REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dużo tracą na podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy płacą zbyt wysokie kwoty podatku od nieruchomości z powodu nieprawidłowych ewidencji. Powodem tych nadpłat jest również skomplikowane prawo podatkowe i profiskalne nastawienie urzędników w gminach. Podatnicy powinni dokładnie przeanalizować dotychczasowe rozliczenia i na nowo zakwalifikować grunty i budowle.


Podatnicy często przepłacają podatek od nieruchomości. W przypadku dużych podatników kwoty nadpłat mogą być bardzo wysokie. To z kolei może narażać firmy na spore straty. Taka sytuacja wynika m.in. z: błędów w procedurach stosowanych przez podatników, w tym braku wiedzy na temat opodatkowania obiektów budowlanych; niepotrzebnego opodatkowania gruntów; nieprawidłowej klasyfikacji budynków i budowli pod kątem podatku od nieruchomości czy też podwójnego opodatkowania nieruchomości. Do tego katalogu błędów dochodzi jeszcze nieprzychylność i profiskalne podejście urzędników w gminach do kwestii poboru podatków lokalnych.

REKLAMA

REKLAMA

 


Wspólnie z ekspertami PricewaterhouseCoopers wskażemy na ewidentne nieprawidłowości i doradzimy, jak podatnicy mogą sobie z nimi poradzić.


Problem: prawo i urząd

REKLAMA


Według Łukasza Wąsikiewicza, eksperta z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, największym problemem przy rozliczaniu podatku od nieruchomości są zawiłe regulacje podatkowe, które odsyłają po części do prawa budowlanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Skutkuje to brakiem zrozumienia, co jest przedmiotem opodatkowania - szczególnie jaskrawo ujawnia się to w odniesieniu do budowli. Co więcej, rozliczenia w podatku od nieruchomości cechują się pewnym automatyzmem, co oznacza, że z roku na rok powielane są błędy lat poprzednich - wyjaśnił Łukasz Wąsikiewicz.


Jednocześnie dodał, że problemem jest również profiskalne nastawienie gmin i mało elastyczne podejście urzędników gminnych, niechętnych nawiązaniu dialogu i zastanowieniu się nad prawidłową interpretacją przepisów prawa.


Zapomniane zwolnienia


Istotnym zagadnieniem jest także wewnętrzne nieuporządkowanie rozliczeń firm z tytułu podatku od nieruchomości. Nie tylko nieprzychylni urzędnicy, ale w głównej mierze także sami podatnicy często zapominają o zwolnieniach czy wyłączeniach spod opodatkowania. Na ten aspekt problemu zwrócił uwagę Michał Chudy, ekspert działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, który wyjaśnił, że podatkowi od nieruchomości podlegają grunty, ale nie wszystkie. Podatnicy powinni pamiętać, że opodatkowaniu podlegają grunty z wyjątkiem tych, które zostały opodatkowane podatkiem rolnym lub leśnym i jednocześnie nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.


- W tym celu niezbędne jest ustalenie, czy dany grunt nie stanowi użytku rolnego albo lasu. Decydujące w tym zakresie są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Grunt sklasyfikowany jako użytek rolny, zadrzewiony lub zakrzewiony użytek rolny albo las podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym albo leśnym. Nie dotyczy to jednak gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - tłumaczył Michał Chudy.


Wyjaśnił również, że w praktyce przez grunt zajęty należy rozumieć grunt faktycznie wykorzystywany w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Grunty bezpośrednio wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegają podatkowi od nieruchomości niezależnie od ich klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków.


Czas na porządki


Problemów z nieruchomościami, jak widać, jest w praktyce wiele. Jednak jest sposób, aby wyjść obronną ręką z tej patowej sytuacji. Adam Hellwig, ekspert działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers radzi, aby podatnicy przyjrzeli się dokładnie swoim rozliczeniom.


- Po pierwsze, dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie, co faktycznie jest w firmie podstawą do przygotowania deklaracji podatkowej. Jeżeli tzw. podkładka już na pierwszy rzut oka wygląda na wiekową, wówczas należy sprawdzić, jak się ona ma do rejestru gruntów i rejestru środków trwałych firmy. W zakresie opodatkowania budowli należy sprawdzić, które grupy środków trwałych są w firmie traktowane jako budowle - argumentował Adam Hellwig.


Dodał też, że często podatnicy błędnie przyjmują statystyczną klasyfikację budowli za właściwą dla potrzeb podatkowych, a jest to duże uproszczenie. Po drugie, warto spotkać się w szerszym gronie - pracowników księgowości wspólnie ze specjalistami z działów technicznych, wybrać kłopotliwe pozycje podlegające opodatkowaniu i razem zastanowić się nad charakterem poszczególnych obiektów.


Podatek od nieruchomości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE EKSPERTÓW PRICEWATERHOUSECOOPERS


ŁUKASZ WĄSIKIEWICZ

ekspert działu doradztwa podatkowego

Dobrym rozwiązaniem jest weryfikacja rozliczeń firmy, przegląd środków trwałych, od których podatek jest największy, i zastanowienie się, czy stosowana kwalifikacja jest właściwa. Może się np. okazać, że nie wszystkie środki trwałe powinny być opodatkowane lub przynajmniej, że podatek powinien być obliczany nie od całej wartości czy powierzchni. Ważna też będzie analiza przepisów i pełniejsze skorzystanie ze zwolnień. Należy także zastanowić się nad opodatkowaniem instalacji wewnątrz budynków, maszyn i urządzeń zainstalowanych na trwałych fundamentach czy specyficznych środków trwałych, gdzie często trudne jest rozstrzygnięcie, czy dany obiekt jest budynkiem, czy budowlą. Dla uniknięcia kłopotów na przyszłość zasadna będzie też dokładna analiza nowych inwestycji przed ich oddaniem do używania pod kątem podatku od nieruchomości.


MICHAŁ CHUDY

ekspert działu doradztwa podatkowego

Dokładna weryfikacja zaszeregowania poszczególnych gruntów może być pracochłonna. W szczególności dotyczy to podatników dysponujących dużą powierzchnią gruntów. Podatnicy ci mają tendencję do opodatkowania podatkiem od nieruchomości wszystkich posiadanych gruntów, rezygnując z korzystniejszego opodatkowania podatkiem rolnym lub leśnym. Niemniej jednak, właśnie ze względu na dużą powierzchnię gruntów, podatnicy mogą liczyć na istotne oszczędności podatkowe. W celu ich osiągnięcia należy zweryfikować stan oraz sposób wykorzystania poszczególnych gruntów z ewidencją gruntów i budynków oraz ewentualnie postarać się o odpowiednie przekwalifikowanie gruntów.


ADAM HELLWIG

ekspert działu doradztwa podatkowego

W przypadku wykrycia, że spółka nadpłaca podatek, podatnik ma do dyspozycji procedurę zwrotu nadpłaty podatku. Jest ona bezpieczna dla firmy - organ podatkowy przed zwrotem nadpłaty jest zobowiązany zbadać stan faktyczny i albo przyznać rację podatnikowi, albo po prostu odmówić zwrotu nadpłaty, bez jakichkolwiek sankcji dla podatnika. W sytuacjach, w których stopień skomplikowania sprawy jest istotny, warto rozważyć wystąpienie do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. W przypadku korzystnej interpretacji, zwrot nadpłaty powinien być jedynie formalnością.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA