REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja okularów przez pracodawcę - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy pracodawca ma obowiązek refundować pracownikowi okulary?
Kiedy pracodawca ma obowiązek refundować pracownikowi okulary?

REKLAMA

REKLAMA

Refundacja za okulary dla pracownika. Kiedy pracodawca ma obowiązek refundować pracownikowi okulary?

Refundacja za okulary dla pracownika

PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Lekarz medycyny pracy od 2021 roku na zaświadczeniach o zdolności do pracy nie stawia pieczątki "konieczna zmiana szkieł korekcyjnych do pracy z monitorem ekranowym" ponieważ twierdzi, że zmieniły się przepisy i nie musi jej stawiać. Na zaświadczeniu jest tylko pieczątka "konieczne używanie okularów korekcyjnych podczas pracy z monitorem ekranowym". Czy tylko ta jedna pieczątka uprawnia pracodawcę do refundacji kosztów wymiany okularów korygujących wzrok do pracy z monitorem ekranowym dla pracownika? Oczywiście jest również faktura za zakup okularów i zapis w regulaminie o zasadach refundacji.

ODPOWIEDŹ

Obowiązkiem każdego pracodawcy oraz osób kierujących pracownikami jest przestrzeganie zaleceń lekarskich. Uwzględniając powyższe, w sytuacji gdy zostanie przystawiona pieczątka z adnotacją "konieczne używanie okularów korekcyjnych podczas pracy z monitorem ekranowym" - z jednoczesnym sporządzeniem recepty wskazującej parametry nowych okularów, wówczas obowiązkiem pracodawcy będzie zapewnienie nowych okularów korekcyjnych. W przypadku gdy zostanie przystawiona sama pieczątka - bez wystawienia recepty na nowe okulary, wówczas można przyjąć, iż intencją lekarza jest wskazanie kontynuowania pracy w okularach dotychczasowych.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy, którzy świadczą pracę przed monitorami ekranowymi powinni być objęci przez pracodawcę szczególną profilaktyczną opieką zdrowotną. Należy im zapewnić okulary korygujące wzrok. Powyższa zasada nie odnosi się jednak do każdego przypadku. Wyposażenie pracowników w okulary korygujące jest niezbędne, gdy są spełnione dwie przesłanki. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w sprawie zasadności zapewnienia pracownika w okulary powinien wypowiedzieć się lekarz. Okulary będą niezbędne, gdy wynika to z zaleceń lekarza, który w związku z wynikami przeprowadzonego badania okulistycznego w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej uzna, że istnieje potrzeba stosowania przez pracownika okularów w związku z pracą przy monitorze ekranowym. Drugą przesłanką, która powinna być spełniona, aby mówić o obowiązku wyposażenia pracownika w okulary to świadczenie pracy przed monitorem przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

W sytuacji, o której mowa w pytaniu, trudno polemizować z zaleceniami lekarza medycyny pracy przeprowadzającego badanie w zakresie stosowanych pieczątek, z których wynika treść zaleceń lekarskich. Niezależnie od powyższego oraz od tego, jak zalecenia zostaną sformułowane - powinny być realizowane przez pracodawcę i nadzorowane na bieżąco przez osoby kierujące pracownikami. Odnosząc się do wątpliwości w zakresie stosowanych pieczątek można przyjąć, że w sytuacji, gdy zostanie przystawiona pieczątka z adnotacją "konieczne używanie okularów korekcyjnych podczas pracy z monitorem ekranowym" i wiąże się z tym wystawienie pracownikowi recepty określającej parametry okularów w kontekście przeprowadzonych badań narządu wzroku - wówczas będzie to podstawa do refundacji pracownikowi nowych okularów korekcyjnych, uwzględniających specyfikację zawartą w recepcie. Jeżeli jednak przystawieniu pieczątki nie towarzyszy wydanie nowej recepty na okulary - wówczas wydaje się, że nie ma uzasadnienia do refundacji nowych okularów. Oczywiście każda sporna sytuacja może być rozstrzygana w ramach indywidualnej konsultacji z lekarzem przeprowadzającym badanie - zatrudnionym w podstawowej jednostce służby medycyny pracy, z którą pracodawca ma podpisaną umowę.

Podstawa prawna:

art. 212 pkt 6 oraz art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1320)

§ 8  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U z 1998 r. Nr 148, poz. 973)

Sebastian Kryczka

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA