REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i tania rekrutacja w małej firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel niewielkiej firmy – myjni samochodowej - chciałby zatrudnić webmastra do wykonania strony internetowej i jej późniejszego prowadzenia. Z jakich metod może skorzystać, aby  rekrutacja nie pochłonęła dużej sumy pieniędzy i czasu, a zaowocowała wyborem dobrego pracownika? Jak to zrobić w firmie, której nie stać na zatrudnienie specjalistów od rekrutacji?

 

REKLAMA

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie posiadają w strukturze organizacji wyspecjalizowanego działu HR, czyli fachowców, którzy w sposób profesjonalny zajmą się weryfikacją otrzymanych aplikacji i przeprowadzą proces rekrutacyjny. Głównym celom, stawianym procesowi naboru, towarzyszą takie hasła, jak: szybko, tanio i na tyle efektywnie, by zatrudniona osoba spełniała w jak największym stopniu postawione wymagania. Warto więc zapoznać się z technikami i nowoczesnymi narzędziami wykorzystywanymi w procesie rekrutacji.

Ogłoszenie

W pierwszym etapie polegającym na precyzyjnym przygotowaniu ogłoszenia, należy uwzględnić kilka istotnych informacji: nazwę stanowiska i zakres obowiązków, wymagany poziom wykształcenia, doświadczenie określone w latach, znajomość języków obcych i dodatkowe informacje, np. posiadane certyfikaty. Niezwykle ważny jest wybór miejsca, w którym zamieszczamy ogłoszenie, gdyż od tego zależy, czy informacja dotrze do właściwych osób. Warto umieścić je przede wszystkim na kilku popularnych portalach internetowych z ofertami pracy.

REKLAMA

Selekcja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym elementem każdej rekrutacji jest proces selekcji kandydatów. W tym obszarze pracodawcy mają do dyspozycji wiele metod sprawdzających wiedzę, kompetencje i predyspozycje do pracy na danym stanowisku.

Testy kompetencji

Doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw stanowią testy kompetencji. Świetnie sprawdzają się one wówczas, gdy pracodawca nie jest w stanie zweryfikować wiedzy i umiejętności kandydata, np. znajomości mało popularnego języka lub specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Umożliwiają znaczną oszczędność czasu na etapie wstępnej selekcji, gdy musimy podjąć decyzję, którego kandydata warto zaprosić na rozmowę.

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna to nieodłączny element każdego procesu rekrutacyjnego, który umożliwia pracodawcy zebranie dodatkowych informacji o kandydacie (ponad to, co zawiera CV i list motywacyjny). Bez osobistego spotkania nie można sprawdzić np. sposobu wypowiedzi, łatwości nawiązywania kontaktu, odporności na stres i innych podobnych kompetencji kandydata.

Bardzo ważnym elementem profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej jest wywiad zawodowy.

Jest to świadomie i celowo kierowany przez osobę rekrutującą dialog, umożliwiający zdobycie istotnych informacji o kandydacie. Kandydat odpowiada wówczas na zadane pytania, pozwalające zweryfikować określone kompetencje, doświadczenie, wiedzę merytoryczną i jego nastawienie do pracy. Według badań przeprowadzonych przez Shackletona i Newella, 90 proc. organizacji posługuje się przynajmniej jednym wywiadem podczas procesu selekcji kandydatów.

Studium przypadku

Studium przypadku z dnia na dzień zyskuje coraz większe grono sympatyków. Świetnie sprawdza, jak kandydat radzi sobie w sytuacji zbliżonej do tej, z którą będzie miał do czynienia na co dzień. Niejednokrotnie firmy wykorzystują tu tzw. przypadki z życia wzięte, czyli rzeczywiste problemy, które firma musi rozwiązywać. Jeśli więc informatyk będzie musiał np. obsługiwać terminarz wizyt klientów lub prowadzić firmowego bloga, warto sprawdzić, jak poradzi sobie z takimi zadaniami.

Nie ma wątpliwości co do tego, że proces rekrutacji nie jest prosty i wymaga sporo kwalifikacji zarówno od pracodawcy, jak i kandydata. Warto jednak pamiętać, że im sumienniej przeprowadzona rekrutacja, tym większe zyski generowane przez nowo zatrudnionego specjalistę - właściwą osobę, na właściwym miejscu.

 

Małgorzata Marzec - specjalista w dziedzinie rynku pracy, menedżer międzynarodowego projektu HR TestCV.com.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA