REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie pracownika młodocianego

Dorota Twardo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do godziwego wynagrodzenia jako podstawowe uprawnienie każdego pracownika przysługuje także pracownikowi młodocianemu.

Niektórzy pracodawcy (głównie rzemieślnicy) ze względu na specyfikę swoich firm, możliwości i potrzeby decydują się na zatrudnienie pracowników młodocianych. W trakcie takiego zatrudnienia osoby, które ukończyły 16, a nie przekroczyły jeszcze 18 lat, uczą się zawodu albo są przyuczane do wykonywania określonej pracy. Za pracę trzeba wypłacić im pensję. Jej wysokość zależy od stażu nauki oraz przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikom młodocianym przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale i wynosi:

• w pierwszym roku nauki - nie mniej niż 4%,

• w drugim roku nauki - nie mniej niż 5%,

REKLAMA

• w trzecim roku nauki - nie mniej niż 6%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia.

Powyższe stawki mają charakter minimalny i w treści umowy o pracę zawieranej z młodocianymi pracodawca zawsze może ustalić wyższe wynagrodzenie.

W okresie od 1 grudnia 2008 r. do 28 lutego 2008 r. pracownicy młodociani powinni otrzymać nie mniej niż:

• w pierwszym roku nauki:

2703,42 zł x 4% = 108,14 zł,

• w drugim roku nauki:

2703,42 zł x 5% = 135,17 zł,

• w trzecim roku nauki:

2703,42 zł x 6% = 162,21 zł.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika młodocianego stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Tak ustalona podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracownika stanowi podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Pracodawca opłaca za młodocianego z własnych środków składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Składkę tę ustala od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pracodawca nie opłaca za pracownika młodocianego składki na Fundusz Pracy, w związku z tym, że jego pensja jest z reguły niższa od minimalnego wynagrodzenia.

Opodatkowanie

Wynagrodzenie pracownika młodocianego jest przychodem ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach jak wynagrodzenie innych pracowników.

A zatem pracodawca ustala zaliczkę w wysokości 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Dochodem tym są uzyskane przez młodocianego w ciągu miesiąca przychody oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez pracodawcę po odliczeniu:

• kosztów uzyskania (w 2008 r. 111,25 zł lub 139,06 zł, jeśli młodociany złożył oświadczenie, z którego wynika, że jego miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i nie uzyskuje dodatku za rozłąkę) oraz

• potrąconych przez pracodawcę ze środków młodocianego w danym miesiącu składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe.

Obliczoną w ten sposób zaliczkę pracodawca zmniejsza o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (48,90 zł w 2008 r.), określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej pod warunkiem, że posiada oświadczenie młodocianego złożone na druku PIT-2, uprawniające do stosowania tego zmniejszenia. Następnie wyliczoną zaliczkę pracodawca zmniejsza o pobraną w danym miesiącu składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Rozliczenie wynagrodzenia

Pensje pracownika młodocianego rozlicza się tak jak każdego pracownika zatrudnionego na umowę o pracę.

Należy jednak pamiętać, że w sytuacji gdy wynagrodzenie pracownika młodocianego określone jest w minimalnej wysokości i pracodawca uprawniony jest do pomniejszania zaliczki o kwotę wolną od podatku, obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy nie występuje. A w przypadku gdy obliczona przez pracodawcę składka na ubezpieczenie zdrowotne młodocianego jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, składkę tę należy obniżyć do wysokości zaliczki.

PRZYKŁAD

Zakład pracy zatrudnił pracownika młodocianego (II rok nauki) za wynagrodzeniem ustalonym w minimalnej wysokości. Jak ustalić pensję młodocianego za styczeń 2008 r., jeśli przysługują mu podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz złożył pracodawcy PIT-2?

Młodocianemu (II rok nauki) za styczeń 2008 r. przysługuje pensja w kwocie brutto:

2703,42 zł x 5% = 135,17 zł.

Stanowi ona podstawę naliczenia składek społecznych.

•składka emerytalna:

135,17 zł x 9,76% = 13,19 zł,

• składka rentowa:

135,17 zł x 1,5% = 2,03 zł,

• składka chorobowa:

135,17 zł x 2,45% = 3,31 zł,

• składki społeczne razem:

13,19 zł + 2,03 zł + 3,31 zł = 18,53 zł.

Obliczamy wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawą wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne jest wynagrodzenie brutto pomniejszone o składki społeczne:

135,17 zł - 18,53 zł = 116,64 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne:

116,64 zł x 9% = 10,50 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od podatku (7,75%):

116,64 zł x 7,75% = 9,04 zł.

Ustalamy dochód pracownika. W tym celu od przychodu odejmujemy składki na ubezpieczenia społeczne oraz kwotę stanowiącą zryczałtowany koszt uzyskania przychodu:

135,17 zł - 18,53 zł - 111,25 zł = 5,39 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych - 5 zł).

Ponieważ podstawa opodatkowania wynosi 5 zł, zaliczka na podatek będzie zerowa, zerowa będzie również składka zdrowotna, ponieważ jej wysokość należy ograniczyć do wysokości zaliczki na podatek.

Ustalamy wynagrodzenie netto do wypłaty. W tym celu wynagrodzenie brutto (przychód) pomniejszamy o składki na ubezpieczenia społeczne:

135,17 zł - 18,53 zł = 116,64 zł.

Kosztem pracodawcy jest suma wynagrodzenia brutto młodocianego i naliczonych od niego składek społecznych i składki na FGŚP.

A zatem koszt zatrudnienia młodocianego na II roku nauki zawodu wyniesie:

• wynagrodzenie brutto: 135,17 zł,

• składka emerytalna:

135,17 zł x 9,76% = 13,19 zł,

• składka rentowa:

135,17 zł x 4,5% = 6,08 zł,

• składka wypadkowa (zakładamy, ze stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,8%):

135,17 zł x 1,8% = 2,43 zł,

• FGŚP:

135,17 zł x 0,1% = 0,14 zł,

• razem całkowity koszt zatrudnienia:

135,17 zł + 13,19 zł + 6,08 zł + 2,43 zł + 0,14 zł = 157,01 zł.

Zatrudnienie młodocianego jest bez wątpienia tańsze niż przyjęcie do pracy innego pracownika.

Dorota Twardo

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA