REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może czasowo zmienić rozkład czasu pracy pracownika na inny, niż wynikający z regulaminu pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

W regulaminie pracy mamy zapis wskazujący, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–16.00. Jeden z naszych pracowników jedzie na tygodniowe targi (od poniedziałku do soboty), gdzie będzie przez te 6 dni wykonywał pracę na naszym stoisku firmowym w godzinach od 10.00 do 18.00. Czy możemy zmienić mu rozkład czasu pracy na ten tydzień w taki sposób, by pracował w innych godzinach niż zwykle oraz przez 6 dni?

RADA

REKLAMA

Zawarty w Państwa regulaminie pracy zapis dotyczący rozkładu czasu pracy nie pozwala zmienić pracownikowi rozkładu godzin pracy w jednym z tygodni w zakresie zarówno godzin, jak i dni pracy. Do wprowadzenia proponowanej zmiany byłaby wymagana wcześniejsza zmiana treści regulaminu pracy.

UZASADNIENIE

REKLAMA

 Regulacje dotyczące systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych, które obowiązują w danym zakładzie pracy, należy ustalić w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy. Jeżeli pracodawca nie jest objęty układem ani nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy, powinno to zostać wskazane w obwieszczeniu (art. 150 § 1 Kodeksu pracy). W sytuacji gdy w zakładzie pracy nie działają związki zawodowe, pracodawca ma w zakresie ustalenia tych regulacji pełną swobodę (oczywiście w granicach wyznaczonych przez przepisy prawa pracy) i nie musi dokonywać uzgodnień ani konsultacji z pracownikami.

Rozkłady czasu pracy wskazane w przepisach wewnątrzzakładowych wyznaczają granice, w ramach których pracodawca może wyznaczyć pracownikom godziny pracy. Poza tymi rozkładami pracodawca może nakazać pracę w godzinach nadliczbowych, pełnienie dyżuru itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wielu regulaminach pracy rozkłady czasu pracy określane są w bardzo sztywny sposób, np. „pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00”. Przy takim zapisie pracodawca nie może wyznaczyć pracownikom innych godzin pracy bez wcześniejszej zmiany regulaminu. Jedyną możliwością byłyby indywidualne rozkłady czasu pracy, ale do ich wprowadzenia wymagany jest wniosek pracownika.

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji nie będą mogli Państwo zmienić rozkładu czasu pracy pracownika bez wprowadzenia zmiany w regulaminie pracy. Natomiast zmiana regulaminu pracy wymaga czasu i zapewne nie zdążą Państwo jej przeprowadzić przed wyjazdem pracownika w delegację. Nawet jeżeli w zakładzie nie ma związków zawodowych, z którymi trzeba konsultować zmianę regulaminu pracy, to zmiana tego regulaminu obowiązuje dopiero po upływie 2 tygodni od jej podania do wiadomości pracowników (art. 1043 § 1 Kodeksu pracy).

W konsekwencji doprowadzi to do sytuacji, w której codziennie pracownik będzie pracował w podróży służbowej w godzinach nadliczbowych. Dotyczy to 2 godzin (między 16.00 a 18.00) wykraczających poza godzinę ustaloną w regulaminie jako godzina zakończenia pracy przez pracownika. Dodatkowo pracownik będzie świadczył pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy (sobota).

Podczas delegacji nadgodziny wystąpią, gdy wykonywanie zadań służbowych wykracza poza rozkład czasu pracy pracownika. Brak konieczności świadczenia pracy w godzinach wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika nie powoduje niezaliczania czasu przypadającego na ten okres do czasu pracy pracownika.

WAŻNE!

Do czasu pracy wliczamy okresy, w czasie których pracownik nie wykonywał pracy w podróży służbowej, gdy pokrywają się one z jego rozkładem czasu pracy.

Zatem, mimo że w przedstawionej sytuacji pracownik nie będzie w podróży służbowej wykonywał pracy w godz. 8.00-10.00, to te 2 godziny trzeba mu zaliczyć do czasu pracy. Pracodawca może się ustrzec takich sytuacji wprowadzając do regulaminu pracy odpowiednie zapisy umożliwiające mu - z pewnym wyprzedzeniem - wprowadzenie okresowo innych godzin pracy dla poszczególnych osób.

PRZYKŁAD

W firmie jest taki zapis w regulaminie pracy:

1. Pracownicy świadczą pracę od godz. 8.00 do godz. 16.00, od poniedziałku do piątku.

2. Pracodawca może wyznaczyć pracownikom inne godziny i dni pracy niż wskazane w pkt 1, co wymaga wręczenia indywidualnych harmonogramów czasu pracy. Harmonogramy tworzone są na okresy co najmniej dwutygodniowe i przekazywane pracownikom na 3 dni przed rozpoczęciem okresu objętego harmonogramem.

W takim przypadku pracodawca może zmienić pracownikowi rozkład czasu pracy, np. w jednym z tygodni, kiedy jest taka potrzeba zakładu pracy.

Pracodawcy często w regulaminach pracy wyznaczają stały dzień wolny wynikający z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (najczęściej jest to sobota). W ten sposób - podobnie jak przy godzinach pracy - ograniczają znacznie swoje możliwości w zakresie wyznaczania dni pracy w danym okresie. Ma to znaczenie praktyczne. W przypadku wskazanym w pytaniu praca w sobotę będzie musiała być zrekompensowana dniem wolnym, udzielonym do końca okresu rozliczeniowego, wyznaczonym w terminie uzgodnionym z pracownikiem. Pracodawca nie może narzucić terminu wykorzystania dnia wolnego, ale może dojść do porozumienia w tym zakresie z zatrudnioną osobą. Przy proponowanym wyżej zapisie pracodawca korzystałby z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy - mógłby np. w kolejnym tygodniu wyznaczyć tylko 4 dni pracy. Wówczas nie musiałby rekompensować pracownikowi pracy w sobotę.

• art. 1041, art. 1043, art. 150, art. 1513 Kodeksu pracy.

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA