REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie z urlopu - zwrot kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy dopuszcza możliwość odwołania pracownika z urlopu. Pracodawca ma do tego prawo, ale pod warunkiem, że powstały okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu i obecność pracownika w zakładzie jest konieczna. Przepisy nie precyzują, o jakie okoliczności chodzi. Zatem ich ocena i decyzja o wezwaniu pracownika do pracy należy do pracodawcy.

Przyczyny uzasadniające przerwanie urlopu muszą być ważne dla firmy. Przykładowe sytuacje, w których urlopowany pracownik jest niezastąpiony, to: awaria urządzenia, choroba innego pracownika, kontrola ZUS lub urzędu skarbowego, nagłe, duże zlecenie itp.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o odwołaniu pracownika z urlopu powinna nastąpić na piśmie. Kodeks pracy nie wymaga takiej formy, to jednak lepiej zachować ją do celów dowodowych.

Pracownik nie może przeciwstawić się decyzji pracodawcy i nie wrócić do pracy. Aby nie narazić się na zarzut ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, polegającego na odmowie wykonania polecenia służbowego, a w konsekwencji na karę porządkową lub nawet dyscyplinarne zwolnienie, powinien pojawić się w pracy. Niewykorzystana w wyniku odwołania część urlopu powinna być udzielona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Na wniosek pracownika może być udzielona po wygaśnięciu okoliczności, przez które jego obecność w firmie była niezbędna.

Jakie koszty odwołania podlegają zwrotowi

Pracownik planując urlop zazwyczaj nie zakłada, że będzie musiał wrócić do pracy i nie spędza urlopu w domu. Najczęściej odpoczywa w kraju bądź za granicą, a z tym wiąże się konieczność poniesienia wydatków na rezerwację, pobyt itp. Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Chodzi tu o sytuacje, w których pracownik dokonał wpłaty do biura podróży, hotelu, domu wczasowego czy gospodarstwa agroturystycznego, poniósł koszty przejazdu i musi zrezygnować z wakacji lub je przerwać z powodu zawiadomienia przez pracodawcę o odwołaniu z urlopu. Zatem nie wszystkie wydatki poczynione w związku z urlopem pracodawca musi zwrócić.

REKLAMA

Do zwrotu kwalifikują się np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) opłaty za niedokończony pobyt w ośrodku wczasowym, hotelu, na kwaterze prywatnej, jeśli organizator wypoczynku lub właściciel kwatery ich nie zwraca,

2) wykupione wycieczki, z których pracownik nie skorzystał,

3) koszty podróży powrotnej z miejsca pobytu w czasie urlopu do siedziby firmy, jeżeli stanowią one dla pracownika dodatkowy wydatek - np. koszty podróży były w cenie imprezy, a pracownik skracając wyjazd musi sam zapłacić za bilet powrotny.

Jeśli okaże się, że razem z pracownikiem musi wrócić również rodzina (pracownik nie może zostawić ich na miejscu), to pracodawca ma obowiązek zapłacić także za nich.

Pracownik wykupił tygodniowe wczasy na Krecie dla siebie, żony i dwojga małych dzieci. Jedno z dzieci jest niepełnosprawne. Trzeciego dnia pobytu zadzwonił pracodawca i odwołał pracownika z urlopu ze względu na awarię serwera. Bez jego naprawy firma nie mogłaby funkcjonować. Rodzina zdecydowała, że wszyscy wrócą do Polski, bo żona pracownika nie poradzi sobie sama z opieką nad dziećmi. Pracodawca musi w tej sytuacji zwrócić koszt wczasów całej rodziny, dzieląc całkowity koszt przez liczbę dni pobytu i mnożąc przez liczbę dni niewykorzystanych. Do tego dochodzi jeszcze zwrot ceny biletów lotniczych dla wszystkich członków rodziny.

Poczynione wydatki powinny być udokumentowane - potrzebne więc będą bilety komunikacji, umowy, pokwitowania, dowody wpłat itp. W przypadku niewywiązania się pracodawcy z obowiązku zwrotu kosztów pracownik może wystąpić z roszczeniem do sądu pracy.

W piśmiennictwie często prezentowany jest pogląd, że pracownikowi, który nie przedłoży rachunków związanych z kosztami odwołania go z urlopu, pracodawca powinien zwrócić koszty podróży jak w przypadku podróży służbowych.

Pracodawca nie musi rekompensować pracownikowi wszystkich wydatków, które są związane z urlopem. Obowiązek zrekompensowania dotyczy tylko tych, które bezpośrednio wiążą się z odwołaniem. Nie będzie więc dotyczył np. utraconego zarobku, jaki pracownik planował uzyskać będąc na urlopie, czy zakupów związanych z przygotowaniami do wyjazdu (sprzęt do uprawiania sportów, kamera, aparat cyfrowy, komplet biwakowy itp.).

Zwrot kosztów a przychód u pracownika

Zwrot kosztów otrzymany w związku z odwołaniem pracownika z urlopu wypoczynkowego nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Taka teza jest poparta przepisami ustawy podatkowej, zgodnie z którą wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Taki zwrot jest pewną rekompensatą za utraconą możliwość wypoczynku, wyrównaniem strat, jakie pracownik poniósł w związku z rezygnacją z urlopu. Wypłata ma charakter odszkodowawczy i jest zagwarantowana przez przepisy kodeksu pracy.

Zwolnienie dotyczy jednak zwrotu wydatków w wysokości faktycznie poniesionej przez pracownika i udokumentowanej. „Pracodawca może jednak zrekompensować pracownikowi odwołanie z urlopu wypłacając mu określone świadczenie pieniężne ponad kwotę rzeczywiście poniesionych przez pracownika wydatków. Wszelkie kwoty otrzymane ponad koszty faktycznie poniesione będą jednak stanowić dla niego przychód podlegający opodatkowaniu” (pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z 29 września 2006 r., PD2.2-415-35/06).

Zwrot kosztów bezpośrednio związanych z odwołaniem pracownika z urlopu jest zwolniony z opodatkowania.

Pomijając jednak wynikającą z przepisów kwestię zwolnienia i kierując się istotą i definicją przychodu podatnika, można dojść do wniosku, że omawiany zwrot kosztów nie jest przychodem. Nie powoduje bowiem przysporzenia majątkowego u pracownika. Nie został wypłacony w zamian za wykonanie jakiegoś zadania czy usługi przez pracownika w ramach umowy o pracę ani z tytułu innych działań służbowych, np. używania prywatnego sprzętu czy narzędzi na potrzeby firmy, podróży służbowej czy prania odzieży roboczej. Ponadto nie mieści się w pojęciu świadczeń pieniężnych ponoszonych za pracownika oraz innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taki pogląd zaprezentowała Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie z 28 października 2004 r. (IS.I/24 15/196/04).

W takim rozumieniu przychodu zwrot kosztów odwołania z urlopu nie stanowi również podstawy wymiaru składek na ZUS.

Izabela Nowacka

Podstawa prawna:

• art. 167 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

• art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),

• § 1 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA