REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd może nakazać pracodawcy sprostowanie wydanego świadectwa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli świadectwo pracy zawiera błędy lub nieprawdziwe informacje, pracownik może domagać się od pracodawcy sprostowania jego treści. Jeśli pracodawca odmówi lub nie podejmie żadnych działań, pracownik powinien wystąpić do sądu pracy.

W razie wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy wydania mu świadectwa pracy w ostatnim dniu zatrudnienia. Jego otrzymanie nie wymaga złożenia wcześniejszego wniosku, jak również nie może być uzależnione od spełnienia przez pracownika jakichkolwiek warunków. Na żądanie pracownika świadectwo pracy jest wydawane wyłącznie wtedy, gdy dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej. W razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę (art. 231 k.p.) dotychczasowy pracodawca nie ma obowiązku wydania świadectwa pracy, nie dochodzi bowiem do ustania zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Sposoby doręczenia

Najczęściej pracownik odbiera świadectwo pracy osobiście. W razie jego nieobecności w zakładzie pracy świadectwo należy wysłać pocztą w terminie siedmiu dni od dnia ustania stosunku pracy na adres wskazany przez pracownika. Jeżeli adres jest nieaktualny a pracownik nie podał innego, wówczas pracodawca powinien złożyć świadectwo pracy w aktach osobowych pracownika. W sytuacji gdy pracownik odmawia odbioru świadectwa wręczonego mu osobiście, pracodawca nie ma obowiązku wysyłania go na adres pracownika. Wysłanie świadectwa pracy do organu rentowego zamiast wydania go pracownikowi narusza przepisy, choćby pracownik zgłosił pracodawcy zamiar przejścia na rentę inwalidzką (por. wyrok SN z 14 listopada 1996 r., I PKN 15/96, OSNP 1997/11/194).

Treść świadectwa

REKLAMA

Świadectwo pracy powinno zawierać wyłącznie najważniejsze dane dotyczące stosunku pracy, który został rozwiązany lub wygasł. W szczególności w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wypełnianiu świadectwa pracy pracodawca może popełnić kilka rodzajów błędów. Na przykład może wpisać informacje, które nie powinny się w nim znaleźć. Pracodawca może również nie wypełnić niektórych rubryk, podać nieprawdziwe lub błędne dane.

Sprostowanie

Pracownik, który uważa, że świadectwo pracy zawiera nieprawidłową treść, może żądać jego sprostowania. Postępowanie w przedmiocie sprostowania świadectwa pracy odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy z nich to postępowanie wewnątrzzakładowe. W ciągu siedmiu dni od otrzymania świadectwa pracy pracownik powinien skierować swój wniosek o sprostowanie do pracodawcy. Dla celów dowodowych najlepiej, aby zrobił to w formie pisemnej, ale dopuszczalne jest także ustne żądanie sprostowania. Pracodawca ma siedem dni na uwzględnienie żądania. Jeżeli pracodawca uwzględni wniosek, wówczas wydaje pracownikowi nowe świadectwo pracy. Jeśli jednak pracodawca odmawia sprostowania jego treści, powinien poinformować o tym pracownika.

Pracownik ma wówczas siedem dni na wniesienie pozwu przeciwko pracodawcy do sądu rejonowego. Pracownik może wnieść również przeciwko pracodawcy powództwo, gdy sprostowane świadectwo pracy w dalszym ciągu nie uwzględnia wszystkich jego zastrzeżeń.

Jeżeli pracownik bez swej winy przekroczy siedmiodniowy termin do złożenia powództwa, może złożyć do sądu pracy wniosek o jego przywrócenie. Wraz z wnioskiem pracownik musi oczywiście złożyć pozew o sprostowanie świadectwa pracy. Złożenie wniosku o przywrócenie terminu nie może nastąpić później niż w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. We wniosku należy uprawdopodobnić okoliczności uzasadniające jego przywrócenie. Jeżeli jednak sąd ustali, że do przekroczenia terminu na złożenie pozwu doszło z winy pracownika, oddali powództwo bez badania merytorycznych żądań pozwu.

W praktyce często zdarza się, że pracodawca nie chce ani sprostować świadectwa pracy, ani poinformować pracownika o odmowie sprostowania jego treści. W takiej sytuacji pracownik powinien wnieść pozew do sądu pracy w terminie siedmiu dni od kiedy upłynął siedmiodniowy termin pracodawcy do sprostowania świadectwa lub zawiadomienia o odmowie jego sprostowania.

Grzywna lub areszt

Postępowanie o sprostowanie świadectwa pracy jest zawsze wolne od opłat sądowych, ponieważ dotyczy roszczenia niemajątkowego. Jeśli powództwo okaże się zasadne, sąd nakaże pracodawcy sprostowanie świadectwa pracy. Od rozstrzygnięcia sądu rejonowego stronom przysługuje prawo wniesienia apelacji do sądu okręgowego. Warto podkreślić, że rozstrzygnięcie tego sądu nie może zostać zaskarżone, ponieważ skarga kasacyjna w sprawie o sprostowanie świadectwa pracy nie przysługuje.

Po uprawomocnieniu się korzystnego dla pracownika wyroku pracodawca powinien niezwłocznie sprostować treść świadectwa pracy, jednak nie później niż w terminie trzech dni od uprawomocnienia się wyroku. Jeżeli nie chce tego zrobić dobrowolnie, pracownik musi wystąpić do sądu pracy o wyegzekwowanie wyroku na podstawie przepisów o egzekucji świadczeń niepieniężnych. W takim przypadku sąd może wymusić wykonanie wyroku za pomocą grzywien oraz osadzenia osoby odpowiedzialnej za wydanie świadectwa w areszcie.

PRZYKŁAD

NIEDOPUSZCZALNE INFORMACJE

Pracodawca wystawił pracownikowi w terminie świadectwo pracy. W jego treści zawarł wszystkie wymagane przez przepisy prawa informacje. Dodatkowo podał jednak, iż jego zdaniem pracownik nie nadaje się do pracy, ponieważ jest niesumienny i nieobowiązkowy. Pracownik zażądał od pracodawcy usunięcia tej informacji. Pracodawca odmówił sprostowania świadectwa pracy. Pracownik postanowił odwołać się do sądu pracy. Sąd uwzględnił powództwo. Nakazał pracodawcy sprostowanie świadectwa pracy oraz usunięcie dodatkowych informacji mających charakter opinii o pracowniku. Zdaniem sądu niedopuszczalne jest bowiem umieszczanie ich w treści świadectwa pracy. W takiej sytuacji sąd nie będzie badał, czy dodatkowe informacje podane w świadectwie pracy były prawdziwe.

PRZYKŁAD

NIEPRAWIDŁOWE POSTĘPOWANIE

Pracodawca wydał pracownikowi świadectwo pracy, w którym wskazał nieprawidłową przyczynę rozwiązania umowy. Następnego dnia pracownik bez kierowania żądania do pracodawcy wniósł pozew do sądu. Jest to postępowanie nieprawidłowe. W tej sytuacji pracownik najpierw powinien wnieść odwołanie do pracowcy. Dopiero jego odmowna decyzja umożliwia wniesienie do sądu pozwu o sprostowanie treści świadectwa pracy.

RAFAŁ KRAWCZYK

sędzia Sądu Rejonowego w Wąbrzeźnie

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 97 par. 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Par. 5 ust. 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania (Dz.U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA