REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i tania rekrutacja w małej firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel niewielkiej firmy – myjni samochodowej - chciałby zatrudnić webmastra do wykonania strony internetowej i jej późniejszego prowadzenia. Z jakich metod może skorzystać, aby  rekrutacja nie pochłonęła dużej sumy pieniędzy i czasu, a zaowocowała wyborem dobrego pracownika? Jak to zrobić w firmie, której nie stać na zatrudnienie specjalistów od rekrutacji?

 

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie posiadają w strukturze organizacji wyspecjalizowanego działu HR, czyli fachowców, którzy w sposób profesjonalny zajmą się weryfikacją otrzymanych aplikacji i przeprowadzą proces rekrutacyjny. Głównym celom, stawianym procesowi naboru, towarzyszą takie hasła, jak: szybko, tanio i na tyle efektywnie, by zatrudniona osoba spełniała w jak największym stopniu postawione wymagania. Warto więc zapoznać się z technikami i nowoczesnymi narzędziami wykorzystywanymi w procesie rekrutacji.

Ogłoszenie

W pierwszym etapie polegającym na precyzyjnym przygotowaniu ogłoszenia, należy uwzględnić kilka istotnych informacji: nazwę stanowiska i zakres obowiązków, wymagany poziom wykształcenia, doświadczenie określone w latach, znajomość języków obcych i dodatkowe informacje, np. posiadane certyfikaty. Niezwykle ważny jest wybór miejsca, w którym zamieszczamy ogłoszenie, gdyż od tego zależy, czy informacja dotrze do właściwych osób. Warto umieścić je przede wszystkim na kilku popularnych portalach internetowych z ofertami pracy.

Selekcja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowym elementem każdej rekrutacji jest proces selekcji kandydatów. W tym obszarze pracodawcy mają do dyspozycji wiele metod sprawdzających wiedzę, kompetencje i predyspozycje do pracy na danym stanowisku.

Testy kompetencji

Doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw stanowią testy kompetencji. Świetnie sprawdzają się one wówczas, gdy pracodawca nie jest w stanie zweryfikować wiedzy i umiejętności kandydata, np. znajomości mało popularnego języka lub specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Umożliwiają znaczną oszczędność czasu na etapie wstępnej selekcji, gdy musimy podjąć decyzję, którego kandydata warto zaprosić na rozmowę.

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna to nieodłączny element każdego procesu rekrutacyjnego, który umożliwia pracodawcy zebranie dodatkowych informacji o kandydacie (ponad to, co zawiera CV i list motywacyjny). Bez osobistego spotkania nie można sprawdzić np. sposobu wypowiedzi, łatwości nawiązywania kontaktu, odporności na stres i innych podobnych kompetencji kandydata.

Bardzo ważnym elementem profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej jest wywiad zawodowy.

Jest to świadomie i celowo kierowany przez osobę rekrutującą dialog, umożliwiający zdobycie istotnych informacji o kandydacie. Kandydat odpowiada wówczas na zadane pytania, pozwalające zweryfikować określone kompetencje, doświadczenie, wiedzę merytoryczną i jego nastawienie do pracy. Według badań przeprowadzonych przez Shackletona i Newella, 90 proc. organizacji posługuje się przynajmniej jednym wywiadem podczas procesu selekcji kandydatów.

Studium przypadku

REKLAMA

Studium przypadku z dnia na dzień zyskuje coraz większe grono sympatyków. Świetnie sprawdza, jak kandydat radzi sobie w sytuacji zbliżonej do tej, z którą będzie miał do czynienia na co dzień. Niejednokrotnie firmy wykorzystują tu tzw. przypadki z życia wzięte, czyli rzeczywiste problemy, które firma musi rozwiązywać. Jeśli więc informatyk będzie musiał np. obsługiwać terminarz wizyt klientów lub prowadzić firmowego bloga, warto sprawdzić, jak poradzi sobie z takimi zadaniami.

Nie ma wątpliwości co do tego, że proces rekrutacji nie jest prosty i wymaga sporo kwalifikacji zarówno od pracodawcy, jak i kandydata. Warto jednak pamiętać, że im sumienniej przeprowadzona rekrutacja, tym większe zyski generowane przez nowo zatrudnionego specjalistę - właściwą osobę, na właściwym miejscu.

 

Małgorzata Marzec - specjalista w dziedzinie rynku pracy, menedżer międzynarodowego projektu HR TestCV.com.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA