REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadaniowy czas pracy

Katarzyna Wrońska-Zblewska

REKLAMA

Prowadzę kilka sklepów i ostatnio słyszałam, że mogę zatrudnić sprzedawców w zadaniowym czasie pracy. Sprzedawcy pracują w godzinach otwarcia sklepów. Czy rzeczywiście tak można zrobić i w jaki sposób można wprowadzić taki czas pracy?

Nie. Specyfika pracy sprzedawcy nie uzasadnia zatrudnienia go w zadaniowym czasie pracy.

REKLAMA

Zadaniowy czas pracy może być wprowadzony, jeśli jest to uzasadnione rodzajem wykonywanej pracy, jej organizacją lub miejscem jej wykonywania. Pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm określonych w art. 129 k.p. (8 godzin dobowo i przeciętnie 40 godzin tygodniowo). Jedynie w tych przypadkach Kodeks pracy dopuszcza stosowanie tego systemu (art. 140 k.p.).

A zatem zadaniowy czas pracy może być stosowany wówczas, gdy:

• najważniejszym elementem pracy są efekty tej pracy, a nie ścisłe, narzucone z góry godziny pracy (np. kurier),

• jest to praca, której organizację pozostawia się pracownikowi (np. kadra kierownicza, która nie musi być w firmie w ściśle określonych godzinach),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• brak faktycznej możliwości prowadzenia ścisłej kontroli godzin pracy, w szczególności przy pracach poza zakładem pracy (np. serwisant, przedstawiciel handlowy),

• praca może być wykonywana w zasadzie w dowolnej porze (np. prace twórcze).

Praca sprzedawcy zwykle polega na obsługiwaniu klientów i pozostawaniu do ich dyspozycji w godzinach otwarcia sklepu. Godziny otwarcia sklepu są stałe i z góry narzucone przez właściciela (pracodawcę), a informacja o nich jest umieszczona w widocznym miejscu. Sprzedawca nie ma zatem możliwości samodzielnego ustalania godzin swojej pracy (godzin otwarcia sklepu). Trudno także wyobrazić sobie sytuację, w której po sprzedaniu towaru za określoną kwotę pracownik zamyka sklep, nie zwracając uwagi na kolejnych klientów (osiągnął zamierzony efekt pracy). W pracy handlowca istotne są więc godziny - zazwyczaj im dłuższej otwarty sklep, tym wyższy utarg. Dlatego też specyfika takiej pracy nie uzasadnia w mojej ocenie zadaniowego czasu pracy dla sprzedawcy. W praktyce, w zależności od godzin otwarcia sklepu oraz liczby personelu, najodpowiedniejszym systemem czasu pracy dla sprzedawców jest system podstawowy (praca po 8 godzin dziennie i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy) lub równoważny (do 12 godzin dziennie i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy).

Odpowiedziała Katarzyna Wrońska-Zblewska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA