REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak znaleźć dobrego pracownika

REKLAMA

Trudności ze znalezieniem pracy i rosnąca konkurencja wśród osób ubiegających się o stanowiska firmowe to, wbrew pozorom, problem także dla pracodawców otwierających proces rekrutacji. Dowiedz się, co zrobić, by dokładnie „przejrzeć” kandydata, poznać jego mocne i słabe strony oraz maksymalnie usprawnić przebieg poszukiwania pracownika.


1.    Naucz się czytać między wierszami

REKLAMA


CV to nic innego, jak ulotka reklamowa osób poszukujących pracę. Łatwo w nim nagiąć prawdę lub zwyczajnie - nie zwrócić uwagi na aspekty, które tak naprawdę dyskwalifikują w naszych oczach danego kandydata.
 


Zaczynając analizować zgłoszenie, koniecznie zwróć uwagę na:


•    Dane osobowe, w tym - adres kandydata. Kiedy ma to znaczenie? Głównie w przypadkach, gdy praca jest zmianowa i konieczne są np. nocne dojazdy. Im dalej od firmy, tym gorzej dla przyszłego pracownika.

REKLAMA

•    Wykształcenie: sprawdź dokładnie czy kandydat podaje wyłącznie nazwę uczelni, czy dodatkowo - zdobyty tytuł naukowy. Zdarza się, że zgłaszający nie ma wyższego wykształcenia, a dopisek o uczelni zawiera w CV wyłącznie po to, by nie być odrzuconym już na pierwszym etapie rekrutacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    Doświadczenie zawodowe: przyjrzyj się datom. Jeżeli podane są tylko lata np. od 2010 do 2011, to bardzo prawdopodobne, że kandydat miał przerwy między poszczególnymi zajęciami i próbuje to ukryć, nie podając bardziej szczegółowych informacji.

•    Hobby/zainteresowania: jeżeli jest ich wiele i wiążą się z wyjazdami, np., wspinaczka górska, to zastanów się, czy ta osoba na pewno ma czas na pracę i co tak naprawdę będzie traktować priorytetowo.


2.    Naucz się rozmawiać z kandydatem


Jak tłumaczą eksperci od szkoleń e-learningowych z NetAkademia.pl, każda rozmowa rekrutacyjna powinna odbywać się według szczególnych zasad. Ich stosowanie znacząco podnosi efektywność pracy osoby rekrutującej, co więcej - wpływa pozytywnie na wizerunek całej firmy. Dzięki zachowaniu scenariusza, możemy dokładnie wybadać kandydata i poznać nie tylko mocne, ale i słabe strony osoby ubiegającej się o pracę.
 

REKLAMA


•    Zasada 20:80 - do ciebie należy 20% czasu potrzebnego na odbycie rozmowy. To wystarczająco dużo na zadanie pytań i wyjaśnienie wątpliwości. Większość czasu powinien mówić kandydat. Przecież po to go zaprosiłeś - aby lepiej go poznać.

•    Najpierw pytania, później wyjaśnienia. Daj szansę kandydatowi na sformułowanie odpowiedzi na nurtujące cię pytania. Dopiero, gdy je uzyskasz, opowiedz więcej o stanowisku i zadaniach. Odwrotna kolejność spowoduje, że podpowiesz kandydatowi, jakich informacji się spodziewasz, przez co będzie on odpowiadał zgodnie z twoimi oczekiwaniami, a nie - zgodnie z prawdą.

•    Zawsze daj kandydatowi szansę na zadanie pytań. To, jakie padną, stanowi dla ciebie cenną informację o osobie ubiegającej się o pracę.


3.    Działaj zgodnie z przyjętym scenariuszem


W czasie rozmowy kwalifikacyjnej najbardziej efektywne są tzw. pytania scenariuszowe lub odnoszące się bezpośrednio do doświadczenia kandydata. Pozwalają one sprawdzić intuicję, talent i predyspozycje przyszłego pracownika.
 


•    Pytania scenariuszowe to wszystkie te zaczynające się od: „a co pan by zrobił w sytuacji”, „proszę sobie wyobrazić, że”. Wykorzystuje się je w stosunku do osób z małą praktyką zawodową, które nie mają możliwości odniesienia się do swoich doświadczeń.

•    W przypadku osób z doświadczeniem zawodowym, lepiej dopytywać o konkretne sytuacje, np.: „proszę opowiedzieć o sytuacji, w której”, „jaką decyzję podjęła pani w związku z”.

•    Nigdy nie zadawaj pytań zamkniętych typu: „czy miał pan taką sytuację w firmie”, wówczas możesz nie uzyskać odpowiedzi. Narzucenie domniemania doświadczenia spowoduje, że kandydat włoży więcej wysiłku w przypomnienie sobie danej sytuacji niż faktyczną odpowiedź.


Wybór kandydata, który zasili zespół, to nie koniec procesu rekrutacyjnego. Pamiętaj, że w twoje poszukiwania zaangażowanych było wiele osób i im wszystkim należy się informacja. - Podkreślmy konieczność pozostawienia po sobie pozytywnego wizerunku, zatem podziękowania za poświęcony czas wszystkim osobom, które uczestniczyły w rekrutacji - radzi Włodzimierz Rosiński, trener z NetAkademia.pl. Po drugie należy pamiętać o zabezpieczeniu danych osobowych kandydatów, którzy nadesłali swoje CV. Te, które absolutnie nie spełniły oczekiwań - usuń, zniszcz. Te, które wydają ci się nadal interesujące - zabezpiecz i zostaw, gdyż... nie wiadomo kiedy znowu będziesz rekrutował!


Materiał powstał na bazie kursu internetowego z certyfikatem „Jak znaleźć dobrego pracownika” NetAkademia.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: netakademia.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

REKLAMA

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA

ZUS umorzy składki przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo

Przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogą składać wnioski do ZUS nie tylko o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty, ale także o ich umorzenie. Jak uzyskać pomoc?

Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

REKLAMA