczy o konieczności dokonywania przeglądu całego zespołu budynków - mówi Anna Macińska, Dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Kilka kontroli naraz

Dodatkowe problemy mogą pojawić się w związku ze skumulowaniem się kilku obowiązkowych kontroli tego samego budynku. Może być taka sytuacja, że właściciel lub zarządca nieruchomości będzie musiał zapłacić za obligatoryjną kontrolę pięcioletnią, roczną oraz okresową.

- Nie ma możliwości, żeby dokonać połączenia tych przeglądów i sporządzić jeden protokół. Właściciele i zarządcy budynków muszą przeprowadzić każdą z nich oddzielnie i ponieść ich koszty - mówi Jarosław Zieliński.

Odmiennego zdania jest GUNB

- Właściciel bądź zarządca obiektu budowlanego może przeprowadzić jednocześnie kontrolę roczną wraz z kontrolą pięcioletnią obiektów wielkopowierzchniowych, jeżeli przypada ona w tym samym roku. Z protokołu wspólnej kontroli powinien jednak wynikać rodzaj i zakres poszczególnych kontroli - mówi Anna Macińska. Dodaje, że w takim przypadku kontrola roczna musi być przeprowadzona do 31 maja, natomiast druga kontrola roczna do 30 listopada.

Kontrola obiektów budowlanych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA