REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy z nieaktualną nazwą mogą nie dostać kredytów

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali nazwy swojej firmy do znowelizowanych przepisów kodeksu cywilnego, mogą mieć problemy z otrzymaniem kredytu.


Nowe prawo

REKLAMA

REKLAMA

 


25 września upłynął termin, do którego spółki prawa handlowego, a także przedsiębiorcy indywidualni powinni byli zmienić przestarzałe nazewnictwo swoich firm. Podmioty gospodarcze miały cztery lata na uaktualnienie nazwy firmy, aby odpowiadała wymogom przewidzianym w znowelizowanym w 2003 roku kodeksie cywilnym (ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. nr 49, poz. 408). Firmy powstałe po 2003 roku musiały przyjąć nazwę odpowiadającą nowym rygorom.

 

REKLAMA


- Brak zaktualizowanej nazwy utrudni przedsiębiorcy otrzymanie kredytu, pomocy publicznej, wygrania przetargu oraz zdobycia wiarygodności u kontrahenta - tłumaczy Zbigniew Dołowy, sales manager z InfoData.


- Bank może uznać, że ma ona małą zdolność kredytową, a kontrahent zastanawia się nad tym, czy jest wypłacalna - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uaktualnioną nazwę firmy należy ujawnić w ewidencji działalności gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym, składając wniosek.


Nazwa musi wyróżniać


Nazwa firmy powinna odróżniać przedsiębiorcę od innych, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku, a nie tylko w swojej miejscowości. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca działalności i źródeł zaopatrzenia - przewiduje ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408). Zamiast pełną nazwą przedsiębiorca może się posługiwać skrótem nazwy firmy.


- W razie zakupu istniejącej już na rynku firmy nabywca musi zmienić jej nazwę, aby przedsiębiorstwo nie wprowadzało kontrahentów i konsumentów w błąd oznaczeniem swojej firmy i aby nie kojarzono jej nadal z poprzednim właścicielem - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.


- Nazwy firmy nie można bowiem sprzedać. Właściwe oznaczenie firmy chroni przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją oraz zabezpiecza interesy zarówno ich, jak i ich kontrahentów - dodaje radca Wojciech Biernacki.


Przedsiębiorca, który jest osobą fizyczną i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w nazwie firmy powinien podać swoje imię i nazwisko. Nie może w nazwie zamieścić tylko pierwszej litery imienia. Do nazwy może włączyć pseudonim albo dane, które umożliwiłyby wyróżnienie jej na rynku spośród działających tam firm, wskazując na przedmiot działalności oraz miejsce jej prowadzenia.


Imiona i nazwiska


Jeżeli przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi działają w formie spółki cywilnej, to wówczas nazwę stanowią imiona i nazwiska wspólników.


Nawet jeżeli jest ich kilku, to nie mogą skrócić nazwy, wprowadzając do niej zamiast pełnego imienia jedynie pierwszą literę i dodatkowo podać, że chodzi o spółkę cywilną.


- Spółki cywilne nie mają statusu przedsiębiorców, bo nie są jednostkami organizacyjnymi, którym ustawa nadaje zdolność prawną. Obowiązek posługiwania się firmą ciąży więc tylko indywidualnie na przedsiębiorcach tworzących taką spółkę - wyjaśnia sędzia Mariusz Żelichowski z Sądu Rejonowego w Kielcach.


Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która może zostać obrana w sposób dowolny. Może nawet zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli wskazywałoby to na związek tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Potrzebna jest na to pisemna zgoda osoby zainteresowanej, a w razie jej śmierci - małżonka i dzieci.


Określenie formy prawnej


Nazwa firmy osoby fizycznej powinna zawierać określenie formy prawnej, na przykład: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo sp. z o.o. W razie przekształcenia osoby prawnej można zachować dotychczasową firmę z wyjątkiem określenia wskazującego formę osoby prawnej, która uległa zmianie.


W wyjątkowych wypadkach można zachować starą nazwę w całości albo ze zmianami, na przykład wówczas gdy przedsiębiorca ma trudności z dostosowaniem jej do wymogów przewidzianych w k.c.


- Zachowanie dotychczas używanej firmy nie następuje z mocy samego prawa lub wskutek samodzielnej decyzji danego przedsiębiorcy, lecz konieczne jest uzyskanie przez przedsiębiorcę orzeczenia sądu rejestrowego - tłumaczy sędzia Mariusz Żelichowski.


Wnioski przedsiębiorcy musieli złożyć do 25 września 2007 r., a sąd ma obowiązek wydać orzeczenie nie później niż do 29 września 2008 r.


Nazwa przedsiębiorcy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA