REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy mogą zmniejszyć zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 20 grudnia 2007 r. podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową. Październik i listopad to dobry czas na zakupy, które staną się kosztami uzyskania przychodów i zmniejszą podatek. Zdaniem ekspertów obecnie jest najlepszy okres na wymianę sprzętu komputerowego i samochodów w firmach.


REKLAMA

Zgodnie z zasadami określonymi w przepisach podatkowych zaliczka za ostatni miesiąc roku podatkowego powinna być uiszczona do 20 dnia danego miesiąca, w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni. Oznacza to, że przedsiębiorcy PIT oraz ci, których rok podatkowy w CIT pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do 20 grudnia są zobowiązani wpłacić na konto urzędu skarbowego podwójną zaliczkę na podatek dochodowy, obliczoną na podstawie zaliczki listopadowej. Naturalną więc rzeczą będzie dążenie przedsiębiorców do zmniejszenia grudniowej wpłaty. Najlepszym sposobem będą zakupy w październiku i listopadzie. Nie chodzi tu jednak o jakiekolwiek zakupy. Muszą być to inwestycje związane z prowadzoną firmą. Wtedy bowiem możliwe będzie zaliczenie wydatkowanych sum do kosztów uzyskania przychodów, co z kolei przełoży się na zmniejszenie przychodów, a następnie podatku.


Zdaniem ekspertów październik i listopad to miesiące, w których najlepiej inwestować w wymianę sprzętu biurowego lub samochodów w firmie.


Albo koszty, albo przychód

REKLAMA


Zaliczkę na podatek dochodowy można obniżyć poprzez zwiększenie kosztów podatkowych lub przez zmniejszenie - ewentualnie przez odroczenie w czasie momentu osiągnięcia - przychodu. Na ten aspekt zwróciła uwagę Agnieszka Stanisławska, senior konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem, aby zwiększyć koszty podatkowe w danym okresie, podatnik powinien ponieść wydatki, które można powiązać z przychodami danego miesiąca (listopada). Zasadne byłoby jednak, aby podatnik poniósł takie wydatki, których nie da się bezpośrednio przypisać do przychodów, a które, związane z działalnością podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów w miesiącu ich poniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Do takich wydatków pośrednich należą m.in. wydatki na zakup rzeczy niebędących towarami ani środkami trwałymi (np. wyposażenie), wydatki na szkolenia pracowników, wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki, a które mają związek z prowadzoną działalnością i które da się - pośrednio - powiązać z przychodami - podkreśliła Agnieszka Stanisławska.


Jednocześnie dodała, że podatnik nie osiągnie zamierzonego efektu, jeżeli przeznaczy fundusze na zakup środków trwałych (wydatki zaliczane są do kosztów przez odpisy amortyzacyjne) czy na inwestycyjne w postaci np. zakupu udziałów/akcji spółek (koszt będzie ustalany dopiero na moment zbycia udziałów/akcji).


Wydatki związane z firmą


Zakupy powinny być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


Paweł Szabat, prawnik w departamencie prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, wskazał że, jeżeli jednostkowa wartość nabywanych towarów będących środkami trwałymi nie przekracza 3,5 tys. zł, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć wydatki w całości w ciężar kosztów listopada pod warunkiem przyjęcia tych środków trwałych do używania jeszcze w listopadzie. Zaliczenie w koszty nastąpi w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.


Wpływ listopadowych zakupów inwestycyjnych na zaliczkę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA


- W przypadku zakupów innych niż środki trwałe należy pamiętać, że przedsiębiorcy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów w formie uproszczonej mogą zaliczyć w koszty listopada jedynie wydatki udokumentowane fakturą lub innym dokumentem, który został wystawiony z listopadową datą - argumentował Paweł Szabat.


Według niego pozostali przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgi w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego, rozpoznają koszty z faktur, o ile te zostaną ujęte w księgach jeszcze w listopadzie.


- Listopad jest najlepszym miesiącem na wymianę starego komputera na nowocześniejszy, wyposażenie biura w niezbędny sprzęt lub meble czy też wyposażenie w zimowe opony samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy świadczący usługi budowlane mogą zainwestować w nowe narzędzia - radził Paweł Szabat.


Akcje marketingowe


Zdaniem Wojciecha Kotowskiego, konsultanta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, naturalnym dążeniem podatników jest zmniejszenie wysokości należnej zaliczki za listopad. Osiągnięcie tego skutku jest możliwe poprzez zwiększenie wysokości dokonywanych w październiku zakupów.


- W przypadku zakupów środków trwałych o wartości do 3,5 tys. zł wydatki na ich nabycie można zaliczyć do kosztów podatkowych w miesiącu oddania ich do używania. Przepisy podatkowe analogicznie traktują nabycie wartości niematerialnych i prawnych. Warto także rozpatrzyć możliwość przeprowadzenia remontu posiadanych środków trwałych. Wydatki tego typu można zaliczyć do kosztów, jednak trzeba pamiętać o różnicach pomiędzy remontem a modernizacją, co przekłada się na inne określenie skutków podatkowych w przypadku dokonywania modernizacji - tłumaczył Wojciech Kotowski.


Wskazał także, że można także rozważyć przeprowadzenie kampanii marketingowej. Jest to dodatkowo uzasadnione zbliżającym się okresem świąt Bożego Narodzenia, w którym konsumenci chętniej niż zazwyczaj dokonują zakupów.


- Oznacza to możliwości zwiększenia kosztów działalności firmy o wszelkiego rodzaju wydatki wpływające na zwiększenie jej przychodu - akcje promocyjne, sprzedaż premiową, itd. Koniec roku to również możliwość zrealizowania przez firmy budżetu reklamowego i zakup usług reklamowych. Co do zasady, zaliczanie do kosztów podatkowych reklamy np. w prasie, radiu, telewizji nie budzi wątpliwości organów podatkowych. Za reklamowe uznane wobec tego będą wydatki związane z promowaniem wizerunku firmy. Planując wydatki marketingowe, warto jednak pamiętać, że nie będą stanowić kosztu podatkowego wydatki na reprezentację, czyli np. prezenty dla kontrahentów wysyłane z okazji zbliżających się świąt - wyjaśnił Wojciech Kotowski.


Kryterium dowodowe


Wszyscy eksperci są zgodni - najlepszą porą na zakupy mające wpływ na wysokość zaliczki podatkowej za listopad jest październik lub listopad. Tomasz Hatylak, doradca podatkowy, prawnik w Kancelarii Prawnej GLN, podkreślił, że jeżeli podatnik zamierza zakupić środki trwałe, od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w następnym miesiącu, licząc od chwili nabycia, najlepszym terminem będzie październik.


- Ustawodawca wprowadził w 2007 roku możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych typów środków trwałych (np. sprzęt komputerowy, wyposażenie itp.). Amortyzacja na takich preferencyjnych zasadach może rozpocząć się już w miesiącu nabycia takich środków trwałych, co oznacza, że spóźnialscy mogą dokonać zakupów obniżających zaliczkę na podatek jeszcze w listopadzie - uważa Tomasz Hatylak.


Jego zdaniem należy pamiętać, że wydatki, które mają być uwzględnione jako koszty uzyskania przychodu, muszą spełniać kryteria określone w odpowiednich przepisach ustaw podatkowych.


- W praktyce podatnicy powinni przede wszystkim unikać sytuacji, gdzie zakupy o charakterze konsumpcyjnym lub osobistym (sprzęt hi-fi, kamery wideo, telewizory) są automatycznie kwalifikowane jako koszty podatkowe. Za każdym razem podatnik powinien być w stanie wykazać zasadność takich zakupów i ich związek ze swoją działalnością - ostrzegał nasz rozmówca z Kancelarii Prawnej GLN.


Potrzebne dokumenty


Zaliczkę za listopad można zmniejszyć poprzez wydatki, które podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych w momencie poniesienia. Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand, przypomniała, że dniem poniesienia kosztu jest dzień jego ujęcia w księgach na podstawie faktury, rachunku, innego dowodu.


- Są to przede wszystkich koszty wiążące się ogólnie z działalnością podatnika, a nie bezpośrednio z konkretnym przychodem, które zarazem nie dotyczą też żadnego oznaczonego okresu. Można tu wymienić np. koszty reklamy, zakupu prezentów dla kontrahentów, które nie mają charakteru reprezentacyjnego, materiałów biurowych, szkoleń dla pracowników, a także kupionych maszyn czy urządzeń, które będą wykorzystywane krócej niż rok - a więc nie stanowią środków trwałych i nie podlegają amortyzacji - tłumaczyła Hanna Filipczyk.


Wyjaśniła także, że kosztem w miesiącu oddania do używania mogą stać się również wydatki na drobne środki trwałe (o wartości poniżej 3,5 tys. zł). Można również pomyśleć o przyspieszeniu spłaty odsetek od zaciągniętych pożyczek służących bieżącej działalności - odsetki stają się kosztem w momencie zapłaty.


- Drugim sposobem na obniżenie zaliczki na listopad jest przesunięcie na grudzień rozpoznania przychodu, np. z tytułu sprzedaży towarów. W listopadzie nie może nastąpić ani wydanie towarów, ani wystawienie za nie faktury lub otrzymanie płatności - wszystko to powinno zdarzyć się dopiero w grudniu. Praktycznie to rozwiązanie można będzie stosować zwłaszcza wobec towarów, których sprzedaż była pierwotnie planowana na koniec listopada. Oczywiście sposoby, których można użyć, uzależnione są od rodzaju działalności podatnika, a ich zastosowanie musi mieć sens z punktu widzenia tej działalności - podsumowała Hanna Filipczyk.


20 grudnia

do tego dnia podatnicy PIT i CIT muszą wpłacić podwójną zaliczkę podatkową


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA