REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy inspekcja pracy musi udzielać firmom informacji dotyczących prawa pracy

Jan Wojciszke
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od roku, czyli od 1 lipca 2007 r., obowiązuje nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy. Zastąpiła inną ustawę funkcjonującą od 1981 roku. Czy, mimo że nowe przepisy zawęziły podstawę udzielania przez inspektorów pracy informacji pracodawcom na temat stosowania prawa pracy, mogą się oni domagać ich w takim zakresie, jak pod rządami starej ustawy?

REKLAMA

Stara ustawa o Inspekcji Pracy, w art. 8 ust. 1 pkt 11 stanowiła, że do zakresu działania PIP należy w szczególności udzielanie porad i informacji technicznych w zakresie eliminowania zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników oraz porad i informacji w zakresie przestrzegania prawa pracy. Tymczasem nowa ustawa o Inspekcji przewiduje jedynie, w art. art. 10 ust. 1 pkt 7 lit. e), że do zadań PIP należy podejmowanie działań polegających na zapobieganiu i eliminowaniu zagrożeń w środowisku pracy. Należą do nich w szczególności: udzielanie porad i informacji technicznych służących eliminowaniu zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników, a także porad i informacji o przestrzeganiu prawa pracy.

REKLAMA

Obowiązująca ustawa zawęziła więc zakres udzielania porad jedynie do tych dotyczących zapobiegania i eliminowania zagrożeń w środowisku pracy. Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej, udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym o stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów kodeksu karnego, oraz treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej. Wskazane przepisy, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 16 obowiązującej ustawy o PIP, który w kwestii zadań inspekcji odsyła także do innych ustaw, powodują w mojej ocenie, że udzielanie pracodawcom informacji o przestrzeganiu prawa pracy pozostaje obowiązkiem Państwowej Inspekcji Pracy. Nie ogranicza się zatem do sfery prawa pracy związanej z bezpieczeństwem środowiska pracy.

Poza wskazanymi wyżej przepisami obowiązek udzielania informacji o przestrzeganiu prawa pracy przez Inspekcję wydaje się wynikać z wykładni celowościowej ustawy o PIP. Jakkolwiek bowiem jest to organ przede wszystkim kontrolny i nadzorczy, to nie można pomijać jego funkcji związanych z promocją ochrony pracy. Najskuteczniejszą formą promocji ochrony pracy i praw pracowniczych wydaje się natomiast udzielanie informacji i porad tym przedsiębiorcom, którzy zwrócą się do PIP ze stosownym zapytaniem i przedstawią stan interesującej ich sprawy, chcąc właśnie uniknąć ewentualnego naruszenia prawa pracy.

JAN WOJCISZKE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA