REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zawiadomieniu o wypadku pracodawca musi ustalić jego okoliczności i przyczyny

Marcin Wolski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, który nie poinformuje przełożonego o wypadku bezpośrednio po nieszczęśliwym zdarzeniu nie traci prawa żądania ustalenia, że miało ono charakter wypadku przy pracy. Przepisy nie przewidują zwolnienia pracodawcy z obowiązku ustalenia związku wypadku z pracą.

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, nabywa prawo do tzw. świadczeń wypadkowych. Ich przyznanie następuje po przeprowadzeniu postępowania według ściśle określonych reguł. Wiedzę co do trybu, zasad postępowania musi mieć zarówno pracownik, jak i pracodawca, aby uniknąć zaniedbań mogących powodować opóźnienia w wypłacie świadczeń.

REKLAMA

Nieszczęśliwe zdarzenie w pracy nakłada na pracodawcę obowiązki związane z ustaleniem, czy można je uznać za wypadek przy pracy. Obowiązki w takiej sytuacji ciążą też na pracowniku, który uległ takiemu wypadkowi. Jeśli stan zdrowia mu na to pozwala, powinien niezwłocznie powiadomić o wypadku swojego pracodawcę. Zawiadamiając przełożonego powinien, dla celów dowodowych, zachować formę pisemną (patrz wzór).

Obowiązki bezpośrednio po wypadku

REKLAMA

Pracodawca, u którego miał miejsce wypadek, powinien podjąć działania mające na celu wyeliminowanie lub ograniczenie zagrożenia. Musi też zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej oraz zabezpieczyć miejsce wypadku, aby osoby niepowołane nie miały wstępu, i maszyny, czy też inne urządzenia, które zostały wstrzymane, nie zostały uruchomione bez potrzeby.

Zabezpieczenie miejsca wypadku przed dokonywaniem zmian położenia maszyn, urządzeń technicznych czy też innych przedmiotów, które spowodowały wypadek, ma celu odtworzenie okoliczności i przyczyn zaistnienia zdarzenia. Dokonywanie zmian w miejscu zdarzenia bez zgody pracodawcy jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy zachodzi potrzeba ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego inspektora pracy i prokuratora.

Powołanie zespołu powypadkowego

Obowiązkiem pracodawcy jest powołanie zespołu powypadkowego, którego zadaniem jest ustalenie, czy dane zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy. Do obowiązków zespołu powypadkowego należy:

• dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,

• sporządzenie szkicu, fotografii miejsca wypadku, jeżeli jest to konieczne,

• wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego, jeśli stan jego zdrowia na to pozwala,

• wysłuchanie wyjaśnień świadków wypadku,

• uzyskanie opinii lekarza, w szczególności sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami, oraz w razie potrzeby specjalistów,

• zebranie innych dowodów dotyczących wypadku,

• dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku,

• określenie środków profilaktycznych oraz wniosków, w szczególności wynikających z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Protokół powypadkowy

REKLAMA

Zespół powypadkowy, po zakończeniu postępowania wyjaśniającego, nie później niż w terminie 14 dni od daty zawiadomienia o wypadku, sporządza protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Jeżeli nastąpiło opóźnienie w sporządzeniu tego dokumentu, należy podać jego przyczyny.

Zamieszczenie w protokole ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku stwierdzenia, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy bądź występują okoliczności mające wpływ na prawo poszkodowanego do świadczeń odszkodowawczych, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania na to dowodów.

Zespół powypadkowy musi zapoznać poszkodowanego czy też członków jego rodziny (w przypadku wypadku śmiertelnego) z treścią i ustaleniami zawartymi w protokole.

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku podlega zatwierdzeniu przez pracodawcę poszkodowanego w ciągu pięciu dni od dnia jego sporządzenia. Zatwierdzony protokół powypadkowy niezwłocznie doręcza się poszkodowanemu, a w razie wypadku śmiertelnego - jego rodzinie. Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych pracodawca niezwłocznie dostarcza właściwemu inspektorowi pracy.

Z ORZECZNICTWA

• Niezgłoszenie pracodawcy w sposób niezwłoczny wypadku przez poszkodowanego pracownika nie uzasadnia odmowy uznania zdarzenia za wypadek przy pracy (...) - wyrok SN z 6 listopada 1998 r., II UKN 290/98, OSNP 1999/24/793.

• Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy związanym z powzięciem informacji o wypadku, jakiemu uległ pracownik, jest powołanie zespołu powypadkowego w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz ustalenia, czy wypadek pozostaje w związku z pracą. Obowiązujące przepisy nie dopuszczają sytuacji, w której pracodawca zwolniony byłby od wykonania wyżej opisanego obowiązku. Przesłanką takiego zwolnienia nie może nawet być oczywiste przyczynienie się pracownika do wypadku ani też oczywisty brak związku wypadku z pracą - wyrok NSA z 25 kwietnia 2002 r., II SA 3189/01, LEX nr 121876.

REJESTR I KARTA

Pracodawca ma obowiązek prowadzenia rejestru wypadków przy pracy. Musi także sporządzić na podstawie zatwierdzonego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy statystyczną kartę wypadku przy pracy.

Wzór zawiadomienia pracodawcy o wypadku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN WOLSKI

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. nr 115, poz.744 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA