REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym musi pamiętać pracodawca, decydując się na zwolnienia grupowe w firmie

Dariusz Gawron-Jedlikowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników muszą przestrzegać procedur określonych w tzw. ustawie o zwolnieniach grupowych. Pozostali, redukując zatrudnienie, powinny to robić według reguł ustalonych w kodeksie pracy.

Zwolnienie grupowe ma miejsce, jeśli dochodzi do rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co najmniej:

REKLAMA

REKLAMA

• 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,

• 10 proc. pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników,

• 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników.

REKLAMA

Wskazane liczby (odnoszące się do pracowników) obejmują również osoby, z którymi w ramach grupowego zwolnienia następuje rozwiązanie stosunków pracy z inicjatywy pracodawcy na mocy porozumienia stron, jeżeli dotyczy to co najmniej pięciu pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowa konsultacja

Pracodawca zamierzający dokonać zwolnień na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników zobowiązany jest skonsultować swój zamiar z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie pracy. Konsultacja ta dotyczyć ma przede wszystkim możliwości uniknięcia lub zmniejszenia rozmiaru grupowego zwolnienia oraz spraw pracowniczych związanych z tym zwolnieniem. Jeśli w firmie nie ma związków zawodowych, ich uprawnienia w tym zakresie przejmują przedstawiciele pracowników wyłonieni w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Zaczynając procedurę zwolnień, pracodawca musi więc zawiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe lub innych przedstawicieli pracowników o:

• przyczynach zamierzonego grupowego zwolnienia,

• liczbie zatrudnionych pracowników i grupach zawodowych, do których oni należą,

• grupach zawodowych pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia,

• okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie,

• proponowanych kryteriach doboru pracowników do grupowego zwolnienia,

• kolejności dokonywania zwolnień pracowników,

• propozycjach rozstrzygnięcia spraw pracowniczych związanych z zamierzonym grupowym zwolnieniem, a jeżeli obejmują one świadczenia pieniężne, pracodawca jest obowiązany dodatkowo przedstawić sposób ustalania ich wysokości.

Takie same informacje (z wyjątkiem informacji o świadczeniach pieniężnych) pracodawca powinien przekazać na piśmie do urzędu pracy. W praktyce bardzo wielu pracodawców wysyła do urzędu pracy kopie informacji, jaką otrzymały od nich związki zawodowe.

Rada też musi wiedzieć

Informacje dotyczące planowanych zwolnień pracodawca musi przekazać także radzie pracowników działającej na podstawie przepisów ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Zgodnie bowiem z jej przepisami pracodawca ma obowiązek przekazywania radzie informacji dotyczących stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia.

Zawarcie porozumienia

Efektem końcowym konsultacji ze związkami zawodowymi jest zawarcie porozumienia w sprawie zwolnień. Strony mają na to 20 dni od dnia wysłania przez pracodawcę zawiadomienia. W takim porozumieniu określone powinny być zasady postępowania w sprawach dotyczących pracowników objętych zamiarem zwolnienia grupowego, a także obowiązki pracodawcy w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia innych spraw pracowniczych.

W razie braku możliwości zawarcia takiego porozumienia pracodawca musi ustalić regulamin zwolnień, uwzględniając, w miarę możliwości, propozycje przedstawione w ramach konsultacji przez zakładowe organizacje związkowe albo - jeśli związki w danej firmie nie funkcjonują - po uprzedniej konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym w tym zakładzie pracy.

Zawiadomienie urzędu pracy

Pracodawca musi również dokonać notyfikacji, czyli zawiadomić powiatowy urząd pracy o przyjętych ustaleniach dotyczących zwolnień, liczbie zatrudnionych i zwalnianych pracowników oraz o przyczynach ich zwolnienia, okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie, a także o przeprowadzonej konsultacji zamierzonego grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi lub z przedstawicielami pracowników. W razie zakończenia działalności pracodawcy wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego pracodawca dokonuje notyfikacji tylko wtedy, gdy z takim wnioskiem wystąpi właściwy powiatowy urząd pracy.

Wypowiadanie umów

Pracodawca musi też pamiętać, iż przed dokonaniem notyfikacji nie wolno mu wręczać pracownikom wypowiedzeń. W przypadku gdy zawiadomienie urzędu pracy nie jest wymagane - nie wcześniej niż po zawarciu porozumienia lub wydaniu regulaminu. Natomiast do rozwiązania stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może dojść nie wcześniej niż po upływie 30 dni od notyfikacji. jeśli pracodawca nie ma takiego obowiązku - nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zawarcia porozumienia lub wydania regulaminu. Nie dotyczy to przypadków rozwiązania z pracownikami stosunków pracy w razie zakończenia działalności pracodawcy wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego.

Konieczne uzasadnienie

Pamiętać przy tym należy, że w piśmie zawierającym oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę na czas nieokreślony musi być podana przyczyna wypowiedzenia. Przyczyna ta musi być prawdziwa i sprawdzalna. Podkreślenia wymaga również fakt, że w odróżnieniu od poprzednio obowiązującej ustawy o tzw. zwolnieniach grupowych, obecne przepisy nie przewidują jako warunku niezbędnego konieczności zmniejszenia zatrudnienia. Wystarczy zatem, aby przyczyny rozwiązania umowy o pracę nie dotyczyły pracownika.

PRZYKŁAD: POZORNA PRZYCZYNA WYPOWIEDZENIA

Pracodawca rozpoczął procedurę zwolnień grupowych i zwolnił pracownika, podając, że jego stanowisko pracy będzie likwidowane. Faktycznie jednak to stanowisko nie miało być likwidowane. Pracownik może więc skutecznie odwołać się do sądu pracy od takiego wypowiedzenia. Jeśli sąd uzna, że pracodawca podał nieprawdziwą przyczynę zwolnienia, może orzec o uznaniu wypowiedzenia za bezskuteczne, a gdy umowa o pracę już się rozwiązała, o przywróceniu pracownika do pracy albo o odszkodowaniu.

Wypłacenie odprawy

W dacie rozwiązania umowy o pracę należy wypłacić pracownikowi stosowną odprawę pieniężną. Prawo do odprawy ma każdy pracownik zwalniany z przyczyn określonych w ustawie z 13 marca 2003 r. zarówno w ramach zwolnień grupowych, jak i zwolnień indywidualnych. Wysokość odprawy zależeć będzie od zakładowego stażu pracy pracownika, czyli okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Okres ten obejmuje nie tylko trwające właśnie zatrudnienie, ale także każdy poprzedni okres zatrudnienia w danej firmie.

Odprawa przysługuje w wysokości:

• jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż dwa lata;

• dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od dwóch do ośmiu lat;

• trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad osiem lat.

PRZYKŁAD: SUMOWANIE OKRESÓW ZATRUDNIENIA

Pracodawca wypowiedział umowę o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika i umowa rozwiąże się 30 listopada 2008 r. Pracownik był zatrudniony od 1 stycznia 2000 r. do 30 czerwca 2001 r. na czas określony. Przez kolejne dwa lata nie pracował, a następnie ponownie podjął pracę u tego samego pracodawcy, znowu na czas określony od 1 sierpnia 2003 r. do 31 maja 2005 r. Przez kolejny rok pracował w innym zakładzie pracy i od 1 lipca 2006 r. został ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy, tym razem na czas nieokreślony. Łączny czas zatrudnienia u pracodawcy, który rozpoczął zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracownika, wynosi zatem pięć lat i dziewięć miesięcy. To oznacza, że zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, pracownikowi służyłaby odprawa w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia.

Pracownik może wrócić

Przy dokonywaniu zwolnień grupowych pracodawca musi liczyć się także z obowiązkiem ponownego zatrudnienia zwolnionego pracownika. W razie bowiem ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej pracodawca powinien zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia. Pod warunkiem że zwolniony pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy w ciągu roku od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy.

Pracodawca powinien ponownie zatrudnić takiego pracownika w okresie 15 miesięcy od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia. Ustawa nie nakłada na pracodawcę w tym zakresie obowiązku informowania zwolnionych pracowników o naborze nowych osób. Wystarczy jednak, że zwolniony pracownik wyrazi wolę podjęcia ponownie pracy. Forma takiego zachowania jest w zasadzie dowolna, ale ze względów dowodowych zalecana byłaby forma pisemna.

Problem z wykonaniem omawianego obowiązku może powstać, gdy na jedno miejsce pracy jest kilku zwolnionych pracowników w ramach zwolnień grupowych. Wydaje się, że w takim przypadku pracodawca może podjąć arbitralną decyzję o wyborze konkretnej osoby. Wreszcie, uwzględniając upływ czasu i możliwe zmiany organizacyjne u pracodawcy (w zakresie płac, organizacji poszczególnych stanowisk itd.), obowiązek ponownego zatrudnienia oznacza przede wszystkim konieczność nawiązania ponownie stosunku pracy, ale już niekoniecznie na takich samych warunkach, jakie obowiązywały przed zwolnieniem. Ważne, aby ponowne zatrudnienia było zgodne z prawem wewnątrzzakładowym i powszechnie obowiązującymi przepisami.

PRZYKŁAD: PONOWNE ZATRUDNIENIE PRACOWNIKA

Po rozwiązaniu umowy o pracę w ramach zwolnień grupowych pracownik złożył pracodawcy pisemne oświadczenie o chęci podjęcia pracy. Po kilku miesiącach od zwolnienia pracodawca rozpoczął nowy nabór pracowników, między innymi na stanowisko zajmowane poprzednio przez zwolnionego pracownika. Zmieniły się jednak zasady wynagradzania i obecnie pracownikowi zaproponowano niższą od poprzedniej płacę, zgodnie z nowym regulaminem wynagradzania. Pracodawca miał prawo tak zarobić, gdyż skorzystanie przez zwolnionego pracownika z art. 9 ustawy oznacza powstanie nowego stosunku pracy, a nie reaktywowanie starego.

DARIUSZ GAWRON-JEDLIKOWSKI

gp@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. nr 90, poz. 844 z późn. zm.).

• Art. 13 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA