Skuteczna i tania rekrutacja w małej firmie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie posiadają w strukturze organizacji wyspecjalizowanego działu HR, czyli fachowców, którzy w sposób profesjonalny zajmą się weryfikacją otrzymanych aplikacji i przeprowadzą proces rekrutacyjny. Głównym celom, stawianym procesowi naboru, towarzyszą takie hasła, jak: szybko, tanio i na tyle efektywnie, by zatrudniona osoba spełniała w jak największym stopniu postawione wymagania. Warto więc zapoznać się z technikami i nowoczesnymi narzędziami wykorzystywanymi w procesie rekrutacji.
Ogłoszenie
W pierwszym etapie polegającym na precyzyjnym przygotowaniu ogłoszenia, należy uwzględnić kilka istotnych informacji: nazwę stanowiska i zakres obowiązków, wymagany poziom wykształcenia, doświadczenie określone w latach, znajomość języków obcych i dodatkowe informacje, np. posiadane certyfikaty. Niezwykle ważny jest wybór miejsca, w którym zamieszczamy ogłoszenie, gdyż od tego zależy, czy informacja dotrze do właściwych osób. Warto umieścić je przede wszystkim na kilku popularnych portalach internetowych z ofertami pracy.
Selekcja
Kluczowym elementem każdej rekrutacji jest proces selekcji kandydatów. W tym obszarze pracodawcy mają do dyspozycji wiele metod sprawdzających wiedzę, kompetencje i predyspozycje do pracy na danym stanowisku.
Testy kompetencji
Doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw stanowią testy kompetencji. Świetnie sprawdzają się one wówczas, gdy pracodawca nie jest w stanie zweryfikować wiedzy i umiejętności kandydata, np. znajomości mało popularnego języka lub specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania. Umożliwiają znaczną oszczędność czasu na etapie wstępnej selekcji, gdy musimy podjąć decyzję, którego kandydata warto zaprosić na rozmowę.
Rozmowa kwalifikacyjna
Rozmowa kwalifikacyjna to nieodłączny element każdego procesu rekrutacyjnego, który umożliwia pracodawcy zebranie dodatkowych informacji o kandydacie (ponad to, co zawiera CV i list motywacyjny). Bez osobistego spotkania nie można sprawdzić np. sposobu wypowiedzi, łatwości nawiązywania kontaktu, odporności na stres i innych podobnych kompetencji kandydata.
Bardzo ważnym elementem profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej jest wywiad zawodowy.
Jest to świadomie i celowo kierowany przez osobę rekrutującą dialog, umożliwiający zdobycie istotnych informacji o kandydacie. Kandydat odpowiada wówczas na zadane pytania, pozwalające zweryfikować określone kompetencje, doświadczenie, wiedzę merytoryczną i jego nastawienie do pracy. Według badań przeprowadzonych przez Shackletona i Newella, 90 proc. organizacji posługuje się przynajmniej jednym wywiadem podczas procesu selekcji kandydatów.
Studium przypadku
REKLAMA
Studium przypadku z dnia na dzień zyskuje coraz większe grono sympatyków. Świetnie sprawdza, jak kandydat radzi sobie w sytuacji zbliżonej do tej, z którą będzie miał do czynienia na co dzień. Niejednokrotnie firmy wykorzystują tu tzw. przypadki z życia wzięte, czyli rzeczywiste problemy, które firma musi rozwiązywać. Jeśli więc informatyk będzie musiał np. obsługiwać terminarz wizyt klientów lub prowadzić firmowego bloga, warto sprawdzić, jak poradzi sobie z takimi zadaniami.
Nie ma wątpliwości co do tego, że proces rekrutacji nie jest prosty i wymaga sporo kwalifikacji zarówno od pracodawcy, jak i kandydata. Warto jednak pamiętać, że im sumienniej przeprowadzona rekrutacja, tym większe zyski generowane przez nowo zatrudnionego specjalistę - właściwą osobę, na właściwym miejscu.
Małgorzata Marzec - specjalista w dziedzinie rynku pracy, menedżer międzynarodowego projektu HR TestCV.com.
REKLAMA
REKLAMA