REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przestaje obowiązywać regulamin pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Krukowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadziliśmy regulamin pracy w okresie, gdy zatrudnialiśmy 35 pracowników. Jego treść została uzgodniona z międzyzakładową organizacją związkową. Obecnie zatrudniamy tylko 15 pracowników na pełny etat i 4 na pół etatu. Czy w dalszym ciągu obowiązuje nas regulamin pracy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin pracy nadal obowiązuje w Państwa zakładzie. Zmniejszenie liczby zatrudnionych poniżej 20 pracowników nie powoduje utraty mocy obowiązującej regulaminu pracy.

UZASADNIENIE

Regulamin pracy powinien być wydany w zakładzie zatrudniającym co najmniej 20 pracowników (art. 104 § 2 Kodeksu pracy). Obecnie zatrudniają Państwo 19 pracowników. Jednak wprowadzony wcześniej w Państwa firmie regulamin pracy nadal obowiązuje, mimo że przy obecnej liczbie zatrudnionych osób nie muszą Państwo tworzyć regulaminu pracy. Skoro posiadają Państwo regulamin, który został wprowadzony wówczas, gdy liczba pracowników wynosiła co najmniej 20 osób, to nie znaczy, że regulamin przestał obowiązywać z chwilą zmniejszenia zatrudnienia poniżej pułapu 20 pracowników. Regulamin pracy nie traci bowiem mocy obowiązującej automatycznie w przypadku spadku liczby zatrudnionych poniżej 20 pracowników.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin pracy nie przestaje obowiązywać automatycznie, gdy liczba pracowników spadnie poniżej 20 osób.

W związku z dalszym obowiązywaniem regulaminu pracy, prawa i obowiązki pracownicze w zakresie organizacji i porządku pracy, a także prawa i obowiązki pracodawcy nadal są określone w regulaminie pracy. Nie mają Państwo zatem obowiązku przekazywania zatrudnionym pracownikom dodatkowo informacji o porze nocnej, miejscu i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (art. 29 § 3 Kodeksu pracy). Taki obowiązek istnieje wyłącznie w przypadku braku regulaminu pracy. Należy jednak pamiętać o konieczności zapoznania każdego nowo przyjmowanego do pracy pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy.

Przepisy prawa pracy nie określają trybu uchylenia obowiązywania regulaminu pracy w przypadku spadku zatrudnienia w firmie poniżej 20 pracowników. Należy zatem przyjąć, że można zlikwidować regulamin pracy przez wydanie zarządzenia przez pracodawcę o jego uchyleniu. Będzie to szczególnie uzasadnione wówczas, gdy pracodawca nie planuje zwiększać zatrudnienia w najbliższym czasie. W sytuacji bowiem osiągnięcia liczby 20 pracowników, trzeba będzie ponownie wprowadzić regulamin pracy. Wszyscy pracownicy powinni mieć możliwość zapoznania się z treścią takiego zarządzenia.

Przy braku regulaminu pracy i układu zbiorowego pracy, organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki stron stosunku pracy regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i zapisy umów o pracę poszczególnych pracowników.

Określając liczbę 20 pracowników, od której jest uzależnione posiadanie przez zakład regulaminu pracy, bierze się pod uwagę liczbę wszystkich zatrudnionych, bez względu na to, w jakim wymiarze czasu pracy są oni zatrudnieni. Poza tym nie ma tu znaczenia, na jakiej podstawie nawiązano stosunek pracy, a więc czy jest to umowa o pracę, mianowanie, powołanie, wybór czy spółdzielcza umowa o pracę. Bez znaczenia jest także to, czy pracownik jest zatrudniony na okres próbny, czas określony, w tym na umowę na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy czy na czas nieokreślony.

Obowiązku wprowadzania regulaminu pracy nie ma zakład, który:

• zatrudnia mniej niż 20 pracowników,

• sprawy związane z organizacją i wewnętrznym porządkiem w procesie pracy oraz prawami i obowiązkami stron stosunku pracy, uregulował w układzie zbiorowym pracy.

Pracodawcy, którzy nie muszą tworzyć regulaminu pracy, mogą go wprowadzić, jeżeli uznają, że będzie on przydatny w zakładzie. Posiadanie regulaminu pracy ma bowiem swoje zalety. W regulaminie pracy można np. szczegółowo sprecyzować obowiązki pracownicze w zakresie organizacji i porządku pracy, których nieprzestrzeganie przez pracownika będzie mogło skutkować ustawowym lub dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy. W takim przypadku łatwiej będzie można rozstać się z pracownikiem nieprzestrzegającym postanowień regulaminu.

Kiedy należy utworzyć regulamin pracy

PRZYKŁAD

W regulaminie pracy zapisano, że przebywanie w czasie urlopu pod wpływem narkotyków na terenie zakładu pracy jest ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych. Jeśli więc pracownik w takim stanie znajdzie się na terenie zakładu, będzie można rozwiązać z nim umowę o pracę w trybie dyscyplinarnym. Pracownik naruszy bowiem podstawowe obowiązki pracownicze.

Zmieniając regulamin pracy nie jest konieczne dokonywanie pracownikom wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 17 listopada 1978 r. (I PRN 114/78, OSNC 1979/6/130).

PRZYKŁAD

Z regulaminu pracy wynika, że wszyscy pracownicy rozpoczynają pracę o godz. 7.00 i kończą ją o godz. 15.00. Zakład pracy zmienił regulamin pracy i ustalił godziny pracy od 8.00 do 16.00. Pracownik złożył skargę w PIP, zarzucając swojemu szefowi, że nie miał on prawa zmienić godzin pracy pracowników bez wypowiedzeń zmieniających warunki umowy o pracę. Inspektor PIP nie stwierdził naruszenia przepisów prawa pracy, ponieważ w przypadku zmian w regulaminie pracy, nawet jeśli są one niekorzystne dla pracownika, nie należy dokonywać wypowiedzeń zmieniających.

• art. 29 § 3, art. 104 § 2 Kodeksu pracy.

Jadwiga Krukowska

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• W zakładzie pracy, w którym nie ma obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy, ustalenie elementów organizacji i porządku pracy, w tym sposobu potwierdzania obecności w pracy, następuje w drodze poleceń pracodawcy. (Wyrok Sądu Najwyższego z 7 lutego 2007 r., I PK 221/06, OSNP 2008/5-6/67)

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA