REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prawa autorskie do utworu stworzonego przez pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szmigiel
Prawo autorskie a prawa pracownika/ Fot. Fotolia
Prawo autorskie a prawa pracownika/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy utwór wykonany na terenie zakładu pracy możemy uznać za utwór pracowniczy. Autorskie prawa majątkowe do utworów wykonanych przez pracowników, jednak nie będących utworami pracowniczymi należą nie do pracodawcy, a do pracownika.

Czym jest utwór?

Utworem w rozumieniu prawa autorskiego może być każdy przejaw działalności twórczej,  ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Ilość pracowników, którzy w pracy zawodowej tworzą dzieła wzrasta. Już nie tylko artyści, graficy, programiści komputerowi, czy dziennikarze, ale nawet florystyki wykonują pracę o charakterze twórczym. Dlatego pytanie czy autorskie prawa majątkowe takich utworów należą do pracodawcy czy do pracownika wydaje się istotne.

REKLAMA

Wyniki pracy programisty komputerowego, lub pomysł danego rozwiązania powstały przy okazji wykonywania zleconej pracy potrafią być warte miliony złotych, dlatego kwestia ta powinna być jasno rozstrzygnięta.

Do kogo należą majątkowe prawa autorskie do utworu?

Zasadą jest, iż pracodawca nabywa majątkowe prawa autorskie do utworów stworzonych przez pracownika, w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy. Zgodnie z przepisami prawa pracy pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, mianowania, wyboru, powołania lub spółdzielczej umowy o pracę. Jeżeli chodzi o osoby świadczące pracę na podstawie innych umów, jak umowy zlecenia czy umowy o dzieło sytuacja nie wygląda jasno. W umowie powinno być określone, że majątkowe prawa autorskie do utworów wykonanych przez pracownika przechodzą na pracodawcę. Biorąc jednak pod uwagę cel regulacji należy uznać, iż nawet jeżeli w umowie nie ma jasnej regulacji na ten temat, pracownik zatrudniony do pracy której istota polega na działaniach twórczych, nie nabędzie majątkowych praw autorskich do rezultatów tej pracy.

Zobacz: Prawo autorskie a prawo pracy

Utwór wykonany w zakładzie pracy

REKLAMA

Istotnym problemem jest również kwestia tego, na kogo przejdą prawa autorskie jeżeli wykonamy utwór na terenie zakładu pracy, na pracodawcę czy na pracownika? Otóż kiedy wykonanie utworu wynika z obowiązków ze stosunku pracy, jeżeli obowiązki takie są określone w umowie, lub jasno zostało nam polecone, że taką właśnie pracę mamy wykonać majątkowe prawa autorskie należeć będą do pracodawcy. Jeżeli z istoty naszego zawodu lub określenia naszego stanowiska wynika, iż wiąże się ono z wykonywaniem pracy twórczej (jak w przypadku architektów) majątkowe prawa autorskie zawsze należeć będą do pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast kiedy wykonamy utwór w zakładzie pracy, na urządzeniach należących do pracodawcy, jednak nie związanych z naszą pracą majątkowe prawa autorskie należeć będą do pracownika.

Chemik odkryje jakąś substancję w zakładzie pracy, na sprzęcie należącym do pracodawcy, ale poza obowiązkami wynikającymi ze stosunku pracy.  Grafik wykona jakieś dzieło na komputerze pracodawcy, lecz nie w ramach zleconych mu zadań.

Utwór wykonany w godzinach pracy

Faktu iż to pracownikowi należą się prawa autorskie do stworzonego na terenie zakładu pracy dzieła nie zmienia nawet to, że pracownik posłużył się przy jego tworzeniu wspomnianymi już urządzeniami i materiałami należącymi do zakładu pracy, wykonanie utworu w czasie pracy, udział w procesie twórczym innych osób zatrudnionych przez pracodawcę, a nawet wykorzystywanie przez zakład pracy dzieła bez porozumienia z twórcą, które ten jednak toleruje.  

Osobną kwestią jest to, iż pracodawca może nas ukarać za nie wywiązywanie się z zadań zleconych i wykonywanie w czasie pracy czynności innych niż należą do naszych obowiązków.

Utwór w znaczeniu prawa autorskiego, stworzony przez pracownika przez przypadek lub przy okazji wykonywania powierzonych obowiązków, w pracy która ze swej istoty ma charakter odtwórczy nie może być traktowany jako utwór pracowniczy.

Zobacz: Kto może korzystać z prawa przedruków w Internecie

Jak rozpoznać utwór pracowniczy

Istnieją różne metody pomocne przy badaniu czy wykonane dzieło jest utworem pracowniczym. Podstawowym wyznacznikiem jest to czy praca pracownika miała charakter twórczy. Jeżeli rezultat takiej pracy można z góry przewidzieć to nigdy nie będzie jej można uznać za utwór. Jeżeli pracownik przy pracy stosował się do wskazówek pracodawcy,  kolejne etapy pracy były nadzorowane i kierowane  przez pracodawcę, lub osobę przez niego zatrudnioną, jeżeli pracownik zobowiązany jest do wprowadzania zmian narzuconych przez pracodawcę, lub akceptuje inne ingerencje w efekt pracy twórcze to rezultatu tej pracy
nie można uznać za utwór.

Podsumowując, sam fakt stworzenia utworu przez pracownika w zakładzie pracy, nie przesądza, iż to pracodawca nabywa majątkowe prawa autorskie do tego utworu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA