REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi, który wykonywał pracę w nocy, należy się stosowny dodatek niezależnie od tego, czy praca ta była zaplanowana, czy stanowiła pracę ponadwymiarową.

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę takiej pracy (art. 1518 § 1 k.p.). Wysokość tego dodatku jest uzależniona od płacy minimalnej obowiązującej w danym roku, a nie np. od wysokości wynagrodzenia pracownika. Dodatek za pracę nadliczbową stanowi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę obwiązującego w danym roku. W związku z tym, aby obliczyć dodatek za pracę w nocy w danym miesiącu, wynagrodzenie minimalne należy podzielić przez wymiar czasu pracy na dany miesiąc i wynik pomnożyć przez 20%. Szczegółowe wysokości dodatku w poszczególnych miesiącach 2010 r. zostały przedstawione w poniższej tabeli.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość dodatku za pracę w porze nocnej w poszczególnych miesiącach 2010 r.

Pracodawcy mogą wprowadzić w swoich zakładach pracy wyższy dodatek za pracę w nocy. Nigdy nie może on być jednak niższy niż określony w przepisach.

REKLAMA

Co do zasady dodatek za pracę w porze nocnej przysługuje wszystkim pracownikom wykonującym pracę w tych godzinach niezależnie od tego, czy praca ta była planowana w harmonogramie czy też nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstaje pytanie, czy pracownicy zarządzający zakładem pracy w imieniu pracodawcy, tj. główny księgowy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych, a także zastępcy tych osób, mają prawo do dodatku za pracę w nocy. Należy stwierdzić, że tak. Przepisy płacowe powinny być interpretowane w ścisły sposób. W związku z tym nie można zastosować analogii, że skoro pracownikom tym nie przysługuje dodatek za godziny nadliczbowe, to nie przysługuje im także dodatek za pracę w nocy.

Pora nocna

Pora nocna obejmuje 8 kolejnych godzin między 21.00 a 7.00 (art. 1517 § 1 k.p.). To pracodawca ustala, które konkretne 8 kolejnych godzin będzie u niego stanowiło porę nocną. Określenie dokładnych godzin trwania tej pory powinno nastąpić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo w drodze obwieszczenia pracodawcy (w tym przypadku pracodawca powinien w formie pisemnej poinformować pracowników o tych ustaleniach).

Obowiązek ustalenia pory nocnej jest niezależny od tego, czy praca taka jest wykonywana w zakładzie. Obowiązek ten mają również pracodawcy, u których praca wykonywana jest w systemie jednozmianowym i nawet gdy pracodawca co do zasady nie przewiduje pracy w porze nocnej. Pracodawca może zatem jako porę nocną określić czas między: 21.00 a 5.00, 22.00 a 6.00 lub 23.00 a 7.00. Od tego, w jaki sposób zostanie określona pora nocna, będzie zależeć, czy pracownicy zaczynający przykładowo pracę o godzinie 6.30 będą ją wykonywać jeszcze w porze nocnej czy już nie.

Jeżeli natomiast pracodawca nie dopełnił obowiązku określenia, które godziny są w zakładzie porą nocną, należy stwierdzić, że pora nocna obejmuje cały przedział między godzinami 21.00 a 7.00 rano. Nie będzie to więc 8 godzin wybranych przez pracodawcę z trwającego 10 godzin okresu, lecz całe 10 godzin. Za każdą godzinę takiej pracy pracownikowi będzie przysługiwał dodatek.

Ryczałt za pracę w porze nocnej

Dla pracowników, którzy wykonują pracę w nocy stale poza zakładem pracy, dodatek można zastąpić ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w porze nocnej (art. 1518 § 2 k.p.).

Pracownik, którego rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godziny pracy w nocy lub którego co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną, jest pracującym w nocy (art. 1517 § 2 k.p.).

Wypłacanie ryczałtu wiąże się z brakiem obowiązku ewidencjonowania godzin pracy w nocy. Niemniej jednak należy pamiętać, że pracownikowi, który otrzymuje ryczałt i w danym miesiącu wypracował mniej godzin w porze nocnej niż zwykle, nie można obniżyć ryczałtu.

Przykład

Pracodawca ustalił pracownikowi miesięczny ryczałt za pracę w nocy w wysokości 50 zł. W kwietniu nocnych godzin pracy było tylko 20. Gdyby pracodawca nie ustalał ryczałtu, tylko w każdym miesiącu płacił za rzeczywistą liczbę godzin, w kwietniu zapłaciłby 31,40 zł. Ponieważ jednak ustalił ryczałt, nie może zapłacić mniej niż 50 zł.

Natomiast gdyby pracownik przepracował większą liczbę godzin w nocy niż przewiduje to wysokość ryczałtu, pracownikowi przysługiwałoby dodatkowe wynagrodzenie za godziny przepracowane ponad liczbę godzin stanowiącą podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia ryczałtowego.

Przykład

Pracodawca określił, że pracownik będzie otrzymywał ryczałt za pracę w godzinach nocnych w wysokości 35 zł miesięcznie W marcu 2010 r. pracownik przepracował w nocy 32 godziny. W związku z tym ustalony ryczałt nie pokrywa wszystkich przepracowanych godzin nocnych.

Dlatego obok ryczałtu pracownikowi należy wypłacić jeszcze 10,76 zł:

32 x 1,43 zł = 45,76 zł,

45,76 zł - 35 zł = 10,76 zł.

Dodatek za pracę w nocy a praca nadliczbowa

Za pracę nadliczbową pracownikowi, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje także dodatek (jeżeli praca ta nie została zrekompensowana czasem wolnym). Jeżeli praca w godzinach nadliczbowych przypada w nocy, dodatek za nadgodziny wynosi 100% wynagrodzenia i przysługuje za każdą godzinę pracy nadliczbowej. Obok dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi należy się również dodatek za pracę w nocy. W żaden sposób nie jest on bowiem związany z dodatkiem za pracę nadliczbową. Nawet jeśli pracownik zamiast dodatku za nadgodziny przypadające w nocy otrzyma czas wolny, i tak należy mu zapłacić dodatek nocny.

Termin wypłaty dodatku

Wypłata dodatku powinna nastąpić wraz z wypłatą wynagrodzenia za miesiąc, w którym nastąpiła praca w porze nocnej. Wszystkie składniki wynagrodzenia powinny być wypłacane w miesiącu, w którym pracownik nabył do nich prawo (ewentualnie do 10. dnia następnego miesiąca). W przypadku dłuższych okresów rozliczeniowych jedynie składniki wynagrodzenia, które są ustalane na koniec okresu rozliczeniowego, mogą być wypłacone po ustaleniu ich wysokości, czyli po upływie danego okresu (będzie to dotyczyło np. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych wynikających z przekroczenia normy średniotygodniowej).

Julia Bartoszek 

Podstawa prawna:

• art. 1511 § 1, art. 1517 § 1-2, 1518 Kodeksu pracy.

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA