REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy z nieaktualną nazwą mogą nie dostać kredytów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali nazwy swojej firmy do znowelizowanych przepisów kodeksu cywilnego, mogą mieć problemy z otrzymaniem kredytu.


Nowe prawo

REKLAMA

REKLAMA

 


25 września upłynął termin, do którego spółki prawa handlowego, a także przedsiębiorcy indywidualni powinni byli zmienić przestarzałe nazewnictwo swoich firm. Podmioty gospodarcze miały cztery lata na uaktualnienie nazwy firmy, aby odpowiadała wymogom przewidzianym w znowelizowanym w 2003 roku kodeksie cywilnym (ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. nr 49, poz. 408). Firmy powstałe po 2003 roku musiały przyjąć nazwę odpowiadającą nowym rygorom.

 

REKLAMA


- Brak zaktualizowanej nazwy utrudni przedsiębiorcy otrzymanie kredytu, pomocy publicznej, wygrania przetargu oraz zdobycia wiarygodności u kontrahenta - tłumaczy Zbigniew Dołowy, sales manager z InfoData.


- Bank może uznać, że ma ona małą zdolność kredytową, a kontrahent zastanawia się nad tym, czy jest wypłacalna - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uaktualnioną nazwę firmy należy ujawnić w ewidencji działalności gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym, składając wniosek.


Nazwa musi wyróżniać


Nazwa firmy powinna odróżniać przedsiębiorcę od innych, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku, a nie tylko w swojej miejscowości. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu jego działalności, miejsca działalności i źródeł zaopatrzenia - przewiduje ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408). Zamiast pełną nazwą przedsiębiorca może się posługiwać skrótem nazwy firmy.


- W razie zakupu istniejącej już na rynku firmy nabywca musi zmienić jej nazwę, aby przedsiębiorstwo nie wprowadzało kontrahentów i konsumentów w błąd oznaczeniem swojej firmy i aby nie kojarzono jej nadal z poprzednim właścicielem - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.


- Nazwy firmy nie można bowiem sprzedać. Właściwe oznaczenie firmy chroni przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją oraz zabezpiecza interesy zarówno ich, jak i ich kontrahentów - dodaje radca Wojciech Biernacki.


Przedsiębiorca, który jest osobą fizyczną i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w nazwie firmy powinien podać swoje imię i nazwisko. Nie może w nazwie zamieścić tylko pierwszej litery imienia. Do nazwy może włączyć pseudonim albo dane, które umożliwiłyby wyróżnienie jej na rynku spośród działających tam firm, wskazując na przedmiot działalności oraz miejsce jej prowadzenia.


Imiona i nazwiska


Jeżeli przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi działają w formie spółki cywilnej, to wówczas nazwę stanowią imiona i nazwiska wspólników.


Nawet jeżeli jest ich kilku, to nie mogą skrócić nazwy, wprowadzając do niej zamiast pełnego imienia jedynie pierwszą literę i dodatkowo podać, że chodzi o spółkę cywilną.


- Spółki cywilne nie mają statusu przedsiębiorców, bo nie są jednostkami organizacyjnymi, którym ustawa nadaje zdolność prawną. Obowiązek posługiwania się firmą ciąży więc tylko indywidualnie na przedsiębiorcach tworzących taką spółkę - wyjaśnia sędzia Mariusz Żelichowski z Sądu Rejonowego w Kielcach.


Firmą osoby prawnej jest jej nazwa, która może zostać obrana w sposób dowolny. Może nawet zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeżeli wskazywałoby to na związek tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Potrzebna jest na to pisemna zgoda osoby zainteresowanej, a w razie jej śmierci - małżonka i dzieci.


Określenie formy prawnej


Nazwa firmy osoby fizycznej powinna zawierać określenie formy prawnej, na przykład: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo sp. z o.o. W razie przekształcenia osoby prawnej można zachować dotychczasową firmę z wyjątkiem określenia wskazującego formę osoby prawnej, która uległa zmianie.


W wyjątkowych wypadkach można zachować starą nazwę w całości albo ze zmianami, na przykład wówczas gdy przedsiębiorca ma trudności z dostosowaniem jej do wymogów przewidzianych w k.c.


- Zachowanie dotychczas używanej firmy nie następuje z mocy samego prawa lub wskutek samodzielnej decyzji danego przedsiębiorcy, lecz konieczne jest uzyskanie przez przedsiębiorcę orzeczenia sądu rejestrowego - tłumaczy sędzia Mariusz Żelichowski.


Wnioski przedsiębiorcy musieli złożyć do 25 września 2007 r., a sąd ma obowiązek wydać orzeczenie nie później niż do 29 września 2008 r.


Nazwa przedsiębiorcy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 49, poz. 408).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA