REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy dużo tracą na podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy płacą zbyt wysokie kwoty podatku od nieruchomości z powodu nieprawidłowych ewidencji. Powodem tych nadpłat jest również skomplikowane prawo podatkowe i profiskalne nastawienie urzędników w gminach. Podatnicy powinni dokładnie przeanalizować dotychczasowe rozliczenia i na nowo zakwalifikować grunty i budowle.


Podatnicy często przepłacają podatek od nieruchomości. W przypadku dużych podatników kwoty nadpłat mogą być bardzo wysokie. To z kolei może narażać firmy na spore straty. Taka sytuacja wynika m.in. z: błędów w procedurach stosowanych przez podatników, w tym braku wiedzy na temat opodatkowania obiektów budowlanych; niepotrzebnego opodatkowania gruntów; nieprawidłowej klasyfikacji budynków i budowli pod kątem podatku od nieruchomości czy też podwójnego opodatkowania nieruchomości. Do tego katalogu błędów dochodzi jeszcze nieprzychylność i profiskalne podejście urzędników w gminach do kwestii poboru podatków lokalnych.

REKLAMA

 


Wspólnie z ekspertami PricewaterhouseCoopers wskażemy na ewidentne nieprawidłowości i doradzimy, jak podatnicy mogą sobie z nimi poradzić.


Problem: prawo i urząd


Według Łukasza Wąsikiewicza, eksperta z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, największym problemem przy rozliczaniu podatku od nieruchomości są zawiłe regulacje podatkowe, które odsyłają po części do prawa budowlanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


- Skutkuje to brakiem zrozumienia, co jest przedmiotem opodatkowania - szczególnie jaskrawo ujawnia się to w odniesieniu do budowli. Co więcej, rozliczenia w podatku od nieruchomości cechują się pewnym automatyzmem, co oznacza, że z roku na rok powielane są błędy lat poprzednich - wyjaśnił Łukasz Wąsikiewicz.


Jednocześnie dodał, że problemem jest również profiskalne nastawienie gmin i mało elastyczne podejście urzędników gminnych, niechętnych nawiązaniu dialogu i zastanowieniu się nad prawidłową interpretacją przepisów prawa.


Zapomniane zwolnienia

REKLAMA


Istotnym zagadnieniem jest także wewnętrzne nieuporządkowanie rozliczeń firm z tytułu podatku od nieruchomości. Nie tylko nieprzychylni urzędnicy, ale w głównej mierze także sami podatnicy często zapominają o zwolnieniach czy wyłączeniach spod opodatkowania. Na ten aspekt problemu zwrócił uwagę Michał Chudy, ekspert działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, który wyjaśnił, że podatkowi od nieruchomości podlegają grunty, ale nie wszystkie. Podatnicy powinni pamiętać, że opodatkowaniu podlegają grunty z wyjątkiem tych, które zostały opodatkowane podatkiem rolnym lub leśnym i jednocześnie nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.


- W tym celu niezbędne jest ustalenie, czy dany grunt nie stanowi użytku rolnego albo lasu. Decydujące w tym zakresie są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Grunt sklasyfikowany jako użytek rolny, zadrzewiony lub zakrzewiony użytek rolny albo las podlega opodatkowaniu podatkiem rolnym albo leśnym. Nie dotyczy to jednak gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - tłumaczył Michał Chudy.


Wyjaśnił również, że w praktyce przez grunt zajęty należy rozumieć grunt faktycznie wykorzystywany w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Grunty bezpośrednio wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegają podatkowi od nieruchomości niezależnie od ich klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków.


Czas na porządki


Problemów z nieruchomościami, jak widać, jest w praktyce wiele. Jednak jest sposób, aby wyjść obronną ręką z tej patowej sytuacji. Adam Hellwig, ekspert działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers radzi, aby podatnicy przyjrzeli się dokładnie swoim rozliczeniom.


- Po pierwsze, dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie, co faktycznie jest w firmie podstawą do przygotowania deklaracji podatkowej. Jeżeli tzw. podkładka już na pierwszy rzut oka wygląda na wiekową, wówczas należy sprawdzić, jak się ona ma do rejestru gruntów i rejestru środków trwałych firmy. W zakresie opodatkowania budowli należy sprawdzić, które grupy środków trwałych są w firmie traktowane jako budowle - argumentował Adam Hellwig.


Dodał też, że często podatnicy błędnie przyjmują statystyczną klasyfikację budowli za właściwą dla potrzeb podatkowych, a jest to duże uproszczenie. Po drugie, warto spotkać się w szerszym gronie - pracowników księgowości wspólnie ze specjalistami z działów technicznych, wybrać kłopotliwe pozycje podlegające opodatkowaniu i razem zastanowić się nad charakterem poszczególnych obiektów.


Podatek od nieruchomości

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE EKSPERTÓW PRICEWATERHOUSECOOPERS


ŁUKASZ WĄSIKIEWICZ

ekspert działu doradztwa podatkowego

Dobrym rozwiązaniem jest weryfikacja rozliczeń firmy, przegląd środków trwałych, od których podatek jest największy, i zastanowienie się, czy stosowana kwalifikacja jest właściwa. Może się np. okazać, że nie wszystkie środki trwałe powinny być opodatkowane lub przynajmniej, że podatek powinien być obliczany nie od całej wartości czy powierzchni. Ważna też będzie analiza przepisów i pełniejsze skorzystanie ze zwolnień. Należy także zastanowić się nad opodatkowaniem instalacji wewnątrz budynków, maszyn i urządzeń zainstalowanych na trwałych fundamentach czy specyficznych środków trwałych, gdzie często trudne jest rozstrzygnięcie, czy dany obiekt jest budynkiem, czy budowlą. Dla uniknięcia kłopotów na przyszłość zasadna będzie też dokładna analiza nowych inwestycji przed ich oddaniem do używania pod kątem podatku od nieruchomości.


MICHAŁ CHUDY

ekspert działu doradztwa podatkowego

Dokładna weryfikacja zaszeregowania poszczególnych gruntów może być pracochłonna. W szczególności dotyczy to podatników dysponujących dużą powierzchnią gruntów. Podatnicy ci mają tendencję do opodatkowania podatkiem od nieruchomości wszystkich posiadanych gruntów, rezygnując z korzystniejszego opodatkowania podatkiem rolnym lub leśnym. Niemniej jednak, właśnie ze względu na dużą powierzchnię gruntów, podatnicy mogą liczyć na istotne oszczędności podatkowe. W celu ich osiągnięcia należy zweryfikować stan oraz sposób wykorzystania poszczególnych gruntów z ewidencją gruntów i budynków oraz ewentualnie postarać się o odpowiednie przekwalifikowanie gruntów.


ADAM HELLWIG

ekspert działu doradztwa podatkowego

W przypadku wykrycia, że spółka nadpłaca podatek, podatnik ma do dyspozycji procedurę zwrotu nadpłaty podatku. Jest ona bezpieczna dla firmy - organ podatkowy przed zwrotem nadpłaty jest zobowiązany zbadać stan faktyczny i albo przyznać rację podatnikowi, albo po prostu odmówić zwrotu nadpłaty, bez jakichkolwiek sankcji dla podatnika. W sytuacjach, w których stopień skomplikowania sprawy jest istotny, warto rozważyć wystąpienie do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. W przypadku korzystnej interpretacji, zwrot nadpłaty powinien być jedynie formalnością.

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA